Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:12

Ik heb momenteel de Christ Iberica BBP (ponymaat) op proef. Het zit inderdaad heerlijk zacht en ponymans loopt er best lekker onder (zonder beugels, met durf ik toch niet helemaal aan)
Stap, draf, galop, allemaal geen probleem :)
Raar vind ik de plaats en lengte van de singelstoten. Die zitten vrij in het midden van de pad en zijn voor een dressuursingel erg kort, ergens halverwege zijn buik eindigen ze al. Gevolg daarvan is dat de gespen van je singel vrij hoog zitten, en omdat de singelstoten ook vrij in het midden van de pad zitten, zit ik er de hele tijd met mijn been op. Heb al een singel van 75 cm geprobeerd, zodat ik wat lager kan aansingelen, en een van een meter zodat ik hem op het kortst vast kan zetten, maar ideaal vind ik het bepaald nog niet.
Voor een rondje boswandelen zal het niet uit maken, dan heb je het grootste deel van de tijd toch je been er ontspannen af hangen, maar met wat serieuzer rijden (veel overgangen, figuren, wijken, sb) waarbij je je been net wat meer nodig hebt vind ik het nog niet echt handig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:22

ik rij alleen maar in het bos en door de vele blubber eigenlijk de laatste tijd alleen in stap en ik heb dus voortdurend blauwe plekken op mijn benen van de singelgespen.

Ik heb een lange singel, wil de kortere proberen, maar degene die die geleend heeft, is voor lange tijd met vakantie, dus dat komt er maar niet van.

Serieus rijden doe ik gelukkig niet (meer), die tijd heb ik gehad toen ik jong was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:24

Beetje dezelfde ervaring dus. Ik heb zelf nog net geen echte blauwe plekken, maar ik zit er wel tegenaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:28

Ik had hele gemene bloeduitstortingen zelfs :P

Maar dat was op een Butterfly, daarbij kwamen de singelgespen wel heel erg ongelukkig net ter hoogte van mijn knieplooi uit...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:30

zo heeft ieder zadel dat ik de afgelopen 10 jaar gehad heb wel iets (en dat zijn VEEL zadels, dat zullen Pmarena en BZ kunnen beamen :+ )
De Iberica is het tweede zadel van de lange rij boom- en boomloze zadels die ikgehad heb die tenminste blijft liggen op mijn ronde, schoftloze paard. De andere was een Australien stockzadel,dat helaas te smal bleek voor mijn paard.

Laatst reed ik vanwege zware regen een keer met kaplaarzen ipv met schoenen, toen had ik er geen last van. Maar om nou speciaal weer gewone rijbroeken (heb alleen jodhpurbroeken) en laarzen te gaan kopen..... bij mijn vorige zadel (Ghost) zat er ook vaak een velletje van m'n onderbeen tussen de beugelriemen, gewoon eelkt kweken :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:51

Joh Els, gewoon mini-chappies dan :j

Ik heb het perfecte zadel ook nog niet gevonden hoor, elk zadel heeft zijn voor- en nadelen.

Vooral die voordelen zijn zo jammer...want die maken dat je dat bij je eigen zadel ook wilt en daar dan niet meer 100% tevreden over kunt zijn :P

Maarja je eigen zadel heeft dan weer niet die nadelen die dat andere zadel met dat bepaalde voordeel wel weer heeft....gèk wordt je er van :P

Ik wil gewoon de zitting van de Butterfly, maar dan met de singel op de juiste plaats en met HD-inlages er in. En eigenlijk mag de zitting ook wel iets korter :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:00

pmarena schreef:
Joh Els, gewoon mini-chappies dan :j

maat klapkuit en over een johdpurbroek, dat zal vouwen geven :+ :D
Het zal wel wennen er komt vanzelf eelt op de plekken die nu al weken blauw zijn.

Wat dacht je van natte (regen) touwteugels, daar krijg je een partij eelt van tussen je vingers....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:11

Welnee joh, ik rij ook altijd met een spijkerbroek met uitlopende pijpen, gewoon die punt netjes langs je been leggen, elastische chappies er overheen....en rije maar.

Auwie, die teugels :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:51

als ik chaps wil, worden ze weer peperduur want ik heb hele dikke kuiten, dus ik doe het wel gewoon zonder, bij ieder zadel zit er wel ergens iets waar ik blauwe plekken van krijg, hoort erbij.
Als ik mensen op een engels boomzadel zie rijden,krijg ik plaatsvervangend overal pijn..... ik ben allang blij met de boomloze oplossing

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:12

Offtopic:
Hier nog iemand maatje klapkuit! Heb chaps van Ariat, stukkie elastiek in laten zetten en klaar is keer. Valt mee met de prijs en gaan lang mee.

Ontopic:
Ik rij momenteel met een Libra BBP. Ik ga waarschijnlijk overstappen op een Christ. Weet alleen nog niet of het er eentje met of zonder inlages wordt. Ik rij er soms een uurtje op buiten. Als ik echt het bos in ga voor een flinke rit pak ik mijn gewone zadel.
Mijn vraag aan jullie is de ervaring met het verschil tussen met/zonder inlages. Met de Libra heb ik lekker veel contact met mijn paardje en ik ben bang dat dit met inlages verloren gaat voor een deel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:20

Ik ga absoluut niet met een Fellsattel zonder inlages rijden, de inlages zoals die er in zitten zijn al niet voldoende voor Rena om haar ruggengraat en schoft comfortabel vrij van druk te houden.... en ik wil het echt als een zadel gebruiken, dus met stijgbeugels en stukken in verlichte zit waarin ik door Rena haar springerige aard echt wel eens flink in de beugels steun...en dat moet ook gewoon kunnen en kan ook gewoon met goede inlages er in. Maar daar heb je natuurlijk wel inlage-vakken voor nodig :)

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:55

Ik rij zonder beugels en heb ik n rustige tinker. Rij voornamelijk staprondjes van max een uurtje.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:29

de Iberica is bij deze ook goedgekeurd voor onverwachte spurtsessies, ongecontroleerde galop én ongewenste stukken sjees-draf. Eerste keer helemaal los tussen de velden door gaan wandelen, euhm... laat ons zeggen dat ze haar vijfde versnelling heeft ontdekt. := :roll:

Dat ze ineens ook doorheeft dat ze kan draven ipv tölten, is minder aangenaam voor mijn lijf, maar ik ben al blij dat ik gewoon ben blijven zitten. En dat ik nog steeds geen stijgbeugels mis. *\o/*

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:56

Ik heb net een mailtje gestuurd naar Buitenzinnig dat ik een Iberica wil bestellen *\o/*

Heb er nu al zin in na al die succesverhalen van jullie!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:03

@ jokari, das mooi en ook super stoer.
Ik heb vanavond wel weer met stijgbeugels gereden op het jonkie.

Nikip, spannend. we volgen je gespannen. :P

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:33

Over de singel; daar had ik ook last van. Heb sinds een paar weken eindelijk 1 die echt past, bij de vorige kon er nog een vuist tussen en zat op de bovenste gaatjes, en deze heeft 'flapjes' erover. Ideaal! Ik heb er iig geen last meer van :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:43

Ik heb me ook verbaasd over de singelstoten bij de Christ, ik vind ze echt wel wat kort. Tegen meerprijs zet ik er mooie lange leren dressuurstoten aan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:47

Hoe zit het inmiddels met de positie van de singelstoten/beugelophanging?
Ik begreep dat de volgende oplage een midden zou zijn tussen teveel naar voren en teveel naar achteren?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:52

ik heb er geen, maar wel een bbp met rot singelstoten :'). ik heb aan 1 kant een singelverlenger zitten, en rij met een gewone dressuur singel(die zit aan 1 kant aan de verlenger, de andere kant aan het langste gaatje. dan heb ik er niet zo heel veel last van. misschien een idee om aan 2 kanten een singelverlenger te doen, en dan om de gespen een bontje doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:02

Vraagje.... aangezien de BBP geheel harde-dingen-loos is verwacht ik geen drukplekken. Nu weet ik dat je bij Trekker, BF etc altijd kijkt naar de zweetplekken en als er dan droge plekken zijn (bijv schoft vand e pommel ofzo) het zadel daar dus drukt. Zelfde bij boomzadels.

Nu haalde ik van de week de BBP eraf bij Jippe en hij was er lekker onder bezweet. Nu had ik dus een egale vierkante zweetplek verwacht, echter vlak achter de schoft (daar waar de voorste "steun" van schuim zit en waar ik zit :o ) was het duidelijk droger. Ik had die langere singel gebruikt, dus zadel zat niet megastrak. Kon mijn hand er gewoon tussen doen zonder dat mijn vingers blauw worden ;) en het dekje wat ik eronder had liggen had een soort badstoffen onderkant. Dat was op die plaats juist duidelijk vochtiger dan de rest bh dkje (waar Jippe dus flink bezweet was). Heeft het zadel of het dekje nou gewoon extra zweet opgenomen omdat ik daarboven zat, of veroorzaak ik zo zelf met mijn lijf een drukplek? Kortom moet ik me zorgen maken of is dit een vrij standaard resultaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:13

@Zilfstar; Ik vind zweetplekken erg mislijdend en lastig te interpeteren. Zou me er ook niet al te druk om maken.

Een droge plek kan druk betekenen maar ook juist weinig druk waardoor het lammetje heeft kunnen ademen en zweet afvoeren. Een egale afdruk ga je met een christ never nooit krijgen, daar is hij te soepel voor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:15

Dan ga ik me niet druk maken haha. Vond het alleen zo typisch. Want dan ga ik denken: hoe zit dat dan met die plekken onder evt Trekker en BF etc...

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:34

Nou Jokari, ik vind je wel stoer hoor zo zonder beugels op avontuur buiten :D

Nikip, welkom bij de club!

Mistralleke, welke maat en merk singel heb jij?

Ik kreeg zojuist een bericht van Agradi dat mijn bestelling (eindelijk) is verwerkt en als het goed is zijn morgen de singelverlengers binnen (ik heb er 2 besteld, lijkt me fijner voor m'n pony als de singel aan beide kanten gelijk zit), ik verheug me er zo op, heb echt zin in een buitenritje op mijn hafje met de Iberica (nu moet alleen nog het weer eens meezitten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:44

Kreeg net een mailtje van don dat mn Butterfly binnen is :D . Ga hem morgen halen. Heb een super fijne singel en als de stoten te kort zijn dan haal ik :o van de week wat leer en zet ik er zelf langere aan. Heb ik ook weer wat te prutsen :o .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:05

Mooi Juliette +:)+

Ik had op Rena een singel van een meter lengte nodig :)

Stoten langer is voor mij niet nodig, want dan komen toch de gespen van de singels te laag te liggen naar mijn mening, ik hou niet van die lange stukken singelstoot op m'n paardje, singel ligt comfortabeler op de huid dan singelstoot :)