Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:25

germie schreef:
Mag die micklem multi neusriem wegens dat ringetje nog steeds niet op wedstrijden?
Het is wel wat raar, dan moet je dus het ringetje er af halen wil je bitloos met een Micklem starten.


Afplakken is genoeg.

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:31


NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:37

bobje26 schreef:
germie schreef:
Mag die micklem multi neusriem wegens dat ringetje nog steeds niet op wedstrijden?
Het is wel wat raar, dan moet je dus het ringetje er af halen wil je bitloos met een Micklem starten.


Afplakken is genoeg.


Is dat een aparte regeling bij het bitloos starten? Want met bit is afplakken zeker niet genoeg, daar kan je naar mijn weten nog steeds voor uitgesloten worden. (Wellicht is dit verouderde info?)

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:56

Bij de laatste wedstrijd heb ik het aan de jury gevraagd (was schrijver) en hij zei dat afplakken met(voorkeur) zwarte tape genoeg was. Voor hem hoeft het helemaal niet maar hij zei dat de KNHS dat persee wil..

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:33

Ik plak mijn micklem ook altijd af. Nog geen problemen mee gehad op wedstrijd. Wel altijd een gepruts dus iets wat je zou kunnen afklikken zou fijn zijn. Beetje onzin om Eem extra hoofdstel aan te schaffen puur voor dat ringetje.

J0anieke

Berichten: 4984
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:30

germie schreef:
Mag die micklem multi neusriem wegens dat ringetje nog steeds niet op wedstrijden?
Het is wel wat raar, dan moet je dus het ringetje er af halen wil je bitloos met een Micklem starten.



NinaCharlie schreef:
bobje26 schreef:
Afplakken is genoeg.


Is dat een aparte regeling bij het bitloos starten? Want met bit is afplakken zeker niet genoeg, daar kan je naar mijn weten nog steeds voor uitgesloten worden. (Wellicht is dit verouderde info?)



Voor bit en bitloos zijn dezelfde regels... :+

Officieel mag je helemaal niet starten met een ringetje, ook niet afgeplakt, alleen tot nu toe heb ik nog niemand gehoord die met een afgeplakt ringetje uitgesloten werd.
De opmerking van Germie is een beetje verwarrend. Je moet officieel het ringetje eraf halen, maakt niet uit of je met bit of bitloos start met een micklem.
Ik vraag me wel af waarom jij het wel wat raar vind, germie? In principe is het gewoon met elk hoofdstel zo dat je niet mag starten met een ringetje op de neus, met of zonder bit. Zover ik weet is de miclem multi op dit moment het enige hoofdstel die een ringetje bovenop de neusriem heeft (en waarmee veel ruiters rijden).

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:11

Skippy01 schreef:
Jooliieen schreef:
Thx! Maar wat is precies de verschillende inwerking tussen de chester en de micklem?


Bij de Micklem werkt de neusriem óók een beetje in als je de teugels aanneemt en druk op het bit geeft. Omdat dat één geheel is. Bij de chester is de neusriem gewoon een neusriem, en het bit gewoon het bit, en werkt het niet samen in.


Dankje! En het verschilt dus per paard wat hij/zij aangenamer vindt? Of is het ook zo dat de 1 nog bijv vriendelijker is etc?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:22

Hoe valt de neusriem van de Micklem Multi? Ik heb nogal eens dat bij mijn paard de neusriem in maat full op de maximale stand moet. Omdat er nu een kaakriem aan zit twijfel ik ook of die niet klein uitvalt als ik reviews lees.

Vroeger mochten lusjes van de gecombineerde neusriem ook niet, dat mag wel. Dus daarom vind ik het wat raar dat het ringetje niet mag. Maar goed, ik overweeg dus de multi toch maar te kopen om te testen, maar dan moet ik dus zagen. Nu zal ik dat ringetje toch niet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door germie op 31-07-19 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:33

De micklem is niet aan de royale kant. Ik zou dan voor extra full gaan als de neusriem normaal al in het uiterste gaatje gaat.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:34

Drico schreef:
MiniMaxi"
[quote="Drico schreef:


Heb hem net besteld. Ben erg benieuwd.


Benieuwd hoe jij hem vind en vooral hoe de maat valt
Laat je het weten hier? + foto graag :D[/quote]

Als het goed is komt hij morgen binnen. Ik ben benieuwd. Ga hem passen op mijn beide paarden. Kijken welke hem het beste past :D
Ze hebben allebei een erg verschillend hoofd ;)

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:37

Heb hem net besteld. Ben erg benieuwd.[/quote]

Benieuwd hoe jij hem vind en vooral hoe de maat valt
Laat je het weten hier? + foto graag :D[/quote]

Als het goed is komt hij morgen binnen. Ik ben benieuwd. Ga hem passen op mijn beide paarden. Kijken welke hem het beste past :D
Ze hebben allebei een erg verschillend hoofd ;)[/quote]

Ik ben ook heel benieuwd naar de verschillen op beide paarden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:21

Jooliieen schreef:
Skippy01 schreef:

Bij de Micklem werkt de neusriem óók een beetje in als je de teugels aanneemt en druk op het bit geeft. Omdat dat één geheel is. Bij de chester is de neusriem gewoon een neusriem, en het bit gewoon het bit, en werkt het niet samen in.


Dankje! En het verschilt dus per paard wat hij/zij aangenamer vindt? Of is het ook zo dat de 1 nog bijv vriendelijker is etc?


Vriendelijkheid zit in de ruiterhand uiteindelijk, maar nee, het is puur wat je paard fijner vindt.
De mijne vindt druk op de neus (helaas, want daarmee het meeste bitloze ook niet) niet zo fijn. Die loopt als een zonnetje op de chester. Maar ik denk dat zij misschien minder fijn zou zijn op de micklem. Kwestie van uitproberen denk ik als je de kans hebt, of de inschatting maken voor jouw paard als je je paard goed genoeg kent. Met een nieuw paard is het altijd even lastig/ uitzoeken/ uitproberen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:28

Hoe is bij de Micklemruiters het leer? Ik heb een Multi binnen en het leer is om te huilen zo stug. Maar na 1 keer rijden bobbelt aan 1 kant het kinriempje al, ik rij bitloos met kingekruist systeem. En dat lijkt me niet normaal. Het is net of ik een indiahoofdstel van nog geen 35 euro heb. Maandagochtendprodukt?

Pasvorm valt me ook enorm tegen. Frontriem is bij de extra full nog te kort. Kaakriem staat op de max en is niet afneembaar helaas. Want heeft geen functie. De rest staat ongeveer in het midden, dus dat is allemaal goed, maar ik denk dat een maatje full te klein geweest was bij de kaak en dat de frontriem echt niet gepast zou hebben.

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:37

Ik heb zelf de micklem en vind het leer ook te stug. Ik rij er vijf keer per week mee Engen hem nu 2,5 jaar. Niks te zien aan het leer. Ik ben ook niet enthousiast over de leersoort en de afwerking, maar ik zie er nog niks aan. De maten van de bandjes/riempjes zijn inderdaad tien keer niks. Maar die van mij heeft een fijn hoofdje dus dat gaat wat makkelijker

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 23:10

Ik heb een inmiddels zeker 5 jaar oude Micklem, die is super soepel.
Als ik zie wat er nu in de winkel hangt, zou ik hem niet snel weer kopen, mijne was lang zo stug niet.
Nu zou ik een te zacht/slap hoofdstel ook niet snel meer kopen omdat die vaak weer te snel rekken en slap worden.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:46

Zucht... Gisteren zou het hoofdstel binnenkomen. Is de bezorgtijd ineens aangepast van tussen 1 en 3 naar tussen 10 en 12. En ik was pas 1 uur thuis.
Voor vandaag werd nieuw tijdstip afgegeven. Tussen 16 en 18 uur. Mooi ben ik thuis dan. Krijg ik nu berichtje van post NL dat de bezorgtijd tussen 11 en 13 is. Tja dan ben ik niet thuis.
Wat heb je nou aan die tijdvlakken als ze ze toch steeds aanpassen?
Nou ja dan morgen pakketje maar afhalen bij bezorgpunt. Kan ik hem zondag passen en foto's maken.

xLiez

Berichten: 1902
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:52

Mijn micklem is ook vrij stug. Ik had hem gekocht om ook bitloos mee te rijden maar mijn pony vind hem niet fijn bitloos. Hij is erg stug en schuift snel. Ik gebruik hem nu vooral voor grondwerk en longeren.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:46

xLiez schreef:
Mijn micklem is ook vrij stug. Ik had hem gekocht om ook bitloos mee te rijden maar mijn pony vind hem niet fijn bitloos. Hij is erg stug en schuift snel. Ik gebruik hem nu vooral voor grondwerk en longeren.

In die 20 minuten rijden, nou ja, hobbelen schoof er niets, behalve het kinstukje wat niet in het midden bleef zitten. Maar dat kan nog komen doordat het nieuw is en zodra je een teugel los liet het leer zichzelf weer recht boog. Dat zal nu niet meer gebeuren denk ik, want ik heb het leer de hele nacht met een touwtje gebogen gehad zoals ik wil dat het straks om de kin komt.
Het is wel zacht onderlegd, maar bij de bitleertjes zie je gewoon dat er een laag is opgeplakt om het 'leer' te laten zijn. Ik hoop niet dat die ook gaan bobbelen. Kijk, slijt alleen dat kinriempje snel, dan kan ik die omruilen lijkt mij. Maar als alles snel lelijk wordt, dan moet ook alles terug. Gelukkig heb je 2 jaar garantie, ik weet denk ik binnen een paar weken wel hoe het leer zich gaat houden op langere termijn.
Maar mijn eerste indruk en na mijn eerste ritje: blijft goed zitten, maar het leer is gewoon erg goedkoop. Pasvorm op zich valt me tegen, maar op maat gemaakt zit het goed, behalve de frontriem, die blijft te kort.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:46

Afbeelding

Dit is die nieuwe horsegear in maat full.

Ik vind hem vrij klein vallen. Mijn paard zit altijd tussen cob en full in. En als het dan full is moet alles op z’n kleinst. Nu gaatjes over.
Het onderlegde is mooi zacht maar het verdere leer vind ik nog wat stug. Maar even invetten en dan denk ik dat het goed komt. Voor de prijs is het een goede kwaliteit.
Mijn paard liep er in ieder geval fijn op. Maar niet beter of slechter dan op haar normale hoofdstel.

Ik had geen tijd meer om hem op mijn andere paard (met een groot hoofd) te passen.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:23

@Minimax: ik denk dat je, je bakstukken van je bit en neusriem ff moet wisselen met elkaar, dus bakstuk van bit voor, neusriem achter, als ze hem zo hebben verstuurd vind ik het erg slordig.

Edit: ik zie op de site van Epplejeck dat het er ook zo uit ziet.
Echter, het chesterhoofdstel heeft dus de neusriem achter, en bit voor. Dit zit écht beter.
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... airfield-1

xSannee

Berichten: 4394
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:35

Siskeh ik keek ook raar tegen dat stukje aan! Op de foto van de Chester lijkt dat beter te zitten! Lijkt me het proberen waard.

Vind het wel een mooi hoofdstel! *D

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:00

Was idd van plan om die om te draaien. Vond dit ook niet heel fijn. Ze zitten elkaar nu in de weg.
Net idd ook even op de site van hooks gekeken hoe het daar zit want kon me niet herinneren dat het zo rommelig zat en idd omgedraaid. Het hoofdstel wordt zo aangeleverd dus had het even zo gelaten.

Overigens als ik zo op de foto kijk is het verder echt precies hetzelfde hoofdstel als de chester.

Morgen gaat er ook haar eigen bit aan (zat nog aan het andere hoofdstel) met andere teugels want rij zelf met glad leren teugels.

keeyzie

Berichten: 5724
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:21

Ik heb zojuist de Horsegear Quasar besteld.
Ben erg benieuwd. Heb op dit moment een hoofdstel met lage neusriem maar paard lijkt het toch niet helemaal fijn te vinden. Loopt daarentegen wel heel erg fijn met lage neusriem.
Hoop dat dit de oplossing gaat zijn :j

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:12

Weet iemand een echt fijne micklem namaak? Ik zoek er echt eentje met eenzelfde bitbevestiging dus niet waarbij het bit aan van die lange bakstukken zit.

darkadia

Berichten: 5296
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:18

Die van easytrek bij kifrahorse?