[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:26

Daar kan ik me niet helemaal in vinden :). Schuurplekken zijn pijnlijk voor het paard, een een zadel hoort nooit pijnlijk te zijn :)

Wat wel zou kunnen misschien, zijn van die kleine kale plekjes tijdens het verharen, maar die groeien altijd weer dicht met haar.

Geryon

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:31

Als de haren afbreken is het helemaal niet pijnlijk voor het paard. := Wel als het zo gaat schuren dat de huid kapot gaat.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:33

klinkt alsof het zadel te lang is dan.
je zou het kunnen verhelpen door een zachte pad met schapenvacht te gebruiken.

een goed passend zadel in combi met de juiste pad schuurt niet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:36

schuren kan prima voorkomen zonder dat het zadel niet passend is, vooral bij beweeglijke wiebelkonten paarden, dan is er wat beweging van links naar rechts onder het uiteinde van het zadel en dan zie je nog wel eens wat rommelig haar of afgebroken haar.
dit is helemaal niet erg, je hoeft echt niet direct een ander zadel te zoeken, soms kun je het oplossen door een andere pad, maar meestal is het gewoon een kwestie van accepteren , puur omdat die swingende wiebelkont, nu eenmaal een swingende wiebelkont is .

zolang het schuren zich beperkt tot wat rommelig haar of afgebroken haar onder het uiteinde van het zadel (of ander eplekken) is er weinig aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-10-13 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:37

Dergelijke schuurplekken zie je bij allerlei soorten tuigage ontstaan jammer genoeg.

Onder halsters, langs de randjes van peesbeschermers, aan de achterkant van dekjes, maar soms zelfs ook al op de hals van het paard waar de teugels erlangs bewegen :=

Is gewoon de wintervacht, die langere haren zijn wat zwakker en buigen vaker door tijdens het bewegen langs lichaamsvreemde objecten.
En na een X-aantal keer buigen dan kunnen de vezels van het haar niet meer en breekt de haar af.

Spectaculairder dan dat is het niet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:39

is ook zo Pmarena, tis eigenlijk gewoon simpel, een paard beweegt aan alle kanten, tuigage is beperkter in de beweging ivm een levenloos iets zijn. dus zal er allicht wel eens ergens iets schuren of doen,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:41

:j

Zolang het bij haar blijft valt het wel mee. Ziet er niet zo tof uit maar echt schadelijk is het niet.

De zomervacht is gewoon een stuk korter dus die wordt niet zo snel in de beweging meegenomen door een randje van een zadeldekje, dat beweegt dan over de korte, compacte vacht heen.

Maar die teddyberen haren blijven sneller achter de rand van een dekje hangen, bewegen mee...en kunnne gewoon niet zo vaak gebogen worden zonder uiteindelijk af te breken.

Daarom zie je die schuurplekken het vaakst zo rond het verharen ontstaan wanneer de haren al wat ouder zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:44

De mijne ontstaan ook wanneer hij een wat dikkere vacht krijgt. Maar ik ga dus echt christ of mattes pad kopen := Kan prima opgelost worden door gewoon wat minder met het zadel te rijden, die past gewoon goed..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:47

Dat zeg ik dus ook hoor mensen :). Wel goed lezen ;) En als ik niet duidelijk was: natuurlijk kunnen dingen schuren. Is ook niet erg. Maar als je het hele jaar door constant een kale plek ergens hebt, zou ik toch even gaan kijken of je met een andere pad/opvulling toe kunt. Schuren over de kale huid is onprettig voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:47

@Geryon: Mocht je lamsvel zoeken maar wat goedkoper, je hebt van FRA ook lamsvel pads, die kosten (toen ik m kocht 2 jaar terug) rond de 100 euro. Die waren dan voor onder de Cheyenne of Cherokee, weet niet of ze ook andere vormen hebben.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:16

Hallo,

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb niet het topic doorgelezen, dus kan best dat mn vraag als een aan bod gekomen is.

Op mijn welshxarabier pony heb ik de barefoot london liggen. De oude zonder vps, maat 1.
Ik rij daar nu alweer een jaar of 3/4 mee.
Ik vind hem heerlijk en pony loopt ook netjes.
Nu zit ik echter weer met t volgende probleem, waar ik in het verleden regelmatig tegen aan liep en ook nooit een oplossing had.
Ik zit op de laatste gaatjes met de singel. Ik heb al een singel van 35 cm en korter is gewoon niet te vinden.
Verder is het zadel net iets te lang: het laatste stukje ligt net op dr lendenen. Ik zit daar niet, dus er is ook nauwelijks druk.

Nu we van stal verhuisd zijn, gaan we weer intensiever rijden ( 3/4 keer per week) en zou ik ook graag weer willen springen.
Wat zouden jullie doen? Terug naar boomzadel (vzh) of een ander boomlooszadel.
Welke dan korter in de rug is, maar ook korter in de singelstoten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:17

Je zou een ander boomloos zadel kunnen proberen. Ik dacht trouwens dat de London ook in een maat 0 verkrijgbaar was? En de maat 1 is inderdaad ook al enorm (ik heb hem zelf ook). Hele lange zweetbladen en de lengte is ook fors. Hij past maar net op mijn paard van 1,70! Wellicht zijn andere merken fijner voor je paard?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:25

Met de london kun je ook best springen (misschien niet wedstrijdgericht, maar springles is goed te doen).
Je zou op zoek kunnen naar een shetlandersingel (ik heb er een maat 25 gehad) Of je singel laten inkorten.

Ben zelf altijd van het 'never change a winning team'. Als een zadel voor jullie als combi werkt, liefst niet gaan veranderen. Maat 0 zou je dan wel nog kunnen proberen (en/of heavy dury inlages als je die nog niet hebt -voor extra demping bij het springen)

Mocht je toch iets anders willen heb ik een Freemax Jump te koop staan (heeft ook op C-pony gelegen -net aan- en passen ruiters met maat 38 nog ruim in). Anders heb je ook nog vzh modellen van Hildago.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:45

furyke schreef:
Hallo,

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb niet het topic doorgelezen, dus kan best dat mn vraag als een aan bod gekomen is.

Op mijn welshxarabier pony heb ik de barefoot london liggen. De oude zonder vps, maat 1.
Ik rij daar nu alweer een jaar of 3/4 mee.
Ik vind hem heerlijk en pony loopt ook netjes.
Nu zit ik echter weer met t volgende probleem, waar ik in het verleden regelmatig tegen aan liep en ook nooit een oplossing had.
Ik zit op de laatste gaatjes met de singel. Ik heb al een singel van 35 cm en korter is gewoon niet te vinden.
Verder is het zadel net iets te lang: het laatste stukje ligt net op dr lendenen. Ik zit daar niet, dus er is ook nauwelijks druk.

Nu we van stal verhuisd zijn, gaan we weer intensiever rijden ( 3/4 keer per week) en zou ik ook graag weer willen springen.
Wat zouden jullie doen? Terug naar boomzadel (vzh) of een ander boomlooszadel.
Welke dan korter in de rug is, maar ook korter in de singelstoten.

voor dat korter dan die 35, kijk eens naar voltigesingels ;) ik heb er hier 1 van geloof 20. of 25 ;)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:05

Daar heb ik inderdaad nog niet gezocht. Bedankt.

Ik zal geen wedstrijden gaan springen. Het enige wat ik ooit (liefst volgend jaar, ivm leeftijd pony) wil doen is een crosstraining.
Weet niet of die boomloos dan een goed idee is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:39

Ik denk bij schuurplekken gelijk aan ernstige problemen, excuses.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:44

ik ook :D
zomereczemers, paarden met witte plekken op de rug en weggeschuurde vachtje.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:04

Wie zocht er nog een bruine London?
Staat er nu een op marktplaats

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:15

minikatje schreef:
ik ook :D
zomereczemers, paarden met witte plekken op de rug en weggeschuurde vachtje.

Zoiets ja. :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:01

Ik was net in een topic aan het speuren en iemand vroeg naar een zadel voor zijn/haar trekpaard. Iemand reageerde of boomloos misschien niks zou zijn.

Hierna reageerde deze persoon dat ze al meerdere paarden kapot had zien gaan doordat mensen draven met een boomloos zadel...

Heb ik iets over het hoofd gezien? Mag je niet draven met een boomloos zadel :P ?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:04

Ja zo werd er op mijn idee gereageerd. Ik draaf al jaren rond op een boomloos zadel. Nog nooit een paard hiermee naar de knoppen geholpen. Ach...de ts kwam wat kortzichtig over. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:16

Ochja.. ik dacht eerst ook HEEL negatief over boomloos, en waarom.. dat weet ik niet eens

Boomloos is voor mij DE oplossing geweest. Ik kan nu fijn doorrijden en ondertussen op zoek naar een goed passend boom dressuurzadel (omdat ik dit zelf erg fijn vind).

Ik schrok een beetje... heb al flink wat stukken gedraafd met mn boomloosje

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:25

In de war met een barebackpad misschien.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:36

Veel mensen denken dat je, als je vóór het ene bent, tegen het andere moet zijn. Maar ik vind dat boom en loos beiden goed kunnen werken.Mijn dochter en ik hebben besloten om naast onze heerlijke zachte boomloos, ook een boomzadel aan te schaffen. Voor mijn dochter is dat heel prettig. Zij ervaart meer steun voor haar overbeweeglijke gewrichten in een boomzadel. Ik rij al jaren boomloos.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:52

Ik ben sinds kort dan begonnen met boomloos... Had pech met een boomzadel wat niet meer paste, paard heeft een enorm moeilijk rug! En ik kon via Shirley hier in dit topic haar fijn boomloos zadeltje overkopen.

Ik ben ontzettend blij met mijn boomloos zadel, maar ik mis echt iets als ik in de bak rij.. Vele zeiden al dat ik miss een boomloos dressuurzadel moest aanschaffen maar ik wil echt graag een boomzadel hebben. Met name voor de steun voor bijrijder en moeder en eigenlijk stiekem ook wel een beetje voor mijzelf!