[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Julu72

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:06

Ik rij een draver met een Barefoot Cherokee en dat bevalt prima! Hij loopt er ook goed onder :-)
Zelfs (hele) lange buitenritten gaan super, geen centje pijn voor hem (en mij).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:14

Op mijn draver ging het perfect, barefoot cheyenne.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:32

Waar lees je dergelijke onzin....? :P

Het stikt vanm de dravers met allerlei boomloze zadels en dat gaat dan prima, een draver is wat dat (en al de rest) betreft net een normaal paard, bij de ene werkt het wel en bij de ander niet, of een ander type beter...enz. :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:37

Fortitude schreef:
Hallo allemaal! Ik ben me aan het oriënteren want stiekem kriebelt het wel om een boomloos zadel aan te schaffen. Ik heb toen ik mijn Draver net had een Barefoot geleend van een stalgenootje: wat een heerlijk zadel! Het lag alleen niet goed, hij schoof en mijn paard liep er wat kort onder dus snel maar weer afgestapt. Het zadel kwam ook van een flinke Fjord af, dus dat zou me niet verbazen.

Nu las ik dat boomloze zadels op Dravers niet aangeraden worden vanwege de slechtere drukverdeling. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Dravers en boomloze zadels?

Geen ervaring mee, maar ik ga mee met pmarena ;)

Wellicht kun je Lilianne eens benaderen (http://boomlooszadelpasservice.nl/ ). Dan kun je verschillende modellen boomloze zadels testen, Barefoot, Ghost en Trekker.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:53

Wat een flauwekul??? :/ Er zijn met alle rassen paarden die minder goed met een bepaald zadel overweg kunnen (of het nou wel of niet een boom heeft), dus waarom een draver nou specifiek NIET met een boomloos zadel zou kunnen lopen? En die drukverdeling is ook onzin - maar daar zijn al pagina's vol over geschreven. Het hangt altijd van je paard af en of je goed word geadviseerd wat het model/merk en de accessoires (zoals een goede pad voor boomloos)
Ik word soms zo moedeloos van die kletskoek die er verkocht wordt -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:58

Ach hoe vaak je ook niet een vraag krijgt in de categorie: ik heb een Fries van 6 jaar, welk zadel is het meeste geschikt.... ehm ja dat hangt niet van ras en leeftijd af :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:06

Ik heb de kont van een Kwatta soldaatje en benen van 2 meter lang, is meer relevant :+
Afbeelding

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:09

Ik help je graag Fortitude!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:18

Ach, dat is nou jammer wilde eigenlijk net de vraag stellen, heb een tafelmodel haflinger van bijna 16 jaar die aan het revalideren is samen met zijn ruiter. Welk zadel zou het meest geschikt zijn :P

Maar heb hier twee nieuwe stoelen in huis, barefoot lexington en de london. Maat 1 en maat 2.
Helaas nog niet uit kunnen proberen maar zodra het mogelijk is zullen we het resultaat laten weten.

Had een startrekk dressuur (ouder model) lag niet verkeerd op hem maar had zelf met het rondstappen echt het gevoel dat we aan het werk moesten. Ook was mijn heup het niet helemaal eens met dat zadel als ik er iets langer op zat. Maar denk dat het meer aan het tafelmodel ligt dan aan het zadel |(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:33

Nou dat is tenminste al iets meer info dan puur leeftijd en ras :P

Tafelmodel in combinatie met kniewrongen denk ik :(:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:28

_O- Of het met je heupen accordeert, zal je echt op je tafel moeten proberen.... en neem anders het aanbod aan van Teteltee - die heeft ook nog andere merken om op te zitten...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:48

pmarena schreef:
Waar lees je dergelijke onzin....? :P

Het stikt vanm de dravers met allerlei boomloze zadels en dat gaat dan prima, een draver is wat dat (en al de rest) betreft net een normaal paard, bij de ene werkt het wel en bij de ander niet, of een ander type beter...enz. :P

Internet, want alles wat daar staat is waar! *\o/*

Nee maar even serieus, ik vond het dus al raar vandaar dat ik dacht ik vraag het even. Ik weet dat bepaalde paarden niet onder zo'n zadel passen en veel praktijk ervaring met boomloze zadels heb ik dus niet.

Ik ben niet op de korte termein opzoek. Ik heb een degelijk zadel voor nu, maar als mijn paard wat beter ingereden is wil ik gaan kijken naar een nieuw zadel want dit Wintecje is niet het fijnst zittende zadel dat ik ooit gehad heb. Het zou dan ook wel voor lange afstanden moeten werken, aangezien ik wel de ambitie heb om veel buiten te gaan rijden en eventueel over enkele jaren ook TREC/endurance wil proberen. Daar ligt mijn grootste zorg dus ook. Maar ik lees hier dat dit dus goed gaat? Is hier ook wat meer onderzoek naar gedaan? Ik ben namelijk erg bang dat de drukverdeling op langere ritten niet voldoende zou zijn.

Oh, die zadelpasservice houd ik zeker in gedachten, bedankt voor de tip!

Enne, iets minder onvriendelijkheid van sommige mensen zou prettig zijn? ;)
Ik probeer ook alleen maar het beste voor mijn paard te realiseren.
Maar misschien vat ik het fout op, moeilijk over het internet.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:51

Er was hier toch ook iemand die het zadel van AMreitsport ging uitproberen? :-)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:07

De bokker die het zadel van AM Reitsport zou uitproberen heeft het uiteindelijk toch niet gedaan. Ging moeilijk met betalingen. En als ik het goed heb heeft ze nu een cherokee.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:42

Ik heb dat destijds ook ergens gelezen dat dravers en boomloos geen goede combi zou zijn...Blijkbaar waren er toen een paar toevallig die geen goede match waren, maar boomloze zadels zijn afgelopen jaren zoveel ontwikkeld en verbeterd, en in zoveel maten en vormen, dat er gerust wel een bij zit die fijn is. Voor lange ritten gewoon een goede drukverminderende pad gebruiken, dan zal het weinig problemen geven denk ik. (En ja ik heb ook een draver) :P

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:39

Super, dankjewel voor dit duidelijke antwoord.
Dáár kan ik wat mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:50

Ik geloof best dat de eerste barefoots geen handige combi waren met de gemiddelde draver. Wat bottiger gebouwd dan de gemiddelde haf of tinker, soms wat overbouwd of holle rug en een flinke schoft die soms ver doorloopt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:05

Mizora schreef:
Ik geloof best dat de eerste barefoots geen handige combi waren met de gemiddelde draver. Wat bottiger gebouwd dan de gemiddelde haf of tinker, soms wat overbouwd of holle rug en een flinke schoft die soms ver doorloopt.

Heej, klinkt als mijn tinker :D

Hahaha.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:07

Foto's hier 2 pagina's eerder zie je een Cherokee op n draver. Zij en ik hebben ook de Lexington geprobeerd, dit was geen succes. Inmiddels morgen een Arizona ophalen, zij gebruikte deze ook op haar draver, en rijdt hem nu met de Barefoot Madrid.
Zou je aanraden gewoon eens een testzadel te bestellen en zien hoe hij erop reageert :)

Als ik van de week ga passen zal ik ook wel wat foto's plaatsen. Twee zien er tenslotte meer dan 1 ;)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:04

Kwetal schreef:
_O- Of het met je heupen accordeert, zal je echt op je tafel moeten proberen.... en neem anders het aanbod aan van Teteltee - die heeft ook nog andere merken om op te zitten...

:D Mijn vraag was meer een grapje op het andere bericht :+
Al heb ik wel een tafel model hoor en een lastige heup. Maar een zadelpasser aan huis is zoals mijn man zou zeggen geld in de prullenbak gooien. Met een zadelverslaving of Ooo dat is ook een mooi zadel hoe zou die zitten := gaat een zadel hier in huis/stal niet lang mee. Daarbij heb ik in heel 2014 hooguit 10 x op mijn paardje gezeten. Wandel en hoefschoenen zou beter bij ons passen :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:51

jomaro schreef:
:D Mijn vraag was meer een grapje op het andere bericht :+
Al heb ik wel een tafel model hoor en een lastige heup. Maar een zadelpasser aan huis is zoals mijn man zou zeggen geld in de prullenbak gooien. Met een zadelverslaving of Ooo dat is ook een mooi zadel hoe zou die zitten := gaat een zadel hier in huis/stal niet lang mee. Daarbij heb ik in heel 2014 hooguit 10 x op mijn paardje gezeten. Wandel en hoefschoenen zou beter bij ons passen :j

Ghost verkoopt ook schoenen :o

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:57

Kwetal schreef:

Daar zit vast geen stalen neus in _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:41

jomaro schreef:
Kwetal schreef:

Daar zit vast geen stalen neus in _O-

Wie weet heeft hij die ook nog wel - maar ze zijn best leuk....(en je kunt er ook op lopen :P )

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:43

Ik ga een Lexington testen :D Voordat ik eventueel een Ghost koop, wil ik hem toch geprobeerd hebben :+ Waarschijnlijk is het te veel zadel voor mijn IJslander, maar alle zadels moet ik aan de achterkant ophogen ivm zijn front/schouderpartij dus toch voor de zekerheid een keer de Lexington proberen {:}

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:14

Hoi bokkers,

Ik heb een barefoot cherokee voor mijn E-pony en daar ben ik erg blij mee :) Maar de vorige keer met een buitenritje schoof het zadel voor mijn gevoel iets naar rechts. Ik dacht dat ik misschien scheef had opgezadeld dus vandaag beter opgelet. Ik stap altijd via een krukje op dus het zadel lag echt helemaal recht toen ik erop zat en mijn beugels voelden gelijk. Maar na het eerste drafje voelde het wéér alsof het zadel iets scheef naar rechts was. Heel apart. Van voren lag het nog helemaal goed en ik heb verschillende keren goed naar achteren gekeken en ik zag hooguit een kleine afwijking naar rechts (mijn paard heeft geen aalstreep haha dus dan is het lastig te zien :P ). Toen ik terugkwam ben ik afgestapt (zonder in de linkerbeugel te staan) en ik zag een zadel wat mooi recht op het paard lag -O-

Wat nu? Ik betwijfel of ik degene ben die het zadel 'scheef rijd', ik ga juist meer links zitten en ik heb af en toe het zadel weer geprobeerd recht te krijgen door wat meer in de linkerbeugel druk te zetten. Ik heb zelfs mijn linkerbeugel een gaatje langer gemaakt en toch voelde die uiteindelijk weer korter dan rechts (voor de duidelijkheid, toen ik opstapte voelden ze echt gelijk).
Het zadel is een aantal jaren oud maar heb ik nog niet veel voor mijn merrie gebruikt. Het kan zijn dat het zadel zich nog niet genoeg naar de rug gevormd heeft. Ik maak gebruik van HD inlages, misschien dat het teveel een stapeltje wordt en het zadel van achteren niet genoeg aansluit.

Het gekke is dus dat het zadel gevoelsmatig scheef gaat, maar dat dit niet/nauwelijks te zien is :? Plus dat ik hier eerder geen problemen mee had en ik heb niets aan het zadel/dekje verandert behalve dat ik de beugelophanging iets naar achteren heb geplaatst. Kan het daaraan liggen? Een andere verklaring kan liggen bij mijn merrie, haar rug wordt steeds ronder en haar buik steeds boller. Ik verdenk haar ervan drachtig te zijn dus dat laat ik binnenkort checken.

Ik hoop dat jullie goede ideeën hebben!