Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:55

Op zich heb ik geen last van de beugel-ophanging die wat verder naar voren geplaatst is, maar ik denk dat het nóg fijner zou zijn als ze wat meer naar achteren hangen.
Met het springen heb ik er wel last van, mijn zwaartepunt ligt dan nét verkeerd, waardoor ik nóg meer moeite heb met Anne's ontzettende grote bewegingen boven de sprong :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:56

Voor zover ik begreep gaat de beugelophanging, samen met de singel, tussen de oude en de nieuwe positie in zitten...
Jasia , wat vervelend van die hoest, maar mogelijk is 1 eetlepel honing niet zo erg?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:33

Iberica is binnen om te testen samen met opstaphulp om te testen... Ik ben benieuwd en kan eigenlijk niet wachten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:45

Zilfstar schreef:
Iberica is binnen om te testen samen met opstaphulp om te testen... Ik ben benieuwd en kan eigenlijk niet wachten haha.

Nu nog wat goed weer :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:58

Toekomstvraag aan gebruikers van een Iberica (buitenzinnig mag niet meer antwoorden, want haar mening weet ik al :P )

Ik heb nu een zwart Trekker zadel met zwart hoofdstel en borstversiering. Liefst met zwart dekje met wat rood.
ALS ik voor een Iberica ga zegt mijn gevoel voor een naturel te gaan, omdat dat lekker licht afsteekt tov mijn zwarte Fries. En ook omdat dat dan dus heel wat anders is dan mijn Gewone zadel. Ik ga ervoor geen dekje te gebruiken.

Stel dat ik daar een bijpassend tuig bij wil nemen, ik denk dan zelf aan een Portugees hoofdstel en borsttuig (zie barokshop.com voor het idee) Ik heb al voor het geval ik met beugels zou rijden portugese zilveren beugels liggen, dus de ornamenten worden dan ook van zilver (ook bijpassend bij mijn Boktnaam ;) ) Wat past dan op een Fries het beste bij een naturelkleurige Iberica: zwart, bruin of wit (met dus zilver beslag en gespen)?

Of hebben jullie een andere optie? (antraciet bijv met wit tuig...)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:41

Zwart, als je onderdekje (waar de schaap zitting op ligt) ook zwart is :)

Daar staat zilver ook het mooist op.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:47

Ik zeg zwart, bruin vind ik verschrikkelijk op een zwart paard, en net als pmarena ook al zegt, je dekje is ook zwart, en wit vind ik gewoon niks, nadeel er van is ook dat dan je zadel heel goor lijkt omdat je hoofdstel dan spierwit is. Gaaf zijn ze trouwens die barokke beugels, als er bij mij over zo'n 2 jaar een iberica komt dan wil ik er denk ik ook barokke beugels aan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:08

OK, Iberica en Opstaphulp testdag 1. (foto en filmpje zijn helaas niet goed gelukt)

Jippe laat zich er makkelijk mee zadelen, terwijl hij met zadels wel eens wat nerveus wordt (heeft vroeger een niet passend zadel dus pijn gehad). Wel is aansingelen wat lastig ,aar dat komt wrs omdat mijn singel net niet lang genoeg was. Had nu een 70 cm elastische. Ik heb nog een 100 cm koordsingel thuis liggen dus die gebruik ik op dag 2. De stof trok ook wat rimpelig daardoor.

Opstaphulp: ik heb de eerste versie ter testing gekregen, met ijzeren gespen. Werkt snel en eenvoudig in omdoen. Jippe blijft braaf staan. Direct vanaf de grond opstappen lukte mij meerdere keren niet. Reden: de gesp glijdt weg op de stof waardoor ik mijn moment verlies en er niet op kom. Waarschijnlijk omdat ik vanaf de grond moet komen (ik ben 159 cm, schoft van Jippe 165 ong). Met een kleine opstap erbij (krukje) lukt het WEL en blijft de gesp op zijn plek zitten. Mocht ik een opstaphulp nemen dan zal ik dus of toch met krukje moeten blijven opstappen (waarbij paard eerder geneigd is te gaan lopen) danwel een oplossing zoeken dat de gesp op zijn plek blijft. Misschien gewoon vast naiien op de voor mij juiste lengte.

Iberica: Wauw, wat zit dat lekker zacht. Ik ervaar direct steun achter en voor en voel mij veilig. Kan ontspannen wegstappen. Ik heb geen wegglij sensatie maar zit gewoon goed. Ook in de draf hoewel ik af en toe naar voren val :D heb ik geen gevoel van opzij vallen/ glijden. Jippe moet erg aan het directe contact wennen ondanks dat we vaker "bloot" gereden hebben. Waarschijnlijk zit ik steviger en durf mijn zithulpen beter door te geven. Hij reageert op de kleinste veranderingen en ik kan zonder teugelcontact draaiingen maken. Waar ik kijk gaat Jippe naar toe. GAAF! Ook komt hij aan de teugel, direct, in stap, kauwt op het bit en is ontspannen. Draven moetn we beide nog onze draai vinden, is nu nog wat onwennig maar ik heb wel de ervaring dat ik stevig zit. Jippe durft wel harder te gaan dan "bloot" met voltigesingel. Galop doen we nog maar even niet... Nog nooit bloot gedaan ;)

Afstijgen: Makkie... been erover en op de grond terecht komen.

Eerste indruk dus positief. Moet wel even kijken met andere singel hoe de BBP dan blijft qua vorm.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:41

Hier dan toch maar de foto. De rode kleur is gewoon niet goed ;( en je ziet dat de singel erg aan de stof trekt. Wrs omdat ie wat te strak zit. Ga een andere singel proberen morgen.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:58

Dat probleem heb ik ook helaas, met goede maat singel ook...

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:18

Is dat nou bruin of antraciet?
Vind die wel erg leuk staan :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:25

Antraciet :j

Kan toch ook best met wit tuig O:)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:54

Ja hoor deze kleur kan prima met wit hoofdstel[ al ben ik persoonlijk geen liefhebber van witte hoofdstellen]Staat gaaf op je paard zo'n iberica, ben stiekem ook een beetje nieuwschierig hoe de naturel kleur kijkt op je paard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:00

Een mooi zwart hoofdstel en borsttuig heb ik al. Met die Iberica wil ik dan toch een apart plaatje maken haha. En Jip is echt zwart zoals je ziet dus staat wit hem wel mooi. Vandaar dat ik aan wit denk.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:20

Dat stof/singel puntje heb ik ook,maar niet als ik de FRA singel gebruik. (is voor het ene paard net te lang, vandaar dat ik hem niet altijd kan gebruiken bij allebei )

@ Kleur, was naturel niet het beste ivm het kleuren?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:50

Testdag 2 :D

Heb mijn spijkerbroek verruild voor een rijbroek om te kijken hoe dat zou zitten.
Heb een langere singel gebruikt (Wintc 90 cm) en dat werkte een stuk beter.

Heb mijn camera ingesteld maar deze is echt na een minuutje ofzo op standby gesprongen (BAAAAL) ik heb nu dus met name een filmpje van het opstapmoment met de buitenzinnige opstaphulp. Nou die werkte goed. :+

http://www.youtube.com/watch?v=JiQ43UCHjiE

Ik heb lekker gestapt, lekker gedraafd. Mooie figuren gereden voornamelijk op zit. Jippe was weer lekker ontspannen maar wilde ook stoppen want hij had het schijnbaar warm. Ging steeds bij die caveletti stil staan (ga er maar vanaf baas...) Met rijbroek gaat ook perfect, in draf wel de lus vast gehouden want meneer ging vrij vlot. Haha. Maar het hele zadel gaf mij een prima goed gevoel. Zo prima dat ik JAWEL: ook in GALOP ben gegaan. Iets wat ik nooit had durven dromen, Galop zonder beugels met alleen een schapenvachtje onder me. Haha. Ik heb 3 rechte stukken ongeveer gedan (wilde niet in galop over die drafbalken die je ziet liggen op de hoefslag. :P ) Ging echt lekker.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:58

geweldig Zilfstar !

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:02

Ziet er handig uit die opstaphulp!
En super dat je je zo vertrouwd voelt dat je zelfs durft te galopperen. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:20

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:22

Welke BBP heb je....? :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:58

Dat ziet er fijn uit Zilfstar! :)
Super dat je durfde te galopperen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:07

Was ook echt gaaaaf. Heb het dus nog een keer en NOG een keer gedaan. Was echt zo fijne n ervtrouwd, echt 1 met mijn paard, voelde elke sprong aankomen. Super! En schijnbaar zat ik zo goed en relaxed dat ik nu geen druppeltjes urine verloor. Dat gebeurd normaal in de galop wel altijd :o overblijfsel van 2 kinderen krijgen

Dus er is besloten: Ik ga voor een Iberica. En wel een zwarte en ik heb BZ al gemaild. Ik mag deze dus houden (en betalen natuurlijk :P ). Op termijn gaat er een mooi portugees hoofdstel bijkomen en een borsttuig, zeer wrs in wit. Zwart hoofdstel en borsttuig heb ik al (sobere stijl) en ik wil deze Iberica toch ook leuk kunnen "aankleden". Beetje iets aparts van maken. En wit tuig staat mooi op een Fries. Zit nu ook iets te verzinnen van een dun dekje in Barok of ridderstijl (tot over zijn billen misschien) voor eronder. Ik ben een beetje gek, ik weet het. :+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:26

Moet je er wel een wit dekje onder doen Zilfstar, kleurt weer mooi bij je dan witte hoofdstel.
Filmpje ziet er leuk uit[ jij bent echt een ukkie :P ]

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:31

Ziet er handig uit zo met die opstaphulp en de Iberica staat mooi bij je paard..Het rode dekje staat ook wel erg leuk hoor!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:09

en een Iberica kan ook altijd nog dienst doen als kattenmand

Ik betwijfel of Pinomino lekker lag, want ik had net weer in een wolkbreuk paard gereden, dus het zadel lag te drogen :+