voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:39

ik lees al een tijdje mee hier en zie een hoop goede tips en adviezen voorbij komen.
het hele topic heb ik alleen niet doorgelezen ;)

sinds kort ben ik barefoot-loos omdat het voor mij en mijn merrie helaas niet werkt. mijn merrie is kort en achter ietsjes hoger waardoor de maat 1 zadels (een maat 0 zadel was voor mij te klein) door de stuwende beweging te ver naar voren worden geduwd. De haartjes in het midden van haar rug kneuzen dan. Daarnaast heb ik zelf veel lage rugklachten en last van mijn bekken, mijn merrie is vrij breed en door de barefootzadels zit ze nog breder.
wel jammer, want de zadels zitten heerlijk zacht, zien er mooi uit en zijn van goede kwaliteit. vandaag of morgen komt mijn Thorowgood T6 zadel en ik hoop dat dit beter gaat.

mijn moeder is echter wel helemaal gelukkig met haar barefoot cheyenne. het is een limited edition ( 1 van de 200 :P) caramel kleurig.
ze heeft er gewone beugelriemen en fenders bij.
Afbeelding

mijn vraag is hoe vaak jullie de zadels invetten? ik heb een potje barefoot ledercreme en wil het zadel en hoofdstel ook van barefoot) van mijn moeder binnenkort in gaan vetten maar vraag me af hoe vaak jullie dit doen.
ik denk haast dat de kleur wel iets donkerder zal worden.

ik heb trouwens nog een setje zwarte barefootbeugelriemen met beschermhoesjes en barefootveiligheidsbeugelriemen welke echt als nieuw zijn, als iemand hier interesse in heeft graag een pbtje :)
op de beugelriemen en de hoesjes staat een veertje en in het rvs van de beugels staat ook een barefoot veertje.
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/b ... 350215.jpg
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/b ... 804111.jpg

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:39

Het voordeel van nubuck leer is dat je die helemaal niet zo vaak hoeft in te vetten.
Ik heb mijn zadel in gevet toen ik hem nieuw kreeg en daarna niet meer, dat is nu twee maanden geleden en zadel is nog heel soepel dus voorlopig ook nog niet nodig ik denk dat twee drie keer per jaar wel genoeg is, maar weet ik niet zeker, zo gauw het zadel wat droog word en harder dan vet ik hem in.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:48

Carmen, dat zijn wel best grote plekken..
Ik had vandaag ook "droge" plekjes rond de beugelophangingen, even de pommel nagekeken: Gebroken! Mijn hele pommel is compleet doormidden gescheurd, in de lengte! Gelijk er uit gegooid en marcel gesmst voor een pommel, maar hij was nog niet thuis..
Vond 't best raar dat hij zomaar gebroken was :\

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:18

HUH Yonna, dat is wel héél raar! Jeetje.. Zo'n ding is toch wel sterk dacht ik?

Ik ga morgen een boomloos dekje maken! Naaimachine doet het weer! *\o/*

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:43

cynthiar schreef:
Ik kreeg juist van mijn Kieffer dressuur zadel last van mijn onderrug. Nu met mijn Barefoot stap ik af met een lekkere losse rug.
Vandaag weer heerlijk gereden in de bak, hij is echt veel voorwaartser en vind het weer leuk om te lopen.
Zij trukendoos laat hij ook dicht :P
Ik ben er echt zo blij mee.

Ik had met mijn kieffer ook last van mijn onderrug, omdat ik in dat zadel naar voren gegooit werd, had het ook weer snel verkocht.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:49

Wel hier even showen he als je dekje klaar is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:06

Sodeletuut schreef:
HUH Yonna, dat is wel héél raar! Jeetje.. Zo'n ding is toch wel sterk dacht ik?

Ik ga morgen een boomloos dekje maken! Naaimachine doet het weer! *\o/*

Ik ben benieuwd naar je dekje! Succes he ;)

Verbaast me ook van die pommel, heb je niks gehoord, of is het zadel gevallen of zo :? Wat vreemd!

Die droge plekken hebben wij ook een beetje, maar minder scherp afgetekent zeg maar... Als je Marcel of een andere zadelpasser die foto's eens doorstuurt? Het lijkt idd van de beugelophanging (en dan kunnen dikkere inlages helpen) maar als de pommel te smal is zal dat juist averechts werken.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:26

Iemand bekend met een eric thomas boomloos zadel??????
Ben op zoek naar een nieuw zadel en had een topic geopend voor een freeform en toen kwam deze voorbij.
Iemand hier ervaring mee????

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:02

Pfft, ik helemaal enthousiast bezig met het dekje, stopt de naaimachine er mee. -O- Mn vader komt zo even helpen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:19

Een pommel gebroken? Jeutje!

Hier goed nieuws, de stella heeft inderdaad vps en ondanks dat er nu geen inlages onder liggen, is er wel een hele mooi afdruk nu! Alles overal ongeveer even nat, maar de ruggegraat perfect vrij! Ben er heel blij om, het werkt dus wel. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:56

Dat is fijn, maar ik heb echt altijd geleerd dat er persé inlages onder moeten.

Ik vond trouwens net deze inlages ook weer terug:
Afbeelding

Afbeelding
Even ter vergelijking, onderste is die van de foto hier boven, en de bovenste is mijn gewone inlage.

Dit zijn de inlages die in mijn Budgetpad zaten, heeft iemand hier ervaring mee? Geeft dit ongeveer hetzelfde effect als dubbele inlages? Ik krijg ze trouwens niet in mijn grandeurpad, maar als iemand hier er goede ervaringen mee heeft, stop ik ze wel even weer in mijn budgetpad. Maar ik wil eerst even weten of het niet slechte rotdingen zijn ofzo..

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:40

bovenstaande inlages heb ik in mijn pad zitten ..
En heb hier geleerd :) dat dat dubbele inlages zijn geschikt voor een zadel zonder vps..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:16

ja die heb ik dus ook, de dubbeldikke. Ik vind ze fijn!!had ik gweoon in de grandeurpad!

Ik heb trouwens nog een model cherokee grandeur pad te koop/ruil. Iemand die er belang bij heeft. ik wil graag een pad met symphanova

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:19

Maar waarom krijg ik ze dan niet in mijn grandeur? Kan toch niet dat er echt grof geweld voor nodig is, ik ben bang dat mijn grandeur dan uit zijn naden scheurt. :(:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:24

haha, welk model heb je dan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:25

Ik heb gewoon de grandeur voor de maat 1 cheyenne. Maar ik vermoed dat mijn Budget pad geen model Cheyenne is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:26

ik heb model cherokee, misschien dat die iets ruimer is?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:27

Afbeelding
Welk model zou dit zijn? Karev, ik denk niet dat de inlagevlakken daarvan anders zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:32

Hoi , even niet alles onthouden en snel bijgelezen , maar de Stella en DryTex zadels zijn van na de introductie van het VPS dus er bestaan daarvan geen modellen zonder VPS , of er moet iets enorm fout gegaan zijn tijdens de productie :P

Carmen : de inlagevakken van je pad hebben waarschijnlijk zo'n golfje eruit onder je bovenbeen ? En de originele inlages ook. Maar de dubbeldikke inlages bestaan uit een gegolfde kant...en een rechte kant. Die rechte kant is dan het probleem ;)

Voorheen , ten tijde van de Budget en Hi-Tech pads , hadden de pads van Grandeur (Barefoot maakte toen nog geen pads zelf) nog rechte inlagevakken dus daar pasten ze wel in :)

Die pommel : dat is idioot zeg ! Iets niet goed verlijmd ofzo ? Was dat nog een fiberglas pommel ?
We hebben nu sinds kort kunststof pommels , dat is allemaal wat makkelijker en simpeler gelukkig , en ook héél lichtjes ietsjepietsje flexibel , dat is ook wel een fijn idee :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:34

ik heb werkelijk gen idee, pnamera mischien? Ik denk dat het oppervlak wel iets ruimer is, de cherokee is ook iets groter dan de cheyenne dacht ik.

nee dus, de cherokee is 52 cm en de cheyene 54 over de rug.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:35

tegelijk,haha. Carmen, heb je het golfje aan de bovenkant, en zoals je hem op de foto hebt liggen in je pad? zo heb ik ze er wel in

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:41

Pin je ook niet teveel vast op de maten in de matentabel hoor.... ik durf er echt mijn hand niet voor in het vuur te steken dat elk zadel perfect zo uitkomt , soms zijn de maten ineens weer iets veranderd :=

Althans dat was de afgelopen jaren echt regelmatig zo , ik weet eigenlijk niet of het , zeg , sinds het VPS wat beter klopt :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:23

Ah het heeft inderdaad een rechte kant, en een gegolfde kant. Wat is de gedachte daar achter dan? En kan ik de rechte kant er af knippen en zou het dan wel passen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:23

Ik heb gelukkig bij Marcel vanochtend een pommel kunnen halen, uiteindelijk een xxl meegenomen: past perféct! Echt een naadloze aansluiting. Vorige was volgens mij wel fiberglas, helemaal hol met een soort hars er hier en daar in en sprietsels. Ik heb hem bij Marcel achter gelaten zodat hij hem kan bekijken en eventueel naar jou kan doorsturen Bianca :)
Hij was ook vooral niet recht door midden gebroken ( zoals dit: /--*--\, met het sterretje de breuk) maar echt door de hele lengte, je kon de "bovenkant" er in zn geheel afhalen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:46

Echt gestoord zeg, heel vreemd.. Ik ben benieuwd wat ze er van gaan zeggen.