Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:48

Mariett schreef:
https://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Jongens, we moeten eigenlijk echt wat doen aan deze pagina :D Er zijn ondertussen genoeg mensen die hier genoeg ervaringen mee hebben. En we hebben vast ook al wel wat betere/informatievere foto's dan er nu staan, toch?

Oei, inderdaad! Misschien kunnen we dan ook meteen wat meer informatie in de OP zetten :) of gewoon een linkje naar de wiki

SecretLIN

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:18

Afbeelding

ik heb een foto van de equiplay sidepull en nog ergens vd barefoot amber

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:19

De FRA Rebecca :D
Afbeelding

En voor de geïnteresseerden, een close-up van de bevestiging van de ringen aan de neusriem. Het is niet zo goed te zien maar de aanhechting zit helemaal binnenin de neusriem.

Afbeelding

Afbeelding

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:57

Dat filmpje om een gewoon hoofdstel aan te passen is echt interessant, ik had onlangs in een winkel biothane hoofdstel vast, maar ze hadden geen bitloze. En was veel steviger spul dan de meeste biothane hoofdstellen die je online ziet dus ik baalde wel. Dus dan is dat toch nog een optie... Interessant!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:56

Mooi hoofdstel Nissima! Met anatomisch kopstuk? Ik zoek eigenlijk zoiets, maar dan liever zonder strassteentjes op de neusriem...

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:28

Inderdaad een anatomisch kopstuk! Was ook precies wat ik zocht, en de steentjes neem ik maar voor lief :+ Die hadden voor mij ook niet zo nodig gehoeven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:27

Iemand ervaring met de sidepull van HH? Ik was vandaag naar de ruitersportzaak gegaan voor een FRA, maar ze hadden niet de modellen op voorraad die ik zou willen. Had toen deze van HH in mijn handen en vond het leer eigenlijk wel van super kwaliteit aanvoelen, en lekker zacht onderlegd..
Afbeelding

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:51

Ja ik. Ik rijd nu ongeveer 1.5 jaar met de HH side pull rond. Ik vind het een onding :') maar had nog niks beters gevonden.

Hij ligt erg onstabiel dus heb er met een sperriem een kaakriem aan geïmproviseerd. Het leer is mooi zacht maat het duurde lang voordat de neusriem een beetje naar mijn paard ging vormen. Daarnaast vind ik hem er gewoon niet meer mooi uitzien. De stiksels op de neusriem zijn bijvoorbeeld wat wit uitgeslagen en ik heb geen idee waarvan. Dat gebeurde ook al vrij snel.

Heb er toevallig vorige week een gevonden die voldoet aan wat ik zoek. Is wel biothane. Denk dat ik die gewoon eens ga bestellen :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:06

Daar was ik al bang voor, dan valt die helaas af. Welke heb je op het oog?
Ik ga denk ik de FRA dandy bestellen of de Rebecca die hier laatst geplaatst is.. Erg weinig over te vinden over de dandy, maar qua bevestiging van de riempjes spreekt die mij het meest aan.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:28

J0anieke schreef:
Iemand ervaring met de sidepull van HH? Ik was vandaag naar de ruitersportzaak gegaan voor een FRA, maar ze hadden niet de modellen op voorraad die ik zou willen. Had toen deze van HH in mijn handen en vond het leer eigenlijk wel van super kwaliteit aanvoelen, en lekker zacht onderlegd..
[ Afbeelding ]

Voor die 90 euro mag je inderdaad super A kwaliteit verwachten, maar helaas is de mijne van de ergste rommel die er is. Zo ken ik HH ook helemaal niet. Het leer is maar matig (ok iets beter dan het allergoedkoopste). Maar de gespen gaan roesten en het zou RVS moeten zijn. Helaas online besteld, anders was ie al direct weer teruggegaan. Ik moet er dus weer mee terug.

Je kunt kwalitatief beter een westernsidepull kopen in de kleur bruin (zijn er meestal niet in zwart). Die kosten 50 euro (Kramer) en zijn dan ook superzacht en van heel mooi soepel dik leer.

Wil je meer 'Engels' kijk dan naar Jewels for Horses. Daar heb ik 1 van en dat leer is gewoon super, met blingbling (gemaakt zoals jij het wilt) en goedkoper dan HH. Voor 80 euro heb je hem geheel zoals jij wilt met anatomisch kopstuk. En evt. kaakgekruist en sidepull in 1 (dus om te wisselen)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:46

@germie, kun je laatst genoemde ook een beetje 'op maat' laten maken?
Ik zal eens gaan zoeken op die, als de prijs klopt die je geeft zijn die wel aantrekkelijk :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:51

J0anieke schreef:
[ [url=m/fYRJcr.jpg]Afbeelding[/url] ]

De hoofdstellen van Passie Paard, die kun je ook op de neus zacht laten onderleggen.
https://www.passiepaard.nl/webwinkel/hoofdstellen/

Jewels4Horses heb ik ook nog naar gekeken. Buiten dat ik vanaf een Facebook pagina bestellen echt gewoon stom vind, hebben de hoofdstellen volgensmij allemaal geen kaakriem.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:16

J0anieke schreef:
@germie, kun je laatst genoemde ook een beetje 'op maat' laten maken?
Ik zal eens gaan zoeken op die, als de prijs klopt die je geeft zijn die wel aantrekkelijk :)

Jazeker. Erg mooi.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:32

Meer mensen die ervaring hebben met de jewels4horses sidepulls? :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:56

Fortitude schreef:
J0anieke schreef:
[ [url=m/fYRJcr.jpg]Afbeelding[/url] ]

De hoofdstellen van Passie Paard, die kun je ook op de neus zacht laten onderleggen.
https://www.passiepaard.nl/webwinkel/hoofdstellen/

Jewels4Horses heb ik ook nog naar gekeken. Buiten dat ik vanaf een Facebook pagina bestellen echt gewoon stom vind, hebben de hoofdstellen volgensmij allemaal geen kaakriem.

Ik heb er gewoon een kaakriem bij hoor. Als ik tenminste met sidepull wil rijden. Anders heb ik dus kaakgekruist. De kaakriem bij een kaakgekruist hoofdstel was 5 euro extra en dan heb je dus ook meteen een sidepull.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:33

@germie, ik denk dat Fortitude bedoeld dat er geen lage kaakriem bij zit, zoals bij de dandy die ik hierboven deelde. Dat is ook voor mij een reden waarom ik twijfel over het hoofdstel van Jewels4horses..

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:31

J0anieke schreef:
@germie, ik denk dat Fortitude bedoeld dat er geen lage kaakriem bij zit, zoals bij de dandy die ik hierboven deelde. Dat is ook voor mij een reden waarom ik twijfel over het hoofdstel van Jewels4horses..

Precies dat.

De Harry's Horse die ik nu heb heeft dat ook niet dus die heb ik er zelf provisorisch aangemaakt, de keelriem die eraan zit is compleet nutteloos. De FRA Flandy heeft bijvoorbeeld wel die kaakriem, maar dat hoofdstel vind ik niet mooi vallen. Ik heb ook de FRA Baro kaptoom, maar ook die zit echt voor geen meter op mijn ene paard, bij de andere is-ie wel ok.

Ik wil perse een kaakriem voor stabiliteit, ik wil niet dat als ik een keer wel iets ongelijke druk heb dat mijn hoofdstel meteen in mijn paard d'r oog zit. Dat is wel wat er bij de HH sidepull & de FRA Baro gebeurd bij mijn paard tenzij je de neusriem véél te strak aan zou snoeren.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:31

Fortitude schreef:
J0anieke schreef:

Precies dat.

De Harry's Horse die ik nu heb heeft dat ook niet dus die heb ik er zelf provisorisch aangemaakt, de keelriem die eraan zit is compleet nutteloos. De FRA Flandy heeft bijvoorbeeld wel die kaakriem, maar dat hoofdstel vind ik niet mooi vallen. Ik heb ook de FRA Baro kaptoom, maar ook die zit echt voor geen meter op mijn ene paard, bij de andere is-ie wel ok.

Ik wil perse een kaakriem voor stabiliteit, ik wil niet dat als ik een keer wel iets ongelijke druk heb dat mijn hoofdstel meteen in mijn paard d'r oog zit. Dat is wel wat er bij de HH sidepull & de FRA Baro gebeurd bij mijn paard tenzij je de neusriem véél te strak aan zou snoeren.

Hier ben ik dus ook bang voor, en denk er ook precies hetzelfde over. Heb Jewels4horses een pb gestuurd op facebook, en die hebben bevestigd dat ze geen sidepulls hebben met een lage kaakriem...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:40

Dan valt Jewels4Horses voor mij sowieso af, dank voor het delen van deze informatie J0anieke!

Ik wil vanavond even kijken of ik mijn paard d'r hoofd op kan meten (of in ieder geval mijn huidige hoofdstel even meenemen, dat zou indicatie genoeg moeten zijn denk ik) zodat ik weet welke maat ik moet bestellen en dan ga ik die van Passie Paard maar eens proberen. Mocht dat goed bevallen dan wil ik daar ook een nieuwe kaptoom bestellen.

Als jullie het interessant vinden wil ik er hier wel even een review over schrijven als ik 'm eenmaal heb en in gebruik heb? :)

[edit] Ik verneem net dat de stroomstoring nog steeds niet is opgelost dus misschien wordt het bestellen dan morgen :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:00

Ik ben geïnteresseerd in een review! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:05

Ik vind de lage kaakriem lelijk en overbodig. Een kaakriem is altijd overbodig. Maar ja dan heet het weer niet compleet.
Paard is momenteel stug op alles. Zal tijd van jaar wel zijn. Ik rij erg weinig. Het vriest te veel helaas.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:42

germie schreef:
Ik vind de lage kaakriem lelijk en overbodig. Een kaakriem is altijd overbodig. Maar ja dan heet het weer niet compleet.

Ik lees uit je berichten dat je vooral kaakgekruisd rijdt, ja dan is dat niet nuttig nee. Daarnaast vind ik je uitspraak dat 'een kaakriem altijd overbodig is' erg kort door de bocht, dat is helemaal niet waar. Ik tik letterlijk in een paar posts boven jou waarom ik een kaakriem aan mijn hoofdstel wil en ik ben niet de enige. Dat jij geen kaakriem nodig hebt is heel fijn, maar ik heb die wel nodig en dat heeft niks te maken met dat het dan 'compleet' zou zijn. Het is onder andere heel afhankelijk van het hoofd van je paard en de pasvorm van het hoofdstel.

Maar goed :roll:

Ik heb mijn hoofdstel opgemeten maar dat leek een tussenmaat te zijn :z , dus vandaag paard zelf even opmeten en anders even een mailtje sturen of ze wat maatwerk kunnen leveren.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:23

germie schreef:
Paard is momenteel stug op alles. Zal tijd van jaar wel zijn. Ik rij erg weinig. Het vriest te veel helaas.

bij een sidepull totaal niet overbodig het scheelt enorm in schuiven van het hoofdstel

Afbeelding

dit hoofdstel blijft netjes op zn plek met rijden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:36

Keelriem zie ik inderdaad het nut niet van in, een kaakriem zorgt voor stabiliteit en is dus zeker wel nuttig :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:53

Ik heb nu een sidepull ( Micklem) maar denk erover na om een kaakgekruist te testen, Wie heeft dit ook gedaan en welk hoofdstel heb je nu?
Op zich loopt hij vrij goed op sidepull maar ik merk dat ik na het rijden zie waar de neusriem gezeten heeft en vraag mij af of die nu teveel beweegt of ik te veel druk geef of dat het gewoon door de dikkere vacht komt