WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:42

Ik hoopte dat hier misschien wat van mijn vragen beantwoord kunnen worden: ik heb een heerijk wowdressuurzadel, maar wil graag overstap maken op western, toen kwam ik met wat zoekwerk een zandkleurig westernwowzadel tegen. Niet mijn voorkeurs kleur :n (zeg maar gerust dat ik het lelijke kleurcombi vind) dus vroeg ik me af; zijn er al meer westernmodellen, en hoe zit dat met headplates? Kunnen daar dezelfde headplates in?

xAnthea

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:19

Oke, Sibyl is vandaag terug geweest en m'n lesgeefster was er dan ook bij.

Ze heeft het opgelost met een Korrektor die er voorlopig even tussenzit totdat hij bij zijn rug bespierder word. De boom is terug vergroot en de extra kussens ofzoiets zijn er terug uitgehaald.

Eens zien of dit gaat lukken...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:24

Ferdo schreef:
Oke, Sibyl is vandaag terug geweest en m'n lesgeefster was er dan ook bij.

Ze heeft het opgelost met een Korrektor die er voorlopig even tussenzit totdat hij bij zijn rug bespierder word. De boom is terug vergroot en de extra kussens ofzoiets zijn er terug uitgehaald.

Eens zien of dit gaat lukken...

Huh ik vat hem even niet..
Zijn rug is dus niet bespierd en daarom een grotere HP er in.?
Extra kussens eruit gehaald.?? Bedoel je daarmee dat er lucht uit gehaald is.??
Want een WOW zadel heeft geen extra kussens..

En het lijkt mij geen oplossing om een korrektor met lucht onder een WOW zadel met lucht te leggen dan heb je dus een onstabiele ligging
lucht op lucht gaat niet samen..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:46

Die vorige head plate ging echt niet en die andere vond zij te groot. Maar met die korrektor ging het wel.

Ja, extra kussens zei ze :'). Ik snapte dat ook al niet zo, maar in elk geval waren de kussens veel dikker dan de vorige. Maar nieuwe kussens waren het niet want anders hadden we die wel moeten betalen. Meer lucht zou kunnen, maar dat zou ik raar vinden want dan denk ik dat die kussens onderhand zouden moeten ontploffen.

Ze heeft naar Eleonora gebeld en heeft het wat besproken en die vond het ook een goed idee om een korrektor eronder te leggen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:53

Had je niet DDWG kussens en heb je nu DWG kussens? Die zijn minder dik aan de voorkant. Je hebt platte kussens (S), normale (D) en extra dikke (DD, vooral voor paarden met kuilen naast de schoft).

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:55

Ik kan mij niet voorstellen dat Eleonora hiermee accoord is gegaan..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:12

Ik weet niet welke kussens ik had, en een factuur hebben we niet geloof ik.

De kussens zijn niet veranderd, anders moesten we bijbetalen heeft Sibyl altijd gezegd.

Hoezo niet, Elco?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:49

Ferdo heb je nou niet gekeken welke kussens er onder zaten en welke er nu onder zitten ? Dat had je zo kunnen zien (staat erop geschreven ).

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:05

Nou wat ik al schreef..lucht op lucht gaat niet werken zo simpel is dat..En Eleonora is wel zo kundig dat ik mij dat niet voor kan stellen dat zij dit een goede oplossing vind..Ga zelf maar eens op een stoel met daarop een zak water zitten sta dan weer op en bind een zak water onder je kont en ga dan weer op die stoel zitten..beetje vreemd vb maar wist even snel niets anders te verzinnen..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:15

@Maris: Neen, ik had les met de kaptoom en Sibyl heeft toen alles aangepast :S

@Elco: Oke, ik begin weer te twijfelen... Pff, wat een moeilijk geval, dat wow zadel --'

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:21

Ach , je komt er rap genoeg achter of dit het is of niet ....
Het is alleen zo jammer , heerlijk zadel wat niet goed ligt !!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:43

Je moet er zelf handig genoeg in worden, dan valt het wel mee..Heb heel veel aan de uitleg van Eleonora gehad..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 03:16

Mmmmmm paard is ernstig veranderd. Nu merkte ik vandaag dat t zadel op t diepste punt decrug van mn paard raakt, niet goed... Tips???

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:05

Fitter bellen?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:17

Welke?? Ik heb er nu 5 gehad, waarvan er 3 zijn gestopt en de 2 die over zijn vd vijf bevielen niet 100%. ik ben er ook n beetje klaar mee. Mn paard is ziek geweest en is hierdoor n maand of vier uit training. Ze is nu nogal vet geworden. Hp past maar t kussenkanaal lijkt te breed te zijn geworden.als ik t zadel nu aan laat passen moet t over twee maanden weer omdat ze erg veranderd is. En ik zou serieus niet weten wie ik erbij zou willenhebben!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:11

Dat probleem heb ik ook. Weet niet wie ik er bij moet halen. Zit er te overwegen om de flair te laten verwijderen en wol er in.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:42

Heel herkenbaar allen! Ik ben ook een beetje klaar met het WOW concept. Vind het ook niet normaal hoevaak het afgesteld moet worden en welk prijskaartje eraan hangt...
Op stal hier zijn er veel mensen overgestapt op Brandt zadels. Voorheen hadden zij ook zeker 2x per jaar gedoe met een niet meer passend zadel en nu hoor ik niemand ergens meer over. Arno komt, check gratis en voor bijvullen is het een paar tientjes, allemaal te overzien. Daarbij zijn er genoeg van die mensen die nu gewoon 1x per jaar hun zadel laten checken.
Ik merk het aan mijn zadel al als ik op vakantie ben geweest en mijn paard heeft 3 weekjes vrij gehad. Dan ligt het al niet goed meer. En dan kom ik idd aan hetzelfde probleem als jij Kim, weer aanpassen en na 3 weken trainen moet het dan weer aangepast worden. Pff...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:45

En hoe ga je dat doen met een wolzadel dan Lima?
Want daar zal je hetzelfde mee hebben dan toch?
Of denk jij dat met een wolzadel ineens je paard niet meer veranderd?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:46

Overigens ben ik er ook niet altijd blij mee.
Maar als ik nu kijk naar m'n nieuwe paard. Dan had ik echt een probleem gehad aangezien die in 2 weken een boommaat gegroeid was... Dat vang je niet op met wat wol.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:07

mmm, als ik al het pas en aanpas gedonder lees,
ik vind het concept nog steeds interessant, maar het is zo te lezen ontzettend gevoelig kwa afstelling.
minimale verandering bij het paard leid al tot niet goed liggen en moeten aanpassen , ik heb dat toch liever een systeem met meer marge als ik eerlijk ben . Ik wil best regelmatig mijn zadel (laten) na kijken, maar ik vind het te gek worden zodra er eigenlijk bij iedere zucht en scheet weer een passer moet komen aandraven omdat het paard niet meer wil lopen , zeker als er blijkbaar toch ook zo makkelijk foutjes gemaakt kunnen worden en dan de passers ook nog elkaar in bescherming nemen door het werk van een ander niet af te willen pakken etc...

Needje, dta vang je misschien niet op met wol , maar wel weer met een makkelijk aanpasbaar zadel met bijvoorbeeld verwisselbaar kopijzer, het enige met een wolzadel is wel idd dat het geheel aanpassen van de kussens wat bewerkelijker is dan bij wow/flair, tenzij je er rücksichtslos een partij wol in douwt door een sneetje heen , maar met een correct opgevuld zadel is er toch net iets meer marge heb ik het idee als ik alle ervaringen ees

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:03

Ik weet dat er bij een fitter in NL een cursus wordt aangeboden om zelf het zadel goed te kunnen afstellen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:49

Hou wel in gedachten dat wij Nederlanders goed kunnen klagen hè, er zijn ook tig supertevreden Wow gebruikers maar die gaan niet speciaal een topic op internet zoeken om hun zadel op te hemelen :Y) . Het is heel vervelend als je zadel niet meer goed ligt of regelmatig afgesteld moet worden, maar dat had dan met wol toch óók gemoeten? Het is niet je zadel die zomaar veranderd hoor, het is je paard die veranderd!! Doordat lucht meer gevoel geeft heb je eerder in de gaten dat er wat moet veranderen, maar dat is toch júist wat je wilt?!! Wil ook niet zeggen dat er à la minute een fitter bij MOET komen, soms kun je het best nog even uitzingen omdat het nog acceptabel ligt. Als je voor het concept kiest is dat een bewuste keuze en ik vind niet dat je dan later over een de grootste voordelen moet gaan zeuren :o

Ook dat eeuwige gezeur over fitters, dat heb je met wol ook en het zijn ook maar mensen en 9 vd 10 keer zowel positieve als negatieve ervaringen over te vinden. Het is voor hun ook niet makkelijk dat het vuurtje vast even opgestookt wordt op een forum voor ze überhaupt de kans krijgen iets op te lossen of aan te bieden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:05

Remember schreef:
Hou wel in gedachten dat wij Nederlanders goed kunnen klagen hè, er zijn ook tig supertevreden Wow gebruikers maar die gaan niet speciaal een topic op internet zoeken om hun zadel op te hemelen :Y) . Het is heel vervelend als je zadel niet meer goed ligt of regelmatig afgesteld moet worden, maar dat had dan met wol toch óók gemoeten? Het is niet je zadel die zomaar veranderd hoor, het is je paard die veranderd!! Doordat lucht meer gevoel geeft heb je eerder in de gaten dat er wat moet veranderen, maar dat is toch júist wat je wilt?!! Wil ook niet zeggen dat er à la minute een fitter bij MOET komen, soms kun je het best nog even uitzingen omdat het nog acceptabel ligt. Als je voor het concept kiest is dat een bewuste keuze en ik vind niet dat je dan later over een de grootste voordelen moet gaan zeuren :o

Ook dat eeuwige gezeur over fitters, dat heb je met wol ook en het zijn ook maar mensen en 9 vd 10 keer zowel positieve als negatieve ervaringen over te vinden. Het is voor hun ook niet makkelijk dat het vuurtje vast even opgestookt wordt op een forum voor ze überhaupt de kans krijgen iets op te lossen of aan te bieden.

En 9 van de 10 "WoW ruiters" zijn kritischer wat de ligging van een zadel betreft dan de gemiddelde ruiter. Dat telt ook zeker mee!
en inderdaad, de lucht zorgt ervoor dat je eerder in de gaten hebt dat er wat moet veranderen wanneer je paard veranderd.

En eigenlijk moet je daar blij mee zijn ;) want je paard ontwikkeld :)
Praat me niet van de paarden eigenaren die een Passier/Kieffer/Daleman/noem maar op erop leggen en dat die dan jaren niet aangepast hoeft te worden en altijd perfect past....
Blijkbaar wordt het paard niet op een dusdanige manier gereden/getraind dat er spieren ontwikkeld worden :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:48

Mri schreef:
Remember schreef:

En 9 van de 10 "WoW ruiters" zijn kritischer wat de ligging van een zadel betreft dan de gemiddelde ruiter. Dat telt ook zeker mee!
en inderdaad, de lucht zorgt ervoor dat je eerder in de gaten hebt dat er wat moet veranderen wanneer je paard veranderd.

En eigenlijk moet je daar blij mee zijn ;) want je paard ontwikkeld :)
Praat me niet van de paarden eigenaren die een Passier/Kieffer/Daleman/noem maar op erop leggen en dat die dan jaren niet aangepast hoeft te worden en altijd perfect past....
Blijkbaar wordt het paard niet op een dusdanige manier gereden/getraind dat er spieren ontwikkeld worden :)

Bij deze 2 quote's kan ik mij helemaal in vinden..En vergeet niet dat die cursus die aangeboden wordt door Sybel de Jager gedaan wordt..Trek je eigen conclusie..Ik ben heel blij dat ik een goeie fitter heb die niet te beroerd is om mij dingen uit te leggen nadat ik zelf een pompje heb aangeschaft om de kosten een beetje te drukken..En daar had ze alle begrip voor, en heb me voorgenomen om haar 1x per jaar te laten komen om gewoon alles te checken..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:38

iris smalbeek gaat de cursus ook geven volgens wow engeland!! ik wil wel meedoen..