[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:55

Jets
Even gegoogled maar ook echt niet mijn type zadel. Ik zoek echt een boomzadel look. Zoals de barefoot en de easytrek ( die heb ik getest, maar Ella vond het ook niet echt iets, omdat er een ijzereplaat ofzo achter de schoft drukt) weet niet of dat bij de nieuwere is.

Ook zag ik de startrekk veelzijdigheidszadel iemand daar ervaring mee en de hidalgo alicante?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:01

Ik vind barefoot ook niet echt een boomzadel look hebben haha. Wat adviseerde Ella dan?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:26

Ik heb nog niet echt een afspraak daarmee gehad, omdat ze kreupel was. Ze heeft toen gekeken of de cheyenne goed op mijn tinker lag en heeft enkel even naar het zadel gekeken. En dat die scheef was, maar ze adviseerde voor endurance geen barefoot geloof ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:45

Ik ga eindelijk Een ghost roma picollo kopen (tweedehands ) *\o/* ik moet m ophalen en afrekenen en dan kan ik m gaan gebruiken (we hebben ook al een normale maat firenze).

Maar.... nu heb ik ook ooit een westip singel tweedehands gekocht maar die hoesjes ontbreken die voor de singelstoten zijn. Iemand enig idee waar ik die los zou kunnen krijgen? (Zwart ?)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:18

JoycexEnya schreef:
Jets
Even gegoogled maar ook echt niet mijn type zadel. Ik zoek echt een boomzadel look. Zoals de barefoot en de easytrek ( die heb ik getest, maar Ella vond het ook niet echt iets, omdat er een ijzereplaat ofzo achter de schoft drukt) weet niet of dat bij de nieuwere is.

Ook zag ik de startrekk veelzijdigheidszadel iemand daar ervaring mee en de hidalgo alicante?

Startrekk veelz. is een heel fijn zadel! je hebt ook nog de Flexee, beide met kopijzers (iets om rekening mee te houden). De nieuwe Ijslander van BF ook heel mooi.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:46

Ijslander zadel is indd mooi maar een dressuur zadel. Heb ik ook niet zoveel mee. Ben heel kieskeurig mbt zadels. Ze moeten niet te hard zijn bijvoorbeeld haha. Ik moet er wel uren gewoon op kunnen zitten zonder pijn aan mijn achterste zeg maar :')

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:14

JoycexEnya schreef:
Ijslander zadel is indd mooi maar een dressuur zadel. Heb ik ook niet zoveel mee. Ben heel kieskeurig mbt zadels. Ze moeten niet te hard zijn bijvoorbeeld haha. Ik moet er wel uren gewoon op kunnen zitten zonder pijn aan mijn achterste zeg maar :')

een boterzacht zittend boomloos zadel die lijkt op en boomzadel die goed de druk verdeelt kan je kijken naar een Flexible Inspiration of eerder de Flexible bascule (is zelfde zadel, ene ‘dressuur’ zweetblad en de ander spring zweetblad) Dat zijn werkelijk hele zachte zadels en daar krijg je echt geen kontpijn in. Ik rijdt zelf langere ritten met mijn Heather moffet Flexee GP. Zit heerlijk, rijdt ik veel de galop ritten mee in verlichte zit. Hidalgo is ook super fijn maar wel iets stugger dan de Flexible saddle of de Heather moffet Flexee.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:25

Daphneeeej schreef:
JoycexEnya schreef:

een boterzacht zittend boomloos zadel die lijkt op en boomzadel die goed de druk verdeelt kan je kijken naar een Flexible Inspiration of eerder de Flexible bascule (is zelfde zadel, ene ‘dressuur’ zweetblad en de ander spring zweetblad) Dat zijn werkelijk hele zachte zadels en daar krijg je echt geen kontpijn in. Ik rijdt zelf langere ritten met mijn Heather moffet Flexee GP. Zit heerlijk, rijdt ik veel de galop ritten mee in verlichte zit. Hidalgo is ook super fijn maar wel iets stugger dan de Flexible saddle of de Heather moffet Flexee.

Natuurlijk even google geraadpleegd die flexible saddles zijn nogal boven mijn budget :o
De Heather Moffet zag ik dat er wel binnen mijn budget is. 1000+ voor een zadel vind ik een beetje teveel van het goed haha.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:14

JoycexEnya schreef:
Daphneeeej schreef:

Natuurlijk even google geraadpleegd die flexible saddles zijn nogal boven mijn budget :o
De Heather Moffet zag ik dat er wel binnen mijn budget is. 1000+ voor een zadel vind ik een beetje teveel van het goed haha.

Ik kocht mijn flexee voor net onder de 1000.- Voor kwaliteit en dit soort type boomloos betaal je natuurlijk wel wat, Maar dan kan je er als goed is ook erg lang mee doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:28

Jets schreef:
Kwetal misschien komt het inderdaad door de cantle, ik vind hem gewoon erg op een zadel lijken haha. Maarja deze kom je ook niet snel tweedehands tegen om even voor een leuke prijs te proberen en te houden als het bevalt helaas haha.

BuitenZinnig heeft een testprogramma, met ook de Mandriana... :o

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:33

Kwetal schreef:
Jets schreef:
Kwetal misschien komt het inderdaad door de cantle, ik vind hem gewoon erg op een zadel lijken haha. Maarja deze kom je ook niet snel tweedehands tegen om even voor een leuke prijs te proberen en te houden als het bevalt helaas haha.

BuitenZinnig heeft een testprogramma, met ook de Mandriana... :o

Weet ik, maar dan moet ik hem daarna maar net tweedehands tegenkomen haha want ik ga geen nieuwe kopen, dan kijk ik wel even of er ooit toevallig iets voorbij komt want zo hard heb ik hem niet nodig :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:30

Gezien hier veel Ghost gebruikers zitten hoop ik dat jullie wellicht een antwoord hebben op mijn vragen :) Afgelopen twee weken heb ik naar tevredenheid de Ghost Roma getest, fijn en licht zadel, paard liep er prettig mee weg en hoewel het zelf kunnen instellen van alle onderdelen even wennen is, zie ik daar veel voordelen.
Alleen was dit zadel naar mijn gevoel iets te lang voor mijn paard en ook voor mij. Dus ik vroeg me af, voordat ik weer een testzadel opvraag, hoeveel scheelt het naar jullie idee, de normale en de picolo? En met broekmaat 40, zit dat nog comfortabel? Ik heb weinig billen, dat scheelt :P

Andere vraag is of er mensen zijn die zowel de zadels met lang zweetblad als zonder hebben gereden, hoe beviel dat? Ik had de beugelriemen onder het zweetblad door lopen, maar voelde door het weg draaien van mijn voeten de rand van het zweetblad erg in mijn huid steken. Tot toch wel wat beurse plekken tot gevolg. Nu kan ik er voor kiezen om ze over het zweetblad te dragen uiteraard, maar ben benieuwd naar jullie meningen :)

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:14

Kan iemand mij adviseren? Ik rijd momenteel met barebackpad maar ik wil op gaan bouwen naar ritjes tot 2 uur. (Alleen stappen)

Zal ik heavy duty inlages aanschaffen? Ik rijd nu met 3 mesh inlages of een boomloos zadel?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:43

Ik heb een haflinger.... met de passervice werd toen vastgesteld dat de normale maat ook prima past qua lengte. Dus ik weet niet of dat een beetje helpt qua informatie?

Ik heb met de normale maat firenze gereden (te groot voor mij Maargoed) ook beugel onder het zweetblad en met mijn korte pootjes indd ook niet fijn omdat de beugels maar net onder het zweetblad uit komen :+ en dan drukt Me indd het zweetblad tegen Mn been. Dus wanneer ik dadelijk Mn eigen zadel heb wil ik ze er indd wel overheen laten lopen. Met kort zweetblad heb ik met passessie gereden maar dat is tr lang geleden dat ik daar echt wat over durf te zeggen,

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 06:48

@Rianne, het "voordeel" van de Ghost is dat de gehele lengte niet belast word, zeker als je zelf ook niet de gehele lengte gebruikt.
Ik heb zelf ook de normale maat(Quilty, dus korte zweetbladen) die was ook veel te groot voor mij(maat 38 heb ik zelf) , heb helaas niet een kleinere als vergelijkingsmateriaal.
Het korte-zweetbladen verhaal vond ik zelf absoluut niet storend, ja het ziet er wat gek uit, dat is waar.
Maar het rijd eigenlijk wel prettig, je weet in ieder geval zeker dat je niet met je laars tegen het zweetblad zit te schuren :P

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 07:58

Rianne:

Bij onze overgang naar het roma zadel hadden we ook het gevoel dat het te lang was en de zit te ruim.
Wij moesten zelf erg wennen aan de ruime ongedwongen zit en geen wrongen en visueel heb je het idee dat zadel te ver over schof en te ver naar achter ligt.
Paard loopt er echter bijzonder fijn onder, en daar kijken we met name naar.
Er is genoeg schouder vrijheid en de afdruk die zadel geeft is prima en gelijkmatig verdeeld.

Misschien ervaren andere het hier weer totaal anders, maar als je een dressuurzadel gewent bent met opgesloten zit en wrongen is de roma een enorme overgang voor ruiter.
De meeste die er hier op gaan zitten hebben dan ook veel moeite met lichtrijden :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:39

Fjordengek93 schreef:
Kan iemand mij adviseren? Ik rijd momenteel met barebackpad maar ik wil op gaan bouwen naar ritjes tot 2 uur. (Alleen stappen)

Zal ik heavy duty inlages aanschaffen? Ik rijd nu met 3 mesh inlages of een boomloos zadel?

Dat is echt proberen om te zien waar jouw paard fijner mee loopt. Ik dacht namelijk ook, we maken veel lange buitenritten dus ik stop heavy duty inlagen in de pad, maar toen Lilianne met haar passervice kwam bleek dat te veel voor mijn fjord waardoor ze haar rug weg drukte. We hebben toen moosgummi en pu foam inlagen in de pad gedaan en toen liep ze wel lekker. Ik zou dus gewoon een paar keer een aantal combinaties testen of anders Ella langs laten komen als je twijfelt :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:01

RianneH schreef:
Gezien hier veel Ghost gebruikers zitten hoop ik dat jullie wellicht een antwoord hebben op mijn vragen :) Afgelopen twee weken heb ik naar tevredenheid de Ghost Roma getest, fijn en licht zadel, paard liep er prettig mee weg en hoewel het zelf kunnen instellen van alle onderdelen even wennen is, zie ik daar veel voordelen.
Alleen was dit zadel naar mijn gevoel iets te lang voor mijn paard en ook voor mij. Dus ik vroeg me af, voordat ik weer een testzadel opvraag, hoeveel scheelt het naar jullie idee, de normale en de picolo? En met broekmaat 40, zit dat nog comfortabel? Ik heb weinig billen, dat scheelt :P

Andere vraag is of er mensen zijn die zowel de zadels met lang zweetblad als zonder hebben gereden, hoe beviel dat? Ik had de beugelriemen onder het zweetblad door lopen, maar voelde door het weg draaien van mijn voeten de rand van het zweetblad erg in mijn huid steken. Tot toch wel wat beurse plekken tot gevolg. Nu kan ik er voor kiezen om ze over het zweetblad te dragen uiteraard, maar ben benieuwd naar jullie meningen :)

Ik heb een piccolo met maat 38. Ik vind m heerlijk, maar kan natuurlijk niet voor jpuw billen spreken :+ . Ik heb de Quevis, dus ook korte zweetbladen. Vind ik ook heerlijk. Heb van Ghost de lange zweetbladen nooit geprobeerd, maar wel Deuber Relvas en die Spaanse van Buitenzinnig. Daar had ik ook last van dat de zweetbladen in mijn kuit sneden. Met die zadels hadden meer daar last van. Het schijnt te wennen en dan heb je er geen last meer van. Maar ik hou daar zelf niet zo van. Mijn oplossing was een Zalea. Heb je er ook geen last meer van, zit lekker zacht én je zadel blijft heel mooi.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:50

Sindskort heb ik een oud model barefoot zadel in mijn bezit, het rijdt heerlijk maar ik merk dat ik het lastig inschatten vind welke maat pommel past. Op 1 van mijn paarden, die normaal bij massimo boommaat 33.heeft, gebruik ik de M pommel. Weten jullie of er een conversietabel bestaat met pommels en gewone boommaten?

Zadel lijkt goed te liggen, schuift niet en na afloop nergens droge plekken. Toch vraag ik me af of de pommel en stijgbeugelophanging geen puntbelasting geeft en hoe je weet of het teveel druk geeft. De druk wordt natuurlijk niet echt verdeeld door het zadel. Ik kan mijn hand er nog onder krijgen, maar ik voel wel de druk toenemen als ik lichtrij. Kan dit kwaad? Ik rij sowieso met voldoende inlages.

Op mijn andere paard- tank Merens-gebruik ik sokken als pommel, zo breed is hij. Maar dan zie ik na het rijden wel iets droge (nog steeds zweet maar lichter van kleur) plekken thv de stijgbeugelophanging. Weten jullie of dat kwaad kan? Hij lijkt er wel fijn onder te lopen.

Nb: al mijn paarden hebben op maat gemaakte massimo zadels, maar vanwege een blessure aan mijn onderrug kan ik daar tijdelijk niet mee rijden. Met de barefoot wel, dus daar ben ik heel blij mee, maar het is in principe een tijdelijke oplossing. Wil wel graag me verdiepen, zodat er geen beschadigingen kunnen ontstaan.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:22

Rianne H, ik heb een normale maat gehad met maat 38/40, was te ruim voor mij. Piccolo Roma vond ik teveel de wrong in mn been prikken, het nu een Veneto Piccolo, past super. Ik heb ook de zadels met de korte zweetbladen getest en dat zit ook echt heerlijk, veel contact met je paard, en helemaal niet wiebelig.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:45

Nog een vraag; moet ik bij een boomloos zadel ook opletten dat het niet voorbij de 18e rib ligt?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:59

Irene793 schreef:
Nog een vraag; moet ik bij een boomloos zadel ook opletten dat het niet voorbij de 18e rib ligt?

Dat jijzelf er niet op of over zit. Het einde vh zadl/kussens hebben geen draagkracht.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:09

@RianneH
Ik heb ook maat 40 en geen dikke billen, ik heb ruim nog plaats in de standaard en kan dus ook piccolo nemen, ik rij liever met een ruime zit en gebruik graag een wollen seatsaver, vandaar de standaardkeuze. Op een korte rug heb jij dan weer de luxe dat je de piccolo kan nemen. Het verschil is iets van een 5 cm.
Wat het zweetblad betrefd had ik soms last als ik met laarzen reed, dat de rand van mijn laars achter de rand van het zweetblad bleef hangen.
Als de stijgbeugelriemen boven het zweetblad komen, heb je sneller gebruikerssporen op het leer. Sommigen vinden dit helemaal niet erg.
Als je dan met een jeans rijdt, kan het wel zijn dat je vel thv de kuiten ertussen komt, was bij mij het geval :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:13

mindful schreef:
Irene793 schreef:

Dat jijzelf er niet op of over zit. Het einde vh zadl/kussens hebben geen draagkracht.

Gedeeltelijk waar in mijn ogen, sommige zadels/kussens hebben inderdaad weinig draagkracht aan het eind van het zadel, ook erg afhankelijk van hoe jij in het zadel zit. (zit je meer op de cantle/achterkant, dan zal er logischerwijs in dat gebied druk komen)

Mijn streven zou zijn niet voorbij de 18e rib te komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:57

Bij een zadel / pad waar op het achterste stukje weinig gewicht rust, is het wel nog mogelijk dat je last krijgt van schuurplekken omdat de heupen zeg maar, steeds onder het randje van de pad door "rollen" en de haren van de vacht na een X aantal keren opzij "geborsteld" worden, dan toch een keer gaan afbreken.

Vooral tegen de tijd van de vachtwissel zie je dan vaak dat de haren "op" zijn en af gaan breken.