Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:15

Wauw die is gaaf Jetske! Nu een foto op Winnie :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:18

Jaaa he vond ik ook :D En die concho's van de frontriemen matchen bij die op mijn zadel :D

Haha ja ik had er een gemaakt en toen viel mijn telefoon uit omdat de batterij leeg was en is ie niet opgeslagen :( Dus morgen dan maar :))

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:27

Mooi Jets! En helemaal gaaf dat het zo mooi bij je zadel past en je er wat aan hebt.

Vind die Nurtural ook wel erg interessant.
Weet iemand wat het verschil ik voor de paarden met het Circle systeem en een 'normale' kaakgekruisde?

(voor mij als ruiter is met alles te rijden/aan alles te wennen, maar paardlief heeft zo haar voorkeuren)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:47

hij paste niet haha dus gelijk maar wwer verkocht de barefoot acorn

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:23

Afbeelding
Afbeelding

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:21

Tof Jetske, die neusriem past er echt precies bij!

Ik heb even het topic doorzocht en zie de FRA Rebecca een aantal keer genoemd worden, maar nog niemand met ervaringen met het hoofdstel? Ik heb hem besteld en als het goed is, is die nu onderweg (en dan zou ik hem volgende week moeten hebben). Vind het echt een heel mooi hoofdstel en de neusriem is een stuk breder en dus hopelijk zachter dan de FRA Pardoes, die ik nu heb. Ik ben benieuwd wat paardlief er van gaat vinden. :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:57

ieman ervaring met de barefoot syringa lijkt me een gave erbij te hebben.
twijfel nog over de maat

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:59

De merothische werkte dus niet fijn voor mijn paarden helaas dus die staat weer te koop.
Nu opnieuw op zoek naar een goede sidepull want ik rijd nu met omgebouwde onderdelen die er niet voor bedoeld zijn, toch bevalt dat nu nog het beste.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:22

Azmay, als het werkt, dan werkt het, toch? Als het stevig genoeg is en het bevalt goed, zou je het ook gewoon zo kunnen laten.

Secretlin, je hebt inmiddels aardig wat hoofdstellen gehad, toch? :) Wat voor hoofdstellen vind jij fijn en denk je dat de syringa ook een fijn hoofdstel voor jou is? Ik denk dat hij voor de gemiddelde combinatie best scherp is namelijk en hij is zeker niet geschikt om met contactteugel te gebruiken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:42

klopt vind het leuk een en ander te proberen.. maar meeste was het gewoon net niet of paste niet

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:25

Hoi, ik heb even een vraagje aan degene die met kaptoom rijden, hoe strak doen jullie de neusriem? Als ik wil voorkomen dat deze gaat schuiven moet ik hem redelijk strak doen, echter voelt dat voor mij dan niet vriendelijk, dan heb je geen bit maar "snoer" je alsnog de neusriem aan.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:09

Alle neusriemen horen zo ruim te zitten dat twee vingers op elkaar in het midden van de neus tussen de neusriem passen. Als ze strakker zitten, krijg je te maken met zenuwen die bekneld kunnen raken, de wangen worden tegen de kiezen aangedrukt en de kaak heeft minder ruimte voor ontspanning (o
a. voor kauwen als 'calming signal').

Een neusriem, bitloos of niet, die schuift als hij zo los zit, is dus eigenlijk niet geschikt.

Sluit de neusriem mooi aan om de neus als je hem los hebt? Een goed voorgevormde neusriem die mooi om de neus valt, zal naar mijn ervaring beter blijven zitten dan eentje die dat niet doet. Een bontje of andere onderlegger kan ook wel helpen. En anders is een kaakriem aan het hoofdstel zodat de bankstukken niet bij de ogen komen misschien ook een optie. Maar als je de neusriem altijd strak moet doen omdat hij anders makkelijk schuift, zou ik naar een andere zoeken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:51

RenateHidden schreef:
Hoi, ik heb even een vraagje aan degene die met kaptoom rijden, hoe strak doen jullie de neusriem? Als ik wil voorkomen dat deze gaat schuiven moet ik hem redelijk strak doen, echter voelt dat voor mij dan niet vriendelijk, dan heb je geen bit maar "snoer" je alsnog de neusriem aan.

Om deze reden heb ik de kaptoom ingeruild voor een Rambo micklem multibridle. Die blijft wel goed zitten en heeft meerder opties waaronder ook t ringetje bovenop de neus ideaal voor longeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:09

Kasmir schreef:
RenateHidden schreef:

Om deze reden heb ik de kaptoom ingeruild voor een Rambo micklem multibridle. Die blijft wel goed zitten en heeft meerder opties waaronder ook t ringetje bovenop de neus ideaal voor longeren.

Ik heb de micklem juist weg gedaan omdat die te strak moest. Maar dat probleem heb ik bij eigenlijk alle bitloos hoofdstukken en kaptooms.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:23

Ik heb een leren kaptoom van FRA, maar idd de neusriem is vormloos waardoor hij dus waarschijnlijk niet mooi blijft zitten zonder deze strak vast te doen (ik gebruik hem dus niet om deze reden, maar was benieuwd hoe dat bij andere gaat)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:24

Ik heb de Busse Nylon Pro kaptoom en pas de 2 vinger regel toe.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:31

Ik zorg ervoor dat mijn kaakriem wat strakker zit / goed aangesloten is. Dan kan ik met een hele losse neusriem rijden en longeren zonder dat het hoofdstel scheef trekt of de bakstukken in de ogen trekt.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:43

Hoi,

Momenteel rijd ik mijn verzorgpaardje bitloos met een hackamore hoofdstel van de eigenaresse. Omdat ik er achter ben gekomen dat dit scherp inwerkt op de neus, wil ik gaan overstappen op sidepull.
Ik kan van iemand een Engels hoofdstel (met bit) overnemen. Heeft iemand ervaring met het maken van een sidepull van een gewoon hoofdstel?
Ook kom ik in mijn zoektocht over het internet veel biothane hoofdstellen tegen. Verschilt idt veel met een leren hoofdstel? Is dit ook geschikt om dressuurmatig mee te rijden?
Alvast bedankt! :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:48

marinke182 schreef:
Hoi,

Momenteel rijd ik mijn verzorgpaardje bitloos met een hackamore hoofdstel van de eigenaresse. Omdat ik er achter ben gekomen dat dit scherp inwerkt op de neus, wil ik gaan overstappen op sidepull.
Ik kan van iemand een Engels hoofdstel (met bit) overnemen. Heeft iemand ervaring met het maken van een sidepull van een gewoon hoofdstel?
Ook kom ik in mijn zoektocht over het internet veel biothane hoofdstellen tegen. Verschilt idt veel met een leren hoofdstel? Is dit ook geschikt om dressuurmatig mee te rijden?

Ze zeggen dat het niet geschikt is maar ik rijd er mee en ben zeer tevreden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:08

marinke182 schreef:
Hoi,

Is de eigenaresse van je verzorgpony op de hoogte dat je een ander hoofdstel wil?
De hackamore is net zo scherp als je hem maakt.
Eventueel zou je er een neusbontje onder kunnen doen.
Hoe breed is de neusriem van het Engelse hoofdstel? De drukverdeling (scherpte) zit hem in de breedte van de neusriem, hoe breder hoe zachter over het algemeen. :)

Biothane is makkelijker schoonhouden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:04

https://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Jongens, we moeten eigenlijk echt wat doen aan deze pagina :D Er zijn ondertussen genoeg mensen die hier genoeg ervaringen mee hebben. En we hebben vast ook al wel wat betere/informatievere foto's dan er nu staan, toch?

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:06

Ik heb de eigenaresse het nog niet verteld, omdat ik nog een beetje zoekende ben. Uiteraard ga ik wel eerst haar goedkeuring vragen voordat ik daadwerkelijk sidepull ga rijden. Ik verwacht echter dat ze het prima vindt, zolang het veilig en fijn is voor het paard (en ruiter).

Na wat speurwerk kwam ik dit filmpje tegen op YouTube :https://www.youtube.com/watch?v=67-g5B7i4QE (filmpje is in Frans gesproken, maar het is alsnog duidelijk hoe ze het doet)
Dit lijkt mij een prima sidepull. Denken jullie dat dit op dezelfde manier werkt als een sidepull? Dit zou me heel veel geld besparen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:14

marinke182 schreef:
Ik heb de eigenaresse het nog niet verteld, omdat ik nog een beetje zoekende ben. Uiteraard ga ik wel eerst haar goedkeuring vragen voordat ik daadwerkelijk sidepull ga rijden. Ik verwacht echter dat ze het prima vindt, zolang het veilig en fijn is voor het paard (en ruiter).

Na wat speurwerk kwam ik dit filmpje tegen op YouTube :https://www.youtube.com/watch?v=67-g5B7i4QE (filmpje is in Frans gesproken, maar het is alsnog duidelijk hoe ze het doet)
Dit lijkt mij een prima sidepull. Denken jullie dat dit op dezelfde manier werkt als een sidepull? Dit zou me heel veel geld besparen.

Op zich werk dat, moet je wel echt goede ringetjes pakken denk ik.
Zelf rijd ik zo rond:
https://boktimg.nl/img/m/fMWytM.jpg
Of met een mouth closer:
https://boktimg.nl/img/m/S9PH24.jpg

Niet ideaal, maar werkt prima.
Rijd zelf niet op druk met mijn teugels (overigens moet je dat ook echt niet doen met een hackamore).

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:21

Azmay schreef:
marinke182 schreef:

Op zich werk dat, moet je wel echt goede ringetjes pakken denk ik.
Zelf rijd ik zo rond:
https://boktimg.nl/img/m/fMWytM.jpg
Of met een mouth closer:
https://boktimg.nl/img/m/S9PH24.jpg

Niet ideaal, maar werkt prima.
Rijd zelf niet op druk met mijn teugels (overigens moet je dat ook echt niet doen met een hackamore).

Maar zowel jij als Marinke rijdt toch niet met hackamore? Of zie ik nou iets over het hoofd?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:41

Mariett schreef:
https://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Jongens, we moeten eigenlijk echt wat doen aan deze pagina :D Er zijn ondertussen genoeg mensen die hier genoeg ervaringen mee hebben. En we hebben vast ook al wel wat betere/informatievere foto's dan er nu staan, toch?

Goed idee :D Qua informatie kan er inderdaad nog wel wat bij, en betere foto's zeker ook. Let er wel op met insturen van een foto dat je foto rechtenvrij gebruikt mag worden zodra die op de wiki staat!

Nissima schreef:
Ik heb even het topic doorzocht en zie de FRA Rebecca een aantal keer genoemd worden, maar nog niemand met ervaringen met het hoofdstel? Ik heb hem besteld en als het goed is, is die nu onderweg (en dan zou ik hem volgende week moeten hebben). Vind het echt een heel mooi hoofdstel en de neusriem is een stuk breder en dus hopelijk zachter dan de FRA Pardoes, die ik nu heb. Ik ben benieuwd wat paardlief er van gaat vinden. :)

Ik heb hem gisteren binnen gekregen! Vanavond maak ik een foto, die zal ik wel plaatsen.