Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:52

Bedankt voor jullie foto's! Duidelijk!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:00

Roy met zn Micklem Competition
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:25

Oeh jij durft met een slof :D

Grapje hoor!

Ik blijf het een mooi hoofdstel vinden!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:43

hahaha, nou he :D

Ik ben vooral er blij dat mijn paard er zo fijn op loopt :)
Er zit trouwens een Myler bit aan op die foto.
Ook het Myler bit zit veel fijner met dit hoofdstel als met een "gewoon" hoofdstel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:35

Ga ik er toch wat over zeggen :D

Kan dit hoofdstel wel met slof? Aangezien je met dit hoofdstel een extra stille hand moet hebben.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:39

Ik rij regelmatig met slof....
(ja slecht he???!! :D)
Nooit problemen, maar heel eerlijk, mijn slof hangt altijd zo los...
En een slof heeft ook denk ik niks te maken met een stille hand...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:16

Een losse slof is tof (rijmt een beetje toch :D )

Een slof kan vrij streng zijn door de hefboomwerking. Als een on-stille hand zeer doet, dan zal een slof dat misschien ook doen. Al snap ik nog steeds niet waarom je bij dit hoofdstel een stillere hand moet hebben :P Behalve dan dat je de kaak wat meer dicht snoert in mijn ogen, maar in die van andere niet. Het zou zijn omdat het bit niet aan een bakstuk vast zit maar directer aan de neusriem. Dat lijkt mij juist fijn, beter gedeelde druk op de neus en mond dan alleen neus. Maar waarom dan die stille hand? Ben benieuwd of iemand dat echt weet ha ha. Ik zal eens kijken of ik ze kan mailen oid.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:26

Het bit ligt ook wat anders in de mond. Een soort losser van de kaak heb ik het idee.
Ik denk dat als je met een onrustige hand rijdt, dat het bit dus een soort iedere keer op de kaak "klapt" om het maar even zo te zeggen...

Maar ik heb niet het idee dat je er een extra stille hand voor moet hebben.
Er wordt gezegd dat er met een ervaren ruiterhand gereden wordt.
En dus geen omhoog en omlaag gaande handen met lichtrijden, ongecontroleerde bewegingen ed.
Met een gewoon hoofdstel is dat natuurlijk ook niet gewenst, maar iedereen moet het leren ;)
En ik denk dat dit niet het hoofdstel is om iemand mee te leren paardrijden ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 13:28

Nogmaals de video. De neusriem/kaakriem moet juist niet aangesnoerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:48

Nadat ik eerst heel positief was over de nep-multibridle kom ik daar nu van terug.

Ik was van de week aan het rijden met de Multibridle in gebruik als sidepull, zoals ik al een tijdje doe. Mijn pony schrok en sprong een metertje opzij, en prompt brak de neusriem af! Hij is finaal doorgescheurd op het stiksel, terwijl er toch niet erg veel druk op kwam, ik hield mijn pony even in en we stapten 2 meter verder alweer rustig. Hier hoort een degelijk hoofdstel gewoon tegen te kunnen.
Op buitenrit met een paard dat echt schrok had hiermee echt een behoorlijk ongeluk mee kunnen gebeuren. Ik moest mijn pony echt op stemcomando stoppen, want het hoofdstel kon niks meer doen.

Opzich beviel het idee van de multibridle wel heel goed, en merk ik (nu ik weer even met een gewoon hoofdstel gereden heb) dat het mijn pony veel fijner zit. Ik heb geen vetrouwen meer in de nep-multibridle, en ga dus toch maar het geld uitgeven aan de Micklem.
Ik twijfel tussen de Miltibridle en de Competition. Opzich gebruik ik alleen de sidepull optie en de optie met bit, dus Competition zou prima kunnen. Ook omdat ik het ringetje op de neus wel handig vond, maar je voelt hem wel zitten. Zonder ringetje lijkt me dus prettiger, en zoveel longeer ik nu ook weer niet.
Nadeel is dat hij toch wel wat duurder is dan de Multibridle, en eigenlijk alleen omdat er ook teugels bij zitten. Rubberen teugels die ik toch niet wil gebruiken (vind leren veel prettiger, en ik heb nog leren met clips liggen), en die wel het verschil in prijs opmaken. Dus, ik twijfel nog even verder.

Overigens, door de ruitersportshop is dit keurig afgehandeld. Ik heb dezelfde avond nog mijn geld teruggekregen met uitgebreide excuses. Het hoofdstel moet ik naar hen opsturen (verzendkosten vergoeden ze ook) en zij gaan kijken hoe het komt en hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen. Verder was het naar hun zeggen nog bij niemand gebeurd dat de neusriem afbrak.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:02

Blijheid schreef:
Nadat ik eerst heel positief was over de nep-multibridle kom ik daar nu van terug.

Ik was van de week aan het rijden met de Multibridle in gebruik als sidepull, zoals ik al een tijdje doe. Mijn pony schrok en sprong een metertje opzij, en prompt brak de neusriem af! Hij is finaal doorgescheurd op het stiksel, terwijl er toch niet erg veel druk op kwam, ik hield mijn pony even in en we stapten 2 meter verder alweer rustig. Hier hoort een degelijk hoofdstel gewoon tegen te kunnen.
Op buitenrit met een paard dat echt schrok had hiermee echt een behoorlijk ongeluk mee kunnen gebeuren. Ik moest mijn pony echt op stemcomando stoppen, want het hoofdstel kon niks meer doen.

Opzich beviel het idee van de multibridle wel heel goed, en merk ik (nu ik weer even met een gewoon hoofdstel gereden heb) dat het mijn pony veel fijner zit. Ik heb geen vetrouwen meer in de nep-multibridle, en ga dus toch maar het geld uitgeven aan de Micklem.
Ik twijfel tussen de Miltibridle en de Competition. Opzich gebruik ik alleen de sidepull optie en de optie met bit, dus Competition zou prima kunnen. Ook omdat ik het ringetje op de neus wel handig vond, maar je voelt hem wel zitten. Zonder ringetje lijkt me dus prettiger, en zoveel longeer ik nu ook weer niet.
Nadeel is dat hij toch wel wat duurder is dan de Multibridle, en eigenlijk alleen omdat er ook teugels bij zitten. Rubberen teugels die ik toch niet wil gebruiken (vind leren veel prettiger, en ik heb nog leren met clips liggen), en die wel het verschil in prijs opmaken. Dus, ik twijfel nog even verder.

Overigens, door de ruitersportshop is dit keurig afgehandeld. Ik heb dezelfde avond nog mijn geld teruggekregen met uitgebreide excuses. Het hoofdstel moet ik naar hen opsturen (verzendkosten vergoeden ze ook) en zij gaan kijken hoe het komt en hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen. Verder was het naar hun zeggen nog bij niemand gebeurd dat de neusriem afbrak.

Ik gebruik de rubberteugel ook niet. voor degene die interesse hebben stuur een berichtje. Het is een zwarte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:00

Zowww Blijheid, je zult behoorlijk geschrokken zijn!
Goed dat je je paard bij je kon houden.

Fijn ook, de reactie van de RSS.
Ik heb ze ook wat tips gegeven over het hoofdstel. Ik zal mijn verslag en foto's hier straks even plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:05

De Multibridle

De Multibridle zou te gebruiken zijn als het zijdelings, kruislings en kingekruist systeem, alsmede als kaptoom.
Bij gebruik blijkt echter dat de Multibridle nièt als kingekruist systeem te gebruiken is. Wanneer je de werking onder de kin langs wilt laten gaan, dan gebeurt dit niet kruislings, maar onderlangs/zijdelings. De bandjes onder de kin lopen namelijk niet gekruist, maar gewoon van links naar rechts, waardoor er door onder/zijdelingse werking de meeste druk op de neus komt te staan en bij veel teugeldruk ook enigszins druk op de kin (deze druk is dankzij de 'keeper' onder de kin dan wel heel goed verdeeld en dus zacht en vriendelijk).

Het sturen
Het sturen gaat bij alledrie systemen even goed. Ik merk geen onderling verschil. Nu is het zo dat ik mijn paard voornamelijk zonder continue teugelcontact rijd en voor ons maakt het in feite niet uit met welke optoming dat is (met halsring of optomingloos gaat het dus ook). Om toch enig verschil in inwerking en respons te kunnen ervaren, heb ik nu ook met teugelcontact gereden. Mijn bevindingen met het rijden met continue teugelcontact zijn als volgt:
Kruislings:
Mijn paard werd ietsjes onrustig met haar hoofd, waarschijnlijk door de druk rond haar hoofd die ze niet gewend is. De release van de banden/teugels is matig; dit komt omdat de banden vrij breed en stroef zijn en de D-ringen waar ze doorheen lopen, te klein zijn.
Zijdelings/sidepull:
Mijn paard liep iets met haar hoofd omhoog, geen optimale ontspanning. Blijkbaar geeft deze uitvoering te veel druk op haar neus. De druk wordt slechts verdeeld over een heel klein oppervlak, omdat de neusband erg smal en dun, dus vrij 'scherp' is.
Onderlangs/kin:
Mijn paard dook telkens met haar hoofd naar beneden. De release is uitgesproken slecht c.q. is er niet; de bandjes van de teugels liggen in de D-ringen op de bandjes van de neusriem, waardoor geleiding onmogelijk is. Bovendien zitten de bandjes elkaar onder de kin in de weg.

Conclusie
De Multibridle is als bovengenoemde systemen prima te gebruiken voor mij en mijn paard. Wanneer je hoofdzakelijk met je zit en je verbinding met je paard rijdt, dan gaat dit gewoon goed. Rijden met continue teugelcontact (druk) zal ieder paard verschillend ervaren. Mijn paard is blijkbaar heel erg gesteld op het zachte, vriendelijke en eenvoudige hoofdstel waar we al jaren mee rijden en vond deze drie uitvoeringen wat minder prettig. Zonder teugelcontact vond ze ze alledrie prima en liep ze lekker.
Van het kruislings en onderlangs systeem is mijn persoonlijke mening dat er te veel bandjes, riempjes en gespjes aan het hoofdstel zitten. Vooral bij de kruislingse uitvoering vind ik dat het hoofd vol ligt met allerlei zaken die geen toegevoegde waarde hebben. Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om de bandjes van de neusriem en de keelriem te verwijderen, dat zou al een heel stuk aan overbodigheid schelen. Als dit mogelijk is, dan kan ook een kingekruist systeem mogelijk gemaakt worden door er twee bandjes aan toe te voegen die je dan aan de onderste D-ringen kunt bevestigen en kruislings onder de kin langs naar de teugels door kunt laten lopen. Als sidepull werkt hij prima, alleen naar mijn mening wel te scherp; een bredere en eventueel dikkere neusriem is dan al een stuk vriendelijker.
Het kopstuk vind ik vriendelijk; hij is breed, dik en zacht, waardoor de druk beter verdeeld wordt.
De kaakriempjes zijn trouwens te kort; bij mijn ene paard past ie maar ternauwernood op het eerste gaatje, bij mijn andere paard past ie absoluut nièt (en is daarmee voor haar onbruikbaar helaas).
Laatste nadeel vind ik dat de D-ring op de neusriem aan de binnenkant doordrukt; het stukje ring drukt hierdoor ook op de neus. Dat kan ook - naast het feit dat de neusriem erg smal en dun is - de (mede-) oorzaak zijn van haar onrustige reactie op teugeldruk.
Verder vraag ik me af waar de D-ringen halverwege de bakstukken voor dienen; waarom zitten deze er op?
De kruislingse uitvoering ga ik in plaats van met de bijgeleverde dikke, stroeve band, nog eens proberen met een 6 mm koord; misschien dat de release dan beter is.

Tips
De keel/kaakriempjes wat langer maken (minimaal 10 cm langer), zodat hij ook past bij paarden met bredere kaken.
De neusriem kan wat breder en dikker (waardoor de D-ring dan ook niet of minder doordrukt op de neus).
De mogelijkheid om de bandjes van de neusriem en de keelriem te verwijderen.
De mogelijkheid om er ook een kingekruist systeem van te maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:11

Is dit de echte of de neppert?
EDIT: Ik zie het al. Het ziet er kwalitatief niet slecht uit!
Misschien toch maar eens overwegen.
Het enige puntje is dat ik al 3 bitloze hoofdstellen, en een neusriem heb..

Hopen dat ze iets met het kaakriempje gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:17

Blijheid schreef:

Ai, wat een verhaal :\

Ik heb ook de multibridle (wel echte) en tot nu toe ook altijd gewoon als sidepull gebruikt (weet nog niet of ik de andere systemen eens wil testen :+ ) en moet zeggen dat er toch al behoorlijk kracht op geweest is (ja, het hoort niet zo, maar heb me er al bij neergelegd dat het bij mijn ezel soms gewoon niet anders kan :o ) en aan het hoofdstel nog totaal niks te merken. Zou me doodgeschrokken hebben moest dat ineens spontaan breken denk ik ...

Overigens is mijn pony er wel in geslaagd om 2 (!) "onbreekbare" biothane hoofdstellen naar de vaantjes te helpen, dus meneer kan er wel wat van (ik heb geen idee hoe het kan trouwens), maar voor zover ik de Micklem al gebruikt heb nog geen enkel probleem gehad ;) Hoofdstel ziet er ook nog gewoon goed & nieuw uit, dus .. :) En verder is het een gevoelig beestje (gevoelige huid, niet qua karakter :+ ) en heb/had ik schrik voor het ringetje, voor een schuurplekje, maar ook daar nog niks van te merken ..

Dus voorlopig zijn we nog blij :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:29

moonfish13 schreef:
Is dit de echte of de neppert?
EDIT: Ik zie het al. Het ziet er kwalitatief niet slecht uit!
Misschien toch maar eens overwegen.
Het enige puntje is dat ik al 3 bitloze hoofdstellen, en een neusriem heb..

Hopen dat ze iets met het kaakriempje gaan doen.

Jep, de 'neppert'. ;)

Ik hoop ook dat ze iets aan de kaakriempjes doen.
Mijn paard (op bovenstaande foto's) heeft nou echt geen overdreven grote kaken of groot hoofd. En zoals je ziet, zit de gesp op het eerste gaatje en je kunt aan haar huid zien dat ie echt te strak zit.
Mijn andere paard heeft wel vrij grote kaken (maar dat zal ook vaker voorkomen, toch?) en haar past ie dus echt niet.
Jammer.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:29

zit je kinriempje niet te strak omdat het te ver richting de hals zit? Als ik de foto's van micklem bekijk, hoort het kinriempje in de groeve vlak voor de kaak te vallen, niet op de kaak zelf, zoals bij jou het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:36

Ik schrok eigenlijk achteraf pas. Op het moment zelf ben ik eerst nog rustig naar het hek gestapt en toen pas afgestapt. Ik was zo verbaasd!
Ik moet wel zeggen dat het me weer eens deed beseffen hoe ontzettend braaf mijn pony toch is. 4 jaar en nergens van onder de indruk, heerlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:57

Ashkerlon schreef:
zit je kinriempje niet te strak omdat het te ver richting de hals zit? Als ik de foto's van micklem bekijk, hoort het kinriempje in de groeve vlak voor de kaak te vallen, niet op de kaak zelf, zoals bij jou het geval is.

Hij zit niet te strak.
Bedoel je dat ie verder naar voren, richting mond zou moeten liggen?
Dan gaat ie bungelen. Òf ik zou de neusriem lager moeten leggen, en da's nou net wat ik niet wil. ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:43

JoviBan schreef:

Ik wil wel opmerken dat je een maat te groot hebt. De neusriem zit in het allerhoogste gaatje hierdoor val het minder mooi.

Onderstaand hoofdstel komt van de leenservice van bitloos. De keelriem zit bij mij op het derde gaatje en de neusriem op het vierde gaatje van boven. Is maat full. Ik heb nu de competitie ook in full.

Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:42

Raja schreef:
Het bit ligt ook wat anders in de mond. Een soort losser van de kaak heb ik het idee.
Ik denk dat als je met een onrustige hand rijdt, dat het bit dus een soort iedere keer op de kaak "klapt" om het maar even zo te zeggen...

Maar ik heb niet het idee dat je er een extra stille hand voor moet hebben.
Er wordt gezegd dat er met een ervaren ruiterhand gereden wordt.
En dus geen omhoog en omlaag gaande handen met lichtrijden, ongecontroleerde bewegingen ed.
Met een gewoon hoofdstel is dat natuurlijk ook niet gewenst, maar iedereen moet het leren ;)
En ik denk dat dit niet het hoofdstel is om iemand mee te leren paardrijden ;)

Oke dan zou het kunnen kloppen :D

TS, ik bedoel niet dat de neus/keelriem strak aangesnoert worden (nogmaals ;) ). Ik zoek naar de reden om een extra stille hand te moeten hebben, want dat klinkt niet zo vriendelijk. In het filmpje wordt die toch niet gegeven?

Overigens zit het hoofdstel op bovenstaande foto op de juist plek inderdaad *D Bij Sangah zit hij te laag en lijkt hij te groot..

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:51

Bij Schangah zit het hoofdstel correct. Jennyxx, misschien moet je je toch nog beter inlezen...
Het hoofdstel van JoviBan daarentegen zit incorrect. Bakstukken moeten omlaag. Het D-ringetje waar je bit aankomt, moet ter hoogte van het jukbeen. Ook moet de keelriem een cm of 7 á 8 omlaag (richting neus dus).

Daarom ook de reactie te groot hoofdstel. Want zou je de bakstukken zover omlaag doen dat de rest wel klopt, zit de neusriem te laag (en dus zou je eventueel een maatje kleiner moeten proberen)

Even terzijde, ik vind op de foto's van de neppe wel erg duidelijk hoe anders (slechter) de kwaliteit van het leer eruit ziet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:32

Schangah schreef:
Ik wil wel opmerken dat je een maat te groot hebt. De neusriem zit in het allerhoogste gaatje hierdoor val het minder mooi.

Het hoofdstel is niet een maat te groot.
De verhoudingen van de verschillende bandjes en riempjes kloppen gewoon niet.
De kaakriempjes zijn veel te kort en de bakstukken zijn inderdaad behoorlijk lang.
Een maat kleiner zou mijn paard sowieso niet passen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-10 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:35

Tatyana schreef:
Het hoofdstel van JoviBan daarentegen zit incorrect. Bakstukken moeten omlaag. Het D-ringetje waar je bit aankomt, moet ter hoogte van het jukbeen. Ook moet de keelriem een cm of 7 á 8 omlaag (richting neus dus).

Bij het passen van een bitloos hoofdstel is de ligging van de neusriem de graadmeter/leidraad.

De neusriem ligt hier goed.
Dat maakt de bakstukken juist zo overbodig lang en de keelriem veel te kort.
De verhoudingen kloppen dus gewoon niet.

Ik hoef geen rekening te houden met de D-ringen waar het bit aan zou komen, want er komt geen bit aan of in. Ik rijd uitsluitend bitloos.
De neusriem moet daarom goed liggen, en op de foto's ligt ie goed.