[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:09

Appelflapje schreef:
Ah oke, dus dat lijkt ook niet direct de oplossing. Ze heeft een hele ronde rug en absoluut geen uitstekende ruggengraat, dus ik denk dat het probleem echt in de breedte van de uitsparing zit, niet zozeer in de hoogte/dikte van de inlages. Toch bedankt voor de reacties en het meedenken.

Op zich horen de randjes van de uitsparing je paard nergens te raken, doordat ze door de inlages van het paard af getild worden :)

Juist bij een bredere uitsparing krijg je snel dat daarvan de randen raar gaan doen omdat die meer aan de zijkant van de schoft komen te liggen.

Zelf heb ik het liefst pads zonder uitsparing, ik was echt "not amused" toen Barefoot jaren geleden ineens met die split in de pads kwa, verwachtte er allerlei problemen mee te krijgen met klanten / paarden maar degenen waarbij het niet lijkt te werken zijn met jou erbij echt op 1 hand te tellen en de pads zijn al zo vanaf 2009 :)

Jasia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:14

Haha Pmarena, het is ook eigenlijk midden in het dorp :))
Mijn wei ligt aan de rand van een woonwijk... Er zit gelukkig wel een hek omheen hoor, maar die zie je niet op de foto :p
De bak wordt ook nog omheind, maar hij is afgelopen weekend gefreesd. Hij wordt dan 20 x 75, hebben we lekker de ruimte :D

Alles is hier roze haha, zelfs de bestelde honden buggy... Ik denk dat ik voor de hond een halsbandje laat maken met de tekst: ik ben een jongetje! O:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:02

Ach, wat ligt hondje er sneu bij ;( ik wens hem beterschap, maar dat zal best wel lukken met zo'n goede behandeling! +:)+

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:50

pmarena schreef:
Appelflapje schreef:
Ah oke, dus dat lijkt ook niet direct de oplossing. Ze heeft een hele ronde rug en absoluut geen uitstekende ruggengraat, dus ik denk dat het probleem echt in de breedte van de uitsparing zit, niet zozeer in de hoogte/dikte van de inlages. Toch bedankt voor de reacties en het meedenken.

Op zich horen de randjes van de uitsparing je paard nergens te raken, doordat ze door de inlages van het paard af getild worden :)

Juist bij een bredere uitsparing krijg je snel dat daarvan de randen raar gaan doen omdat die meer aan de zijkant van de schoft komen te liggen.

Zelf heb ik het liefst pads zonder uitsparing, ik was echt "not amused" toen Barefoot jaren geleden ineens met die split in de pads kwa, verwachtte er allerlei problemen mee te krijgen met klanten / paarden maar degenen waarbij het niet lijkt te werken zijn met jou erbij echt op 1 hand te tellen en de pads zijn al zo vanaf 2009 :)

Volgensmij gaat hier het een en ander langs elkaar. Appelflapje bedoelt toch de ruimte tussen de inlages, het kussenkanaal zeg maar. Niet een schoftuitsparing in het dekje?
Als je alleen last hebt van de inlages aan de achterkant helpt het misschien als je een klein hoekje van je inlages afhaalt daar...dat was mijn eerste ingeving toen ik je vraag las.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:25

Morgen een zadelpassessie bij een stalgenoot van me (paarden zijn allemaal van 1 eigenaar, we zijn met een paar meiden die ze rijden, elk met een eigen "lieveling") Cheyenne Drytex blijft maar schuiven. Het maffe is, ze kan wel zonder hulp of krukje vanaf de grond opstappen, maar tijdens het rijden schuift het zadel naar 1 kant. In de galop vliegt ze er soms bijna naast. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:38

Ik wou even laten weten dat ik helemaal happy ben met mijn nieuwe artikelen (nu ik de inlages er in heb gekregen haha) :)

Ik had eerst een zwarte westernpad bij kramer gekocht waar inlages in konden. Maar die ging heel erg schuiven als ik aan het rijden was. Misschien had het ook wel iets te maken met de nylon tiestrap en offbillet.

Nu heb ik een barefoot Nevada pad met de HD inlage (die PU inlagen heb ik eruit gehaald) en aan de voorkant shims van moosgummi. Lederen tie strap en een stretch off billet. Opstappen vanaf de grond is geen goed idee want dan gaan we glijden maar als ik rijd blijft het liggen als een huis :)ik ben nog niet opgestapt van een wat lagere verhoging dus weet niet hoe dat dan blijft liggen. Heb mijn fenders ook langer gemaakt, dus dan is de kans op schuiven nog groter bij ons als we opstappen. Ik wil ook niet strakker aansingelen, want dat is niet nodig als ik erop zit en denk dat paardlief dan echt chagrijnig word. Maar ik ben dus helemaal blij met mijn aankopen :D zadel blijft ook mooi liggen op de pad door de antislip bovenop en de lusjes aan de voor- en achterkant (handig met opzadel)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:45

TinePine schreef:
Volgensmij gaat hier het een en ander langs elkaar. Appelflapje bedoelt toch de ruimte tussen de inlages, het kussenkanaal zeg maar. Niet een schoftuitsparing in het dekje?
Als je alleen last hebt van de inlages aan de achterkant helpt het misschien als je een klein hoekje van je inlages afhaalt daar...dat was mijn eerste ingeving toen ik je vraag las.

Klopt! Ik heb het misschien niet helemaal handig verwoord, maar het gaat inderdaad niet om de 'gespleten' voorkant van de pad. Daar heb ik nooit problemen mee, de schoft ligt netjes vrij.

Gek genoeg doet het probleem zich juist niet voor aan de achterkant, maar meer in het voorste stuk van de rug. Ongeveer ter hoogte van de overgang van schoft naar rug. Doordat het zadel teveel naar rechts zit, komt de rechterzijkant van het linkerkussen tegen/op haar ruggengraat, waardoor soms de haren wat warrig zijn en er wat irritatie ontstaat. Mijn paard is wit, dus het is lastig te zeggen of het ook echt een drukplek is. Ik vermoed van niet, want het trekt ook altijd binnen een dag weer weg, maar ik kan het ook niet helemaal uitsluiten. Je zou toch denken dat het vachtje onder de pad wel zacht materiaal is en niet heel erg schuurt. Heb nog even gedacht dat het eraan lag dat er wat zweet in de pad zat, maar deze week gebeurde het ook met een net gewassen en dus nog heel zachte pad.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:58

Ik laat een witte pad maken door JV dekjes. Op de foto's zien ze er mooi uit. Ben erg benieuwd. Als die bevalt laat ik een leuk kleurtje maken. Kan niet wachten tot die klaar is. Dan nog nieuwe rijlaarzen en we zijn startklaar.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:21

Maken jullie ghosts ook zo'n herrie met lichtrijden, of ligt dat aan het synthetische materiaal van mijn zadel + beugelriemen?
Je hoort me al van ver aankomen, wordt er met een lange rit een beetje gek van :')

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:47

Wat voor herrie? Kraken wil nog wel eens verholpen worden met wat talkpoeder :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:09

Hier geen last van hoor, met mijn Ghost. Ligt misschien aan het materiaal van je beugelriemen? En heb je dan misschien zulke wiebelbenen? :P

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:11

Ja kraken inderdaad. Nee niet door wiebelen echt met het lichtrij momentje. Heb ook het idee dat het voornamelijk m'n beugelriemen zijn. Talkpoeder dus.. :D

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:42

kom mij hier ook aanmelden. Gisteren een barefoot zadelpas gehad voor mijn tinkertje Jack. Heb de cherokkee en de Lazy Mountain getest. Lazy mountain zat natuurlijk heel zacht maar was mij te veel zadel, zat precies echt op een troon, ver weg van mijn paard en beenligging vond ik toch ook niet zo goed, was er nochtans op voorhand van overtuigd dat hij iets voor mij zou zijn :-)
de cherokkee voelde meteen goed, zat ook heel erg comfi, als ik toch een schaap wil overweeg ik om de seatsaver te wisselen maar eerst zo proberen. Heb voor de stijgbeugels en riemen ook erg getwijfeld maar toch maar voor gewone riemen met veiligheidsstijgbeugels gekozen ook al vind ik de brede met westerbeugels veel mooier. Maar ja na mijn val van enkele weken geleden zet ik veiligheid toch maar voorop. Nu wachten op de levering :-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:50

Bliksem schreef:
Maken jullie ghosts ook zo'n herrie met lichtrijden, of ligt dat aan het synthetische materiaal van mijn zadel + beugelriemen?
Je hoort me al van ver aankomen, wordt er met een lange rit een beetje gek van :')

Heb je toevallig compositi beugels?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:40

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:07

Maartje1990 schreef:
Bliksem schreef:

ja!

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:26

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:41

*\o/* Ik heb deze foto van Google, ik weet ook niet precies waar ze te koop zijn, maar dit was om aan te geven dat ze bestaan.
Laatst bijgewerkt door lotje5lotje op 11-06-16 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:42

Ik heb deze foto van Google, ik weet ook niet precies waar ze te koop zijn, maar dit was om aan te geven dat ze bestaan. *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:42

Maartje1990 schreef:
Bliksem schreef:

Bliksem schreef:
ja!

Misschien kun je die proberen wat strakker aan te draaien. Die kunnen namelijk ook kraken

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:28

Ik wilde jullie deze foto niet ontnemen vandaag mijn engel pad binnen gehad en hij past er mooi onder :D

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:45

Elegance_ schreef:
Ik wilde jullie deze foto niet ontnemen vandaag mijn engel pad binnen gehad en hij past er mooi onder :D

[ [url=m/XZUa2k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moooiiii +:)+

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:53

Prachtige set Élégance :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:38

Hoihoi
Ik Ben voor mijn kennissen op zoek naar een Ghost. Ik rij hun merrie met de ghost quilty en dat zit heerlijk. Maar voor de haflinger mag het ook een ander type zijn.
Tweedehands is welkom.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:31

Mooi, Elegance !