voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:02

Safiera schreef:
edit:
Sodeletuut schreef:
Iemand ervaring met het boomloosdekje zelf maken van http://paarden.hobby-site.com/ ?
Ik ga dit van de week doen! Moet alleen eerst even de naaimachine klaar krijgen.. :+

Ik kreeg 'm eerder niet gedownload, ziet er wel ok uit. Al zou ik nooit, maar dan ook echt nooit zo'n antislipmatje gebruiken! Met sympanova is al zoveel gedonder, (terecht of onterecht) dat ik dit niet ga proberen. Ik ken het spul wel, heb het gebruikt als antislipmatje op bijv. een dienblad. Hoe het op de huid is? Het spul is iig niet erg duurzaam. Trek je zo stuk, gaan zeker haren tussen en onder zitten, het kan ook niet goed tegen paardenzweet schat ik in. Na een tijdje gebruik blijven er stukjes materiaal achter op het dienblad. Het 'plakt' dan ook erg. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze initiatiefneemster het gebruik ervaart. Maar wat ik er van weet... No-go. Zelf ga ik een echt bontje verbouwen tot halfpad. Zou, wanneer ik het onder bestaande dekjes wilde naaien, imitatiebont gebruiken. Daarbij is minder kans op een allergische reactie.

Ook vind ik de 'zakken' wat te groot, het lijkt of de inlages nog veel bewegingsruimte hebben. Op het paard lijkt het beter. Maar het zou je maar gebeuren dat de dubbele inlages van elkaar schuiven of asymetrisch liggen...

Ben ook heel erg benieuwd naar jouw ervaringen er mee dadelijk. Veel succes in je strijd met de naaimachine _O- (je wilt niet weten hoevaak ik met dat ding in de knoop heb gelegen en hoeveel naalden er al gebroken zijn, haha)

Oke, goed dat je het zegt, dan laat ik dat ding achterwege. De grandeurpad die ik nu gebruik heeft ook geen antislip, dus dan neem ik aan dat het zadel stabiel genoeg ligt en dat er geen anti-slip iets nodig is.. Misschien is imitatiebont niet eens nodig, maar is gewoon stof genoeg? Of denk je van niet?
Een bontje is ook wel een goed idee zeg! Ik ben benieuwd naar je ervaring. Dat is natuurlijk wel gaaf, want dan kan je weer mooie dekjes gebruiken!

Zakgrootte zal ik ook op letten, ik gebruik enkele inlages, maar het is toch fijner als dat op z'n plek blijft liggen.

Pff ja naaimachines, echt een ramp. :') Vorige week in een poging tot deken repareren is de naald gebroken, en nu krijgen we het draadje er niet meer goed door in de nieuwe naald, draad schiet er aldoor uit als we proberen te naaien, geen idee hoe het komt. :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:03

karev schreef:
moet kunnen toch, 1x per week lekker relaxt.

Ik ga zo een lange rit maken, tenminste als het weer mee zit. Ik verwacht er 4 uur over te doen ongeveer

Veel plezier! Ik wil ook een lange rit maken, maar ik denk dat ik dan verschrikkelijk verdwaal. :')

Martje80

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:04

haha, ben niet verdwaald. Ben naar een oud stalgenotje gereden, 2 dorpen verderop. Heenweg dik uur, terugweg netzo en daar nog samen een uur gereden, dus ja, was al met al 4 uur van huis. Ben om half 11 op gestapt, en om half 3 was ik thuis. Karev deed het op slofjes, ik wat minder. Ben op de terugweg even afgestapt. Zulke zere heupen en knieen. Maar dat heb ik al snel na een uur rijden helaas...

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:29

karev schreef:
haha, ben niet verdwaald. Ben naar een oud stalgenotje gereden, 2 dorpen verderop. Heenweg dik uur, terugweg netzo en daar nog samen een uur gereden, dus ja, was al met al 4 uur van huis. Ben om half 11 op gestapt, en om half 3 was ik thuis. Karev deed het op slofjes, ik wat minder. Ben op de terugweg even afgestapt. Zulke zere heupen en knieen. Maar dat heb ik al snel na een uur rijden helaas...

Komt dat door je boomloos, of altijd al last van gehad?
Ik zit nog erg te twijfelen of ik een boomloos wil kopen of toch blijf bij boomzadels.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:22

nee dat had ik altijd al helaas..

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:39

Zadel heb ik verkocht :D
Nu woensdag hopelijk de Massimo Trail :D
Ik had wel met de Barefoot meer last van mijn heupen / bekken
Omdat ik echt heel breedt zat.. ook met dubbele inlages.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:59

Ik kreeg juist van mijn Kieffer dressuur zadel last van mijn onderrug. Nu met mijn Barefoot stap ik af met een lekkere losse rug.
Vandaag weer heerlijk gereden in de bak, hij is echt veel voorwaartser en vind het weer leuk om te lopen.
Zij trukendoos laat hij ook dicht :P
Ik ben er echt zo blij mee.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:22

Oke maar hoe breedt is jou paardje Cynthair?
Die van mij is Haflinger tafel model :P
( boommaat 40 waarschijnlijk ) dus dan zit je echt heel breedt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:38

Ik heb een fjord, kijk maar in mijn profiel.
Laatste 2 jaar is hij een stuk smaller geworden door ouderdom/ziekte van Cushing. Ook wat veranderd in model.
Hij heeft nog steeds weinig schoft, paar jaar terug was hij ook tafelmodel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:33

Ik kom even binnenvallen met een vraagje over de barefoot stella. Als dat ding iets van 1,5 jaar oud is, zit daar normaal gezien toch vps in? Ik meende te voelen van wel, maar wou het even checken.
En stel ik zit met een pony die erg dik is, zeg tonnetje rond, kan het dan kloppen dat de ostheopaat aanraad om even zonder inlages te rijden, omdat ze er anders door gehindert word? Nu steun ik wel niet echt op de beugels, en zit vooral door, maar het zat me even niet helemaal lekker...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:38

Lijkt me niet zo'n goed idee om de inlages eruit te halen, want dan haal je de kussens weg. Dan kan je net zo goed met een bareback pad rijden :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:51

Dat dacht ik ook, maaaar... Als het goed is heeft het zadel vps. Pony's waarbij de ruggegraat zo'n beetje weg gezonken is, kunnen dan toch prima zonder inlages?
Zodra ze ook maar een beetje afgevallen is gaan gewoon de inlages er weer onder, maar het is niet mijn paard dus ga er even niet over doorzeuren. Maar ik vroeg het me gewoon af, of iemand weet of de stella dat idd heeft.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:58

Denk niet dat het handig is, aangezien de inlages ook dienen voor schokdemping en dergelijk. Niet alleen om de ruggengraat vrij te houden.

Denk dat de stella dat wel heeft, volgens mij hebben namelijk alle barefoot van x aantal jaar geleden VPS. Weet alleen niet meer precies vanaf wanneer dat inging. Dat is volgens mij wel te vinden, sowieso is dat volgens mij in dit topic ook is voorbij gekomen. Maar misschien dat iemand dat zo even weet uit z'n hoofd :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:03

Ja idd... Ik had ook zoiets van uh en de ostheopaat is opeens boomloos expert? Maar weet je ik reed toch al regelmatig zonder zadel, doorzitten ook altijd, dus dan gaan we gewoon zo rustig de ergste dikkigheid bestrijden en dan weer lekker met inlages.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:03

@ Sodeletuut: geweldig dat Alvaro gevonden is !!!
Ik heb even in je topic gereageerd!!
:D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:07

@ Gipsy Volgens mij mag je NOOIT de inlages uit de pads verwijderen!!
Je kunt toch met alleen de vps inlages rijden???
Die zijn heel dun en makkelijk in te knijpen.

Denk dat je meer rugproblemen krijgt om zonder inlages te rijden en je een goede osteopaat er zo weer bij moet hebben
Als dat je gewoon zoals het hoort met inlages rijdt.
Waarom denkt jou osteopaat dat je paard gehinderd wordt door de inlages dan???
Rare reactie van een osteopaat.
Welke inlages gebruik je dan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:11

Ik schrok me dood van de afdruk van vandaag. |(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:13

Lijkt op teveel druk onder de Pommel
En teveel druk onder de stijgbeugel ophanging.

Dus misschien de pommel te klein?
En dat er teveel in de stijbeugels in gestaan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:13

karev schreef:

Klinkt als een leuk ritje! Wel vervelend joh, dat je zo'n last van je heupen en knieen hebt! Dat heb ik altijd met mijn onderrug.. :\

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:14

ivonne85 schreef:
Lijkt op teveel druk onder de Pommel
En teveel druk onder de stijgbeugel ophanging.

Dus misschien de pommel te klein?
En dat er teveel in de stijbeugels in gestaan?

Pommel past goed, te veel druk onder de stijgbeugelophanging kan wel, ik heb slechte balans + te lange beugels die niet korter kunnen.. Is dit heel erg..? -O-

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:18

Teveel druk onder de stijgbeugel ophanging kan op den duur zeker voor drukplekken zorgen.
Het lijkt mij ook niet prettig om te rijden met te lange beugels.
Kun je er geen gaatjes bij in maken?? Of een slag erin maken??
Lijkt dat de pommel ook niet helemaal lekker zit.. Heeft hij altijd die droge plekken daaronder dan??

Dat lijkt me niet goed.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:21

Hmm..

Ik heb t-beugelriemen, dus ik moet even kijken of een schoenmaker daar gaatjes bij kan krijgen. Slag er in is dus niet mogelijk.

Hmm, ik zal morgen even de pommel los op haar rug leggen..

Droge plekken heb ik eerder nooit gezien, maar ik reed eerder ook nooit intensief, dus zweette ze ook nooit.. Misschien moet ik toch maar eens dubbele inlages proberen. :\

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:23

Dubbele inlages verdelen de druk wel beter.
Mij lijkt het dat je dus teveel hebt geleund / gesteund in de stijgbeugels.
Daardoor de droge plekken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:23

Kan best inderdaad, heb een niet al te beste zit, en heb denk ik toch te weinig steun waardoor ik dat ga zoeken in de beugels, vooral in draf.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:34

Hhhm, ik heb ook wel eens dat de achterkant natter lijkt, maar nooit op zo'n manier nee, lijkt me niet goed.

Ja ik vond het ook raar. Maar die vond dat de inlages teveel belemerden?
Zosnel mogelijk gewicht eraf dan maar. Ik bedoel voor mij maakt het niet uit, dan rijd ik zoals ik met bare back pad zou doen, ook goed. Ga er niet over doordrammen...