WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:05

Toch snap ik wel dat de fitters niet meteen bij je op de stoep staan als je ze benaderd dat je ontevreden bent over de ander. Diegene moet m.i. wel de kans krijgen om een en ander op te lossen dus ik vind de optie die Eleonora aandraagt eigenlijk een hele nette. Ik snap dat je er misschien niet op zit te wachten, maar zou je problemen toch voorleggen aan Sybil en tot een oplossing proberen te komen. Je bent een hele periode wél tevreden geweest, die laatste aanpassing is misschien niet zo goed gegaan maar wellicht kun je met overleg en meer interactie tijdens het passen tot een tevreden uitkomst komen?

En vergeet ook niet wat een ellende je met wolzadels en fitters, ga eens in een willekeurig 'wol-topic' kijken en daar is de een ook super tevreden terwijl de ander het tegenovergestelde ervaart. Het gras is altijd groener.....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:10

Urielle schreef:
Maris schreef:
Ik zou als ik jou was gewoon even niet rijden tot de fitter komt !!!

Ik moet zaterdag naar Dordt en zondag naar Roosendaal dus dat is niet echt een optie. Zou alleen vandaag evt, vrijaf kunnen geven maar ja op een dag maakt het ook niet meer uit.

Dus wedstrijden zijn belangrijker dan de rug van je paard? :?

2005

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:20

Urielle: Ligt jouw zadel niet te ver naar voren of klopt de kromming van de boom niet met de kromming van haar rug (lange schoft)? Ik heb het eerste probleem gehad... De boommaat zou ook kunnen, maar hoeft niet altijd het probleem te zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:12

Hij ligt goed naar achter, paard is ook lang in de rug dus echt genoeg ruimte om het goed achter de schouder te leggen. Ik kan het nog verder naar achter leggen zonder de lendenen te belasten maar ik hou die handbreedte achter de schouder aan en dan valt de singel ook mooi verticaal een handbreedte achter het voorbeen dus ik denk dat dat klopt.

Needje, vind ik nogal overdreven gesteld van je, peerd loopt dus al keilang met een zadel wat niet goed ligt, anders had ie nu die drukking niet. Had ik eerder moeten merken, maar heb ik niet gemerkt. Dus ja, ik rij gewoon, binnenkort moet ik toch stoppen en heeft ie alweer maandenlang vakantie. Hij heeft toch in zijn leven nog geen ruk gedaan, als 4 en 5-jarige heeft ie gelopen en nu weer sinds eind vorige zomer met een winterstop en al, verder heeft ie nog niks gedaan dan gras vreten. Dus wil best van alles kopen dat het zadel deze drie dagen toch nog wat beter ligt, heb de eerste de beste mogelijkheid dat er een fitter - wie dan ook - kon aanpassen aangegrepen maar deze dagen moet ie idd nog gewoon door lopen.

Remember heb je ook gelijk in :j , maar het is wel makkelijker om iemand te vinden die wolzadels doet, het is goedkoper opvullen en ze kunnen doorgaans nog sneller komen ook. Een goed iemand vinden is idd een crime, maar voor zover ik tot dusver gelezen heb is ook niet elke Wowfitter dus even goed.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:55

Nou, toen ik mijn wolzadel nog na moest laten kijken en vullen was ik echt hetzelfde wel kwijt als nu met lucht :j! Wellicht dat je met lucht 'verwender' raakt aan het subtiel aan kunnen passen en daardoor vaker fitter langs laat komen, maar ik vind dat een hoop mensen hun wolzadels écht te weinig laten checken! Het valt met wol misschien minder snel op als het niet meer perfect ligt, omdat je toch wat meer stabiliteit over houdt. Er zijn meer dan genoeg beesten die hun werk doen onder een zadel wat niet optimaal ligt, kom ze bijna wekelijks in de ring tegen als ik het jureren ben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:04

Mijn wolzadels worden doorgaans aangepast rond de 50-75 Euro dus dat vind ik best meevallen om te laten doen nog. Ik denk eigenlijk dat er ook een heleboel zadels gewoon slecht aangepast worden. Als ik zie dat ik bijvoorbeeld een zadel kreeg waarbij ze niet hebben gekeken naar de breedte van de tussenkamer (op stand alles ok, maar in de wendingen en zijgangen botsten de wervels tegen de kussens), een zadel speciaal laten maken voor een paard waarbij de kussens gewoon hartstikke scheef waren, en dan heb ik het nog niet over niet kloppende boombreedtes, zadelmakers die vonden dat ik met mijn maat 42 best in een 17 inchzadel moest kunnen etc. etc. dan denk ik: dat moet toch niet kunnen bij mensen waarvan erop gerekend wordt dat het experts zijn? Hoe moet je het als leek nou ooit weten of het verkeerd is, als je paard verder niks aangeeft?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:32

Urielle schreef:
Ferdo schreef:
Pff, Eleonora wilt niet komen. Ze wilt geen klanten afpakken van andere wow-fitters en vindt Sibyl wel een goede.

Nu weet ik het echt niet meer :n

Dat is echt NIET tof, heeft toch niks met klanten afpakken te maken? Als mens moet je toch vrije keuze hebben in welke zadelmaker je bij je paard wilt hebben?
Pfff, dat is dus een van de redenen dat ik aan het overwegen was om over te stappen op wol. Het is toch makkelijker als je willekeurig wie kunt bellen. Op mijn mail aan Margreet kreeg ik hetzelfde: 'Bij wie is het zadel dan gekocht en waarom kies je voor mij?' Sorry, maar als ik toelatingsexamen moet doen om ergens een zadel aan te laten passen, dan laat maar hoor :evaw:

Vind ik ook. Ik heb zelf gezegd dat dit ONZE beslissing is.

Sibyl komt morgen, maar m'n moeder gaat vragen om het terug aan te passen naar hoe hij eerst was. Ik denk dat dat type wow wel op de meeste paarden past. Nu heeft ze er één van de smalste boommaat in en de osteopaat zegt dat hij één van de grootste boommaten nodig heeft, maar dan zegt Sibyl dat de osteopaat niets kent van zadels.
Nou, zo komen we er ook niet uit. Het is daarmee dat ik eens een andere fitter wou laten komen, second opinion, hebben die mensen daar ooit al van gehoord? :?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:42

De grootste boommaten van WOW zijn echt heel groot. Het hangt ook nog van je type kussens af. Ik ben met SDWG kussens met boommaat 3 van Wow tevreden, doe ik er DWG kussens onder dan kan ik een veel wijdere boommaat nemen en blijft het te krap (vorm klopt niet).
Als Eleonora bevriend is met Sibyl dan kan het misschien lastig voor haar zijn om zijn werk te komen 'controleren'. Als je met een andere fitter een afspraak maakt zou ik niets zeggen over het werk van andere fitters. Ik heb een vergelijkbaar probleem trouwens ook met een bekende wolzadelmaker gehad. Moest een heel kruisverhoor afleggen, vervolgens luisterde hij niet naar mijn opmerkingen en hij wist het allemaal beter.
Je hebt van wow trouwens een boommaat meter. Je moet er mee om kunnen gaan, maar dan krijg je een beetje een indicatie van de boommaat die je nodig zou moeten hebben. Misschien een idee om zelf eens te proberen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:51

Urielle, ik ben het wel met Needje eens hoor .... Je rijd toch niet door op een paard met drukkingen ?!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:54

Ferdo, heel vaak leggen de fitters de headplate zo "kaal" op het paard om te kijken welke headplate goed is voor je paard. Bij mijn paard werkt dat niet, maar bij heel veel paarden wel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:17

Ik heb 2 fitters gehad en beide legden de headplates eerst los op de rug.
Is dat niet gedaan bij jou dan Ferdo? Dan kan je zelf nl ook goed meekijken.
Waarvoor werkt dat bij die van jou niet Maris?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:20

Dat ging bij mijn schimmel ook niet, had los een boommaat 3-4 moeten hebben, maar uiteindelijk een 2 geworden omdat het zadel anders ging klapperen. Had voor het mooie een boom met flat tree in gemoeten, maar op deze manier icm een balance strap en voorsingel kwam de curved tree uiteindelijk ook pas te liggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:35

Needje schreef:
Waarvoor werkt dat bij die van jou niet Maris?

Als je de headplate er zo op legt kom je op een -1 uit. Maar als je een "afdruk-tekening" maakt van zijn rug op een 1. Er zit dan ook een headplate 1 in mijn zadel en smaller zou echt niet kunnen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:39

OK, dat is apart.
Mijne zou een 1 moeten hebben. Maar met rijden stoptte ze gewoon met lopen.
(Zat een 3 in van m'n vorige paard, maar lag echt te ver voorover)
Uiteindelijk een 2 ingedaan.
Na 2 weken kwam ze weer kijken en toen was ze al zo goed als in de 2 gegroeid.
Dus deze zit er nog steeds in. Maar moet t wel goed in de gaten houden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:17

Ze heeft die headplates er wel opgelegd, maar ze zeiden allemaal dat die veel te groot waren en ging ze dus over naar een kleinere.

Ik zelf vond het aangepaste zadel teveel op de rug staan zeg maar. Ik had haar gevraagd of dat normaal was, maar hier antwoordde ze niet op.
De kussens vond ik er helemaal niet lekker opliggen, ik zat gelijk ook veel hoger op mijn paard? Maar dan zei de osteopaat dat de kussens veel te dicht bij de ruggengraat zaten en dat het harde gedeelte van de kussens zelfs bijna op zijn ruggengraat drukte.
Toen mijn mama dan belde naar Sibyl, zei ze dat ze dan wellicht nieuwe kussens moet zetten. Maar waarom zegt ze dat zaterdag dan niet? Nu komt ze opeens met oplossingen.
Ik heb zelf helemaal geen idee van die kussens en boommaten eerlijk gezegd.

Het liefst van al zou ik hem wegdoen en met m'n paard naar Isabelle van Dijnsen gaan. Ze heeft er heel wat kennis van en heeft mijn pony aan een zadel geholpen dat prima past (ook was de wow oorspronkelijk bedoeld voor mijn pony, maar Isabelle zei dat dat zadel veel te lang was voor zijn rug, en daar heeft Sibyl allemaal niet op gelet...).
Sibyl vroeg trouwens laatst welk zadel we hadden voor m'n pony, mijn moeder zei dan een Thorowgood waarop Sibyl dan zei dat het slechte zadels zijn enzo... Alleen wow is goed volgens haar, dat zegt ze de hele tijd. Zij is blijkbaar ook de enige goede zadelpasser, en daar word ik persoonlijk heel irritant van --'

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:22

volgens mij heeft ze zelfs geen headplates gepast bedenk ik me nu net...kan ik me iig niet herinneren...ook in de zadels zelf heeft ze niet gewisseld tijdens het aanmeten
Laatst bijgewerkt door Zinn op 04-05-12 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:22

Als de ruggegraadvrijheid te smal is, heb je idd andere kussens nodig. Je hebt SD-D- DWG en DXWG , deze letters zeggen dus wat over de ruggegraadvrijheid ruimte ( genoemd van smal naar breed ). meeste paarden hebben DWG kussens nodig. welke kussens heb je nu, kan je dat zien ( staat op de kussens , maar dan moet je ze eraf halen , want staat aan onderzijde ( de zijde die tegen het zadel aan zit ) ?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:26

Er valt meestal ook wel voldoende te variëren. In mijn dressuurzadel heb ik een kussen zonder tab en dan de dwg, dat is het meest logisch voor mijn paard. Mijn springzadel liep ik tegenaan en is een kussen met tab en dan ddwg. Bredere aan de voorkant door de tab wordt dan gecompenseerd door een iets voller kussen. Beide liggen prima, zo zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:54

Maris schreef:
Als de ruggegraadvrijheid te smal is, heb je idd andere kussens nodig. Je hebt SD-D- DWG en DXWG , deze letters zeggen dus wat over de ruggegraadvrijheid ruimte ( genoemd van smal naar breed ). meeste paarden hebben DWG kussens nodig. welke kussens heb je nu, kan je dat zien ( staat op de kussens , maar dan moet je ze eraf halen , want staat aan onderzijde ( de zijde die tegen het zadel aan zit ) ?

Heeft ze niets van gezegd dus weet ik niet...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:56

Maar kan je dus wel zien als de fitter ze eraf haalt als ze komt. je kan ze er ook simpel zelf afhalen hoor, maar nu de fitter toch komt zou ik er even mee wachten.

wel vreemd dat je een zadel koopt en dan niet eens verteld wordt welke soort kussens etc eronder zitten trouwens.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:56

Staat als het goed is op je factuur ook. Dan kun je het opzoeken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:01

Heeft ze echt niets van gezegd...

Die factuur weet ik niks van... Mss dat m'n mama die ergens heeft liggen. :P

Morgen komt ze terug wanneer m'n lesgeefster er is. Ze was wel wat geïrriteerd omdat we wat kwaad waren ivm dat zadel. Achja, we zullen het morgen wel zien...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:03

Waar mensen werken worden fouten gemaakt, misschien heeft ze het oprecht verkeerd ingeschat en lost ze de problemen morgen op :(:). Hoop het voor jullie. Positief denken! Ze komt in ieder geval snel, dat is fijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:54

Ik heb ook echt geen idee wat er allemaal in/op mijn zadel zit, staat idd wel op de factuur :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:05

Vraag me serieus af of ik wel een factuur heb. :=
*gaat vanavond eens zoeken*