Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 00:28

shetties schreef:
Ik heb de competition gekocht, en ik ben er super tevreden over :D +:)+
Mijn pony loopt er ook super op, ze vind het zelf ook een fijn hoofdstel :) Voor mij is dit echt het ideale hoofdstel, aangezien mijn pony van een hoge neusriem wondjes krijgt, maar ik een lage neusriem bij haar zo lelijk vind :o
Het leer is ook soepel, het voelt erg prettig aan :)

Foto!!

An1985

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:13

Het zyn de 2 paarden in mn profiel!

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:40

Van welke hengst stamt Votan af?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:14

Van QUAT'SOUS

Zijn naam is: VOTAN DEL TERRICCIO (hy is italiaans)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:59

Wij hebben een 2jarige arabier, waarvoor we rustig aan het kijken zijn voor een geschikt hoofdstel en bit om straks mee te gaan beleren.
Nu hebben we als tip een kneveltrens gekregen, omdat deze stiller ligt in de mond. Nu heeft echter ons arabiertje een poppenbekje en ik denk dat het persoonlijk al geen smoel is om daar een kneveltrens in te hangen :o

Nu kreeg ik opeens een ingeving en vroeg ik me af of de multibridle met bitclips ongeveer hetzelfde effect geeft? Opzich zouden de bitclips er toch ook voor zorgen dat het bit stabiel in de mond blijft liggen?

Iemand die hier ervaring mee heeft? En ik hoor het graag als ik totaal in de verkeerde richting zit te denken, het was zomaar een hersenspinsel van me :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:20

Ja, het bit ligt veel stiller in de mond. Maar ik vind de werking wel iets anders.
Bij dit hoofdstel neem je wat over op de neusriem, en bij een kneveltrens niet.
Ik vond dit hoofdstel wel beter werken dan een kneveltrens.
Overigens gaat dat nog best goed ondanks een klein koppie en mondje. ;)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:30

Waarom vind jij het beter werken dan een kneveltrens? Door de drukverdeling over de neus?
Mijn arabje is heel erg onder de indruk van druk op de neus, kan dat juist dan een voordeel of een nadeel zijn?

En bedoel je kneveltrens in combi klein mondje? Want dat het zou werken, twijfel ik niet aan. Het is persoonlijk dat ik denk dat het gewoon geen zicht is :o
En ik vind de multibridle al lang een zeer interessant hoofdstel, dus als ik daarmee ook een fijn middel heb om mijn paard te beleren zal ik dat zeker in overweging nemen :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:35

Dyonne heeft het verschil al goed uitgelegd.

Een kneveltrens zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt (zijwaarts gezien). Het bit kan immers nauwelijks zijwaarts getrokken worden. Daarnaast geeft het bij meer druk op 1 teugel ook meet druk op de zijkant van de neus, waardoor het paard daarmee ook gestuurd wordt.

De Multibridle met bitclips werkt iets anders. De clipjes zorgen er idd voor dat het bit stiller in de mond ligt. Daarnaast zorgt het er echter ook voor dat de teugeldruk gedeeltelijk wordt afgevloeid op de neus. Je rijdt dus met een combinatie van druk op het bit en druk op de neus.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:45

An1985 schreef:
Het zyn de 2 paarden in mn profiel!

Ik zou toch voor de extra full gaan denk ik. Mijn merrie heeft een vrij smal hoofd. het passier hoofdstel in mijn profiel is een full.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:48

Ik heb dit hoofdstel(competition zonder bitclips) al bijna een jaar, ik ben er erg blij mee.
Mijn paard loopt er super op!
Ik vind alleen de kwaliteit van het leer teleurstellend. het verkleurd nogal het kopstuk is heel bruin geworden en de neusriem is op somige plekken ook al aan het verkleuren.

Hebben jullie dat ook?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:49

Bedankt voor de info :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:49

Horseware schreef:
Dyonne heeft het verschil al goed uitgelegd.

Een kneveltrens zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt (zijwaarts gezien). Het bit kan immers nauwelijks zijwaarts getrokken worden. Daarnaast geeft het bij meer druk op 1 teugel ook meet druk op de zijkant van de neus, waardoor het paard daarmee ook gestuurd wordt.

De Multibridle met bitclips werkt iets anders. De clipjes zorgen er idd voor dat het bit stiller in de mond ligt. Daarnaast zorgt het er echter ook voor dat de teugeldruk gedeeltelijk wordt afgevloeid op de neus. Je rijdt dus met een combinatie van druk op het bit en druk op de neus.

Ook zonder de bitclipjes wordt de teugeldruk wat meer richting neus gestuurd omdat het bit aan de neusriem zit bevestigd.
Het ligt hierdoor een stuk stiller in de mond. Ik heb het nu bijna een jaar en ben er erg tevreden over.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:50

Beli schreef:
Ik heb dit hoofdstel(competition zonder bitclips) al bijna een jaar, ik ben er erg blij mee.
Mijn paard loopt er super op!
Ik vind alleen de kwaliteit van het leer teleurstellend. het verkleurd nogal het kopstuk is heel bruin geworden en de neusriem is op somige plekken ook al aan het verkleuren.

Hebben jullie dat ook?

Nee, mijn hoofdstel is nog mooi zwart.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:52

Dus de bitclips zorgen voor éxtra stabiliteit en drukverdeling? Als ik het goed begreep uit het informatiefilmpje zorgt het er toch ook voor dat de tong meer ontlast wordt (doordat de druk inwerkt op de neus en niet op de tong)?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:58

Sieltjuh schreef:
Dus de bitclips zorgen voor éxtra stabiliteit en drukverdeling? Als ik het goed begreep uit het informatiefilmpje zorgt het er toch ook voor dat de tong meer ontlast wordt (doordat de druk inwerkt op de neus en niet op de tong)?

Ja klopt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:31

Mijn merrie is rustiger in het hoofd met de multibridle dan met de kneveltrens. Daarom vind ik het beter werken.
Zij kan ook niet veel druk hebben op de mond, dus ik vind het fijn dat ze neus wat overneemt zeg maar.

Mijn multibridle heb ik ondertussen alweer ongeveer een jaar, en wil hem niet meer kwijt. :D

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:38

Pff als ik al die positieve verhalen hier weer hoor..
Maargoed vind het nogal wat 165,- en heb al zoveel hoofdstellen, haha.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:49

Voor mij viel de prijs mee in verhouding.
Ok, 132 euro is veel. Maar ik was nog op zoek naar een mooie sidepull, en wilde al langer een niet te dure passende kaptoom. Tevens met bit bruikbaar, een functie die ik graag wilde testen.
Dat maakte dat die per bruikbare functie niet zo duur meer was voor mij zeg maar.

Maar je hebt gelijk, het is een hoop geld. Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan, geen spijt van gehad.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:49

Arielle_ schreef:
Pff als ik al die positieve verhalen hier weer hoor..
Maargoed vind het nogal wat 165,- en heb al zoveel hoofdstellen, haha.

Volgende keer als ik weer aan het rijden ben dan even bij jullie over de schutting kijken dan. Kan je het hoofdstel in actie zien. :D

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:50

Oh zit jij bij Jeroentje ja? grappig!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:52

Arielle_ schreef:
Oh zit jij bij Jeroentje ja? grappig!

Ja :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:00

Dankjewel voor de informatie allemaal :j Ik ga het zeker in mijn gedachten houden :j

Ik hoop eigenlijk dat ze Equitana de multibridle ergens hebben hangen, zodat ik hem eens even kan "voelen". Hier in de buurt verkopen ze hem, voor zover ik weet, helaas niet.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:56

Schangah schreef:
Ik zou toch voor de extra full gaan denk ik. Mijn merrie heeft een vrij smal hoofd. het passier hoofdstel in mijn profiel is een full.

pff moeilyk, weet het toch niet zeker. ik heb mn paard al met zoveel hoofstellen gereden en altyd gewoon full gehad.. ik ga er nog even over nadenken! bedankt in ieder geval! ;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:22

Ik ben er ook nog steeds erg content mee. Ik heb er geen last van dat t leer stug wordt/is of verkleurd en t is niet zo dat ik nou t hoofdstel veel vet. Integendeel. Zolang ik t hoofdstel in bezit heb en gebruik, heb ik m een x schoongemaakt. :o T hoofdstel heb ik nu ong anderhalf jaar in gebruik. Vanaf de lange lijnen tot nu gewoon onder t zadel heb ik alleen dit hoofdstel gebruik voor mijn jonge paard. Ik moet zeggen ik hoef geen ander hoofdstel meer.
Alleen waren de teugels wel even wennen. Deze waren bijzonder dik vergeleken met mn dressuurteugeltjes. Maar daar wen je wel aan.

Ik heb een filmpje in mn profiel staan en wat foto's daar is t hoofdstel ook op te zien.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:43

Bij mij ook nog steeds perfect!

Ik heb al mn andere hoofdstellen de deur uit gedaan, reed toch alleen nog maar met de multi.
Ook qua kleur blijft hij erg mooi!