voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:03

Oei , dat klinkt wel heel erg , alsof je daar alleen met laarzen naar binnen kunt zeg maar :P

Zadel steeds heen en weer naar huis - stal slepen is ook geen optie neem ik aan ?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:50

@pmarena, de xxl pommel met welke boommaat kun je die vergelijken? Hoeveel cm.
Die xxl heb ik nu en past fijn maar ik ben wel benieuwd waarmee ik die kan vergelijken.

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:52

Dat durf ik niet te zeggen , boommaten van verschillende merken zadels worden op verschillende manieren gemeten , kunnen net wat anders vallen....ga er maar gewoon vanuit dat het voor flink brede paarden is.

Het is ook niet zozeer de breedte maar meer de hoek van de schuine raakvlakken op het het paard :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:44

pmarena schreef:
Oei , dat klinkt wel heel erg , alsof je daar alleen met laarzen naar binnen kunt zeg maar :P

Zadel steeds heen en weer naar huis - stal slepen is ook geen optie neem ik aan ?

Ja het komt door alle vliegen, overal vliegenpoepjes, in m'n dekjes, wollen zweetdeken, m'n heuse roze pennypoetskist is overdekt met bruinzwarte poepjes.. -O-
Heen en weer reizen met zadel is helaas geen optie, aangezien ik eerst een kwartier naar het station moet fietsen en dan een klein half uur met de bus.. :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:14

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:22

Marloez, je mag mijn zadel gerust testen hoor, hij ligt nu ook al jaren op een koeienstal, en ziet er nog prima uit.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:22

Karev, gefeliciteerd! Zit je achterstevoren op z'n hoofd met het maken van die foto? :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:25

whaha, nee, gewoon er voor staan, ze is niet zo groot. Bedankt!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:37

Hey Karev
Mooie afdruk, persoonlijk zou ik de stevige inlages in de haf pad doen ( die hebben net meer stevigheid ) en drukverdeling en dan de zachte van de hafpad zelf ( of de vps inlages ) erbij doen.
Zo had ik het ook geprobeerd en als je dan in het pad knijpt voelt het het beste aan

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:38

Iemand ervaring met het boomloosdekje zelf maken van http://paarden.hobby-site.com/ ?
Ik ga dit van de week doen! Moet alleen eerst even de naaimachine klaar krijgen.. :+

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:57

niemand ervaring met de freeform, of er toevalling nog 1 liggen????

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:05

is de freeform van agradi?
volgens mij is die al eens langs gekomen in dit topic

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:10

Nee freemax is van agradi, een namaak van freeform.
En is geloof ik ook veel harder dan de free form.
Vind freeform mooie zadels, misschien even naar hun side kijken en een mail sturen, heb ik toen ook gedaan, je krijgt dan hele goede info.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:17

Ik rijd al met een freeform, maar die heb ik te leen. Wou even weten wat de ervaringen van andere mensen zijn. Ook wat betreft het wedstrijden rijden en of iemand er nog 1 te koop heeft of iemand kent die dat heeft :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:36

Ik heb een aantal Freeforms gehad :)

Hele mooie zadels , hele fijne mensen ook daar in Italië die ze maken , staan voor allerlei ideeën open.

Nadeel vond ik dat er erg weinig schoftruimte bij de zadels was , op mijn vraag of ze geen hapje uit de voorkant konden weghalen zijn ze meteen aan de slag gegaan en nu kun je dan sinds een paar jaar de zadels ook bestellen met deze uitsparing , echt heel erg fijn +:)+

Zelf vond ik ze wel lekker zitten , lekkerder dan ik gedacht had gezien de stevigheid van het zadel en de ronding van de zitting. Ik vond het wel erg problematisch om er een goede pad onder te vinden...de zadels zijn toch nog vrij lang en door hun stevigheid moeten er wel inlages onder die een goed stukje uitsteken onder het zadel vandaan , zowel aan de voorkant en achterkant , om het zadel goed op te tillen zodat de randen zich niet "in gaan graven" in de rugbespiering.

Om dat ingraven te voorkomen had ik erg dikke inlages nodig...zeg maar 3 stuks stevige Barefoot-inlages , alleen waren die dan weer te kort , maar qua dikte dan zeg maar hè :P

Het geheel werd daardoor dan zo hoog (het zadel zelf is ook al behoorlijk dik , echt heel erg jammer dat er in dat dikke pakket al niet een uitsparing voor schoft en ruggengraat zat , want dat moest er dan nog eens in de vorm van inlages onder.....) dat je echt zo'n torentje kreeg en dat vond ik dan weer niks.

Sowieso vond ik de Barefoots toch wel fijner omdat ze net wat soepeler zijn waardoor je toch meer paard-gevoel hebt op de manier zoals ik dat graag heb. Maar dat is natuurlijk iets heel persoonlijks :)

Ook vond ik het jammer dat de zijkanten van de zadels zo dik waren , dat gaf voor mij een wat bredere zit.

Al met al : supermooie zadels , heel erg leuk , zitten lekker en zijn voor sommige mensen ongetwijfeld hèt ideale zadel , maar het is wel wat moeilijker qua pasvorm door de stevigheid. Nu met die uitsparing zijn ze gelukkig ook geschikter voor paarden met wat meer schoft want anders gaan ze al snel bridgen of zich ingraven aan de achterkant.

Maar als het past en je zelf zoekt naar wat meer een "normaal" zadel dan een Barefoot , dan is het echt een superleuk zadel +:)+

De Freemax daarvan heb ik te vaak scheve gezien , waardoor ik daar niet zo'n fan van ben :=

Degene die ik handen heb gehad leken ook wel nog harder dan de Freeform , maar de ene Freeform is zachter dan de andere omdat de samenstelling van het foam wel eens wat anders was tijdens de ene of andere productie hebben ze me verteld :P

Het kwaliteitsniveau / controle op een goede productie van Freeform ligt gewoon veel hoger dan van de nepperds :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:49

Misschien een domme vraag maar waarvoor is het d-ringetje aan de voorkant bij de Barefoot Cheyenne, onder de pommel?
Ik zag het pas deze week zitten en heb het zadel al 4 maanden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:53

Ik heb mn zadel al 2,5 jaar en ik weet het ook niet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:56

vastmaken van een pad?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:57

volgens mij voor een dekje aan vast te maken . net als aan de achterkant?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:02

Nee toch? Ik ken geen dekje die je aan de middelste ring vast maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:03

jawel de budgetpad....

toch?
of ben ik nou gek :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:12

Kom even binnen vallen. Bo uit het boomloos HK topic had een prachtig frutseltje gemaakt, haha.
Wat vinden jullie? Streepje van 18de rib zit wel iets te ver naar achteren.

Dit is de Barefoot Cherokee maat 2.
En een beroerde draffoto, haha.

Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:14

Anoniem schreef:
jawel de budgetpad....

toch?
of ben ik nou gek :+

Daar heb je het ringetje niet voor nodig. Alleen het klittenband onder de seatsaver. :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:14

cynthiar schreef:
Misschien een domme vraag maar waarvoor is het d-ringetje aan de voorkant bij de Barefoot Cheyenne, onder de pommel?
Ik zag het pas deze week zitten en heb het zadel al 4 maanden.

Denk zadeltassen & vasthouden van de ss?

Edit; typo

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:05

Sodeletuut schreef:
Marloez, je mag mijn zadel gerust testen hoor, hij ligt nu ook al jaren op een koeienstal, en ziet er nog prima uit.

Dat is aardig. :j Ik wil alleen heel graag de western en de dressuur (London) variant testen en volgens mij heb jij de cheyenne als ik het goed zie? :D