voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:06

Paard heeft wel aardig schoft. We proberen het eerst met een maatje groter, hopelijk past dit.
Bedankt voor de info :)

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:19

De pommel die een maat groter is als de L wordt eigenlijk zowel XL als XXL genoemd , door dat er steeds meer maten bij zijn gekomen is het een beetje vreemd gaan lopen bij Barefoot :P

Zeg dus maar XL of XXL , en nog iets groter dat is de flexibele pommel :)

Overigens beveelt Barefoot zelf de zachte pommel juist ook aan voor paarden met een hele hoge / gevoelige schoft , omdat die zachte pommel daar dan nergens op kan duwen met een randje of bovenkantje.

Ik sta hier eigenlijk niet helemaal achter vanwege het straktrekken van de zadels met een zachte pommel.... maar ik ben er sowieso al geen fan van vanwege dat vormeloze straktrek effect :=

Toch zijn er behoorlijk wat mensen wèl heel enthousiast over , daartussen ook mensen die ZEER kritisch kijken naar het comfort van hun paard....en die vinden hem geweldig. Ik begrijp er niks van :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:21

Hmm, ik reed laatst op een pony van een vriendin, en ze had een testzadel op haar fjord, met flexibele pommel, maar ik vond het niet geweldig..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:23

Niet geweldig klinkt nog positiever dan hoe ik het beoordeel , ik vind het echt "ruk" zoals vriendlief zo leuk kan zeggen :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:24

_O-

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:27

Ik vond de zachte pommel (dat is toch hetzelfde als die flexibele) juist erg fijn.

Vanavond voor het eerst op de trekker gezeten.. wat een opluchting.. Ik kon eindelijk lekker zitten, zonder zere heupen.. Maar vooral, kort en breed genoeg voor mijn bolleke..
Pablo liep er ook erg lekker onder.
Zaterdag ga ik nog een langere rit rijden. Dat wordt de ultieme test.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:30

Ja hij staat wel leuk , zag hem in het andere topic. Hoop dat het de oplossing is :j

Ik vind ze alleen altijd zo voorover gezakt / gekanteld erop liggen , heb je daar nou geen last van qua zit of dat die kniewrongen tever naar achteren komen...?

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:32

Oke, ik begrijp dat de meningen zijn verdeeld wat betreft de flexibele pommel :D
Is het dan misschien nog een optie om de (L) pommel iets af te vlakken? Ik vind'm net iets te puntig. Ik denk niet eens dat mijn paard er last van zal krijgen, maar het is meer voor mijn eigen gevoel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:34

Flexibel is zacht inderdaad , die kussenvulling met een pommelvormig hoesje er omheen :)

De L pommel iets afvlakken maakt een XXL-pommel , min of meer. Dus afvlakken is een prima optie :j

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:37

pmarena schreef:
Dus afvlakken is een prima optie

Da's mooi! Weer een zorg minder :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:38

Ik had eerst de achterste beugelhaak gebruikt, dan val je inderdaad nogal naar voren, maar
toen heb ik de beugelriem verplaatst naar de voorste, en zat ik er lekker in.
De kniewrongen gaven wel steun, maar zaten niet in de weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:47

Nou , prima dan +:)+

Volgens mij is de Trekker na de Barefoot het populairste zadel , zal niet voor niets zijn :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:48

Ik ga over twee weken hopelijk ook een trekker testen. Waar ik ga werken daar hebben ze een trekker, dus ik hoop dat ik hem even mag proberen. :D En volgens mij hadden ze ook een ghost.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:33

pmarena schreef:
Slofje : heb je de nieuwe pommel gratis meegekregen ? :)

Gaat het hierboven over de pad :?

Dat is gewoon een Budgetpad , geschikt voor een Arizona maat 1 of Cheyenne maat 1 :)

Nee, ik heb gewoon 30 euro betaald, nu nogal blut xd hoezo?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:34

@carmen, 2 ghost's zelfs, maar je rijd vrij weinig paarden hoor :o alles is verhuurt bijna :) nu tenminste wel.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:56

Ik heb sinds gister mijn testzadel binnen een barefoot Lexington voor mijn Maflinger :P. Ik moest erg wenne met lichtrijde want ik knalde elke keer met mn lies tegen de voorkant, ja het is nu zelfs blauw aan 1 kant |( ... Ja heel dramatisch, heeft dat te maken dat je je balans nog moet vinden of misschien het zadel te klein? Ik heb rijbroekmaat 38 en ben iets van 1.60 lang, dus ik dacht maat 1 moet perfect zijn. Verder zit het wel heerlijk alleen het lichtrijden doet dus op deze manier best wel pijn:P... Mijn pony was ook nog eens erg aan het klieren allemaal door dramme enzo dus dat speelde ook nog eens mee :P

Toen ik het zadel er af haalde zach het er wel keurig uit, druk verdeling zach er perfect uit vacht ook nog netjes glad. Dus dat is erg positief dat het iedergeval goed lig alleen nu ik nog goed presteren in dat zadel :D

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:45

Franka1986, ik heb pas geleden ook een Lexington geprobeerd, en had ook even hetzelfde als jij. Gelukkig geen blauwe lies. Wat jammer dat je pony zo liep te klieren, dan kun je natuurlijk ook niet lekker je zadel proberen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:17

Franka : klinkt als een typisch geval van te korte beugels en / of een veel te enthousiast lichtrijdende ruiter :)

Veel ruiters die gaan echt zo van STA-zit-STA-zit.. en gaan echt veels te overdreven staan en veels te ver naar voren. En dan kun je in een Barefoot de pommel tegen komen. Goed lichtrijden wordt maar weinig aandacht aan besteedt in de meeste lessen helaas. Je hoeft helemaal niet zo bewust te gaan staan , dat is ook alleen maar irritant voor het paard omdat je zwaartepunt steeds wijzigt door die grote beweging :)

Lichtrijden is iets dat je ook zonder beugels zou moeten kunnen : je laat je puur door de beweging van het paard iets uit het zadel veren en gaat weer zitten. Heel subtiel , en heel weinig kom je maar uit het zadel.

Zou dat het bij jou ook kunnen zijn misschien ?

En anders die wat te korte beugels want met jouw maten is een maat 1 echt meer dan ruim genoeg :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:37

Slofje schreef:
@carmen, 2 ghost's zelfs, maar je rijd vrij weinig paarden hoor :o alles is verhuurt bijna :) nu tenminste wel.

Oh ja jij bent daar nu! Is het wel leuk? :D

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:44

pmarena schreef:
Franka : klinkt als een typisch geval van te korte beugels en / of een veel te enthousiast lichtrijdende ruiter :)

Veel ruiters die gaan echt zo van STA-zit-STA-zit.. en gaan echt veels te overdreven staan en veels te ver naar voren. En dan kun je in een Barefoot de pommel tegen komen. Goed lichtrijden wordt maar weinig aandacht aan besteedt in de meeste lessen helaas. Je hoeft helemaal niet zo bewust te gaan staan , dat is ook alleen maar irritant voor het paard omdat je zwaartepunt steeds wijzigt door die grote beweging :)

Lichtrijden is iets dat je ook zonder beugels zou moeten kunnen : je laat je puur door de beweging van het paard iets uit het zadel veren en gaat weer zitten. Heel subtiel , en heel weinig kom je maar uit het zadel.

Zou dat het bij jou ook kunnen zijn misschien ?

En anders die wat te korte beugels want met jouw maten is een maat 1 echt meer dan ruim genoeg :)

Aaahh bedankt voor je info :D. Nou gebruikte ik hiervoor mijn barebackpad (vanweg niet passend wintec zadel) en ik wachte dus al eventjes op mijn testzadel. Maar met mijn barebackpad voel ik me al zo veel meer vertrouwd en dat was op het begin totaal niet. En met barebackpad vind ik doorzitten zo heerlijk, en af en toe even tussendoor even lichtrijden dat ging redelijk :P(en nee geen beugels) Dus ik dacht nouw dat boomloos wordt een makkie NOt val nog even tegen dus haha. Nouja val tegen dat is niet waar want ik ben al lang blij dat het op mijn pony goed lig. Werd namelijk gek in mn hoofd van de twijfels bij een boomzadel of het wel goed paste ondanks dat ik het na liet kijken. En dit zadel lig op haar echt heel mooi op zijn plaats :D niet schuiven, knijpt niet etc.

Ik denk eigelijk dat ik nog een hele hoop moet leren en door het boomloze ben ik dat nu verplicht(oftwel wordt ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt) Ik moet natuurlijk ook nog wenne heb er pas 1 x opgereden. Maar ik twijfelde omdat ik nu een blauwe lies heb. En wat ik liet weten mijn pony liep te donderen waardoor ik helemaal gespannen was :S en er een rommeltje van maakte. Ik heb het zadel om 3 weken uit te testen dus we gaan nog ff door ;). Trouwens de beugels zaten na mijn idee wel op een mooie lengte. Het is ook mijn eerste dressuur zadel daarvoor altijd vzh gehad zit natuurlijk ook heel anders.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:28

@ woartel. Gelukkig liep jouw pony/paard dan niet zo te klieren als bij mij :P

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:33

Voordeel ; past mooi op mijn paard , zadels met boom waren altijd een ramp . hoeveel ik daar wel niet van gehad heb.. je voelt meteen als je paard gespannen word , zodat je al vast vooruit kan denken waardoor het zal komen . ik ben zeer tevreden over boomloos zadel . rij er endurance mee , klasse 1 .

nadeel ; het was tocht wel heel erg wennen voor mij op een boomloos zadel , veel minder steun .
ik denk voordat ik echt lekker met het boomloos zadel reed dat ik zown 4 maand verder was ;)

maar nu ik eenmaal gewend ben , en mijn paard ook wil ik geen ander zadel meer voor hem ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:05

Sodeletuut schreef:
Slofje schreef:

Oh ja jij bent daar nu! Is het wel leuk? :D

Ja, wel elke dag om 8 uur klaarstaan om te voeren en te mesten, karretje is nu kapot dus moet met de hand :P
Maar ik heb elke dag wel tijd om te rijden :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:45

Update... 2e keer boomloos ging stukke beter voelde al wat meer vertrouwd knollie was ook wat braver omdat ik alweer wat relaxter was (lees last van vrouwelijke hormonen :P)

Ben ook heel blij dat het zo vast als een huis lig helemaal niet schuiven etc. Was eerst een beetje tegen boomloos omdat ik ooit een negatief artikel had gelezen. Soms wordt je zo gek gemaakt in de paardenwereld ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:41

Dat is fijn Franka1986!

Hier onder vergelijkingsfoto's van enkele inlages en dubbele.. Wat vinden jullie?
Links is enkele en rechts is dubbele:
AfbeeldingAfbeelding

--

AfbeeldingAfbeelding

--

AfbeeldingAfbeelding