[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:24

_Aine schreef:
Ik heb een Startrekk dressuur en vind het ook een heel fijn zadel. Zacht aan m’n bips en voldoende steun en vrijheid :P Kom af van een oud model Barefoot Cheyenne, dus het enige waar ik echt aan heb moeten wennen is dat ik er hoger bovenop zat en minder direct kon voelen.
Geen tips Nohra, maar ben benieuwd waar je op uit gaat komen. Een Startrekk dressuur is in ieder geval aardig waardevast, dus waarschijnlijk kan je er nog een leuk bedrag voor krijgen.

Ja het ligt ook echt aan mijn billen :') Want iedereen die er op heeft gezeten vind m fantastisch... maar ik weet gewoon niet wat ik precies zoek dus wil sowieso iemand laten komen die er verstand van heeft en ook heeeeeeellll veel verschillende soorten zadels heeft om dat te testen. Ik zou eventueel ook een goed tweedehands willen overnemen of omruilen voor mn eigen mits ik daar een netjes bedrag voor krijg.

DubbelFun

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:58

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:20

Even een andere vraag... bestaan er ook zitverhogers voor dressuurzadels? zo ja hoe noem je die :o

Als ik mn zadel iets kan versmallen bij de zit en daaroverheen een schapenvacht gooi..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:29

Die HM is een zalig zadel .
Alleen heeft mijn paard een soort van onmogelijke bouw
Is al vaker gebleken.
Dit zadel moet ik te ver naar achter leggen en nog gaat t achterover als ik erop ga zitten .
Heel jammer.

Het is zeker een aanrader .

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:48

Nohra, heb je al eens gekeken naar een Prince Orion zadel? Die zit heerlijk smal en zacht alsof je op een wolk zit, echt waar.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:54

Ik heb de Nottingham geruild voor de just adjust. Ben heel benieuwd. Hoe moeten die dijwrongen of maakt dat niet uit.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:29

Nohra schreef:
Vraagje aan jullie, ik wil een nieuw zadel. Ik heb nu een Deubner Startrekk dressuur (semiboomloos) maar vind het zadel erg hard zitten voor mn eigen kont :o Ook vind ik het gladde leer niet echt super fijn, ooit een zadel gereden met suede en dat was ook weer niks. Iets stroever leer lijkt me wel fijn. Ook heb ik bij dit zadel het idee dat ik erg hoog op mijn paard zit en wil meer close contact met een smalle zit.

Ik wil graag mijn startrekk omruilen voor een zadel die zit als een kussentje, fijn is voor mijn paard, boomloos of semi-boomloos (liefst semi) en ik vind de spaanse of portugese stijl erg mooi, maar indien dat niet comfortabel en stevig zit dan maar een gewoner zadel.

Comfort voor mijn billen en weinig verdere poespas zoals randjes en andere dingen waar ik mijn benen aan kan schuren staat voorop, ook wil ik persee een gewone singel gebruiken aangezien een splitsingel niet werkt bij mijn paard. Paard heeft een normale bouw en normale schofthoogte, is iets aan de volle kant momenteel :+

Ongeacht de prijs, welke raden jullie mij aan en weten jullie iemand die deze zadels ter plaatse aanmeet en eventueel mijn andere zadel inruilt? Alvast bedankt!

Wellicht is de Sorenta Campus iets voor je (€780) zachte zitting, verplaatsbare panelen en heeft een klein beetje een barokke uitstraling ;-)

Afbeelding

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:08

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:57

_Aine schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik heb de Nottingham geruild voor de just adjust. Ben heel benieuwd. Hoe moeten die dijwrongen of maakt dat niet uit.

Zoals jij ze fijn vind zitten. Gewoon erop plakken als je in het zadel zit, dat is het handigste.

Dankjewel en moet die dan aansluiten dus tegen mijn dijen aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:17

Daphneeeej schreef:
dianaw33 schreef:
Deze heeft vaste kussens. Ik vind m ook prima maar mijn paard wordt er uitermate boos van haha

Ah top die met de vaste kussens (en kopijzer) is en stuk fijner dan het oude model met de panelen (en meeste ook zonder kopijzer)

Balen dat jou paardje er niet blij mee was -O-

Weet jij eigenlijk hoe het precies zit met de kopijzers bij de Flexee?
Voor zover ik kan achterhalen was het allereerste model compleet kopijzerloos met verplaatsbare kussens, en die had toen nogal problemen met uitzakken. Vervolgens kwam er rond 2014 een nieuwe variant met een vast kopijzer en vaste kussens, en sindsdien (sinds 2015?) hebben ze op de site van Heather Moffet allemaal vaste kussens en een verwisselbaar kopijzer (je krijgt er een complete set bij als je een nieuw zadel koopt).
Heb jij de vervangbare kopijzers of het vaste kopijzer? Ik ben wel benieuwd naar het zadel, maar aangezien het op een superbreed (bij de schoft vierkant) paard zou komen te liggen vind ik het risico van het ingraven van de punten van een niet verwisselbaar kopijzer in de schoft/schouder nogal griezelig.

@ Zinzi_Jewel: hoe beviel de Flexee bij jullie?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:08

@Xyzutu2: ik heb de variant met verwisselbaar kopijzer. Als binnen de meegeleverde set niet een breed genoeg kopijzer zit pastte dacht ik de Wintec wide kopijzers er ook in.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:01

xyzutu2 schreef:
Daphneeeej schreef:

Ah top die met de vaste kussens (en kopijzer) is en stuk fijner dan het oude model met de panelen (en meeste ook zonder kopijzer)

Balen dat jou paardje er niet blij mee was -O-

Weet jij eigenlijk hoe het precies zit met de kopijzers bij de Flexee?
Voor zover ik kan achterhalen was het allereerste model compleet kopijzerloos met verplaatsbare kussens, en die had toen nogal problemen met uitzakken. Vervolgens kwam er rond 2014 een nieuwe variant met een vast kopijzer en vaste kussens, en sindsdien (sinds 2015?) hebben ze op de site van Heather Moffet allemaal vaste kussens en een verwisselbaar kopijzer (je krijgt er een complete set bij als je een nieuw zadel koopt).
Heb jij de vervangbare kopijzers of het vaste kopijzer? Ik ben wel benieuwd naar het zadel, maar aangezien het op een superbreed (bij de schoft vierkant) paard zou komen te liggen vind ik het risico van het ingraven van de punten van een niet verwisselbaar kopijzer in de schoft/schouder nogal griezelig.

@ Zinzi_Jewel: hoe beviel de Flexee bij jullie?

Wellicht is de Vogue dan ook nog een optie? Die heeft geen kopijzer. Daar lees ik ook hele positieve ervaringen mee.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:51

Bij de HM flexee kun je bij hele brede paarden het kopijzer ook weglaten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 17:34

Daphneeeej schreef:
@Xyzutu2: ik heb de variant met verwisselbaar kopijzer. Als binnen de meegeleverde set niet een breed genoeg kopijzer zit pastte dacht ik de Wintec wide kopijzers er ook in.

Bijzonder
Want wintec kopijzers zijn wel echt lang .
Volgens mij bij de HM zijn ze juist erg kort .
Gewoon om vorm te houden bij de schoft .

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 17:46

Zinzi_jewel schreef:
Daphneeeej schreef:

Bijzonder
Want wintec kopijzers zijn wel echt lang .
Volgens mij bij de HM zijn ze juist erg kort .
Gewoon om vorm te houden bij de schoft .

https://www.bettersaddles.co.uk/shop/fl ... let-plates

Hier zie je de set standaard kopijzers van heather moffett. Naar mijn idee gewone/reguliere lengte?

https://www.bettersaddles.co.uk/shop/tr ... xee-saddle
Zelfs worden de wintec wide kopijzers daar ook verkocht onder kopje Flexee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:10

Ik vond op de Boktmarkt een leuk Flexee zadel, maar dat zou een nieuwer model met vaste voorboog te zijn. Dat het kopijzer er niet uit kon zou niet uitmaken en het zou ook gewoon op brede paarden passen, maar dat staat een beetje haaks op het feit dat alle Flexees tegenwoordig met een complete set kopijzers geleverd worden. Ik vermoed nu dus dat dat gewoon een oud model is.
Aangezien Wintec kopijzers ook in de Flexees passen en die best lang zijn kan ik me niet voorstellen dat een vaste medium voorboog fijn gaat zitten op een xxl-breed paard.
Eruit halen bij een superbreed paard zou hier inderdaad ook nog een interessante optie kunnen zijn, maar dat kan helaas niet met een vaste voorboog, dus ik laat hem toch maar aan me voorbij gaan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:20

Ik had die flexxee van Diana hier .
Imo is Dat kopijzer kort en flexibel

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:25

De Flexee’s zonder kopijzer en dan blijkbar kort vast kopijzer zullen dan oudere modellen zijn. De Huidige flexee’s hebben een verwisselbaar kopijzer naar mijn weten. Maar er word zo vaak aan de zadels verbeterd en gesleuteld dat ik het niet helemaal meer bij houdt :') er zijn in de loop van de jaren veel verschillende versies geweest.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:46

xyzutu2 schreef:
Ik vond op de Boktmarkt een leuk Flexee zadel, maar dat zou een nieuwer model met vaste voorboog te zijn. Dat het kopijzer er niet uit kon zou niet uitmaken en het zou ook gewoon op brede paarden passen, maar dat staat een beetje haaks op het feit dat alle Flexees tegenwoordig met een complete set kopijzers geleverd worden. Ik vermoed nu dus dat dat gewoon een oud model is.
Aangezien Wintec kopijzers ook in de Flexees passen en die best lang zijn kan ik me niet voorstellen dat een vaste medium voorboog fijn gaat zitten op een xxl-breed paard.
Eruit halen bij een superbreed paard zou hier inderdaad ook nog een interessante optie kunnen zijn, maar dat kan helaas niet met een vaste voorboog, dus ik laat hem toch maar aan me voorbij gaan.

Ik zei juist dat ik ook dacht dat het niet zou passen, dat heb je verkeerd begrepen. Een pagina terug hier staat het zadel op de foto op de hele brede merrie van Zinzi_jewel, dan kun je het zien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:57

De mijne is idd een super brede merrie .
Daarom werken heel veel boomloos niet voor ons .
De flexxee had kunnen werken .

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:32

xyzutu2 schreef:

Ben je niet meer blij met de prince Orion? Of nog steeds niet geleverd? Of wellicht heb ik iets gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:17

Dit is voor een ander paard. Ik ben nog steeds superblij met de Prince Orion - alleen moet ik hem nog steeds binnenkrijgen... 8-)
Bij het passen van de Prince Orion kreeg ik te horen dat als je de Orion zowel op een superbreed als supersmal paard gebruikt dat de 'boom' dan teveel naar het brede paard kan gaan staan. Dat is ook waarom ik voor een nieuwe Orion voor [***] ging, want met een supersmal paard met een superhoge sharkfin schoft was het risico van een tweedehands zadel kopen dat al iets te breed was uitgezet en dus te laag kwam te hangen op de schoft niet handig.
Dus zocht ik een mogelijke oplossing voor een superbreed paard zodat de Orion (mocht die ooit nog komen :+ ) niet nodeloos gestretcht hoeft te worden door een rug die van boven bijna plat is.

@ DianaW33: dat had ik inderdaad niet uit je pb gehaald, bedankt voor de verduidelijking! +:)+

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:29

Ahhh ik snap het! Dat is dan wel weer jammer van de Orion. Hoop dat hij het wachten waard is!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:00

xyzutu2 schreef:
Dit is voor een ander paard. Ik ben nog steeds superblij met de Prince Orion - alleen moet ik hem nog steeds binnenkrijgen... 8-)
Bij het passen van de Prince Orion kreeg ik te horen dat als je de Orion zowel op een superbreed als supersmal paard gebruikt dat de 'boom' dan teveel naar het brede paard kan gaan staan. Dat is ook waarom ik voor een nieuwe Orion voor Rio ging, want met een supersmal paard met een superhoge sharkfin schoft was het risico van een tweedehands zadel kopen dat al iets te breed was uitgezet en dus te laag kwam te hangen op de schoft niet handig.
Dus zocht ik een mogelijke oplossing voor een superbreed paard zodat de Orion (mocht die ooit nog komen :+ ) niet nodeloos gestretcht hoeft te worden door een rug die van boven bijna plat is.

@ DianaW33: dat had ik inderdaad niet uit je pb gehaald, bedankt voor de verduidelijking! +:)+

Heb je hem nog steeds niet :wow:
Jemig dat is wel echt bizar zeg... Zonde, wat als de levertijd zo absurd lang is, zie ik het ook niet van de grond komen. Wat weer heel zonde zou zijn, van het concept is wel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:06

Ik heb hem eind april besteld dus heb er nu acht maanden wachttijd op zitten. Ik hoop heel erg dat het in 2019 toch echt komt... 8-)
Het stomme is dat je op een gegeven moment al zo lang wacht dat je ook niet meer af durft te zeggen, want je hebt al zoveel wachttijd opgebouwd en wat als je hem nu annuleert en hem volgend jaar toch weer wilt kopen, dan begint het hele verhaal weer opnieuw...