Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:05

Even laten weten; ik heb nog geen info over de hongaarse zadels. Er is helaas iets tussen gekomen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:49

Moragh schreef:
Apart zadeltje, dat Hongaarse. Niet echt duidelijk wat het moet kosten?
Lijkt uit foto houten boom op soort vilt panelen te zijn?
Enig idee over lengte maten en breedte maten zpu natuurlijk wel fijn zijn...

*knip*
Om nog even on-topic te gaan: ik ben met malibaud in overleg om de zadels te gaan verkopen, dus dat zou erg leuk kunnen zijn!

Dat hongaarse zadel zou 600 euro zijn.. een prima prijs als het past :j

Oe, dat lijkt me toch wel erg leuk om zo'n zadel een keer te proberen, zowel voor mij als voor fro

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:12

Hele nette prijs (inderdaad met bijvoeging dat het wel moet passen ;) maar dat is bij elk zadel zo!)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:58

jep... :j had het er vooral bijgezet omdat [***] geen pony is waar veel zadel op passen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:23

mariska32 schreef:
ik rij zelf met dit zadel [hier is hij net nieuw dus nog niet mooi gevormd]
er word wel raar naar gekeken hoor in het voorbij gaan maar het rijd heerlijk. ;)

Afbeelding

Zo'n zadel heb ik ook gehad maar mijn paard was er ontzettend bang voor }:0 . Heeft ruim een jaar geduurd voordat ik het zadel bij hem op z'n rug kon leggen, maar hij bleef angstig wanneer ik met het zadel in de buurt kwam. Heb het uiteindelijk maar verkocht.
Op de foto is alleen de bastos (het 'frame') zichtbaar.
Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:37

ik denk dat ik ook wel weet hoe het kan komen......
jij hebt een ander type recado,dit type past of past niet en is vele malen stugger.
de rollen bij jouw zadel is waarschijnlijk ofgevult met riet.

mijn recado is zachter en soepeler.
bovendien is de mijne wel op elke rug te verstellen. ;)
ik denk dat als je die van mij op je paard zou leggen je geen problemen hebt.
[nee,is geen verkoop praatje want ik verkoop niet. :D ]

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:57

Het zadel was inderdaad erg stug en leek ook niet goed te liggen, voor zover ik daar dan verstand van heb.
Maar het was meer de geur van het zadel waar het paard bang van was, zelf rook ik niks, maar paard blijkbaar wel. Heb het maanden in de schuur laten luchten met een naar paarden stinkende deken er bovenop zodat er een andere geur op het zadel achter zou blijven. Dat hielp wel wat, in de zin dat ik het zadel met veel geduld erop kon krijgen. Nadat ik dat maandenlang had geoefend zat er weinig vooruitgang in, hij bleef angstig dus heb het maar verkocht.
Andere paarden hier op stal waren er ook bang voor :+

Heb je een foto van jouw recado zonder schaap erop? Ben wel benieuwd hoe die van jou eruit ziet :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:12

Ergens heeft er aan dat racado zadel dan waarschijnlijk een kadaverluchtje gezeten... leer misschien niet goed gelooid, of ooit ergens gelegen war ook kadavers waren?
Zal waarschijnlijk alleen bij dit zadel zo geweest zijn en bij anderen niet....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:54

't Kan gebruikt zijn als 'pak'zadel bij het jagen. Ik heb Amerikaanse kennissen die een elandhuid over 't hek van de paddock hangen na slachten, om de jaarlingen aan dood wild te laten wennen en ook in Schotland leren veel Highlandpony's nog altijd 'deer' te dragen door middel van ongelooide huiden van direct na het slachten. Op die manier leren ze aan de lucht van bloed en dood dier wennen zodat je bij het jagen het groot wild terug naar huis kunnen vervoeren.
Kan dus goed zijn dat dit zadel daar voor gebruikt is en de lucht heeft aangenomen...

Vind dat hongaarse zadel wel interessant trouwens, dus ik lees weer even rustig mee ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:04

Sorry, ik lees al een tijdje hier mee :o. Ik post niet omdat ik weinig zinnigs in te brengen heb, maar ben wel heel erg geïnteresseerd in niet engelse/aparte zadels.

Toevallig kwam ik gister een leuk zadel tegen op MP, misschien iets voor iemand hier?
http://link.marktplaats.nl/393061061

En ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met O.M.E.G.A zadels
http://www.o-m-e-g-a.com/
Al een tijd geleden kwam ik deze zadels online tegen en ik ben echt helemaal verliefd :o.
Ik had het in mijn hoofd voor mijn rocky kruising (die is nog een jaarling) maar ik ben toch op zoek naar een dealer/zadelpasser in NL. Misschien weet 1 van jullie iets meer over deze zadels? :)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:20

Succubi schreef:
Sorry, ik lees al een tijdje hier mee :o. Ik post niet omdat ik weinig zinnigs in te brengen heb, maar ben wel heel erg geïnteresseerd in niet engelse/aparte zadels.

Toevallig kwam ik gister een leuk zadel tegen op MP, misschien iets voor iemand hier?
http://link.marktplaats.nl/393061061

Ik heb ook nog een portugees zadel

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:34

Succubi schreef:
En ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met O.M.E.G.A zadels
http://www.o-m-e-g-a.com/

Ja, ik wilde wel eens weten hoe die boom nu juist werkte en hoe dat op mijn paard zou liggen en heb wat met ze gemaild. Erg vriendelijk en ze wilden wel eens wat zadels komen aanpassen als ze eens in de buurt waren (kon wel een maand of zes duren, als ze er eens voor een beurs waren of zo, ik woon echt ver van Beieren :+ ). Uiteindelijk is daar niks van gekomen omdat ik ben beginnen verhuizen en zo.
Gewoon mailen!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:41

@Bandida: Bedankt voor je snelle reactie :D. Heb je ze in het Duits gemailt?
Het is ook zo dat mijn pony nog maar 1 jaar is, ik wil hem pas met 4 jaar gaan berijden.
Maar... Ik heb ook nog een haflinger merrie, die wel al oud genoeg is (en helaas al een nieuw zadel := ).
Ik vroeg mij dus ook een beetje af gezien het een flex zadel is of het op verschillende paarden zou passen (de jaarling is ook haar zoon en heeft vrijwel dezelfde bouw en rondgeribt etc).
Beieren/Mengkofen zit praktisch tegen de Duitse grens...
Waar ik ook een beetje tegenaan loop is wat als ze qua bespiering veranderd enzo, hoe zit dat met aanpassen en opvullen of garantie? Het is niet zo dat ze even langs kunnen komen om te kijken wat er aan de hand is.
Ik hoop zo dat er een dealer in NL komt. (hou ze al meer dan een jaar in de gaten :') )

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:29

Over de Omega zadels is eerder in dit topic ook wat over geschreven, weet niet meer welke pagina.

Dat zadel van Marktplaats.. wat is dat voor iets? De uitvoering lijkt wel Portugees, maar qua zitting lijkt het wel ´engels´?

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:26

Dat zadel in de link van marktplaats is een Relvas.
Eigenlijk een soort van Portugees dressuurzadel ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:33

Pasterza schreef:
Het zadel was inderdaad erg stug en leek ook niet goed te liggen, voor zover ik daar dan verstand van heb.
Maar het was meer de geur van het zadel waar het paard bang van was, zelf rook ik niks, maar paard blijkbaar wel. Heb het maanden in de schuur laten luchten met een naar paarden stinkende deken er bovenop zodat er een andere geur op het zadel achter zou blijven. Dat hielp wel wat, in de zin dat ik het zadel met veel geduld erop kon krijgen. Nadat ik dat maandenlang had geoefend zat er weinig vooruitgang in, hij bleef angstig dus heb het maar verkocht.
Andere paarden hier op stal waren er ook bang voor :+

Heb je een foto van jouw recado zonder schaap erop? Ben wel benieuwd hoe die van jou eruit ziet :)

sorry,ik heb geen betere op de pc staan.
Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:34

Moragh schreef:
Ergens heeft er aan dat racado zadel dan waarschijnlijk een kadaverluchtje gezeten... leer misschien niet goed gelooid, of ooit ergens gelegen war ook kadavers waren?
Zal waarschijnlijk alleen bij dit zadel zo geweest zijn en bij anderen niet....

dit leer is niet gelooid. ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:34

Aline Dressuurzadel in de zin van? Vind het een beetje raar dat ze zo´n zadel hebben, het heeft een geheel andere zit dan de andere Spaanse en Portugese zadels.. Waarom?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:40

@Laura: Ik heb even terug geblikt en over de omega nagelezen, thanks :).
Voor nu blijf ik nog even dromen en héél hard sparen.
Zou graag een witte/creme omega zadel willen hebben in de toekomst :o :D (vraag mij alleen sterk af of je daarmee mee mag doen met de KNHS wedstrijden)

@Aline: Dat vermoeden had ik al... Ik moet eerlijk zeggen dat dat zadel mijn aandacht erg trekt, ook gezien het niet ver van mijn huis is.
Is er nog iets speciaals waar je op moet letten op zo'n zadel? (hoe zie je of het kwaliteit is, pasvorm etc)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:57

Eeehm, beetje laat... Maar ik zie er geen stijgbeugels aan. Zitten die er niet op of zitten die onder het blad?
Ik weet dat sommige klassieke zadels geen stijgbeugels op zitten, is daar wel een mogelijkheid voor?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:02

Succubi schreef:
Ik hoop zo dat er een dealer in NL komt. (hou ze al meer dan een jaar in de gaten :') )

Ik ben er wel eens mee bezig geweest, gemailt en op beurs gesproken... maar ze doen er niets mee....

Overigens zijn de dresuur-achtige zadels voor een groot deel gekopieerd van Gaston Mercier....

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:07

@Moragh: Ik heb al uitgebreid om jou site gekeken (meerdere keren :o ). Stond al bijna op het punt om te mailen voor een Massimo dressuur :D
Is de Gaston Mercier ook in het wit te krijgen? :o
Jammer dat ze niet (positief) reageren om dealer te worden :(

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:08

Laura: Dressuurzadel qua opbouw in feite. Maar dan met een Iberische 'look' (in dit geval Portugees).

Succubi: Als het je wat lijkt en het is toch dichtbij, gewoon gaan kijken en vragen of je het op je merrie mag passen!
Opletten eigenlijk net als bij elk ander zadel, qua kwaliteit (van het leer, de stiksels, etc.) en pasvorm of het qua boommaat klopt bij je merrie en netjes recht in balans ligt, niet helt of kiept, mooi overal aansluit zonder te knellen/knijpen of bruggen of schommelen enz. enz.
En let ook vooral op de lengte van het zadel (qua draagvlak), dat je niet straks met een zadel zit dat eigenlijk te lang blijkt te zijn voor je paard.

De Omega's zijn mooi, maar duur :$ (ook voor veranderingen aan je zadel).
Een dealer in NL zou leuk zijn, maar is er helaas niet. Op de Equitana (12-20 maart 2011 in Essen) staan ze ook altijd. Met een heleboel mooie zadels en andere Spaanse/Portugeze/barokke spulletjes. Je kunt ze daar ook spreken en eens informeren.

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:09

Jawel stijgbeugelriemen gaan onder het zweetblad!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:43

:oo Ik heb haar gemailt of ik het zadel kan passen.
Bedankt voor de tips!
Gelukkig heb ik wel het 1 en ander aan ervaring qua zadels passen. (en sowieso voor de zekerheid even de zadelmaker laten komen).