Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:43

San schreef:
Het is als het ware 1 lange riem die vast zit in de boom / structuur van het zadel. Loopt up and over :). Zit dus inderdaad niet aan de haken

Oke typisch nog nooit van gehoord..Weer wat geleerd van de mogelijkheden van een WOW.. :D

En Veerledec je beenhouding is idd op de 2de foto veel mooier.
Is het zadel op de eerste foto ook een WOW.?

veerledec

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:45

Nee, dat is een Kieffer veelzijdigheid :).

Volgens mij (maar ik ken er verder weinig van hoor) is dat up & over en die derde positie ook vrij nieuw. Dat maak ik iig ook op uit dat FB filmpje.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:12

Denk het dan wel, ik heb er iig nog nooit van gehoord.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:15

dammetje schreef:
Ik meld me hier ook even, rijd ook met een Wow, heb hem nu denk ik zo'n 4 jaar.
Mijn zadel bevalt op zich goed, maar ik zie hetzelfde als wat ik bij Veerledec zie; de achterkant sluit niet goed aan op de rug en wipt een beetje omhoog. Zelf heb ik het gevoel bij lichtrijden, dat mijn zadel vanachter dan ook omhoog komt als ik "sta".
Hebben meer mensen met Wow hier last van?

Ik heb er daarom een pad van Kingsley onder liggen om de schokken te verminderen.
Omdat ik heel wisselend rijd, ivm slechte bodem, verandert mijn paard nogal eens in bespiering en is het onbegonnen werk om iedere keer een zadelpasser er bij te halen.

Gister is mijn zadel maker geweest, ik voelde het zelfde probleem, zadel kwam mij achterna, een hoop los je al op met de H-girth (singel) omdat hij dan op 2 plekken gestabiliseerd wordt. Maar ze heeft het gister binnen 5 min opgelost met wat luchtverplaatsing. Voor haar is een pad onder het zadel "not done" het hele voordelige effect van lucht is niet meer van toepassing, en je maakt je zadel aanzienlijk kleiner met een pad dan met een paar lucht-aanpassingen. Ik denk dat je iemand langs moet laten komen om het voor nu op te lossen, daar doe je echt wel een poos mee hoor, mijn paard veranderd ook van bespiering, het bewerken van het klapperen van het zadel heeft ook deels te maken met jouw gewicht en hoe jij rijdt, daar veranderd niet zoveel aan dus ik denk dat je er dan wel weer een hele poos tegen aan kunt zonder pad, een flinke verandering kwa bespiering brengt meestal een grotere plate met zich mee, het lucht is ook groot deel ruiter afhankelijk. Succes !

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:16

Het bestaat al wel wat langer, maar werd zelden toegepast. Een jaar of wat geleden had ik een partijtje WOW spullen van een gestopte fitter en toen zat daar al zo'n enkele lange riem bij die voor up and over gebruikt kon worden. Had het zelf alleen nog nooit gezien. :)

Eind van de maand komt voor ons de fitter. Zadel ligt niet helemaal optimaal meer.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:47

wat apart zo'n monoriem. ik heb er nog nooit van gehoord, moet ook zeggen dat ik bij de 2e haak mijn been positie prima vind. maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan werkt, heeft iemand foto hoe dat aan de wow vast zit? Op de foto's zie je de positie wel goed. maar hij moet toch ook vast gemaakt worden op een bepaalde manier neem ik aan?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:01

Volgens mij zit het midden onder het zadel wel ergens vast. Het is niet zo dat de riem aan één kant langer wordt en aan de andere kant korter, als je aan één kant trekt. Ik kan wel kijken of je dat kan zien aan de onderkant en dan een fotootje maken.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:08

Maar als je riem versleten is moet het dus helemaal los gemaakt worden.?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:19

veerledec schreef:
Volgens mij zit het midden onder het zadel wel ergens vast. Het is niet zo dat de riem aan één kant langer wordt en aan de andere kant korter, als je aan één kant trekt. Ik kan wel kijken of je dat kan zien aan de onderkant en dan een fotootje maken.

ja dat vermoed ik ook. maar als je foto wil maken graag ben wel benieuwd

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:44

[/quote]

Gister is mijn zadel maker geweest, ik voelde het zelfde probleem, zadel kwam mij achterna, een hoop los je al op met de H-girth (singel) omdat hij dan op 2 plekken gestabiliseerd wordt. Maar ze heeft het gister binnen 5 min opgelost met wat luchtverplaatsing. Voor haar is een pad onder het zadel "not done" het hele voordelige effect van lucht is niet meer van toepassing, en je maakt je zadel aanzienlijk kleiner met een pad dan met een paar lucht-aanpassingen. Ik denk dat je iemand langs moet laten komen om het voor nu op te lossen, daar doe je echt wel een poos mee hoor, mijn paard veranderd ook van bespiering, het bewerken van het klapperen van het zadel heeft ook deels te maken met jouw gewicht en hoe jij rijdt, daar veranderd niet zoveel aan dus ik denk dat je er dan wel weer een hele poos tegen aan kunt zonder pad, een flinke verandering kwa bespiering brengt meestal een grotere plate met zich mee, het lucht is ook groot deel ruiter afhankelijk. Succes ![/quote]

idd room10, ben het deels wel met je eens hoor, rijd ook liever zonder pad. Een zadel hoort zonder gewoon te passen, pad is ook meer een tijdelijke noodoplossing. Nu helaas een soort gewoonte geworden om hem er onder te leggen, kan het weer wel eens zonder proberen, kijken hoe het dan ligt. De eerste jaren dat ik het zadel had moest ik de zadelpasser wel 4 x per jaar laten komen ongeveer, heel gedoe en kost veel geld, en idd voor meestal maar 5 minuten. Was dat zo zat dat ik maar een pad heb gekocht. Ik weet ook niet of ik weer voor een Wow zou kiezen als ik weer een zadel nodig had. Behalve dat je misschien meer "voelt" merk ik buiten een wolgevoerd zadel niet veel verschil.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:45

Ik heb aan de onderkant van het zadel gekeken, maar er is weinig te zien. Ik vermoed dat het onder de twee 'flapjes' zit.

Afbeelding

Afbeelding

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:43

Misschien bij de schroeven van de zweetbladen vast gezet

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:51

Het lukte eerst maar niet om een datum te prikken, maar vandaag heeft Mechteld eindelijk mijn zadel nagekeken en aangepast.

Ik ben helemaal happy. Het is even wennen aan een ander zadel, maar het voelt goed.
Een ander kopijzer, andere kussens en nieuwe knieblocken en de luchtvulling aangepast.

Het is dat het zo heet is vandaag, morgen ga ik een rit door het bos maken met mijn Wow.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:21

Hebben jullie ook dat het zadel makkelijk naar links of rechts schuift?
Zolang ik netjes recht zit is er niks aan de hand. Wat dat betreft is het goed voor mijn houding ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:02

Heb jij een singel met elastiek Babybeertjes?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:05

Door mijn Mattes zonder elastiek schuift mijn zadel niet meer ideaal

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:05

Zowel met als zonder. Hij doet het bij beide.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:10

Ik heb er zelf geen last van, maar het is me wel opgevallen dat zadels eerder schuiven als er een singel met elastiek aan zit.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:20

Mijn zadel ligt als een huis, zelfs als ik vergeet aan te singelen.. :7

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:39

Babybeertjes schreef:
Zolang ik netjes recht zit is er niks aan de hand. Wat dat betreft is het goed voor mijn houding ;)

Jup, gewoon een ronde merrie. Maakt niet uit hoe strak in aansingel haha

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:17

ook ik merk af en toe, dat ik best eens aan had kunnen singelen hihi...maar t zadel blijft recht liggen.
Zat vorige week helemaal niet meer goed op mn zadel,moet er toch aan wennen,geloof ik. Nu heb ik een week alleen maar door t bos gescheurd met zowel mn wow als mn springzadel en gister zat ik er weer fijn op

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:33

Bedankt voor de reacties! :)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:01

Babybeertjes schreef:

Bij mij gebeurd dit ook heel erg, mijn paard gooit me heel erg op rechts. Inderdaad een goede oefening om heel bewust recht te blijven zitten :D

Vraagje, hoe onderhouden jullie je Wow? Mijn fitter zei af en toe afnemen met water en ze had het ook erover dat ik hem ergens mee kon insmeren, geloof niet het spul wat je voor een normaal zadel gebruikt.
Ik rijd de laatste tijd veel op strand, dus wil hem graag goed schoonhouden omdat het zeewater natuurlijk heel erg slecht is, maar weet niet precies hoe ik hem het beste kan verzorgen :o?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:57

Bij ons gebruiken we altijd die blauwe blikjes van passier is dat geloof ik. Werd toen aangeraden door kerry

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:59

mij is niets gezegd...heb t nu dus vrolijk met mn Eigen zadelzeep schoongemaakt....