Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:14

Maar als je een maat kleiner hebt, kan je de neusriem nog steeds goed leggen, enkel zijn dan de bakstukken korter om het zo te zeggen en ligt daarom de keelriem ook beter/makkelijker.

Tenzij je natuurlijk nu de neusriem maar net dicht krijgt, dan kan je geen maat kleiner nemen natuurlijk, maar zover heb ik het allemaal nog niet bekeken ;)

(ik ben ook naar een maat kleiner gegaan en nu ligt het allemaal goed, rij ook alleen bitloos).

Edit; de foto's die ik toen in het topic heb gezet ..

Het eerste hoofdstel:

Afbeelding

Maatje kleiner:

Afbeelding

Volgens mij had ik net hetzelfde probleem als jij, op de eerste foto zitten de bakstukken ook op het kortst en ging de keelriem maar net vast. Bij de 2e foto zit alles een stuk beter verdeeld, terwijl de neusriem toch hetzelfde zit ;)

Pantykous

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:36

Ik denk er sterk over om dit hoofdstel aan te schaffen voor mijn straks 3-jarige.

Hebben meer mensen de ervaring dat het hoofdstel als sidepull vrij scherp inwerkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:40

Bij mij pony in ieder geval niet, anders zou hij echt wel reageren lijkt mij :+ (hij heeft nogal eens het "ik wil naar links terwijl jij naar rechts wil, of andersom"-probleem .. en dat los ik niet op door simpelweg wat meer druk op de ene kant te nemen, wat wel reactie zou geven als het zo scherp zou inwerken denk ik ;) ).

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:51

Hier even een foto van mijn paardje met het hoofdstel,maat Full,voor een klein Fjordje'
Dit was de eerste keer met rijden,ik heb hem inmiddels een gaatje langer gemaakt zodat de neusriem net iets lager komt en de keelriem dus ook en dat ziet er op het oog dan ook beter uit :D

In de bak loopt ze er prima op,buiten wil ze nogal door de sidepull heen lopen,mischien toch maar eens het kinstukje gaan proberen ;)

Afbeelding

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:44

Ik zit er ook sterk over te denken dit hoofdstel aan te schaffen,
Ik denk dat ik eerst voor de nepper ga, heb alleen geen idee welke maat, ik heb een haf/tinker kruising, met een vrij grof hoofd..
ZOu ik daar een full voor moeten hebben.

En zitten er ook bitclips bij de nepperd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:42

FitzChivalry schreef:
Ik zit er ook sterk over te denken dit hoofdstel aan te schaffen,
Ik denk dat ik eerst voor de nepper ga, heb alleen geen idee welke maat, ik heb een haf/tinker kruising, met een vrij grof hoofd..
ZOu ik daar een full voor moeten hebben.

En zitten er ook bitclips bij de nepperd?

Ik heb de nepperd dus gehad (met weinig succes, zie eerdere berichten)
Ik had voor mijn E-pony met klein maar wel breed hoofd een maat Cob (zie foto's eerder in het topic), en kleiner kon ook echt niet. De lengte had wel kleiner gekund, maar de neus en keelriem konden maar net dicht.
Ik denk dus dat je met een maat Full het best uitkomt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:32

Oja, en er zitten geen bitclips bij.
Die kan je eventueel wel ergens anders los kopen, ze passen wel goed aan de nepperd.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:26

sorry dat ik hier even binnen kom vallen. Ik heb ook een multibridle aangeschaft en vroeg me af of jullie vinden dat hij zo goed zit....
Ik heb vandaag voor het eerst bitloos gereden (sidepull) en het sturen was geen probleem, maar hij liep minder nageeflijk. Waarschijnlijk is dat normaal?
Alvast bedankt
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:37

creabea schreef:
sorry dat ik hier even binnen kom vallen. Ik heb ook een multibridle aangeschaft en vroeg me af of jullie vinden dat hij zo goed zit....
Ik heb vandaag voor het eerst bitloos gereden (sidepull) en het sturen was geen probleem, maar hij liep minder nageeflijk. Waarschijnlijk is dat normaal?

Wat bedoel je precies met minder nageeflijk?

Verder even ter info een stukje uit een recente mail van de rss:
Onze multibridle blijkt na onderzoek echt niet geschikt als sidepull, onze ringverbindingen zijn van leer en die zijn niet bestand tegen de zijwaardse druk. Wellicht in een volgende versie worden deze van Nylon, maar voorlopig adviseren we de Mbridle niet als sidepull.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:41

Nou, gezellig :\

Ik heb trouwens laatst ook iets meegemaakt .. pony heeft het tot 2x toe (in een paar uur tijd) gespresteerd om het hoofdstel in z'n geheel uit te krijgen ... En niet zomaar terwijl hij vast stond ofzo, neen, 1x toen ik met hem in de weide liep (ik ging vooruit, hij ging achteruit en ik stond met het touw in mijn hand & hoofdstel op de grond en hij stond mij te bekijken van "haha, sta je dan" :+ ) en 1x toen mijn bijrijdster aan het rijden was .. Hij deed een korte bokpartij (niet gemeen, gewoon [***] :+ ), zij viel er langs het hoofd vanaf (zat zonder zadel, ze had geen kans..) en lag samen met hoofdstel op de grond, terwijl pony wederom erbij stond te kijken van "haha, en nu?".

Vond ik ook niet zo erg interessant :\
Heeft iemand dit misschien ookal meegemaakt? Of waar kan het aan liggen?

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:42

hoi, maar deze is van Horseware, de echte. Volgens mij ging dat over de nepperd....Op de gebruiksaanwijzing staat de sidepul wel als optie..
Als ik hem met bit rijdt, en ik neem mijn teugels op maat, licht contact, dan loopt ie meteen aan de teugel. Nu niet...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:42

Joviban, heb het over de neppe dan?
Want de ringverbindingen zijn bij mij gewoon nylon hoor bij mijn Rambo Micklem Multibridle.
Ik gebruik het hoofdstel vrijwel altijd als sidepull.

Creabea, ik vind hem wel netjes zitten zo.
Heb je vaker met sidepull gereden, of bedoel je ten op zichte van bit minder nageeflijk?
Dat is niet zo verwonderlijk, is toch een andere optoming.
Zelf vind ik sidepull wel heel fijn.

[***], heb je een foto hoe het hoofstel zit?
Hier geen enkel probleem, hoofdstel kan er echt niet zomaar af.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:44

@dyonne tov met bit bedoel ik, ik had tot vandaag nog nooit bitloos gereden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:44

Dat mailtje was van de rss, dus de "nepperd" (niet de Rambo). :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:45

Zie 1e post van deze pagina ;)
En eerder heb ik ook wel meerdere foto's gepost .. Toen zat het allemaal ok, volgens mij zit het ook gewoon ok, maar blijkbaar kan het er dus wel vrij makkelijk af ...

Alhoewel pony ook geen gewone pony is, moet ik er wel bijzeggen.
Hij heeft al 2 biothane hoofdstellen (je weet wel, dat onbreekbare endurance-spul) kapot gekregen, zonder er echt veel moeite voor te doen .. En een musketon van een longeertouw is ookal in 2 gebarsten omdat hij op de longe stond en heel even z'n hoofd omhoog deed (nog niet eens echt de lucht in gooien of echt in paniek kracht op zetten) .. Dus ja :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:46

creabea schreef:
Als ik hem met bit rijdt, en ik neem mijn teugels op maat, licht contact, dan loopt ie meteen aan de teugel. Nu niet...

Maar dat is geen nageeflijkheid. ;)
Jouw paard knikt in met een bit. Da's heel wat anders.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:03

Even een vraag aan de mensen die er een andere frontriem op hebben, hoe hebben jullie die passend gekregen. Die van mij zakt en daar kan mijn paard niet zo goed tegen :o Ben ook bijna een keer verongelukt omdat ik zo'n mooi ketting frontriempje had. Beest compleet in paniek omdat dat tegen der hoofd tikte. Ben nooit bang van der geweest, maar toen wel. Ze zag niets meer, reageerde nergens meer op en dacht alleen meer VLUCHTEN!!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:07

[***] schreef:
En eerder heb ik ook wel meerdere foto's gepost .. Toen zat het allemaal ok, volgens mij zit het ook gewoon ok, maar blijkbaar kan het er dus wel vrij makkelijk af ...

Hij heeft al 2 biothane hoofdstellen (je weet wel, dat onbreekbare endurance-spul) kapot gekregen, zonder er echt veel moeite voor te doen .. En een musketon van een longeertouw is ookal in 2 gebarsten omdat hij op de longe stond en heel even z'n hoofd omhoog deed (nog niet eens echt de lucht in gooien of echt in paniek kracht op zetten) .. Dus ja :=

Hoe strak heb je hem? Volgens mij mag die dan echt wel wat strakker, hoofdstel hoort niet zo makkelijk af te kunnen.
Deze keelriem mag ook een stuk strakker dan bij een gewone omdat hij op de kaak zit en niet tussen de kaak en hals (om het zo maar te noemen). Er hoeft echt geen vuist tussen, 1 vinger is zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:09

gr_roos schreef:
Even een vraag aan de mensen die er een andere frontriem op hebben, hoe hebben jullie die passend gekregen. Die van mij zakt en daar kan mijn paard niet zo goed tegen :o Ben ook bijna een keer verongelukt omdat ik zo'n mooi ketting frontriempje had. Beest compleet in paniek omdat dat tegen der hoofd tikte. Ben nooit bang van der geweest, maar toen wel. Ze zag niets meer, reageerde nergens meer op en dacht alleen meer VLUCHTEN!!!!

Door de lusjes smaller te maken :j Je frontriem zakt waarschijnlijk doordat het "kopstuk" van de multibridle smaller is dan een gewoon kopstuk. Als je de lusjes van je frontriem smaller laat maken (schoenmaker kan dat) kan het ook niet meer zakken.
Ik heb een frontriem die eigenlijk bedoeld is voor een rondgenaaid hoofdstel, en dat precies, mazzeltje :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:13

Ik heb niet zo'n handige schoenmaker, rij wel een keer langs de zadelmaker. Dat hij zakte door het smallere gedeelte dat snaptie ik, had alleen de hoop dat er andere oplossingen dan naaien voor handen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:17

ZusJacobs schreef:
[***] schreef:

Hoe strak heb je hem? Volgens mij mag die dan echt wel wat strakker, hoofdstel hoort niet zo makkelijk af te kunnen.
Deze keelriem mag ook een stuk strakker dan bij een gewone omdat hij op de kaak zit en niet tussen de kaak en hals (om het zo maar te noemen). Er hoeft echt geen vuist tussen, 1 vinger is zat.

Volgens mij gewoon strak genoeg, als ik er echt aan ga wringen krijg ik 'm nog wel een gaatje strakker, maar dat lijkt me niet de bedoeling := (heb ik overigens na de 2e keer wel gedaan, wilde niet dat bijrijdster nog eens het hoofdstel kwijt was en ze moest er toch echt nog even op).

En tja, of het zo makkelijk af kan .. zit ik weer met dat type pony hé ... Die biothane hoofdstellen horen ook niet stuk te kunnen, en een musketon hoort ook niet zo makkelijk in 2 te breken, laat staan een leren tussenstuk bij touwteugels (verkoper geloofde mij niet dat pony dat had stukgekregen, want zijn sterke warmbloed van ruim 1.70 zou dat nooit klaarkrijgen... Sta je dan lekker met je uitleg :+ ). Dus ja ..

Maarja, daarmee dat ik het dus even vroeg .. misschien dat het wel een algemeen gekend probleem was zeg maar (door de andere pasvorm ofzo) maar ik had het eigenlijk niet verwacht :)) :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:23

Ben toch blij dat ik er toen geen gekocht heb.
Er komen steeds meer negatieve punten naar boven lijkt wel.

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:56

Mijn Lastige Fjordje loopt er erg goed op :D

Afbeelding

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:15

over de frontriemen, ik heb er 2 zelfgemaakt en een besteld bij WW, passen perfect, maar je moet idd erg smalle lusjes maken, anders zakt hij af.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:58

@Ingvdh: Misschien een blonde vraag, maar hoe heb je orginele frontriem los gekregen? Die kan toch niet over de bakstukken geschoven worden?
Was me nl. ook al aan het vergapen aan die leuke WW's, maar dacht dat ik die niet bevestigd zou krijgen aan mijn Multibridle.. Kan dus wel :D
Hoe smal moet het lusje dan zijn? (heb jij dat gewoon bij je bestelling aangegeven?)
*edit: Oh, jeetje, ik ben echt heel blond geloof ik :') Kan natuurlijk ook gewoon dat riempje losmaken 8)7 8)7
Zat nog es even goed naar de foto's te kijken hier, pff, niet echt opgelet dus.