Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shirley schreef:Teigetje, dat zijn ondingen ... zou het niet doen als ik jou was
Maar wat voor extreem lijfje heeft je pony dan ?
Teigetje008 schreef:hallo allemaal,
ik kom even "binnenstormen" met een vraag.
Ik heb al even gekeken op Bokt, maar het probleem is dat het zadel niet echt een merknaam heeft en het zoeken hier wat lastiger is. Ik heb wel ergens wat berichten gelezen (pagina 200 van dit topic bv) maar daar staan geen ervaringen en daar ben ik nou juist naar op zoek
Op MP zag ik een advertentie met boomloze zadels in allerlei kleuren, via bokt kwam ik er achter dat ze ook via Ebay te koop zijn en niet echt een merknaam hebben. Het gaat om deze zadels:
http://www.ebay.de/itm/YESRD-Baumloser- ... 4d0077c853
heeft een van jullie hier al ervaring mee? Blijven ze ook na een tijdje gebruiken mooi? en de "boom", blijft die goed? (ik bedoel: blijft de schoft ook na een tijdje nog steeds mooi vrij of zakt dat misschien in?)
ik ben op zich niet per se op zoek naar een boomloos zadel, maar sta open om het te proberen aangezien deze pony al meer dan 50 niet passende zadels op gehad heeft...
alvast heel erg bedankt voor jullie informatie!
(edit: typo)
Teigetje008 schreef:Shirley schreef:Teigetje, dat zijn ondingen ... zou het niet doen als ik jou was
haha, ok dat is duidelijke taalDank!
het is een pony van 123 cm, maar wel een meter breed, met hoge schoft en kort rugje...het is een manegepony (dus het moet wel goed liggen). Ze heeft nu zo'n pannenkoekzadeltje, maar die vinden we niet ideaal (past op haar wel goed, maar is voor de ruitertjes soms wat aan de krappe kant). Ik zou normaal gesproken ook niet specifiek op zoek zijn gegaan naar een boomloos zadel hoor, maar kwam dit zadel op MP tegen dus werd nieuwsgierig. En gelukkig hebben we dan bokt!
we hebben elk jaar de zadelmaker op bezoek die alle pony's+ zadels nakijkt, maar deze dame blijft lastig! En de meeste pony's hebben allemaal een nieuw zadel (met verwisselbare boom) alleen zijn die zadels enkel in 18 inch te krijgen, anders had ze zo'n zadel gekregen.
jenn0dv schreef:Dat is inderdaad duidelijke taal Dierfysio!! Bedankt
Heeft iemand enig idee of het een erg groot probleem is als ik een christ iberica plus bestel in maat paard (voor mijn paard) en die dan ook af en toe gebruik op mijn pony van ca 1.50m ?
Safiera schreef:@ dierfysio: ik had laatst mijn 'mensenfysio' over mijn zadeltic verteld, dus met (leken)uitlg wat boomloos nou was... Werd een heel leuk gesprek, want naast dat hij dacht dat het voor mijn rug wel eens een stuk beter kon zijn, kon hij ook bedenken dat het voor de rug van mijn pony een stuk beter isZeker na mijn verhalen over het trainen wat ik met mijn pony's doe (wat bijna hetzelfde is als wat ik zelf moet doen)
![]()
In elk geval heel interessant om de bewegings- en spiertechnische kant te belichten
Teigetje008 schreef:Shirley schreef:Teigetje, dat zijn ondingen ... zou het niet doen als ik jou was
haha, ok dat is duidelijke taalDank!
het is een pony van 123 cm, maar wel een meter breed, met hoge schoft en kort rugje...het is een manegepony (dus het moet wel goed liggen). Ze heeft nu zo'n pannenkoekzadeltje, maar die vinden we niet ideaal (past op haar wel goed, maar is voor de ruitertjes soms wat aan de krappe kant). Ik zou normaal gesproken ook niet specifiek op zoek zijn gegaan naar een boomloos zadel hoor, maar kwam dit zadel op MP tegen dus werd nieuwsgierig. En gelukkig hebben we dan bokt!
we hebben elk jaar de zadelmaker op bezoek die alle pony's+ zadels nakijkt, maar deze dame blijft lastig! En de meeste pony's hebben allemaal een nieuw zadel (met verwisselbare boom) alleen zijn die zadels enkel in 18 inch te krijgen, anders had ze zo'n zadel gekregen.
dierfysio schreef:Voor mij ligt de crux bij de woorden 'goed passend boomzadel'. Als je dát voor elkaar kunt krijgen, is het een mooi systeem, maarrrrrr... een boom is een star iets, wat de beweging van een paardenrug dus niet goed kan volgen. Het zit dus minstens een deel van de beweging niet optimaal, of misschien wel grof in de weg.
Boomzadels worden statisch gepast, vaak zelfs elders aangepast dan waar het paard is (zadel gaat mee naar atelier en wordt daar gepast, dus weinig check met de rug waar het op moet passen). Vind ik redelijk bizar, maar ik zie het heeeul vaak.
Soms wordt je nog gevraagd om even te rijden, en checkt de zadelmaker of het zadel niet klappert, en of jij er goed in zit. Maar je kunt, zonder drukpad eronder, geen uitspraak doen over hoe de starre boom de beweging van het paard in de weg zit, of volgt. Volg je nog?![]()
Een boomlooszadel is flexibel, en volgt de beweging van de rug dus beter. Belangrijk daar is dat de wervelkolom weinig beschermd is voor druk, tenzij je er in het zadel al rekening mee is gehouden (zoals de VPS bij Barefoot) en (niet of, én!) er een speciale pad met voldoende hoge inlages gebruikt wordt, zodat de wervelkolom vrij komt te liggen, zowel in de breedte (cm of vier) als hoogte (te testen met de halstertouwtest).
Voor mijn oudere paard, met een wat ingezakte rug, die behoorlijk omhoog komt tijdens het rijden, paste mijn (mooie, fijne, regelmatig door een goede zadelmaker gecheckte) boomzadel niet meer; het ging 'bridgen'. Dus moest ik wat anders, en ben ik na lang zoeken op Barefoot gekomen.
Mijn naam hier verraadt mijn vak, dus ik heb veel kennis van anatomie, bewegingsleer, verdeling van druk etc. Mede daarom kan ik Barefoot erg waarderen; er is duidelijk goed over nagedacht, het is niet zomaar een zadel zonder boom erin.