Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:35

DeSprinkhaan schreef:
Trouwens, nog een vraagje: gaat de singel over de inlages heen , of eronder?

*huh* bij mij gaat de singel onder het paard door????

mijn arme Iberica ligt achterin de auto te drogen, ik heb zo'n enorme regenjas van Loesdau maar die hield de zondvloed van vanmorgen niet tegen helaas....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:39

De singel gaat over de inlages heen.

Ik denk dat Christ eerder was met de lamsvachtzadels - maar dat kan je ook aan ze vragen. Christ maakt ze in elk geval al bijna 10 jaar.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:43

DeSprinkhaan schreef:
wat bestond eigelijk eerder: holuhorse barebackpad of die van christ (want ik zie een grote gelijkenis ^^)

ik denk christ, want op de side van holuhorse staat namelijk, dat dit een vergelijkbare pad is met de christ.
Maar weet het niet zeker hoor.

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:55

Don, waar dienen die ringetjes eigenlijk voor die zo halverwege zitten ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:38

Onder de vacht bij de beugelriemen? Die zijn voor het vastzetten van ene klein voortasje

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:03

De Iberica heeft al vele testen doorstaan.. De 'korte broek-test', de 'blijven zitten wanneer mijn paard vervelend is - test' en gisteren ook de 'mijn paard lijkt niet te op te kijken van de tractor maar besluit op het laatste moment omhoog te komen en te galopperen-test'..
Alle drie met succes afgerond.. :))

Heb ook al een aantal keer zonder beugels buiten gereden en voor mij is dat écht een hele prestatie.. :))
Een jaar of 3/4 geleden zei ik namelijk nog dat ik NOOOOOOOOOOOOIT meer buiten zou rijden op mijn monster :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:07

Dus de "hoe geef ik de ruiter zelfvertrouwen test" heeft hij ook doorstaan :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:24

Oooh ja, daar is ie ideaal voor, als iemand mij vorig jaar had gezegd dat ik zonder beugels zou gaan wandelen met een groen paardje dat nog niets kan, had ik die vierkant uitgelachen. :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:54

Top jokari!
Zijn er ook mensen die de gewone en de iberica hebben geprobeerd?
Wil het verschil wel eens weten/voelen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:23

Blijkt dat het vakantiegeld pas eind juni wordt overgemaakt ipv van eind mei ;(

Maar ik kan echt niet meer wachten, dus Don, heb je de Iberica plus maat pony in kleur naturel op voorraad :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:42

Ik heb een vraagje mbt beugelriemen voor de christ. Als ik ze nu er aan hang moet ik in mijn riemen sowiezo 2 slagen maken plus op het hoogste gaatje. Ik wil dus kijken voor kortere riemen welke lengte beugelriemen gebruiken jullie? (ik zelf ben 1.65m ongeveer en gemiddelde beenlengte)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:58

Ik heb er een stuk afgeknipt en heb hele lange benen - heb niet naar de originele lengte gekeken....

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:38

Ik ben zo blij ik ben zo blij ik ben zo blij !!!!!!!
Op advies van Ron van Buitenzinnig ( mijn dank is groot ) een holistisch DA een second opinion gevraagd betreffende mijn paardje het vocht in de benen en de pijn met rijden.

Het vocht is van de weidegang, JAZEKER want ze staat nu 5 dagen binnen en het vocht is bijna helemal weg :). Pijn met rijden zou van het scheef zijn in het bekken kunnen zijn.

Donderdag dus een chiropractiker ( schrijf je dat zo ?? ) erbij om te kijken wat ze voor ons kan betekenen....

Ik zeg, halleluja !!! *\o/*

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:43

Oh dat is goed nieuws Carmy.
Heb vroeger een fjord gehad, diep kreeg ook dikke benen van in het gras staan, heeft met de suikers te maken geloof ik toch?
Hoop dat die scheefheid ook beter word als de chiropractor is geweest.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:45

Ja dat klopt helemaal, teveel suikers in het gras. Aangezien ze een sober ras is en uit Spanje komt, kan ze daar helemaal niet tegen. Beter een schrale wei, maar helaas hebben we die niet. Wellicht is een graasmasker een idee, dat ga ik volgende week proberen. Eerst wil ik dat het vocht helemaal weg is.

Ja, ik ben al met rechtricht oefeningen aan de hand bezig :)

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 14:52

Carmy, goed nieuws, hoop dat je snel weer oefeningen kan doen.
Gras problemen hier ook alom, ondanks de glucobalance, zeer zeer beperkte weidegang met grasmasker ook toch wederom een kreupel paard :( dankzij de glucose, net nu ik zo graag de Iberica verder wilde uitproberen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:57

AndaPanda: Goh das balen !! Het is ook wat met die sobere rassen....

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 14:59

Tis zeker wat, maar aan de hand bezig houden, gras beperken en elke keer balans op maken :) dan komen we er vanzelf. Hoop dat de Chiro je paardje kan helpen, met de goede oefeningen erbij komt het ongetwijfeld goed. Alleen alles kost zon hoop tijd he..

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:04

Haha inderdaad we zitten een beetje in hetzelfde schuitje, maar nu ik het weet maak ik me wat minder zorgen gelukkig. Binnenkort hobbel ik weer vrolijk door het bos met mijn knollie. Maar kost inderdaad veel tijd.... geduld is een schone zaak :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:12

oh geweldig Carmy !!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:50

Hopelijk gaat het snel beter met je paardje Carmy!

Balen, er woont iemand bij mij in de buurt, leerwerkster, en ze heeft ook bij een zadel/harnachement maker gewerkt... maar ze kan geen zadels maken. Zucht.
Ik denkt dat ik zelf maar iets in melkaar moet knutselen, tot ik me een iberica kan veroorloven....
Twee zadelvoormige dekjes, longeer singel, veel wol en stevige stof. Vier cm dikke inlages maken van wol onder dekje 1, nog een laag wol van 2 à 4 cm over het dekje, singel eroverheen, dekje twee, stijgbeugels vastmaken (met op de plek waar ze zitten een extra stuk wol), en dan cantel en wronger erop.... (en misschien vind ik nog nep schapenvacht voor een zacht prijsje ^^) Met cantel en wrongen laat ik de stijgbeugels waarschijnlijk.

Och, ik doe het waarschijnlijk toch niet....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:45

Ik heb zoiets ooit gedaan met mijn twee linkerhanden. In mijn profiel, op de haflinger, zie je mijn creatie :)

Andapanda, vervelend. Is ze dan bevangen?

Carmy, dat klinkt beter. Ik hoop dat de chiro iets voor je kan betekenen. Verder is mijn ervaring (helaas erg breed, omdat ik zoveel ellende met paarden heb gehad) dat stilzetten meestal geen goed idee is. Zeker niet de paarden die gemakkelijk 'dichtgroeien'. Veel stapwerk op rechte stukken is eigenlijk altijd goed, al dan niet onbelast een beetje opbouwen. (ook op rechte stukken)
Longeren is vaak minder met gewrichtsproblemen.

Rechtrichten is altijd goed. Doe ik hier ook. Hälga loopt ook niet helemaal regelmatig en is zo scheef als een hoepel. Daar werk ik aan de hand mee (met sil trouwens ook) en ik doe beetje stretchoefeningen.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:11

Glucose intolerantie, spieren raken verkrampt en hij wordt vervolgens kreupel. Heeft en tijd geduurd voor we erachter waren. elke verandering houden we nu in de gaten en soms overvalt t als nog, weken rustig aan alles beperken.. gras doet em weinig goed (even als brokken en kuil etc). Bewegen in stap aan de hand met oefingen tussendoor doen we altijd, kreupel of niet, het lijf moet bewegen en afvalstoffen moeten afgevoerd worden.

Kortom hopelijk kunnen we over een week of 4 weer verder op de iberica :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:11

Das mooi nieuws Carmy!En Anda, Hopelijk gaat het snel weer beter met jullie paardjes.
@ vraag, niemand die op beiden heeft gezeten en gekozen heeft omdat de een beter/lekker/enz. zat?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:15

Heb ook op een premium gezeten, vond het wel verschillen en de iberica fijner zitten met de boogjes.