voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:02

Vind het er goed uitzien! Zadel ligt imo mooi, op de eerste foto lijkt hij wat lang, maar als jij er op zit lijkt dat weer niet zo.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:25

ok, dank je

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:16

Die sombrero daarentegen ziet er inderdaad helemaal niet gek uit _O-

Ik vind hem best mooi liggen, helemaal heerlijk om te zien dat het zadel al lekker ingereden is en al lekker "ligt" zeg maar +:)+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:22

met dank aan duhelo ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:07

Quibje ziet er netjes uit hoor zoals het zadel lig. :j Maar persoonlijk vind ik een donkerbruin zadel op een donker paard niet echt mooi. :o

Even discussie langere singel, maar als ik een langere singel dan dit doe lukt het me niet meer om aan te singelen. Moet dan te hoog aansingelen.
Afbeelding
Van vanmiddag na een mini buitenritje en met een singel van 45 cm. Heb een bruine mattes van 50 en een witte katoenen van 55 cm deze zijn voor nu gewoon te lang voor me om aan gesingeld te krijgen.

O ja er zit een halfpad onder het sjabrakje. ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:23

Mooi Quibje <3
Alles ... je zadel, je paard, het geheel !

En Marcella, je hebt toch aan deze kant nog voldoende ruimte om aan te singelen ?
Of is het voor jezelf te hoog ?
Misschien op een kistje gaan staan zodat je meer kracht kunt zetten ?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:25

Vandaag het Hidalgo Venice II testzadel binnen gekregen, van Buitenzinnig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog niet echt mee kunnen rijden, had wel het idee erg achter in het zadel te zitten.
Had de kussens iets meer naar voren gedaan maar morgen doe ik die weer naar achter want het zadel wil graag naar voren toe en ligt het te veel tegen zijn schouder aan. Hij liep er in stap wel goed ruim mee :D

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:27

wauw, da's een prachtig zadel, zeg! maar zo te zien niet zo geschikt voor paarden met een hoge schoft? en ik meen alleen in 17,5 inch, toch? ik heb denk ik wel een 18 nodig, dus dit past ons denk ik niet. bummer... ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:30

Shirley schreef:
En Marcella, je hebt toch aan deze kant nog voldoende ruimte om aan te singelen ?
Of is het voor jezelf te hoog ?
Misschien op een kistje gaan staan zodat je meer kracht kunt zetten ?

Ik krijg het niet voor elkaar en ergens op staan werkt wel iets, maar niet voldoende. Ben eigenlijk vandaag ook wezen rijden met een zadel dat eigenlijk iets te los lag, maar kreeg het niet verder voor elkaar.

Mede reden waardoor westernzadel weg moest zit met een kracht probleem in mijn schouders en heb het idee dat dit steeds erger word. :n

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:33

En zo'n singelopspanner, zo'n houten ding, is dat niks voor je ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:34

Vind dat ondingen, maar ook risico weer te strak. :=

Jomaro wat een schitterend zadel ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:43

@dierfysio Denk dat het wel mee valt want het lijkt klein maar ik vond het als eerste indruk een groot zadel. Dit is een 17,5 inch.

@Marcella Vind het ook een heel mooi zadel.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:49

Bedankt voor de reacties op mijn vraag.
Zelf heb ik nu de arizona drytex en ik vind het bruin van de drytex inderdaad erg mooi. Buiten dat het zadel heerlijk in onderhoud is en amper slijt :)

Ik heb nu ook een Freemax Evo op het oog. Ik ken iemand die hem heeft en ik ga hem binnenkort uitproberen. Eens kijken hoe dat bevalt :)

Wat een prachtig zadel Jomaro!

Zelf zat ik ook te kijken naar de hidalgo zadels maar dan naar het veelzijdigheidsmodel. Vind het ook erg mooie zadels en volgens mij zijn ze erg fijn voor het paard.

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:53

Dit is mijn eerste post in dit topic en ben nog behoorlijk blue maar altijd wel geïnteresseerd wat boomloze zadels betreft. Excuseer me als deze vraag al eens is gesteld:

Ik lees vaak dat boomloze zadels zo goed voor een paardenrug zou zijn maar als ik zo eens kijk lijkt het me dat het ruitergewicht bijna rechtstreeks op de wervels komen. Zorgen deze zadels nou wel voor een goede druk verdeling op de paardenrug?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:56

kattaklopper schreef:
Dit is mijn eerste post in dit topic en ben nog behoorlijk blue maar altijd wel geïnteresseerd wat boomloze zadels betreft. Excuseer me als deze vraag al eens is gesteld:

Ik lees vaak dat boomloze zadels zo goed voor een paardenrug zou zijn maar als ik zo eens kijk lijkt het me dat het ruitergewicht bijna rechtstreeks op de wervels komen. Zorgen deze zadels nou wel voor een goede druk verdeling op de paardenrug?

Kort door de bocht geantwoord: kijk eens op de site van pmarena, daar staat heeeeeeul veel info op. Kun je je even inlezen, en dan hier gezellig meekletsen. ;)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:57

Mooie zadels komen voorbij zeg!
Ik krijg waarschijnlijk deze week mijn Barefood Atlanta nog, bij een bokker gekocht :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:01

Ik blijf het jammer vinden dat Barefoot geen light oil-kleurige Atlanta/Arizona heeft :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:04

quibje schreef:
zo, heb vandaag mijn arizona getest op mijn paardje

hoe vinden jullie het liggen?
of zou ik het nog iets verder naar voren moeten leggen?

[ Afbeelding ]

ik denk dat de fenders misschien iets langer moeten en ik heb mezelf even een sombrero gegeven, want met de gewone cap zag het er een beetje vreemd uit :o :D

[ Afbeelding ]

oh, mijn ex-zadel <3
Staat goed zo! Hij ligt (imo ) stukken beter op de jouwe dan op de mijne
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-T8FYPMT6.jpg
op jouw paard ligt die echt, en zit er mooi en stabiel uit!
Heel veel plezier ermee! (ps: ik had de beugelophanging vrij ver naar voor gezet, maar check nog even of die wel netjes recht ligt, want ik had er een dijwrongseatsaver op, en heb voor de verkoop de originele SS er terug opgeplaatst ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:08

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:11

Huh die Arizona Rose staat helemaal niet op de Barefoot site? De Virginia Rose had ik gezien, die is echt :~ maar voor nu nog even flink boven mijn budget :o

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:31

dierfysio schreef:
kattaklopper schreef:

Kort door de bocht geantwoord: kijk eens op de site van pmarena, daar staat heeeeeeul veel info op. Kun je je even inlezen, en dan hier gezellig meekletsen. ;)

Bedankt voor je antwoord :) Met blue qua boomloze zadels bedoelde ik vooral qua gebruik. In de zadels zelf heb ik me behoorlijk verdiept omdat ik destijds, toen ik nog kon rijden, zelf erover zat te denken om zo'n zadel aan te schaffen voor mijn paard. Dit was voordat Barefoot met het VPS systeem kwam. Hierdoor ben ik dus ook het één en ander aan minder positieve opinie's tegen gekomen wat deze zadels betreft. Waaronder dat, volgens Duitse studies, de paardenrug max. 120 gr. per vierkante cm aan druk kan verdragen. Met een goed! aangemeten zadel met boom zou deze druk beter verdeeld worden door de kussens dan bij een boomloos zadel. Al met al aardig wat tegenstrijdige informatie dus.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:35

Voor wat ik ervan weet is bij die 'studies' (als we het tenminste over dezelfde hebben) een en ander flink gemanipuleerd zodat de boomloze zadels er slecht uit zouden komen. Een soort 'wij van WC-eend adviseren WC-eend'-praktijken. Je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken, als je de juiste inlages gebruikt en goed op je paard let (boomloos past immers op veel paarden maar niet op alle) is een boomloos zadel prima geschikt. Verder zijn de Barefootzadels de laatste jaren enorm ver doorontwikkeld (o.a. dus met VPS) en dus alleen maar beter geworden.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:50

Shirley schreef:
Mooi Quibje <3
Alles ... je zadel, je paard, het geheel !

hihihi dank je, maar rijlaarzen staan er niet echt bij, misschien voor dit zadel maar aan de jeans met boots aanschaffen hahaha

duhelo, wat een bolletje beer hihihi

de beugelophanging ligt recht, maar als je zo de foto ziet, ligt hij dan goed voor mij?
weet nog vrij weinig van (boomloos) western

pmarena, hahaha ze zeiden op stal al dat ik een hoed moest aanschaffen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:55

Voor mij ligt de crux bij de woorden 'goed passend boomzadel'. Als je dát voor elkaar kunt krijgen, is het een mooi systeem, maarrrrrr... een boom is een star iets, wat de beweging van een paardenrug dus niet goed kan volgen. Het zit dus minstens een deel van de beweging niet optimaal, of misschien wel grof in de weg.

Boomzadels worden statisch gepast, vaak zelfs elders aangepast dan waar het paard is (zadel gaat mee naar atelier en wordt daar gepast, dus weinig check met de rug waar het op moet passen). Vind ik redelijk bizar, maar ik zie het heeeul vaak.
Soms wordt je nog gevraagd om even te rijden, en checkt de zadelmaker of het zadel niet klappert, en of jij er goed in zit. Maar je kunt, zonder drukpad eronder, geen uitspraak doen over hoe de starre boom de beweging van het paard in de weg zit, of volgt. Volg je nog? :P

Een boomlooszadel is flexibel, en volgt de beweging van de rug dus beter. Belangrijk daar is dat de wervelkolom weinig beschermd is voor druk, tenzij je er in het zadel al rekening mee is gehouden (zoals de VPS bij Barefoot) en (niet of, én!) er een speciale pad met voldoende hoge inlages gebruikt wordt, zodat de wervelkolom vrij komt te liggen, zowel in de breedte (cm of vier) als hoogte (te testen met de halstertouwtest).

Voor mijn oudere paard, met een wat ingezakte rug, die behoorlijk omhoog komt tijdens het rijden, paste mijn (mooie, fijne, regelmatig door een goede zadelmaker gecheckte) boomzadel niet meer; het ging 'bridgen'. Dus moest ik wat anders, en ben ik na lang zoeken op Barefoot gekomen.
Mijn naam hier verraadt mijn vak, dus ik heb veel kennis van anatomie, bewegingsleer, verdeling van druk etc. Mede daarom kan ik Barefoot erg waarderen; er is duidelijk goed over nagedacht, het is niet zomaar een zadel zonder boom erin. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:57

Kirsha schreef:
Huh die Arizona Rose staat helemaal niet op de Barefoot site? De Virginia Rose had ik gezien, die is echt :~ maar voor nu nog even flink boven mijn budget :o

Als je de Arizona Rose wil zit er een levertijd van 12 weken op dus tijd zat om te sparen. ;) :+