Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:51

Singelverlengers gisteren niet binnen gekregen, maar een stalgenootje heeft een singel met de juiste lengte die ik mocht lenen, dus gisteren mijn eerste buitenritje gemaakt op de Iberica ;)
Het is weliswaar een stapritje geworden omdat ik met m'n arabje ben gegaan en ik me nog niet stoer genoeg op hem voel voor de snellere gangen zonder beugels buiten (ik had trouwens voor het safe gevoel wel beugels eraan gedaan maar mijn streven is om ze niet te gebruiken en laat ze dus gewoon los bungelen) Het is een lekker ontspannen ritje geworden en ook een goede balanstraining voor mij, ik merk duidelijk dat mijn rug- en buikspieren veel harder moeten werken als ik bareback op mijn arabje rij dan op mijn hafje, mijn hafje heeft zoveel meer body waardoor je heel makkelijk in balans zit.

Ik heb de Iberica met de singel/beugelpositie ver(der) naar achteren, voor de beenligging (als ik de beugels zou gebruiken) is dit voor mij de juiste positie, of het gaat werken met een standaard singel weet ik nog niet zo. De singel die ik gisteren heb mogen lenen is een brede anatomische singel en daarmee bleef de Iberica super liggen, de standaard singel waarmee ik woensdag heb gereden kroop naar voren waardoor ie de Iberica mee trok, maar deze singel was ook wat te lang, dus daar kan ik nog geen conclusie uit trekken, maar ik houd er rekening mee dat ik nog eens mijn beurs nog eens moet gaan trekken voor een anatomische/banaansingel (beseft zich nu dat het vakantiegeld al uitgegeven is voordat het binnengekomen is :o)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:57

Toch een goed bericht (ondanks het niet stoer zijn :D ) en zo goed voor de spiertjes! 8-)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:05

Hoi, ik meld me ook even met een Iberica vraag :D Edit: het zijn er wat meer geworden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik rijdt al boomloos (Trekker Pro Endurance) op mijn Fries. Nu merk ik dat hij steeds beter op mijn zit gaat reageren dus ben de laatste tijd ook steeds vaker zadelloos aan te treffen op mijn knollie. Echter: geheel zonder zadel durf ik wel te stappen maar niet te draven (iets met eraf flikkeren en dat al een keer gedaan te hebben met als resultaat schouder uit de kom... en dat was MET zadel (die niet goed aangsingeld was) :o )

Nu heb ik ook een voltigebeugel en daar heb ik al 2 keer mee gedraafd. Eerste keer kleine stukjes (4 passen). En van de week jawel (nooit gedacht) tot maximaal anderhalf keer de bak rond. Durfde zelfs de beugels los te laten en echt door te zitten. Jihaaaa... Effect: spierpijn (haha) en 2 blauwe plekken waar ik tegen de voltigebeugels aan gezeten heb.

Ik ben dus op zoek naar een middel waarbij ik hetzelfde gevoel als geheel zadelloos kan benaderen (en dus heel veel op zit en been kan oefenen en aan mijn eigen zit), en toch de veiligheid/steun heb van iets voor mij/achter mij zonder blauwe plekken te krijgen. Vooral voor is belangrijk omdat mijn Fries vrij hoog opgooit helemaal als hij effe zijn achterhand eronder zet.

Is de Iberica dan de beste optie? Of zijn er nog andere middelen dat jullie weten?

Oh en euhmmmmm als jullie een Iberica voor op een Fries zouden kiezen: welke kleur zouden jullie voor gaan: wit, bruin of antraciet (is dat grijs of zwart dat laatste?)

En hoe vallen de maten? Ik heb dus een echt Barokke brede Fries en heb zelf broekmaat 46.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden (en zal nog even moeten sparen haha)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:11

Ik zal maar even geen antwoord geven ;)
Wil wel melden dat blauwe plekken met de Iberica onwaarschijnlijk zijn. :o
En bruin zou ik niet doen - alhoewel - het is heel donkerbruin, maar antraciet kan heel goed, en naturel is ook fraai en natuurlijk. Is niet geheel wit, maar beetje romig/gelig van tint.
Voor het sparen heb je genoeg tijd - op dit moment krijgt Christ het niet aangesleept (goed teken toch?) dus 4-6 weken is normaal als het daar niet in voorraad is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:16

Toch niet hetzelfde gedoe als met de leveringen van Trekker he :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:16

Citaat:
En hoe vallen de maten? Ik heb dus een echt Barokke brede Fries en heb zelf broekmaat 46.

hier kan ik antwoord op geven: ik heb broekmaat 50 en pas RUIM in de Iberica

Over brede paarden zal ik maar niets meer zeggen hier :x

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:17

Morrie schreef:
Citaat:

hier kan ik antwoord op geven: ik heb broekmaat 50 en pas RUIM in de Iberica

Over brede paarden zal ik maar niets meer zeggen hier :x

Dan heb je denk ik de Warmbloed versie?

(Hoezo over brede paarden niks zeggen :o? Dat heb ik gemist denk ik )
EDIT: foto gezien hahahaha.

Dit is de mijne:
Afbeelding

(Hij was jarig deze week :o )
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 10-06-12 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:19

Even in Morrie's profiel kijken Zilfstar :+ ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:29

of op de site van BZ...... (krijg steeds tweets dat Morrie op die site staat :) )
maar op die foto zit er een 70 jarige dame (!) op met maatje 34, ik dus niet

Zilfstar

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:30

Ja ik moet van mezelf en Jippe met Trekker EN dochter met Trekker Pony op Kato nog goede foto's aanleveren voor BZ. Van dochter moet dat te doen zijn. Maar mezelf fotograferen...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:32

Even voor de kleur op een fries.
Dit is dus de naturel kleur, is alleen even voor de kleur he, want is geen iberica, maar wel een fellsattel.
Afbeelding
Persoonlijk vind ik naturel heel mooi op een fries, maar denk dat zwart ook mooi is.
Bruin zou ik persoonlijk op fries niet doen, een gewoon bruin zadel vind ik namelijk ook geen gezicht op een fries.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:35

Zilfstar, ik ben mijn volledig groene paardje aan het opleren met de Iberica. Het is wel een rustig IJsje dat zelden draaft maar liever tölt, maar toch. Ik voel mij helemaal veilig met de Iberica. Gisteren zat ik op haar blote rug, nja dat is niet direct voor herhaling vatbaar, ik lag er bijna af. :D

Ik vind de naturel de mooiste, denk dat dat mooi zal afsteken op een Fries, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:58

Ik denk dat je een hele fijne oplossing hebt voor wat je zoekt, met de Iberica (WB) Zilfstar :j

In het andere topic vroeg je geloof ik of je daarmee (nòg) meer voeling had met je paard dan met de Trekker, het enige juiste antwoord daarop is denk ik dat iets als een Trekker totaal niet te vergelijken is met een Fellsattel, een Trekker is behoorlijk stug en veel zadel, zit een heel eind boven je paard met de zitting, Fellsattel geeft VEEL meer paard-gevoel door omdat je er dichter op zit en met alleen maar ècht soepele materialen er tussen, het is nog een heel stuk soepeler dan Barefoot en die is al een stuk soepeler dan Trekker :)

Je kunt het echt zien als het gevoel van een dikke schapenvacht, heerlijk zo'n wolkje onder je billen :j

Bruin lijkt me niks, antraciet kan maar is ook net niet mooi zwart natuurlijk, dus op zich denk ik dat de meeste mensen dan toch voor naturel zouden kiezen op een Fries :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:47

Ik ga er eentje testen van BZ =D
En dan hard sparen...

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:36

Zilfstar schreef:
Ik ga er eentje testen van BZ =D
En dan hard sparen...

Ben beniewd wat je er van gaat vinden, maar het ligt geheel in de lijn der verwachtingen dat je smoorverliefd wordt...

@Pmarena, jij hebt nu toch ook een Iberica met de singelpositie verder naar achteren, welke singel gebruik jij?

En Don, dat draven gaat zeker nog wel komen op buitenrit met de Iberica, want ik voelde me al verrassend safe op buitenrit zonder beugels, langzaam maar zeker wordt ik weer terug stoer ;)
(nooit gedacht dat het mama-zijn zo'n impact op me zou hebben, vroeger kon het me niet spannend genoeg)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:25

Mamma zijn helpt niet echt mee aan het hebben van moed, dat klopt - oud worden ook niet :+

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:08

Haha, herkend het zo, na mijn twee jongens. Heb ik er 1 1,5 jaar overgedaan tot ik weer normaal op mijn paarden kon en durfde te zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:24

1 zoon, inmiddels 20 :7 Maar na 3 weken zat ik weer te paard, alleen geen dolle streken meer - geen risico's. Ook geen dolle paarden meer aangeschaft na die tijd. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:23

Stelvio: nee die Iberica gaat terug, singelpositie is te ver naar achteren voor Rena, daar heb ik niks aan....dan is mijn Butterfly met de singelpositie te ver naar achteren, toch fijner :P

Ik wil juist een Iberica vanwege die singelpositie die wat verder naar voren ligt...dat was perfect voor Rena :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:53

Heb nu een bod geplaatst bij ebay op een prenium. Niet wat ik wilde, maar voor even (tot ik de iberica kan veroorloven) is het niet mis.
Je kan daar zeker geen inlages zelf in plaatsen?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:22

Over de honing tegen t hoesten: Dat kan inderdaad helpen, maar Anneloes mag geen suikers.. :+
Vrijdag is de dierenarts geweest (kwam voor de tanden + inenting, dus gelijk even naar de longen geluisterd). Toen ik aankwam lopen hoestte Anne een keer, vervolgens de longen geluisterd, die waren goed. Ze hoorde de ademhaling íéts te veel, maar dat zal de spanning zijn (Ze stond meer op twee benen dan op vier......).
Maar toen we even later met Bikkel bezig waren en Anne stond in de stal kreeg ze een hoest-aanval, daar schrok de DA wel even van. Moest het hooi wat ze krijgen gaan weken en dan moest het na het weekend aanzienlijk minder zijn.
Omdat dit niet het geval is, moet ik morgen Ventipulmin ophalen bij de praktijk :\
Dat moet ze nu 2 x daags gaan krijgen, dus ik moet even gaan uitvogelen hoe ik dat ga doen.. Errúg fijn, net nu ik hele drukke weken tegemoet ga.. :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:25

DeSprinkhaan schreef:
Heb nu een bod geplaatst bij ebay op een prenium. Niet wat ik wilde, maar voor even (tot ik de iberica kan veroorloven) is het niet mis.
Je kan daar zeker geen inlages zelf in plaatsen?

in de plus versie waarschijnlijk wel ......

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:27

Pmarena, jammer!
Ik zou best de beugelophanging wat verder naar achteren willen hebben, maar de singelpositie dan weer niet.. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:30

Helemaal mee eens Jasia :j

Naar van het hoesten zeg... :(:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:16

Een van mijn paarden hoest nu ook maar die doet dat altijd deze periode(pollenallergie)..Toevallig heb ik het nu ook en neem propolis tinctuur en geef het ook maar aan mijn paard wat haar altijd wel lijkt te helpen :)

Jammer dat de iberica nu niet zon fijne singelpositie heeft,hopen dat ze dat weer veranderen maar wel de beugelophanging zo laten :j