voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:14

ff nog een vraag op de site van barefoot staan de forken in kleuren, maar in de arizona zit een soort wittige fork, enig idee welke maat dat dan zou moeten zijn?

en is er iemand die de western fenders met kniewrongen heeft?
hoe zit dat en heb je er evt een foto te paard van?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:23

Staat de maaat niet op de fork quibje, staat tenminste wel op mijn gewone pommel, ook een witte. Zijn er hier eigenlijk mensen die een zachte pommel in hun barefoot heeft en wat vind of vond je er van?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:33

hallo allemaal,

ik kom even "binnenstormen" met een vraag.

Ik heb al even gekeken op Bokt, maar het probleem is dat het zadel niet echt een merknaam heeft en het zoeken hier wat lastiger is. Ik heb wel ergens wat berichten gelezen (pagina 200 van dit topic bv) maar daar staan geen ervaringen en daar ben ik nou juist naar op zoek ;-)

Op MP zag ik een advertentie met boomloze zadels in allerlei kleuren, via bokt kwam ik er achter dat ze ook via Ebay te koop zijn en niet echt een merknaam hebben. Het gaat om deze zadels:

http://www.ebay.de/itm/YESRD-Baumloser- ... 4d0077c853

heeft een van jullie hier al ervaring mee? Blijven ze ook na een tijdje gebruiken mooi? en de "boom", blijft die goed? (ik bedoel: blijft de schoft ook na een tijdje nog steeds mooi vrij of zakt dat misschien in?)

ik ben op zich niet per se op zoek naar een boomloos zadel, maar sta open om het te proberen aangezien deze pony al meer dan 50 niet passende zadels op gehad heeft...

alvast heel erg bedankt voor jullie informatie!

(edit: typo)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:51

uudje schreef:
Staat de maaat niet op de fork quibje, staat tenminste wel op mijn gewone pommel, ook een witte. Zijn er hier eigenlijk mensen die een zachte pommel in hun barefoot heeft en wat vind of vond je er van?

waar staat dat bij jou?
en is jouw pommel hard?
deze voelt vrij zacht :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:07

quibje schreef:
ff nog een vraag op de site van barefoot staan de forken in kleuren, maar in de arizona zit een soort wittige fork, enig idee welke maat dat dan zou moeten zijn?

Is dat niet de grijzige maat M ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:09

Teigetje, dat zijn ondingen ... zou het niet doen als ik jou was :n

Maar wat voor extreem lijfje heeft je pony dan ?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:18

Shirley schreef:

haha, ok dat is duidelijke taal :) Dank!

het is een pony van 123 cm, maar wel een meter breed, met hoge schoft en kort rugje...het is een manegepony (dus het moet wel goed liggen). Ze heeft nu zo'n pannenkoekzadeltje, maar die vinden we niet ideaal (past op haar wel goed, maar is voor de ruitertjes soms wat aan de krappe kant). Ik zou normaal gesproken ook niet specifiek op zoek zijn gegaan naar een boomloos zadel hoor, maar kwam dit zadel op MP tegen dus werd nieuwsgierig. En gelukkig hebben we dan bokt! :D

we hebben elk jaar de zadelmaker op bezoek die alle pony's+ zadels nakijkt, maar deze dame blijft lastig! En de meeste pony's hebben allemaal een nieuw zadel (met verwisselbare boom) alleen zijn die zadels enkel in 18 inch te krijgen, anders had ze zo'n zadel gekregen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:20

Dat klinkt inderdaad behoorlijk apart, dus tonnetjerond met een schoft :))

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:27

Shirley schreef:
Dat klinkt inderdaad behoorlijk apart, dus tonnetjerond met een schoft :))

:j :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 01:18

Teigetje008 schreef:
hallo allemaal,

ik kom even "binnenstormen" met een vraag.

Ik heb al even gekeken op Bokt, maar het probleem is dat het zadel niet echt een merknaam heeft en het zoeken hier wat lastiger is. Ik heb wel ergens wat berichten gelezen (pagina 200 van dit topic bv) maar daar staan geen ervaringen en daar ben ik nou juist naar op zoek ;-)

Op MP zag ik een advertentie met boomloze zadels in allerlei kleuren, via bokt kwam ik er achter dat ze ook via Ebay te koop zijn en niet echt een merknaam hebben. Het gaat om deze zadels:

http://www.ebay.de/itm/YESRD-Baumloser- ... 4d0077c853

heeft een van jullie hier al ervaring mee? Blijven ze ook na een tijdje gebruiken mooi? en de "boom", blijft die goed? (ik bedoel: blijft de schoft ook na een tijdje nog steeds mooi vrij of zakt dat misschien in?)

ik ben op zich niet per se op zoek naar een boomloos zadel, maar sta open om het te proberen aangezien deze pony al meer dan 50 niet passende zadels op gehad heeft...

alvast heel erg bedankt voor jullie informatie!

(edit: typo)

Wat Shirley zegt. Zoek op Google maar eens op de term 'synthetisch boomloos zadel' en dan word je doodgekogeld met verhalen over dit zadel. En er zit weinig goeds tussen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:38

Teigetje008 schreef:
Shirley schreef:

het is een pony van 123 cm, maar wel een meter breed, met hoge schoft en kort rugje...het is een manegepony (dus het moet wel goed liggen). Ze heeft nu zo'n pannenkoekzadeltje, maar die vinden we niet ideaal (past op haar wel goed, maar is voor de ruitertjes soms wat aan de krappe kant). Ik zou normaal gesproken ook niet specifiek op zoek zijn gegaan naar een boomloos zadel hoor, maar kwam dit zadel op MP tegen dus werd nieuwsgierig. En gelukkig hebben we dan bokt! :D

we hebben elk jaar de zadelmaker op bezoek die alle pony's+ zadels nakijkt, maar deze dame blijft lastig! En de meeste pony's hebben allemaal een nieuw zadel (met verwisselbare boom) alleen zijn die zadels enkel in 18 inch te krijgen, anders had ze zo'n zadel gekregen.

libra trec van 15 inch?
Barefoot kids of maat 0?

Dan houden de kleine boomloosjes wel weer op iig :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 07:14

Wij hebben een trekker classic kids op onze pony liggen

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:04

Ah kijk! Dat neemt heel wat twijfel weg :j

@ Kirsha: Jammer dat die studies zo gemanipuleerd zijn. Het zet mensen behoorlijk op het verkeerde been. Terwijl een goed uitgevoerde studie op dit gebied juist zo belangrijk zijn.

@ Dierfysio: Nogmaals bedankt voor je antwoord! Je uitleg en vergelijking neemt veel twijfel weg :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:11

@kattaklopper: graag gedaan! :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:20

Dat is inderdaad duidelijke taal Dierfysio!! Bedankt :)

Heeft iemand enig idee of het een erg groot probleem is als ik een christ iberica plus bestel in maat paard (voor mijn paard) en die dan ook af en toe gebruik op mijn pony van ca 1.50m ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:21

Op die van mij van ca. 145 cm paste die prima, de Butterfly Pony is even groot :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:21

@ dierfysio: ik had laatst mijn 'mensenfysio' over mijn zadeltic verteld, dus met (leken)uitlg wat boomloos nou was... Werd een heel leuk gesprek, want naast dat hij dacht dat het voor mijn rug wel eens een stuk beter kon zijn, kon hij ook bedenken dat het voor de rug van mijn pony een stuk beter is :+ Zeker na mijn verhalen over het trainen wat ik met mijn pony's doe (wat bijna hetzelfde is als wat ik zelf moet doen) :')

In elk geval heel interessant om de bewegings- en spiertechnische kant te belichten :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:47

jenn0dv schreef:
Dat is inderdaad duidelijke taal Dierfysio!! Bedankt :)

Heeft iemand enig idee of het een erg groot probleem is als ik een christ iberica plus bestel in maat paard (voor mijn paard) en die dan ook af en toe gebruik op mijn pony van ca 1.50m ?

Ik heb de Premium grote maat ook gewoon op mijn pony van 1.33 liggen, heeft ze totaal geen moeite mee :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:00

zocht er hier nu nog iemand een westernboomloos?
op marktplaats staat een heel erg goed uitziende torsion western , zelf heb ik er ooit 1 gehad en ik was er erg tevreden mee,
lekker simpel zadel, geen tooling etc , wel ontzettend mooi leer en goeie afwerking :j

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:34

Safiera schreef:
@ dierfysio: ik had laatst mijn 'mensenfysio' over mijn zadeltic verteld, dus met (leken)uitlg wat boomloos nou was... Werd een heel leuk gesprek, want naast dat hij dacht dat het voor mijn rug wel eens een stuk beter kon zijn, kon hij ook bedenken dat het voor de rug van mijn pony een stuk beter is :+ Zeker na mijn verhalen over het trainen wat ik met mijn pony's doe (wat bijna hetzelfde is als wat ik zelf moet doen) :')

In elk geval heel interessant om de bewegings- en spiertechnische kant te belichten :j

Zo ging het ook bij mijn fysio! Moet nu verplicht van hem paardrijden, en dan het liefst boomloos :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:54

Teigetje008 schreef:
Shirley schreef:

een pony van 1,50 ziet al aardig klein... de 18 inch zadles zijn korten over het algemeen dan dat deze is...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:55

dierfysio schreef:
Voor mij ligt de crux bij de woorden 'goed passend boomzadel'. Als je dát voor elkaar kunt krijgen, is het een mooi systeem, maarrrrrr... een boom is een star iets, wat de beweging van een paardenrug dus niet goed kan volgen. Het zit dus minstens een deel van de beweging niet optimaal, of misschien wel grof in de weg.

Boomzadels worden statisch gepast, vaak zelfs elders aangepast dan waar het paard is (zadel gaat mee naar atelier en wordt daar gepast, dus weinig check met de rug waar het op moet passen). Vind ik redelijk bizar, maar ik zie het heeeul vaak.
Soms wordt je nog gevraagd om even te rijden, en checkt de zadelmaker of het zadel niet klappert, en of jij er goed in zit. Maar je kunt, zonder drukpad eronder, geen uitspraak doen over hoe de starre boom de beweging van het paard in de weg zit, of volgt. Volg je nog? :P

Een boomlooszadel is flexibel, en volgt de beweging van de rug dus beter. Belangrijk daar is dat de wervelkolom weinig beschermd is voor druk, tenzij je er in het zadel al rekening mee is gehouden (zoals de VPS bij Barefoot) en (niet of, én!) er een speciale pad met voldoende hoge inlages gebruikt wordt, zodat de wervelkolom vrij komt te liggen, zowel in de breedte (cm of vier) als hoogte (te testen met de halstertouwtest).

Voor mijn oudere paard, met een wat ingezakte rug, die behoorlijk omhoog komt tijdens het rijden, paste mijn (mooie, fijne, regelmatig door een goede zadelmaker gecheckte) boomzadel niet meer; het ging 'bridgen'. Dus moest ik wat anders, en ben ik na lang zoeken op Barefoot gekomen.
Mijn naam hier verraadt mijn vak, dus ik heb veel kennis van anatomie, bewegingsleer, verdeling van druk etc. Mede daarom kan ik Barefoot erg waarderen; er is duidelijk goed over nagedacht, het is niet zomaar een zadel zonder boom erin. :)

_/-\o_

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:17

@Safiera en @StableDoor: dankje, leuk om te horen!

@allen: mijn prachtige nootbruine London gaat zoals het er nu uitziet iemand in Zeeland heel blij maken. En ik ga hopelijk voor de bruine Cheyenne van marktplaats. Spannend!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:27

Spannend inderdaad! Hoop dat het allemaal door gaat!

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:16

meld me ook weer eens

onze had heeft nu een freemax evo zelf vind ik hem best lekker zitten alleen mijn moeder dus echt niet :+
nu werd ons een Barefoot voorgesteld. die heb ik ooit eerder gehad zat inderdaad lekker :)
dus nu opzoek naar een barefoot en als iemand interesse in de evo heeft :) hoor ik het ook wel :)

oh had die gave bruine londen gezien die is echt :~ alleen heb daar te korte pootjes voor haha