[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:21

Vraagje, welke zijn nu eigenlijk de dressuurmodellen (geen BF aub)?
En zal er ooit een echt Spring model komen die boomloos is?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:23

Ik heb ook een krakend zadel! wel een barefoot. je hoort me soms al van ver aankomen.. Nu is hij wel kunstleder dus dat zal ook wel mee werken.. Ik denk dat ik mijn zitting eens opnieuw moet plakken..

Of heeft iemand een beter idee? :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:30

Art_Ificious schreef:

Dressuur:
Heather moffet Vogue
Heather moffet Flexee
Flexible inspiration

Springen:
Flexible bascule

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:49

Ik had een krakende barefoot cheyenne drytex toen ik nog de kunststof beugelriemen gebruikte. Heb er nu leren aan hangen en geen gekraak meer.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:55

Loretteeee schreef:
Ik heb ook een krakend zadel! wel een barefoot. je hoort me soms al van ver aankomen.. Nu is hij wel kunstleder dus dat zal ook wel mee werken.. Ik denk dat ik mijn zitting eens opnieuw moet plakken..

Of heeft iemand een beter idee? :)

Talkpoeder ;)

En leren beugelriemen zouden ook wel een goede oplossing zijn ja. Wel softlederen riemen, anders kan het kunstleer te snel slijten :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:59

Heb geen softleren, maar rij ook niet zo heel veel geloof de laatste keer was met de ghost testzadel ook nog. :=

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:15

Talkpoeder? echt? :D

Met lederen beugelriemen kraakte hij ook.. Heb momenteel ook drytex beugelriemen, en merk in het kraken geen verschil. Lijkt mijn zitting te zijn die op de 'onderkant' schuurt/schuift. Maar ik zal talkpoeder eens proberen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:52

xyzutu2 schreef:
Kwetal schreef:
xyzutu en Kaatje, kunnen jullie mij de foto's PB'en?

Dat wordt een beetje lastig, in mijn eentje in een donkere stal een donker zadelblad omhoog wurmen en dan nog de kromming van stukjes leer weergeven, ;) maar als het mij niet lukt dan probeer ik het later deze week eens met mijn stalgenote.

Ik geloof best dat het lastig is - maar het helpt mij enorm voor de beeldvorming - zonder plaatjes een oplossing zoeken is dan een beetje nattevingerwerk en gokken 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:39

Kwetal schreef:
Ik geloof best dat het lastig is - maar het helpt mij enorm voor de beeldvorming - zonder plaatjes een oplossing zoeken is dan een beetje nattevingerwerk en gokken 8-)

Snap ik, daarom gaf ik ook aan dat ik het ook wil proberen maar dat het wel even kan duren, om te voorkomen dat je anders drie dagen wacht zonder antwoord en je je afvraagt of je post überhaupt wel is gelezen. 8-)

Hier is de Ghost pad helaas definitief afgekeurd voor [***]; eerst door de osteo en nu ook door de chiro en tenslotte [***] zelf; hij heeft gewoon teveel schoft en een te hoog liggende ruggengraad voor de pad; zelfs als ik hem voor en achter aan het zadel vastsnoer dan ligt het in het midden alsnog op de ruggengraat.
Hij heeft gewoon een schoft als een scheermes volgens zijn behandelaren gaat die ook met de laatste extra bespiering nooit genoeg opgevuld worden om onder de Ghost pad te passen. Hier zie je een beetje het probleem:

Afbeelding

Afbeelding

Dus wie nog een Piccolo Firenze Pad met schaap aan de onderkant en normale, niet ingesneden schoft zonder inlages zoekt mag me pben. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:47

oef ja. van opzij zie je dat niet zo. daar lijkt hij eerder breed...
zou een kifrapad oid dan niet interessanter zijn? schaap. eventueel setje extra inlages of shims erin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:01

Ik vind het stiekem een beetje griezelig om weer iets te proberen... Ik heb hier al zes verschillende inlages liggen en heb die in de Ghost pad en ook in een Duitse pad met inlagevakken onder en boven geprobeerd, maar door de dikkere laag inlages scheurde bij de Duitse pad de onderkant van het vak meteen na 1 ritje met de pony van mijn stalgenote kapot dus toen was ruilen/retourneren meteen ook geen optie meer. -O-

Wat bij de Ghost pad ook niet meewerkt is dat [***]'s wervelkolom (nou ja, de bovenkant van de doornuitsteeksels) achter de schoft ongeveer net zo breed is als de rugnaad van de pad. Omdat ook de wervelkolom onder het zadel best uitsteekt moet er van de osteo minstens 2 cm links en rechts van de wervelkolom vrij zijn voordat de pad begint en dat lukt gewoon niet met de Ghost pad.
Staan de inlages van de Kifra pad wel verder uit elkaar? En liggen die ook meer onder de pad dan er middenin? Want als de rugnaad halverwege de dikte van de inlages hangt zoals bij mijn Ghost pad, dan ligt de naad bij [***] op de ruggengraat.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:21

Ik vond de inlages bij de Kifra pad vrij breed zitten, de inlagevakken laten ruimte om wat te spelen met de positionering.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:26

Wat balen, xyzutu! Is het over het algemeen niet erg moeilijk om een passend zadel te vinden voor zo'n fysiek? Dat die pad scheurde kan ik me met heel dikke inlages wel voorstellen.

Ik ben vandaag mijn nieuwe Ghost pad gaan halen, met extra dikke kussens. (Voor de droge vakjes die ik ook krijg bij haar zweetplekjes) Maar ook de bredere zadelkussens bijgekocht, want dat leek mij wat logischer. Ze is heel erg dik geworden tijdens mijn examens, dus alles ligt er gewoon óp ipv langs. Nu dus ook even heel snel getest (had een wei uit te mesten en een discussie uit te vechten, eigenaar is niet zo happig op haar vermageren) en geconcludeerd dat het een veel te hoog en heel erg glad torentje werd. Mijn ultieme test voor alles dat ik onder het zadel steek/op haar rug leg is even gaan cowchasen achter de ezels. Veel scherpe bochten, op gat zitten in galop, plezierige bokken. Met de giga inlages eerst getest, maar ik kon amper aansingelen en zo strak dat ik het moest aansingelen was onaangenaam, vel kwam er echt opgepropt tussen te zitten. Ding schoof letterlijk elke kant op. Eerste rappe bocht en hups, zadeltje schoof met de hele inboedel af naar haar buik toe, ondanks het strakke aansingelen. Heb even mogen prutsen voor ik mijn zadel er terug af kreeg. :') Daar lag ik netjes op de grond. Haast voor haar benen geland met de steile heuvel waar we op zaten, maar gelukkig wist ze niet op mij te stappen en stopte ze op tijd, beetje beduusd. Ik tegen haar voorbenen gerold en niks aan de hand :P

Afbeelding

Aangezien het dus echt gevaarlijk was zo te rijden, inlages uitgeprutst en de inlages van mijn kapotte dek erin gestoken. Schoof nog wat vanwege de wol, maar bleef heel netjes liggen voor haar favoriete scherpe bochtjes. Past precies ook beter qua vorm onder mijn Roma dan het vorige dek. Ondertussen gereden met de bredere zadelkussens, maar niet lang genoeg voor een zweetplek. Had een beetje een kleinschalige mental breakdown toen ik haar zo dik zag en was niet echt in staat om deftig rond te cruisen. -O-

Oh, ik weet niet wie het zei - maar ik heb ook last dat de leertjes met ringetjes loskomen van mijn zadel. Misschien een borsttuig kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:42

Dat is inderdaad een dikzakje met een torentje. ;)
Wel leuk om te zien, want ik was stiekem al erg benieuwd naar hoe de extra dikke kussens in de pad en extra brede zadelkussens er precies uitzagen.

Skyefate schreef:
Wat balen, xyzutu! Is het over het algemeen niet erg moeilijk om een passend zadel te vinden voor zo'n fysiek? Dat die pad scheurde kan ik me met heel dikke inlages wel voorstellen.

Het zadel is eigenlijk geen probleem. De Grandeur Tomentum Dressage had te weinig schoftruimte maar dat wist ik al en daarna ben ik meteen voor een Ghost gegaan en die heeft superveel schoftruimte.Wel ben ik bewust niet voor zadels met een harde/verwisselbare pommel gegaan want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat goed zou gaan met [***]'s combinatie van en heel hoog en heel smal. De Ghost past er daarentegen prima omheen dus daar hebben we geluk mee gehad.
Alleen een goede pad vinden met een breed tussenkanaal en echt hoog boven de inlages hangende middennaad is echt een probleem.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:07

Oeps - Skyefate :oo Geen nadelige gevolgen verder?

Gek genoeg heeft de VS dealer dit dikke zelfde dekje getest op haar ietwat slankere paard, met een prachtige zweetafdruk als resultaat - en die werd ook een beetje nerveus van de toren.
Maar nu zou dit hele dikke dekje dan wellicht weer een mooie optie zijn voor Xyzutu? Dat is voor wie dan ook een ramp van een rug....(sorry) en deze inlagen zijn erg zacht en 5cm dik

https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/1 ... 3794_o.jpg

Bij loskomende ringetjes aan de voorkant kan je een klein clipje door de ringen doen, of een leuke gekleurde veter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:51

Kwetal schreef:
Maar nu zou dit hele dikke dekje dan wellicht weer een mooie optie zijn voor Xyzutu? Dat is voor wie dan ook een ramp van een rug....(sorry) en deze inlagen zijn erg zacht en 5cm dik

:D Geen probleem, ik ben juist blij dat je het zegt. :o Ik heb al wel vaker geschreven dat [***] zo'n hoge ruggengraat en hoge, scherpe schoft heeft, maar daar kreeg ik vaak de (op zich logische) reactie op dat hij dan gewoon wat meer spieren moest kweken. Bij de meeste paarden is dat ook zo, maar bij zo'n idiote schoft als die van [***] zou je dan waarschijnlijk links en rechts steroiden moeten implanteren want op die hoogte groeien gewoon geen spieren meer. En dan steken daarachter nog de doornuitsteeksels uit de rug in plaats van dat ze erin liggen. Alleen zag je dat nooit bij de foto's van opzij of recht van achteren. Dus ik was heel erg blij toen mijn stalgenootje per ongeluk deze foto's maakte en ze blijkbaar de perfecte hoek had gevonden om [***]'s bergmassief vast te leggen. :')

Ik vermoed dat hij gewoon een halve koe is, want als hij ligt dan is hij met zijn hoge schoft en lage kont+ruglijn echt exact dit: http://l7.alamy.com/zooms/edb98468b5354 ... cc7tjw.jpg :') Hoe sneu voor een paard. :')

Back on topic, :+ het dikke dekje is misschien wel een idee voor [***], alleen vraag ik me af of de rugnaad dan niet net zo smal is als bij een normaal dekje? Want die is dus te smal voor ons. :(
En zou je zo'n 5cm dik dekje niet ook gewoon zonder panelen kunnen gebruiken? De inlages in de normale panelen plus normale pad zijn samen ook 5 cm, en dat scheelt weer het torentjesgevoel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:17

Daphneeeej schreef:
Art_Ificious schreef:

Dressuur:
Heather moffet Vogue
Heather moffet Flexee
Flexible inspiration

Springen:
Flexible bascule

Thnx.
Maar wat betreft de Heather Moffett... Ik vind dan de RWC mooier ogen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:55

Art_Ificious schreef:
Thnx.
Maar wat betreft de Heather Moffett... Ik vind dan de RWC mooier ogen.

Ik vond de Flexee Finesse in het echt wel een super mooi en super fijn zadel. De voque is een beetje een apparte maar is wel onder de Enlightend Equitation ruiters een favoriet voor steun en goede houding.

Ik zelf heb de Flexible inspiration en ben er meer dan tevreden over na alle verschillende boomloze zadels die ik heb gehad en getest.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:58

Citaat:
Ik vermoed dat hij gewoon een halve koe is, want als hij ligt dan is hij met zijn hoge schoft en lage kont+ruglijn echt exact dit: http://l7.alamy.com/zooms/edb98468b5354 ... cc7tjw.jpg :') Hoe sneu voor een paard. :')
:oo :') Ach gossie

Citaat:
Back on topic, :+ het dikke dekje is misschien wel een idee voor Rio, alleen vraag ik me af of de rugnaad dan niet net zo smal is als bij een normaal dekje? Want die is dus te smal voor ons. :(
En zou je zo'n 5cm dik dekje niet ook gewoon zonder panelen kunnen gebruiken? De inlages in de normale panelen plus normale pad zijn samen ook 5 cm, en dat scheelt weer het torentjesgevoel.

We gaan tegenwoordig met de kussens al ietsje dikker - er komen nieuwe inlagen aan. Niets ten nadele van de oude, maar we kunnen altijd beter ;)

Die pad van Skyefate is wel heel erg dik - maar het zelfde materiaal, ietsje dunner, lijkt mij een goede oplossing. Wanneer er in het reguliere circuit geen goede oplossing is te vinden, kunnen we altijd kijken naar maatwerk

Ik zou het zadel niet zonder panelen gebruiken, de basis zelf is niet heel zacht en ik vertrouw die pads niet voldoende om dat op te vangen.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:08

Welke inlages zijn er eigenlijk mogelijk in de Ghost kussens?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:40

Afgelopen week heb ik de Quevis zitting van een stalgenootje getest, en die bevalt me op mijn pony een stuk beter dan de Roma. Als iemand er dus zo eentje te koop/te ruil heeft, hoor ik dat heel graag! :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:48

Jje hebt een piccolo toch?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:48

Klopt buitenzinnig :D Lekker handig van mij om dat er ook even bij te zetten, ghehe.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:56

Haha ;) helaas, alleen normale maat over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:57

Kwetal schreef:
Ik zou het zadel niet zonder panelen gebruiken, de basis zelf is niet heel zacht en ik vertrouw die pads niet voldoende om dat op te vangen.

Hmm, dat kan ik denk ik wel begrijpen. Bovendien heeft de basis een mooie schwung en de daaraan vastgeklitte panelen volgen die mooi, terwijl inlages in een pad gewoon recht zijn en pas echt door het ruitergewicht in vorm geduwd worden.

Zou dan een betere optie om een te laag hangende rugnaad tussen de inlages van de pads te voorkomen zijn om gewoon 5cm dikke inlages in de panelen te stoppen en vervolgens te rijden met een pad met bijvoorbeeld wel schaap eronder maar verder geen inlages? Zo'n normaal, inlage-loos dekje laat zich namelijk lekker hoog optrekken in de kamer aan de voor- en achterkant.
Op zich vind ik het mooi van Ghost dat er zoveel maatwerk mogelijk is, maar het nadeel is dat je dan niet kunt retourneren als het niet past, en ik heb inmiddels een half huis vol liggen met dingen die net niet pasten (nieuw of tweedehands) en niet retour konden...

@Art_Ificious: in de VS heb je ook nog de Ansür Saddle. Die is in Nederland nooit echt gearriveerd maar in Engeland kun je ze dacht ik wel vinden. Die zien er vrij traditioneel uit als dressuur en springzadels.. En anders heb je als goedkopere optie nog de Chezz Sattel. Die wordt in Duitsland heel erg veel gebruikt als boomloos zadel.