Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:18

Ik ken het hoofdstel niet, maar ik zou het zelf niet kopen. De teugels zitten zo hoog dat ze zelfs boven de bakstukken komen en ik denk dat het hoofdstel daardoor heel snel schuift als je de teugels oppakt. Wel jammer, want mooie barokke hoofdstellen zijn inderdaad lastig te vinden voor bitloos.

Ik heb een tijd terug eentje bij Lovelance gekocht die nog altijd goed bevalt, op de lak randjes na die snel afbladderenden (nu geverfd, niks meer aan de hand).

Ik weet niet of ze daar nog te vinden zijn en of je die leuk vindt, maar anders zou je misschien ook kunnen kijken naar losse neusriemen die je aan een gewoon (barok) hoofdstel zou kunnen doen?

Mocht dat ook niks zijn, dan zou je nog eens kunnen kijken of je een gewoon hoofdstel om kunt bouwen of een hoofdstel voor je laten maken. :)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 02:06

Ik ben niet thuis in de stijl, is deze barok?

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-47490696/bitloze-hoofdstellen/fra-dandy-sidepull-bitlooshoofdstel/
Afbeelding

Ze hebben op die site dat hoofdstel dat jij toont ook, daar is een duidelijke foto bij van de aanhechting vd teugels, die mij wel ok lijkt?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-45075933/bitloze-hoofdstellen/2-marjoman-cortesia-sidepull-bitloos-hoofdstel/
Afbeelding

Ik vond ook een sidepull neusriem om een bithoofdstel om te vormen naar sidepull:
http://buitenzinnig.nl/shop/index.php?route=product/product&product_id=153
Afbeelding

En deze heeft ook wel zo'n metalen knop als aanhechting vd frontriem en een soort van 'weave' neusriem, maar weet niet of dit onder barok te rekenen valt?
http://www.gebisslos-reiten.de/epages/61689998.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61689998/Products/SIL
(kan foto niet in topic zetten)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:12

Ik heb ook de barokke sidepull van lovelance. Leer is idd niet fantastisch. Maar verder wel een mooi hoofdstel om te zien :)

Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:14

Oh wat een tips meteen al, super!
@runa zitten ze echt zo veel hoger als normaal?
En dat samen stellen is inderdaad een hele goede. Kreeg gisteren nog een linkje doorgestuurd van een webshop die dat doet.

@ilsey bedankt voor de site!
Die had ik nog niet gevonden.
Vind het zelf heel lastig om te zien hoe die teugel aansluiting is.. ringetje lijkt zo smal in vergelijking met de teugels :')

@caroline ik kende lovelance eigenlijk alleen van de touwhalsters, deze is inderdaad ook leuk. Al vind ik het wel erg zonde dat de kwaliteit minimaal is.

De website die ik zelf heb gevonden heeft deze in de variant met bit

Afbeelding
(Rvs dan ipv goud)
En ze gaat vandaag kijken of de neusriem van deze er op past

Afbeelding

Ben heel benieuwd!
Mocht het niet lukken, dan ga ik met alle tips van hierboven aan de slag!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:39

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:39

Westeind heeft (zo op het oog) ook erg leuk spul. In plaats van een hackamore kan je ze eventueel vragen of ze er ringetjes (twee aan beide kanten) erin willen doen, dan heb je een sidepull.
https://westeindruitersport.biedmeer.nl ... tloos.html

Dan heb je eventueel deze nog:
https://www.artofriding.nl/nl/neusriem-academisch.html

En als je geld over hebt, deze ziet er érg tof uit:
http://www.deuber.de/index.php/barock/z ... etail.html

Deze is er ook nog:
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... hoofdstel/
Moet je er wel weer ringetjes in (laten) zetten. En waarom die hack ondersteboven zit weet niemand :+

Maar je hebt gelijk, subtiele barokke bitloze hoofdstellen zijn er bijna niet. Maar er is al zoveel meer keuze in bitloze hoofdstellen gekomen :D Er komt ongetwijfeld meer keuze.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:21

Runa schreef:
Wel jammer, want mooie barokke hoofdstellen zijn inderdaad lastig te vinden voor bitloos.

Subtiel barokke stijl voor bitloos is mijn favoriet. Ik maak het eigenlijk al zeer lang. Ik maakte er bijpassende barokke/iberische barebackpads bij. Met onderlegger eindigend op een tip.
Mag ik enkele foto's plaatsen aub? Dit zijn hoofdstellen die ik zeer lang geleden maakte, volledig eigen creatie's, zijn de enige foto's die mij nog resten die ik gelukkig in op een filmpje op youtube bewaard heb, sorry voor de slechte kwaliteit sommige foto's zijn van heel lang geleden...
Enkele barokke sidepulls
https://myalbum.com/album/ccezDPZEnLDr
Multi bridles in Portugese stijl:
https://myalbum.com/album/ozMFTK5LGSwQ
(Aub geen copie, zit copyright op, alvast bedankt ;-))

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:18

Ik ga vanavond even goed zitten voor alle linkjes. Die deuber ziet er wel echt boterzacht uit!

@cambiar als ik op de link klik zegt ie dat het album niet te vinden is. Misschien heb je het volledig privé staan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:31

Wie heeft de riemen om de micklem kaakgekruist te gebruiken en gebruikt deze niet? Ik neem ze graag over. Zwart full

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:38

Die deuber site is echt heel heel slecht!
Heb een hoofdstel gevonden, heel andere barokke stijl als dat ik in gedachten had.
Maar ben helemaal verliefd.
Aanvraag staat uit of ze deze ook kunnen fabriceren met bitloze neusriem

Afbeelding

Thanks voor alle tips dames !

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:01

Lynn_Nikita schreef:
Wie heeft de riemen om de micklem kaakgekruist te gebruiken en gebruikt deze niet? Ik neem ze graag over. Zwart full

Ik denk dat ik die nog in mijn ouderlijk huis heb liggen, zal het even navragen! Ik heb namelijk de Multi Bridle maar gebruik die alleen als mijn bithoofdstel.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:15

Ik had een aantal weken geleden een filmpje geplaatst over het zelf in elkaar zetten van een sidepull hoofdstel.ik ben aan de knutsel gegaan en volgensmij heeft het best wel goed uitgepakt.
Ik heb het vandaag gepast, maar twijfel een beetje of het zo goed zit. Zouden jullie kunnen helpen?

De eerste foto is een gaatje langer dan de andere twee foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:17

Iemand eeen idee welk bitloos hoofdstel get minst druk geeft op de neus? Of stel ik nu een hele rare vraag?
Mijn paard houd niet van druk op de neus.. beetje zal geen ramp zijn .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:01

missanita84 schreef:
Iemand eeen idee welk bitloos hoofdstel get minst druk geeft op de neus? Of stel ik nu een hele rare vraag?
Mijn paard houd niet van druk op de neus.. beetje zal geen ramp zijn .

Technisch gezien hebben ze allemaal geen druk tot jij aan de teugels komt. :Y)

Een sidepull met een zachte brede neusriem is het eerste wat ik kan bedenken anders kom je bij een halsring oid uit.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:43

Wauw Kelly, die is heel mooi inderdaad! Ik hoop van harte voor je dat die ook bitloos kan :)

Marinke, ziet er op het eeste gezicht niet verkeerd uit, maar ik vind de neusriem wel iets strak ogen? Passen daar twee vingers bovenop elkaar tussen?

En uit nieuwsgierigheid, hoe heb je ervoor gezorgd dat de bakstukken niet gaan schuiven? :)

Cambiar schreef:
Runa schreef:
Wel jammer, want mooie barokke hoofdstellen zijn inderdaad lastig te vinden voor bitloos.

Subtiel barokke stijl voor bitloos is mijn favoriet. Ik maak het eigenlijk al zeer lang. Ik maakte er bijpassende barokke/iberische barebackpads bij. Met onderlegger eindigend op een tip.
Mag ik enkele foto's plaatsen aub? Dit zijn hoofdstellen die ik zeer lang geleden maakte, volledig eigen creatie's, zijn de enige foto's die mij nog resten die ik gelukkig in op een filmpje op youtube bewaard heb, sorry voor de slechte kwaliteit sommige foto's zijn van heel lang geleden...
Enkele barokke sidepulls
(link)
Multi bridles in Portugese stijl:
(link)
(Aub geen copie, zit copyright op, alvast bedankt ;-))

Oké

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:48

Runa schreef:
En uit nieuwsgierigheid, hoe heb je ervoor gezorgd dat de bakstukken niet gaan schuiven? :)

Die uitleg staat in het filmpje dat een tijd terug gepost werd. Je doet de bakstukken niet over de neusriem, maar je peutert een paar naden los in de neusriem en steekt het er door.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:25

KellyR schreef:
Die deuber site is echt heel heel slecht!
Heb een hoofdstel gevonden, heel andere barokke stijl als dat ik in gedachten had.
Maar ben helemaal verliefd.
Aanvraag staat uit of ze deze ook kunnen fabriceren met bitloze neusriem

[ [url=m/Njz8P3.png]Afbeelding[/url] ]

Thanks voor alle tips dames !

Wauw die is zeker gaaf! Ik hoop voor je dat het kan!

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:38

Runa schreef:
Marinke, ziet er op het eeste gezicht niet verkeerd uit, maar ik vind de neusriem wel iets strak ogen? Passen daar twee vingers bovenop elkaar tussen?

Het zit inderdaad wat te strak. Is dat gewoon een kwestie van een gaatje losser? Gaat het dan niet heel erg schuiven?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 00:40

Zelf vind ik een schuivend hoofdstel minder erg dan een te strakke neusriem. Verscheidene onderzoeken hebben namelijk uitgewezen dat dat voor ongemak en zelfs schade kan leiden dus... Liever niet.

Ook voor het goed kunnen ontspannen van de kaak wordt aangeraden de neusriem zo los te doen dat er dus twee vingers op elkaar op het midden op de neus passen. Zelf heb ik daarmee nog geen geschuif gehad, maar dat ligt ook aan andere factoren, zoals de plaatsing van de neusriem en hoeveel grip hij heeft op de neus (bijvoorbeeld door een groot oppervlak of een minder gladde binnenkant).

Mocht het schuiven, zou je bijvoorbeeld een neusbontje eronder kunnen doen, zolang er maar genoeg ruimte overblijft.

Ik het kort: inderdaad een paar gaatjes losser en als het gaat schuiven, zijn daar vast wel andere oplossingen voor. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:53

Marinke182, houdt je er rekening mee dat zo'n neusriem niet gemaakt is voor het bitloos rijden qua sterkte? Voor een probeersel kan het prima (neusriem inderdaad wel een gat losser) maar voor het 'echt' zou ik toch een andere neusriem er in hangen. Je kan prima losse sidepull neusriemen kopen die je in je bestaande hoofdstel hangt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:58

MarliesV schreef:
Marinke182, houdt je er rekening mee dat zo'n neusriem niet gemaakt is voor het bitloos rijden qua sterkte? Voor een probeersel kan het prima (neusriem inderdaad wel een gat losser) maar voor het 'echt' zou ik toch een andere neusriem er in hangen. Je kan prima losse sidepull neusriemen kopen die je in je bestaande hoofdstel hangt.

Als het een beetje fatsoenlijk leer is moet dat toch wel mee vallen?
Waar verwacht jij dat het kapot zou gaan?

Zie niet echt hoe een "speciale" neusriem sterker zou moeten zijn. Al heeft zij wel nadennlos gemaakt wat misschien verder zou kunnen ontrafelen. Rijd nu zelf al zeker een jaar met een omgebouwd hoofdstel en ook de lompe acties overleeft hij prima.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:32

Ik denk ook enkel evt losrafelende naden, maar denk dat je daar al veel voor moet uitsteken. Kan je ook tegenhouden door de losgesneden eindjes ff met een druppelsecondelijm vast te maken ofzo.

Voor de rest moet zo'n neusriem helemaal niet sterker zijn dan een neusriem van een gewoon hoofdstel, je moet toch rijden op je zit en benen en teugelhulpen zijn maar voor heel erg lichte druk toch.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:44

Dankjulliewel voor de feedback! Ik ga de neusriem losser doen en zal kijken hoe hij over een aantal weken op het hoofdstel reageert. Mocht ik het idee krijgen dat het toch niet goed zit, kan ik altijd nog een goed hoofdstel kopen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:04

Leuk Marinke, ik ben benieuwd :)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:16

Het Marylot sidepull hoofdstel dat ik eind vorige week bestelde is toegekomen vandaag *\o/*

Afbeelding

Ik kan niet wachten om het te passen, maar mijn nieuw paard blijft nog even staan bij de oude eigenaar tot na onze verhuis, en het is een eind rijden. De 26e ga ik er wel al eens langs met de zadelpasser, dus dan ga ik stiekem ook al eens het hoofdstel passen :D

Maar ben nu al echt tevreden, ziet er echt heel netjes uit vind ik! Hopelijk de pasvorm ook :+