[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:13

Je kan elk soort dressuur singel gewoon gebruiken aan de Flexee zadels. Is niet

Hawkeye

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:19

Mijn Madrid schuift een heel klein beetje omdat ik nu eenmaal een rond paard heb. Nu bedacht ik me dat een borsttuig wel kan helpen. Natuurlijk zou een Spaans/Portugees borsttuig super leuk staan dan.
Maar nu: naar wat voor model borsttuig kijk ik dan best? Het ‘normale’ y-borsttuig of iets zoals deze?
https://www.el-mosquero.de/product_info ... cts_id=214

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:54

Is een studone dekje aan te raden bij een ghost?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:21

No_No schreef:
Is een studone dekje aan te raden bij een ghost?

Op de site van StudOne staat geen info of er inlagen inzitten etc. Ik zie wel een stiksel en kan niet beoordelen of dat dikker is dan de rest (ziet er niet zo uit) In dat geval zouden de naden niet kleiner mogen zijn dan de kussens van de Ghost anders krijg je drukrandjes. Ook qua maatvoering weet ik niet of het past..... dat zou je moeten bekijken. ( ze geven op 1 maat en geen lengte, dus het zou te kort kunnen zijn....)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:33

Ik rijd al jaren met een barefoot zadel. Ze heeft altijd een witte waas op haar rug. Ik dacht irritatie. Maar net heb ik haar geschoren en dit lijken mij meer drukplekken. Afbeelding

Of denk ik dat verkeerd? Ik had dit namelijk niet verwacht!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:38

Het ziet er niet fraai uit iig.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:26

Of problemen met onderkant dekje????

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:48

Vraagjes:
Het Barefoot plaatje is van de achterkant van mijn London zadel af. Is dit te vervangen?

Het lipje is van de rits van de pommel af. De rits is verder niet stuk. Is dit te vervangen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:30

Oeff dat ziet er niet fijn uit, wat het is geen idee maar hier zou ik een zadelmaker bij laten komen. Rij je toevallig ook met een Nevada? Ik zie namelijk bij de kont ook van die plekken?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:33

Vasthi schreef:
Vraagjes:
Het Barefoot plaatje is van de achterkant van mijn London zadel af. Is dit te vervangen?

Het lipje is van de rits van de pommel af. De rits is verder niet stuk. Is dit te vervangen?

Van het plaatje weet ik niet, maar bij een fournituren winkel kan je vervangende lipjes kopen voor ritsen :)*

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:36

Kwetal schreef:
Vasthi schreef:
Vraagjes:

Van het plaatje weet ik niet, maar bij een fournituren winkel kan je vervangende lipjes kopen voor ritsen :)*

Thanx! Ga ik halen. Kan ik ook gebruiken voor mn mountainhorselaars zonder lipje.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:06

Petrichor schreef:
Oeff dat ziet er niet fijn uit, wat het is geen idee maar hier zou ik een zadelmaker bij laten komen. Rij je toevallig ook met een Nevada? Ik zie namelijk bij de kont ook van die plekken?

Nee rijd met een cherokee.

Mijn tinker heeft ook van die plekken. Of van Nottingham of de Just adjust.
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:12

noem me getikt, maar de vachten van beide paarden met die vlekken, zijn gevoelig en krijgen snel witte plekken die na een verharing weer weg zijn...je ziet het vaak bij vosjes en valen etc. Het blijft speculeren en het hoort niet, maar soms lijkt het heel ernstig en stelt het niks voor.... er hoeft geen onderhuidse beschadiging te zijn. Ik zou eens onderzoeken of ze gevoelig zijn (voor aanraking, tijdens het rijden etc.)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:14

Zijn er hier mensen die alleen met een (schapen)vacht onder hun boomloze zadel rijden zonder extra inlages? Ik meen mij te herinneren dat de inlages onder de Barefoot vooral bedoeld zijn om ruggengraatvrijheid te waarborgen en voor schokdemping. Nu is mijn merrie hartstikke plat op haar rug en laatst heb ik er eens een schapenvacht onder gepast en ik kon geen druk op de ruggengraat voelen als ik druk gaf op het zadel. Hoe dat verandert als ik erop zit en ermee rijd, weet ik alleen niet, dus ik was wel benieuwd of hier mensen zijn die daar wel ervaring mee hebben?

edit: ik kan ook eens de halstertouwtest doen natuurlijk :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:42

Kwetal schreef:
noem me getikt, maar de vachten van beide paarden met die vlekken, zijn gevoelig en krijgen snel witte plekken die na een verharing weer weg zijn...je ziet het vaak bij vosjes en valen etc. Het blijft speculeren en het hoort niet, maar soms lijkt het heel ernstig en stelt het niks voor.... er hoeft geen onderhuidse beschadiging te zijn. Ik zou eens onderzoeken of ze gevoelig zijn (voor aanraking, tijdens het rijden etc.)

De fjord heeft het echt al jaren. Sinds mijn eerste zadel een barefoot Stella. Ik weet niet of het weg was toen ik een boomzadel had aangeschaft. Maar vind het vreemd dat bij de tinker ineens is na mijn testzadels. Zou het eventueel kunnen dat ze geschoren is op haar rug? Maar bij mijn fjord had ik echt niet zo wit verwacht onder het dikke haar. Ik zit al langer in twijfel om niet een boomzadel aan te schaffen, ook omdat ik meer wil springen. Niet alleen omdat ze witte haren heeft

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:12

JoycexEnya schreef:
Kwetal schreef:

De fjord heeft het echt al jaren. Sinds mijn eerste zadel een barefoot Stella. Ik weet niet of het weg was toen ik een boomzadel had aangeschaft. Maar vind het vreemd dat bij de tinker ineens is na mijn testzadels. Zou het eventueel kunnen dat ze geschoren is op haar rug? Maar bij mijn fjord had ik echt niet zo wit verwacht onder het dikke haar. Ik zit al langer in twijfel om niet een boomzadel aan te schaffen, ook omdat ik meer wil springen. Niet alleen omdat ze witte haren heeft

Scheren op de plek van het zadel doe ik dus ook nooit weer..
Was toendertijd gebeurd bij mijn sportpaard, helaas schoor ze het er hop zo af

Zadel Drama gehad met zeer gevoelige rug etc
Kon hem niet eens borstelen op de zadel plaats vakantie gegeven tot het haar weer aan was gegroeid en weg was het probleem

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:39

Ik heb mijn tinker in oktober ook geschoren en zadelplek weggehaald. En toen had ze het ook niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:57

Runa schreef:
Zijn er hier mensen die alleen met een (schapen)vacht onder hun boomloze zadel rijden zonder extra inlages? Ik meen mij te herinneren dat de inlages onder de Barefoot vooral bedoeld zijn om ruggengraatvrijheid te waarborgen en voor schokdemping. Nu is mijn merrie hartstikke plat op haar rug en laatst heb ik er eens een schapenvacht onder gepast en ik kon geen druk op de ruggengraat voelen als ik druk gaf op het zadel. Hoe dat verandert als ik erop zit en ermee rijd, weet ik alleen niet, dus ik was wel benieuwd of hier mensen zijn die daar wel ervaring mee hebben?

edit: ik kan ook eens de halstertouwtest doen natuurlijk :)

Bij Barefoot en Ghost is de pad een wezenlijk onderdeel van het gehele zadel, daar zijn ze heel duidelijk in.
En als je goed naar de flexibel zadel opbouw kijkt , met paard in actie , snap je ook meteen waarom.
De diverse inlages hebben wel degelijk een functie die een schaapje niet heeft.

https://barefoot-saddle.nl/de-juiste-zadelpad

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:44

Bedankt, peetstap, maar eigenlijk is wat ik lees hetzelfde wat ik ook al zei: de pad is voor ruggengraatvrijheid en schokdemping. Mijn paard heeft dus een hele platte rug waardoor ik denk dat de ruggengraat ook vrij blijft met een schapenvacht (wat ik vanmiddag eens zal proberen d.m.v. de halstertouw-test) en de langharige, zachte vacht van het schapenvel lijkt me ook schokdempend. Daarom ben ik specifiek benieuwd naar ervaringen :)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:34

ik heb dezelfde vraag voor een 100% wolvilt dekje, ingeveer 1 cm dik, op een breed paard. ik heb een Ghost en weeg 60 kilo.
Mij gaat het dan voornamelijk om de drukverdeling onder de beugels etc. Een ruggengraatvrijheid heb ik wel, paard heft haast geen schoft en spek aan beide kanten ruggengraat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:38

Is dat de gehele dikte van het dekje? 1cm? Of zijn de inlagen 1cm dik en zit er een dekje omheen? Op zich is vilt wel geschikt. En wat voor kussens heb je onder die Ghost??? En hoe veel sta jij in de beugels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:40

Ik vind 1 cm voor een dekje wel iets aan de dunne kant idd.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:42

Daar was ik ook al bang voor.....

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:44

Kwetal, alleen het dekje, heb de NO3 kussens. Ik rij in het bos wel licht, verlichte zit in galop. Ik was al bang dat dat te dun gaat worden.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:44

Ik heb nu een grandeur dekje met Barefoot inlages, van die slappere dingen. Daar hou ik het dan maar bij.