[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:32

Mijn Barefoot Arizona opgehaald en maandagavond al even getest. Paardje leek hem iig fijn te vinden, voor t eerst sinds paar weken geen protest met rechtsom aandraven.
Hier foto voor
Afbeelding

en na het rijden:
Afbeelding

Mayflower_

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:35

Wel een mooi zadel, die Lexington! Ik ben benieuwd wat jij ervan vind.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:42

Daar zit wel wat in. Nu zijn beugels natuurlijk heel persoonlijk. De meest veilige beugels die ik hier heb liggen zijn flexibele beugels. Wat ik daarbij heb gemerkt is dat, doordat het zadel ook flexibel is, er nog meer vering in komt wat voor sommige ruiters als onprettig ervaren wordt.
Het is wel een idee om veiligheids beugels met een elastiek aan de zijkant of een open zijkant erbij te doen, bedankt voor je eerlijkheid!
Als het goed is zaten er bij het testzadel van jou lichtgewicht beugels van Compositi (zwarte), of niet?

Vind het wel grappig dat je over veiligheids beugels begint, terwijl ik je zonder cap op de je paard met de Florac zie ;), of was dit alleen even zitten? (niet aanvallend bedoeld hoor!)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:00

Ha ha ja paardlief staat daar gewoon vast aan het halster ;-) Rijden zonder cap durf ik al helemaal niet :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:16

Haha, ik ook niet hoor! Deed het soms bij een fotoshoot op mijn oude paardje, maar op Villa durf ik het niet (die makkelijk op een volte in galop op 1 been 180 graden kan omdraaien...)

Veel plezier met testen trouwens!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:18

Ik heb nog nóóit met veiligheidsbeugels gereden. Het is denk ik maar wat je gewent ben. Ik rij wel met cap, maar ook af en toe zonder. Het is maar wat je belangrijk vindt :) Je kunt zelf prima de beugels wisselen natuurlijk en denk dat een gewone beugel toch het meest gangbare is en dus logisch dat dat bij een testzadel gelevert wordt. Want je wilt het testen van een zadel niet beïnvloeden door ''vreemde'' beugels die wellicht óók meteen een ander effect/gevoel hebben.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:44

Hmm..mag mezelf niet meer editten...Enige waar ik last van had met de Arizona, was dat de fenders nog erg stijf zijn (zo nieuw is alles nog!), waardoor ik wel moeite had de beugels terug te vinden als ik er 1 kwijt raakte...Overweeg de beugeldraaier, maar eigenlijk moet de fender natuurlijk gewoon soepeler worden, en vind het wel prettig, zo die fender stukje om mijn been heen. Iemand nog tips? En wat vinden jullie van de ligging? Hier met L fork, van de week nog even met M fork, want t idee dat deze nog iets ruim is voor nu.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:45

Fender gedraaid ophangen en eventueel vastzetten met touwtje of stok doorheen. Wel opletten dat je ze de goede kant op draait.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:29

Mijn endurance fenders waren door het rijden al snel gevormd, maar die zijn natuurlijk wel wat dunner dan de Western fenders.

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:32

hoi hoi, ik lees al een tijdje mee en nu heb ik ook een vraagje hihi.
Ik ben ruim 1,60m en 14 jaar en heb redelijke lange benen dus ben nog goed in verhouding. Ik rijd op een wat stevige appaloosa die 1.32 is. Nu moet/wil ik een nieuw zadel. Thuis rijd ik vaak zonder zadel maar als ik de bossen in ga of naar de manege dan wil ik toch wel graag een zadel. Nu zit ik te denken over een boomloos zadel. Ik rijd recreatief en thuis rijd ik altijd buiten, soms doe ik ook een bos rit, ik rijd ongeveer 3x per weer. Raden jullie dan een boomloos zadel aan en wat voor een dan? Er zijn zo veel soorten... haha
Of zeggen jullie dat ik beter een gewoon zadel kan kopen. Ook zit ik er nog mee dat ik niet meer heel lang op mijn pony kan rijden dus heel misschien komt er over een tijd een ander paardje. Nou dacht ik dat een boomloos zadel makkelijker ook op een ander paardje zou passen...
Wat raden jullie aan?

groetjes Amber

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:58

Er zijn zeker veel soorten.
Ghost heeft fijne boomloze zadels. Voordeel hiervan is dat er geen harde onderdelen in zitten, waardoor je hem ook gemakkelijk op andere paarden kunt gebruiken.
Het model is afhankelijk van wat je prettig vind. Je hebt modellen met wrong, zonder wrong, langere zweetbladen en kortere. Langere zorgen voor meer grip, bij kortere zweetbladen is het erg minimalistisch, wat veel mensen ook fijn vinden.
Wrongen is ook heel persoonlijk, als je buiten rijdt is het soms wel fijn om een beetje steun te hebben aan de wrongen.
Je kunt altijd eens op de site kijken voor foto's van verschillende modellen.
Ook kun je Teteltee hier op bokt eens benaderen, zij heeft verschillende boomloze modellen welke je tijdens een passessie kunt proberen (http://boomlooszadelpasservice.nl/ )

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 01:07

Buitenzinnig schreef:
Er zijn zeker veel soorten.
Ghost heeft fijne boomloze zadels. Voordeel hiervan is dat er geen harde onderdelen in zitten, waardoor je hem ook gemakkelijk op andere paarden kunt gebruiken.
Het model is afhankelijk van wat je prettig vind. Je hebt modellen met wrong, zonder wrong, langere zweetbladen en kortere. Langere zorgen voor meer grip, bij kortere zweetbladen is het erg minimalistisch, wat veel mensen ook fijn vinden.
Wrongen is ook heel persoonlijk, als je buiten rijdt is het soms wel fijn om een beetje steun te hebben aan de wrongen.
Je kunt altijd eens op de site kijken voor foto's van verschillende modellen.
Ook kun je Teteltee hier op bokt eens benaderen, zij heeft verschillende boomloze modellen welke je tijdens een passessie kunt proberen (http://boomlooszadelpasservice.nl/ )

ik zie dat jij van buitenZinnig bent.. ik heb net op je site gekeken en ik zag dat jij ook gohst zadels uit te testen had. Ik ga zeker nog even verder kijken. bedankt voor de info alvast!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 01:26

Klopt!
Ik heb inderdaad modellen om te testen en ook een pakket met verschillende zittingen welke je zelf kunt wisselen!
Succes met je zoektocht!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:26

En wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind de Lexington de lekkerste Barefoot die er is :j En ik hoef bij dit zadel de achterkant niet op te hogen *\o/* Jammer alleen dat hij alleen in leer verkrijgbaar is, dat vind ik toch wel een beetje glad en zwaar -O-

Pmarena, er komt zeker geen Lexington dry-tex he? :D

Denk dat ik dan toch ook maar de Ghost Firenze wil testen *D Als ik zo naar de rijfoto kijk, kan ik wel schuine wrongen gebruiken ipv rechte. De Florac vond ik prima, maar een lang zweetblad is wel handig voor als ik ooit ooit misschien nog een wedstrijdje mee wil pikken :D

Maar misschien ga ik toch voor de Lexington, die zijn er weer tweedehands.

Enfin ik mag nog lekker een paar dagen de Lex uitproberen :-) Vinden jullie hem/ons passen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:47

Ziet er netjes uit :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:01

Nou die staat echt VEEL beter dan ik gedacht had, het lompe valt heel erg mee ondanks dat IJsjes toch niet zo groot zijn en je hier een Lexington met breed zweetblad hebt. Staat jullie goed hoor +:)+

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand interesse had in een Lexington in DryTex :))

Geen enkele reden voor Barefoot dus om die te maken, hoewel ze er wellicht best 1 willen maken als iemand het echt heel erg graag wil maar over het algemeen hebben de meeste mensen toch juist liever leer :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:09

Hartstikke mooi! :j Wat loopt ie lekker zeg!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:23

<3

Pmarena, ik dacht ook dat het te veel zadel voor mijn IJslander zou zijn. Hij is maar 1,38 of misschien 1,40 nu en hij heeft maar plek voor een zadel van ongeveer 43 cm. Ik wilde hem alleen testen omdat dit het enige boomloze zadel is dat achter dikker is (en een smallere zit heeft). Maar ik vind dit zadel ook niet te groot lijken voor hem. Gek he :D En super fijn dat ik de achterkant niet hoef op te hogen bij dit zadel!

Maar waarom wil niemand hem in dry-tec en willen ze leer? Leer is toch zwaar (en glad) :o?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:29

ik heb ook liever leer dan kunststof/kunstleer , leer is langer mooi te houden in mijn ervaring, broeit niet/minder snel als kunstmaterialen, zwaar valt me bij de boomloze zadels wel mee, glad heb ik ook nog nooit gehad...buiten 1 a 2 antieke zadels om dan , maar daarvan was ik sowieso verbaasd dat die überhaupt nog op een paard lagen :+

maar lexington is sowieso niet een heel veel verkocht zadel of wel? ivm die toch specifiek gericht op een bepaalde doelgroep/bouw van paard?
vind het zelf kwa model wel de mooiste van de dressuur barefootjes :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:34

Nouja, ik heb iig nooit iemand de vraag horen stellen of hij ook in DryTex gemaakt wordt :P

Wat Sonja zegt: kunstleder is toch slijtage-gevoeliger en soms vinden mensen het wat zweteriger aanvoelen. Leer is toch een mooier natuurlijk materiaal dat veel mensen mooier vinden worden door gebruik omdat het zich meer vormt en sneller soepeler wordt.

Ik vind de Lexington (met smalle zweetbladen) ook het mooiste dressuurmodel, vooral door de moderne vorm van de wrongen. Alleen die hoge achterkant gefet op veel paarden en ponies gewoon een rare ligging waardoor de London toch populairder is inderdaad :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:45

Ik doe dwars... vind de brede zweetbladen mooier :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:57

Dat kan natuurlijk :P

Ik vind het zadel daarmee wel heel erg lomp en grof worden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:04

Wat is het verschil tussen de Cherokee en London kwa zit?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:42

Wat een blije ijs!
*smelt*

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:00

Ziet er mooi uit hoor, hij staat goed!

Nog een vraagje. Ik lees altijd dat het noodzakelijk is om inlages te gebruiken, ook voor een BF met VPS. Ik snap dat, als het om de drukverdeling en ruggengraatvrijheid gaat. Maar wat is de reden dat een onderlegger van echte lamswol dit niet kan, mits je het middelste stuk eruit scheert? Lamswol heeft toch ook de eigenschap dat het goed druk verdeelt, en het uitgeschoren deel zorgt voor de ruggengraatvrijheid. Ik vroeg het me gewoon af, kan iemand het verhelderen?