Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:46

Voor de liefhebster? Ik weet nog een heel gaaf espanoila zadel te koop...
Die foto is idd een heel mooie zeg!

Yole: Ow, ik denk nu weemoedig terug aan 9 jaar (zo lang al weer?) geleden. Toen had ik welliswaar een rubberbit in het mondje van mijn paardje daar, maar ja, het was toeristisch en ik denk dat de gids beduidend minder klantjes had gehad als ie er geen bit in hing. :+ Het was wel op en top genieten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:04

idefix4 schreef:
, maar ja, het was toeristisch en ik denk dat de gids beduidend minder klantjes had gehad als ie er geen bit in hing. :+ Het was wel op en top genieten!

Hier liever niet dan met compromissen voor toeristen. Die conclusie hebben we 8 jaar geleden getrokken.

Ik zet wel de paarden in als lesmateriaal doch alleen als de ruiter zelf zinvol 'lesmateriaal' is. Dan hebben de paarden er ook wat aan, worden ze niet verkeerd beleerd/belast en is het gewoon werk voor de kost met paardgerichte arbeidsvoorwaarden.

Jammer van het inkomen, maar het is niet anders. Blijkbaar heeft de paardenwereld ondanks alle mooie verhalen en voelgoed geneuzel géén behoefte aan ethisch verantwoord paardgericht rijden en les daarin. Men wil zélf geniet en het paard? had maar geen paard moeten worden....

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:16

Ik heb nog een Portugees zadel te koop voor meer info PB

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:33

Of ik hier bij het juiste topic zit weet ik niet, maar ik heb de volgende vraag. Ik wil graag een malibaud randonnee aanschaffen. Heb zo mogelijk alle info hier op bokt over dit zadel gelezen en vraag me af of dit zadel bij mij en mn paard kan passen. Ik ben zelf 1.70 lang, 65 kg. Mn paard is 1.62 en heeft op dit moment een goed passend stubben zadel met boommaat 32. Ze heeft geen bijzondere rug o.i.d. Kan iemand mijn vraag beantwoorden, of woont er iemnd in de buurt van Assen/Drachten/Meppel met dit zadel, zodat ik het eens kan komen bekijken?
Met de 'plank'zit van dit zadel ben ik bekend, na een tocht van 8 dagen door de bergen van de pYreneeen. Je houdt het idd. veel langer uit dan een engels zadel.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:53

Huertecilla schreef:
idefix4 schreef:
, maar ja, het was toeristisch en ik denk dat de gids beduidend minder klantjes had gehad als ie er geen bit in hing. :+ Het was wel op en top genieten!

Ik zet wel de paarden in als lesmateriaal doch alleen als de ruiter zelf zinvol 'lesmateriaal' is. Dan hebben de paarden er ook wat aan, worden ze niet verkeerd beleerd/belast en is het gewoon werk voor de kost met paardgerichte arbeidsvoorwaarden.
[/quote]

sorry even offtopic.
Hebben deze mensen nog les nodig dan? :P Als mensen kunnen rijden zodat ze hun paard alleen maar kunnen verbeteren (= niet belasten), dan heb je het al een heel eind geschopt denk ik zo. En dan zou ik mijn les wel ergens anders zoeken.
(Snap dat je nooit oud genoeg bent om te leren hoor... maar vind het alleen erg jammer dat minder getalenteerde / of mensen die juist een wat lager niveau hebben (en juist zouden móeten kunnen leren) op deze manier afgeschreven worden).
Of interpreteer ik jou post helemaal verkeerd :?

Om weer ontopic te gaan.
Ik ben zeker geinteresseerd in niet Engelse zadels. Vind het alleen wel moeilijk om alle info bij elkaar te krijgen. Veel sites zijn anderstalig (Engels gaat me nog tot op zekere hoogte goed af). Ik zou geinteresseerd kunnen zijn in vooral zadels met onafhankelijk bewegende delen (en panelen). Maar heb op i-net nog niet veel gevonden wat kort genoeg zou zijn voor mijn IJsco en wat redelijk vlak is qua zit. (zonder cantle achter).

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:56

Doreas schreef:
Of ik hier bij het juiste topic zit weet ik niet, maar ik heb de volgende vraag. Ik wil graag een malibaud randonnee aanschaffen. Heb zo mogelijk alle info hier op bokt over dit zadel gelezen en vraag me af of dit zadel bij mij en mn paard kan passen. Ik ben zelf 1.70 lang, 65 kg. Mn paard is 1.62 en heeft op dit moment een goed passend stubben zadel met boommaat 32. Ze heeft geen bijzondere rug o.i.d. Kan iemand mijn vraag beantwoorden, of woont er iemnd in de buurt van Assen/Drachten/Meppel met dit zadel, zodat ik het eens kan komen bekijken?
Met de 'plank'zit van dit zadel ben ik bekend, na een tocht van 8 dagen door de bergen van de pYreneeen. Je houdt het idd. veel langer uit dan een engels zadel.

Ik heb zo'n zadel (zie profiel).
Ik woon in Nijmegen, ik neem aan dat dat een beetje ver is voor je.
Mijn paardje (1.57) heeft boommaat 31-32 maar ik moet zeggen dat het toch redelijk smal is.
Maar mocht je in de buurt zijn, je bent altijd welkom om een keer te passen of te proberen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:55

mirkip schreef:

Je hoeft niets te interpreteren.

Het is erg eenvoudig; ik ben niet verplicht wie dan ook wat dan ook te leren, noch op mijn paarden te laten :)*

Mijn site is al gratis!!!! een heel stuk informatie, investering door mij, en wie meer wil in díe richting kan de weg wel vinden.

De leerling wil wat van míj. Meer kennis, kunde en ervaring. Ik stel dan de vraag of ík dat wel wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:01

mirkip schreef:
Als mensen kunnen rijden zodat ze hun paard alleen maar kunnen verbeteren (= niet belasten), dan heb je het al een heel eind geschopt denk ik zo.

De mensen die dát denken hebben hier niets te zoeken.

´Het hoogste doel wat een ruiter kan bereiken is diens paard niet in de weg te ziten.´ - Federico Caprilli, The Caprilli Papers.

Belasten doe je een paard namelijk uiteraard altijd :)*

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:02

Huertecilla schreef:
mirkip schreef:
Als mensen kunnen rijden zodat ze hun paard alleen maar kunnen verbeteren (= niet belasten), dan heb je het al een heel eind geschopt denk ik zo.

´Het hoogste doel wat een ruiter kan bereiken is diens paard niet in de weg te ziten.´ - Federico Caprilli, The Caprilli Papers.

Beetje indiscrete vraag, mijn excuses, maar vroeg me af of u nu naar de Eifel zou gaan wonen en daar lesgeven? Twee merrie's van me zitten daar nu en het is daar fantastisch (wellicht niet zo fantastisch als Spanje...maar voor een stadsmus toch een verademing). Ik ben op zoek naar stekje daar, want weldra is de omgeving helemaal ingepalmd door de Hollanders :P .

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:14

Huertecilla schreef:
mirkip schreef:

Je hoeft niets te interpreteren.

Het is erg eenvoudig; ik ben niet verplicht wie dan ook wat dan ook te leren, noch op mijn paarden te laten :)*

Mijn site is al gratis!!!! een heel stuk informatie, investering door mij, en wie meer wil in díe richting kan de weg wel vinden.

De leerling wil wat van míj. Meer kennis, kunde en ervaring. Ik stel dan de vraag of ík dat wel wil.

Niemand is iets verplicht. Maar toch vind ik die insteek jammer en erg zonde. Ook buiten de paarden via jou website kun je veel leren. Maar helaas, zoals zovelen zeggen, kun je niet alleen maar leren vanuit de boeken (of in dit geval websites).
Maargoed, dit is toch een zinloze discussie. Ik wilde wel even kwijt hoe ik er over dacht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:39

mirkip schreef:
Ook buiten de paarden via jou website kun je veel leren.

... :?
Wie wil kan mailen, dus ik begrijp níet wat je mauwt.

Tijd die ik in een ander investeer, investeer ik niet in mezelf en mijn paarden.
Jij stekt wellicht meer tijd dan ik mijn website gestoken hebt belangenloos in anderen. Goed hoor.
Voor de rest moet je het maar zien als niet zonder vooropleiding bij een vervolgopleiding kunnen aanloppen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:55

Ik begrijp precies wat HC bedoelt, op mijn paarden komen ook niet veel mensen omdat ik soms vreselijk schrik van de rijstijl/houding van veel mensen en dat doe ik mijn paarden echt niet aan! Plus wat je dan recht moet schaven aan slechte gewoontes is soms zoveel dat dat veel te veel tijd, energie van instructeur en (kwaliteit van) paarden kost

Maar ik snap ergens ook de frustratie van Mirkip wel. Lezen, overleggen ect kan je veel mee leren, maar het echt doen geeft die extra imput van daadwerkelijk voelen, en aangezien er een enorm gebrek is aan goede instructie is het heel moeilijk om het daadwerkelijke gevoel te voelen op een paard...

Dat blijft natuurlijk heel jammer aan de huidige paardrijderij...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:15

Moragh schreef:
Dat blijft natuurlijk heel jammer aan de huidige paardrijderij...

HEEL jammer. Vandaar mijn investering in de webssite. Ik heb daarbij ook heel bewust een keuze voor een doelgroep gemaakt opdat de overdracht effectiever is.

Wie wíl maar de weg niet zelf kan vinden, help ik graag verder. Ik ben ook heel flexibel mbt de manier waarop omdat het geen paardenexploitatie is hier.
Het is echter aan de léérling om te willen. Je kan niemand dwingen om te (willen) leren. Dat gaat bij paarden nu ook net fout.
De wil om een specifieke weg te bewandelen, om te leren wat ik kan aanbieden, is daarom mijn selectiecriterium, niet het 'niveau'.

Als Mirkip de drempel om hierheen te komen te hoog vindt kan ik dat best begrijpen. Ook daar is een weg overheen, maar het is niet aan mij om dat te organiseren, want de wil moet bij de leerlingen liggen.

Terug naar niet-engelse zadels heeft het óók geen zin daar op in te gaan als de ruiter onder knhs-vlag wedstrijden in klassieke ringdressuur wil rijden.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:32

ik vind het eigenlijk toch ook niet meer dan normaal dat je wil wilt weten of je wat gaat kunnen doen met de leerling die bij je aan komt kloppen... ik heb vroeger zoveel 'gewone' lesjes gegeven (je weet wel, een groepje kinderen per les he...) en ik kan op één hand tellen hoeveel er echt oprecht wilden leren met paarden omgaan. de rest hobbelde rond, was in zijn gat gebeten als je iets opmerkte,...
van iedereen die les nam, waren er plots maar 2 meer over toen ik uitdrukkelijk enkel nog privéles wilde geven met de nadruk op grondwerk met de paarden en lichaamshouding ed.
maar ik geef duizend keer liever les aan deze twee meiden, met ouders die snappen waar we mee bezig zijn en die zien dat dit veel waardevoller is dan op de manège een uur gaan hobbelen, dan verhoudingsgewijs veel meer geld binnen te rijven door groepslesjes vol kinderen te duwen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:15

En als we die gedachte nou ook nog eens over kunnen brengen op het grootste deel van paardrijdend Nederland.. ;)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:34

Huertecilla; Op de website staat het volgende stukje:

De perceptie van het paard is cruciaal voor het paardgericht bezig zijn: het paard bepaalt. Dit is een heel belangrijk punt om lang genoeg bij stil te staan om het écht door te hebben. Jij moet begrijpen hoe en wat jouw paard begrijpt voordat jij jouw paard kan laten willen wat jij wilt. Jíj bent degene met de hersencapaciteit dus de perceptie van het paard dicteert hoe jij je tactiek aanpast, hoe jij je paard manipuleert. Ja, manipuleert, want uiteindelijk ben je bezig het paard te ‘sturen’ in wat jij wilt.

Hoe moet ik dit opvatten, dat ik eerst mijn paard z'n eigen gang moet laten gaan om z'n gedrag te begrijpen, en dan vervolgens in dit gedrag meegaan maar het íets te manipuleren zodat ik uiteindelijk mijn paard toch laat doen wat ik wil? Doet het paard dan nog steeds wat hij zelf wilt of beseft hij dat hij nu geleid wordt zegmaar?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:15

Assepoetster schreef:
Huertecilla; Op de website staat het volgende stukje:

De perceptie van het paard is cruciaal voor het paardgericht bezig zijn: het paard bepaalt. Dit is een heel belangrijk punt om lang genoeg bij stil te staan om het écht door te hebben. Jij moet begrijpen hoe en wat jouw paard begrijpt voordat jij jouw paard kan laten willen wat jij wilt. Jíj bent degene met de hersencapaciteit dus de perceptie van het paard dicteert hoe jij je tactiek aanpast, hoe jij je paard manipuleert. Ja, manipuleert, want uiteindelijk ben je bezig het paard te ‘sturen’ in wat jij wilt.

Hoe moet ik dit opvatten, dat ik eerst mijn paard z'n eigen gang moet laten gaan om z'n gedrag te begrijpen, en dan vervolgens in dit gedrag meegaan maar het íets te manipuleren zodat ik uiteindelijk mijn paard toch laat doen wat ik wil? Doet het paard dan nog steeds wat hij zelf wilt of beseft hij dat hij nu geleid wordt zegmaar?

Fijn dat je de site bestudeert.
Het is fantastisch dat het je prikkelt. Dat je er over nadenkt.
Na deze vraag komt een volgende vraag, een volgende, een etcetera.
Mijn site is een hele investering van mijn kant en meer is les.
Bovendien hier off-topic.
Het hoe en wat van les via mail want dat is 'commercieel'.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:34

Oja, dit topic ging over niet-Engelse zadels := Je hebt inmiddels een pb'tje :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:43

Huertecilla schreef:
mirkip schreef:

(zie dat ik in die post het woordje 'verkeerd' er tussen vergeten ben.) Moet dus zijn niet verkeerd belasten. Je hebt gelijk dat je een paard altijd belast.

Dan ben ik trouwens wel benieuwd of je zelf het hoogste niveau al behaald hebt. :j En of je jouzelf paardwaardig vind voor jou eigen paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:45

mirkip schreef:
Dan ben ik trouwens wel benieuwd of je zelf het hoogste niveau al behaald hebt. :

Vreemde vraag. Behoorlijk naar gesteld ook. Zie niet waarom je persoonlijk meent te moeten worden en waarom je van onderwerp af blijft gaan.

Tip:
Op zijn sterfbed (83 jaar oud) was het enige waar de laatste ecuyer; Gaspard de Saunier, spijt van had, dat er nog zoveel te leren was :)*

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:30

@Mirkip: Het hoogste niveau? Dat bestaat niet want er is altijd meer... En ja, HC is 'paardwaardig' voor zijn paarden en dat laten ze zelf merken. Ze staan met z'n allen aan het hek te drummen om wat met hem te 'mogen' gaan doen... dus dat zit wel snor lijkt me, gezien ze vrij zijn om het tegenovergestelde te laten blijken.. ;)

@Henkje: En hoe gaat de malibaud?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:18

@ Yole, ik vind het echt heel erg... Maar ik ben bang dat de malibaud te smal is geworden. Hopelijk kan ik m inruilen voor een breder exemplaar (aangezien die er nu zijn!). Ik baal er echt van, maar dat is ook de pech met jonge paarden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:43

yole schreef:
@Mirkip: Het hoogste niveau? Dat bestaat niet want er is altijd meer... En ja, HC is 'paardwaardig' voor zijn paarden en dat laten ze zelf merken. Ze staan met z'n allen aan het hek te drummen om wat met hem te 'mogen' gaan doen... dus dat zit wel snor lijkt me, gezien ze vrij zijn om het tegenovergestelde te laten blijken.. ;)

Het ´open deur´ weidemanagement wat we voor dit jaar bedacht hebben werkt héél goed. Ze maken veel meters nu. Doordat de winterweide open staat heb ik geen drinkbak bij de stallen dit jaar. Ze lopen dus niet alleen naar alle uithoeken waar ze nu kunnen komen, maar ook telkens terug naar de drinkautomaat.
Ze kunnen nu op het stuk waar het huis staan na overal gaan en staan waar ze willen. Ook achter de patio; staan af en toe naar binnen te kijken nu. Zal even een foto zoeken voor je.

C. regelt het werkelijk perfect trouwens. Op een indrukwekkend vreedzame en rustige manier houdt hij het setje dames bij elkaar. Zomertje is nogal onafhankelijk dus die gaat ook in haar eentje van een uitkoek naar de drinkbak. Dan gaat hij ergnes strategsch staan zodat hij toch allen kan zien. Als Zomertje klaar moet zijn roept hij zacht en dan komt ze gelíjk voor een grote stofwolk uit naar hem te. Even neuzelen en dan samen rustig naar de rest.

Maar goed, ze hebben dus keuzevrijheid met zijn zessen en het is daardoor extra bevredigend dat ze in galóp over het land aan komen stuiven als ik hen fluit.
Het is dat ze klompvoetjes hebben, anders legden ze het zadel er zelf op <3

p.s. van achter de laptop op de keukentafel gemaakt:

Afbeelding

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:28

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:03

Na een 'paardenpauze' kom ik hier toch weer een beetje mee neuzen... Even een beetje gedipt en gesipt over het paardloos zijn, vond mezelf even heel zielig (nog wel :P ) maar ik wil toch gaan kijken of ik via geschikte adresjes weer wat meer aan mezelf en manier van omgaan met paarden kan gaan werken (en dan hopelijk ook weer de lef om te gaan rijden, de val van Ben heeft een behoorlijke deuk in 't zelfvertrouwen veroorzaakt. Heb daarna wel weer een paar keer gereden, de eerste keer janken op't paard van de spanning, maar dat was in een engels zadeltje en ik kan er gewoon niet lekker in zitten en rijden dus daar ben ik na 3 lesjes 'door de angst heen rijden' weer mee gestopt).
De droom van een lange trektocht blijft dus ik ga kijken of ik die op een andere manier dan op 'eigen paard' kan verwezenlijken in de toekomst. Eerst verder werken aan mezelf.
Ik kom dus weer een beetje rondhangen en mee lezen als jullie het goed vinden, 't blijft een leerzaam topic.

Ik zie dat je nog in Spanje zit HC (heerlijk hoe ze 't hele erf beschikbaar hebben... kun je een mooier uitzicht hebben uit je keukenraam? Volgens mij niet.), hoe gaat het daar nu? Toekomst al wat zekerder/duidelijker?