[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:29

Hoe lang heb je het zadel in gebruik ?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:46

Ik heb het zadel sinds december maar ik heb er nog niet heel veel mee gereden (wel wekelijks maar veel stap).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:54

Elk paard is van nature wel scheef natuurlijk, dus kan het niet zo zijn dat het zadel wel iets schuift, maar doordat ej zelf al regelmatig iets meer druk op links neemt dat het recht blijft liggen? Bij mijn paard is het net andersom, en schuift het zadel iets naar links. Dit komt bij hem omdat zijn rechterschouder iets groter/bespierder is dan links.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:02

Ja daar had ik ook al even aan gedacht. Maar dan is het wel apart dat ik er eerder geen last van had. Hoe los jij dit op? Ik vind het niet zo fijn voor het paard om zelf af en toe het zadel weer recht te drukken d.m.v. druk in de beugels en het voelt niet fijn om iets scheef te zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:11

Check je paard zonder zadel of die scheef is. Ga er achter staan, laat iemand zijn hoofd recht houden en zorg dat hij "vierkant" staat (kan hij dat???) kijk naar de schouders, maar ook naar de bolling van de lange rugspier. Door je wijsvinger op het heupbeen te zetten met je duimen omhoog kan je zien f de heupen min of meer op gelijke hoogt zitten. Kijk of hij achteruit kan lopen en of dat ook correct gebeurt. (dus een beetje gaat "zitten" en niet scheef loopt) en loop kleine achtjes...asl dat allemaal wat hoerig en ongelijk gaat, is je paard scheef en dan is het logisch dat het zadel mee zakt maar recht lijkt te liggen.. Dat zal je er uit moeten trainen

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:30

Ik kan nu al zeggen dat ze scheef is (ook nog een jong paard). Ik ben een aantal maanden lichtjes bezig geweest met rechtrichten aan de hand (onder begeleiding) maar nu de bak zo blub/hard is staat dat op een laag pitje. Buiten rijden kan nagenoeg altijd :) Eruit trainen is niet zo'n eenvoudige oplossing, onder het zadel ga ik zelf ook scheef zitten/het scheef zakken corrigeren waardoor ik haar ongetwijfeld iets uit balans breng.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:09

Ik probeer vanaf begin iets meer druk te houden op de rechterbeugel (in mijn geval, want hij schuift naar links), en zolang ik daarop let gaat het eigenlijk goed en hoef ik niet constant te corrigeren. Maar ook ik merk dat als ik even niet op let dat ie meteen iets schuift. Zadelmaker gaf ook aan dat dit echt alleen door training kan worden opgelost. Wij doen ook rechtrichten aan de hand, werken aan de dubbele longe en lange lijnen.
Maar je geeft zelf aan dat ze ronder is geworden ook, dus dit kan zeker de reden zijn waardoor de ligging veranderd is en je eerder het probleem niet had. Overigens is het bij mij met boomzadel nu dat ik het probleem heb.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:20

Dat scheef zijn van paardlief, heeft in mijn geval bij boomzadel én boomloos, dezelfde problemen. Dat ligt in ons geval niet aan het zadel maar aan de pony, en ik kan het idd enkel oplossen door rechtrichtoefeningen (aan de hand, onder het zadel lukt het me niet). Succes met het oefenen !

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:56

Kwetal schreef:
asl dat allemaal wat hoerig en ongelijk gaat,

Uhm.... :o -O- Dat krijg je als je het niet meer terug leest..... Y;( Het had "hoekig" moeten zijn 8)7

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:16

Ik zou graag willen weten wat het percentage boomloze zadels is ten opzichte van het aantal boomzadels in Nederland (en Belgie) Weet iemand of dit onderzocht is? En zo ja waar ik dat kan vinden?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:16

Haha het was me niet eens opgevallen :P Bedankt voor het meedenken allemaal!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:30

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:27

Ik heb onlangs de Ghost eens uitgeprobeerd met daaronder een Grandeurpad met Barefoot Heavy Duty-inlages erin (normaal ligt dat ding onder mijn Iberica, vandaar de HD's, die zijn eigenlijk niet nodig bij dit zadel).
De pad is net groot genoeg voor de Iberica maat pony, stel je voor dat er een pad maat paard zou onder liggen hihi, ik vond mijn zadel niet meer terug. _O- Ter info, dit is zo'n korte versie van de Ghost, de normale versie is wel een paar cm langer.

Pony liep niet beter of slechter dan wanneer de originele Ghostpad eronder ligt, zelf vond ik de combinatie met deze pad veel breder aanvoelen. Dus minder die A-zit welke ik zo geweldig vind bij de Ghost. Wellicht komt dat omdat er nu ineens een veel breder stuk pad tussen pony en mijn dijen zit (ik leg er normaal een postzegel-ghostpad onder, geen dressuurpad, dus normaal zit er enkel onder de zitting nog iets extra's en niet onder de zweetbladen). Deze pad heeft ook nog eens een dik wollen laagje onderaan, dus tja... "Breed" was niet echt onverwacht. :D

Deze pad oog wel knap onder het zadel, maar ik hou het toch maar mooi bij de originele Ghostpad in het vervolg. :D

Afbeelding

ik heb gestemd Don.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:33

Het blijft een leuke combinatie, je appelige IJsje met een spook :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:43

ja hé ?! <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:44

Lekker beest en leuke combinatie +:)+

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:14

Leuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:24

Wat leuk! Dit is het bruine vetleer toch? Erg gaaf kleurtje!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:28

jokari schreef:
Ik heb onlangs de Ghost eens uitgeprobeerd met daaronder een Grandeurpad met Barefoot Heavy Duty-inlages erin (normaal ligt dat ding onder mijn Iberica, vandaar de HD's, die zijn eigenlijk niet nodig bij dit zadel).
De pad is net groot genoeg voor de Iberica maat pony, stel je voor dat er een pad maat paard zou onder liggen hihi, ik vond mijn zadel niet meer terug. _O- Ter info, dit is zo'n korte versie van de Ghost, de normale versie is wel een paar cm langer.

Pony liep niet beter of slechter dan wanneer de originele Ghostpad eronder ligt, zelf vond ik de combinatie met deze pad veel breder aanvoelen. Dus minder die A-zit welke ik zo geweldig vind bij de Ghost. Wellicht komt dat omdat er nu ineens een veel breder stuk pad tussen pony en mijn dijen zit (ik leg er normaal een postzegel-ghostpad onder, geen dressuurpad, dus normaal zit er enkel onder de zitting nog iets extra's en niet onder de zweetbladen). Deze pad heeft ook nog eens een dik wollen laagje onderaan, dus tja... "Breed" was niet echt onverwacht. :D

Deze pad oog wel knap onder het zadel, maar ik hou het toch maar mooi bij de originele Ghostpad in het vervolg. :D

[ Afbeelding ]

ik heb gestemd Don.

Welk zadel is het ook al weer?
Ik heb ook gestemd trouwens.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:54

Is de Roma en idd, in vetleer. Vind dat echt het mooiste als ik moet kiezen tussen vetleer, nubuck en gewoon leer.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:12

Vetleer "leeft" en wordt mooier naarmate het ouder wordt (maar dat is dus een kwestie van smaak...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:21

Ik vind het prachtig :j <3

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:30

Ziet er leuk uit Jokari!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:07

Mooi Jokari!

Ik vrees dat de Lexington te groot is voor mijn paardje :')
Afbeelding

Als testzadel net binnen gekregen. Morgen uitproberen :D Maar weet je wat ik vind... Dit is nu het tweede testzadel dat ik van verschillende bedrijven ontvang. En beide boomloze zadels hadden een gesloten beugelriemophanging en bij beide zadels zaten géén veiligheidsbeugels :oo Ik denk dat zo'n testzadel toch ook een voorbeeldfunctie heeft of niet? Zelf durf ik niet eens één rondje op mijn uberbrave pony te stappen zonder veiligeheidsbeugels.. Gelukkig heb ik die nog liggen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:31

Ik heb er helemaal geen problemen mee. Voor een druk paard en mijn vriend die pas sinds kort rijdt heb ik er wel veiligheidsbeugels aan, maar daar vroeg hij zelf eigenlijk om. Zelf nooit aan gedacht of mee gereden.
Ik ben opgegroeid met Engelse zadels waar die open ophanging (zon haakje) niet werkte omdat hij op kritieke momenten niet open ging. Weinig verschil met de ophanging van Barefoot dus eigenlijk.

Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor en je hebt ook gelijk, maar ik denk dat maar weinig mensen zich eraan storen/ het opvalt.