Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:01

Ik denk dat zo'n 80 % van de paarden heel goed een smalle kan hebben en dat de breede heel snel te breed wordt.

Bij twijfel zou ik voor een smalle gaan. Ik vind de smalle trouwens nog behoorlijk breed.

De lengte is ook belangrijk, als de singel te kort is lopen ze zich er ook sneller op open is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:15

Meiske ik deel je mening. Mijn paard is breder dan gemiddeld en kan echt geen brede hebben.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:59

Je moet je paard eerst ook.opmeten tussen de voorbenen zo kan je de singel bepalen

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:01

Ik haal vanmiddag de testsingel op *\o/*

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:38

Ik ben benieuwd evelien ! Je hebt al eerder gepast toch?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:22

Ja klopt. Ik leen de singel van mijn zadelmaakster. Zij had de singels tijdens het passen in haar auto liggen, dus die had ze er even bij gepakt en heb ik eraan gehangen om te kijken hoe het zat. Het zag er zo ongelooflijk comfortabel uit... Ben benieuwd hoe het is met rijden!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:34

Heb jij een smalle?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:55

Ja :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:44

Gisteravond voor het eerst mee gereden. Hij verruimde makkelijker en kwam ook makkelijker terug in tempo. Voor de rest niet veel verschil gemerkt. Dus of dit nou toeval was of niet... Ik zal het ontdekken deze week :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:16

Heb er nu paar keer mee gereden en vind de singel echt top ! Veel ruimte achter voorbeen.
Kwam er op tijd achter dat je niet te strak mag singelen na 2x rijden..dus losser gedaan en zadel blijft perfect liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:17

Waar heb je dat van singelen gelezen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:23

Op fairfax site zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:24

Ok! Even kijken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:25

De meest voorkomende fout bij het aansingelen is dat men veel te strak aansingelt. Bij zadelpassen komen we dit probleem dan ook zeer vaak tegen. Wanneer een paard te strak wordt aangesingeld, wordt de bewegingsvrijheid van het paard geblokkeerd en de rug overmatig belast. Het is natuurlijk heel lastig om aan te geven hoe strak de singel moet zitten, daarnaast is dit ook nog eens afhankelijk van de vorm van uw paard, een rond gevormd paard zal meer druk op de singel moeten hebben om het zadel op zijn plek te houden in vergelijking met een paard met een hoge schoft. 

Een veel gehoorde fout is dat men strak aansingelt om te voorkomen dat het zadel niet verschuift tijdens het opstijgen vanaf de grond. Het is echter ten alle tijde beter om uw paard te bestijgen vanaf een krukje o.i.d. omdat uit onderzoek is gebleken dat tijdens het opstijgen vanaf de grond veel te veel rotatiedruk op de rug van het paard ontstaat. Rotatiedruk is heel slecht voor de rug en werkt asymetrie in de hand, rotatiedruk moet dus altijd voorkomen worden.

Maar hoe strak moet het singel dan ? 

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u met zadel en al aan de zijkant van uw paard hangt. Het is echter aan te bevelen om zo aan te singelen dat u de grens net niet bereikt. U kunt dit het best proberen door stapje voor stapje naar de grens toe te werken. Zodra u het gevoel heeft dat u onvoldoende balans heeft dan heeft u de grens bereikt dan singelt u een gaatje strakker aan. Probeer het eens en u zult waarschijnlijk verbaasd zijn hoeveel losser de singel kan.

Let op, doe bovenstaande wel voorzichtig en met beleid.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:17

meiske1577 schreef:
Ik denk dat zo'n 80 % van de paarden heel goed een smalle kan hebben en dat de breede heel snel te breed wordt.

Bij twijfel zou ik voor een smalle gaan. Ik vind de smalle trouwens nog behoorlijk breed.

De lengte is ook belangrijk, als de singel te kort is lopen ze zich er ook sneller op open is mijn ervaring.

breedte heeft weinig te maken met de breedte van de singel zelf, maar met het buigpunt van de singel. En het drukpunt op het borstbeen. houd beide singels ondersteboven met het middelpunt op je handpalm en je ziet het verschil. het is dus niet zo dat "80%van de paarden een smalle kan hebben", de onderzoeken van fairfax geven zelfs een 60/40 resultaat aan standaard/smal. Opmeten is cruciaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:22

Een te smalle levert toch geen problemen op?

Mijn paard echt niet smal maar ik kreeg het echt niet zo gemeten dat ik er een standaard van kon maken...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:51

vonneke schreef:
Een te smalle levert toch geen problemen op?

Mijn paard echt niet smal maar ik kreeg het echt niet zo gemeten dat ik er een standaard van kon maken...

het gaat niet om de breedte van het paard, maar om de aanhechting van de voorbenen en dus de spieren, en juist die worden vrij gelaten bij de juiste maat singel. Bij een paard met singelmaat standaard een smalle singel omhangen is je doel voorbij streven want de singel buigt dan te vroeg, waardoor de druk juist op de pectorals komt (borst/elleboog spier, die ervoor zorgt dat het voorbeen naar achter getrokken word)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:53

Ik vond dat meten niet meevallen en to be sure een smalle genomen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:03

vonneke schreef:
Ik vond dat meten niet meevallen en to be sure een smalle genomen.
het meten is inderdaad wel een kunst ansich haha

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:56

Mijn paard heeft vorige week donderdag een gigantische singelkneuzing opgelopen door zijn msfc singel.. Heb mijn zadelmaker waarvan ik de singel heb al gemaild wat te doen maar zij zegt dat ik er maar een mattes bontje omheen moet doen... Foxy80 gepb't, die denkt dat dat niet past. Dus mijn zadelmaker weer een mail gestuurd maar heb helaas nog niks teruggehad.

Ik ben nu dus hard aan het twijfelen over een volledige mattes singel of de fairfax. Is dr hier misschien heel toevallig iemand die ervaring heeft met beide? Ik ga morgenavond het hele topic even door spitten om jullie ervaringen te lezen, maar daar heb ik nu geen energie meer voor hahaha ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:51

Hoe ziet zoiets eruit, singelkneuzing?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:21

Als een grote harde bult onderaan de buik op de plek waar je singel heeft gezeten. Mijn arme paard had er 2. Nu gelukkig weggetrokken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:43

Met beide ervaring. De fairfax bevalt het paard beter. Maar dit is volledig paard afhankelijk.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:00

Ik heb het ook gehad met de fairfax geen problemen mee

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:07

Ik ga binnenkort ook een keer testen denk ik. Al weet ik niet of ik het zo veel geld waard vindt.. Eerst maar eens kijken hoe mijn paard erop reageert. Jij merkt echt verschil met rijden tylando?