[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:18

Er zijn nog zoveel meer merken dan alleen barefoot... op de site van Ella staan er ook een heel aantal, maar je kunt denken aan de Startrekk, prince, heather moffet, zomaar een paar voorbeelden.
In de western kant heb je ook de Freemax, Bob Marshall, Silverado.
Er is ondertussen echt heel veel te kiezen :j

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:34

Ik heb even gekeken op de website van Ella. Ik dacht me te kunnen voorbereiden, maar er is te veel keus! Misschien toch maar op me af laten komen. :)

ELUNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:37

Gisteren 2e keer met mijn boomloos zadel gereden! Paardje loopt er echt zo goed onder, alleen voor mij is het echt nog wennen qua zit! Maar tweede keer rijden en al 2x mooie gelijke zweetafdrukken, zonder droge plekken aan schoft! Dus heel tevreden!

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:28

Ik durf niet te zeggen hoeveel schoftvrijheid de zadels van FRA hebben, ze zijn ook nog maar zo kort op de markt dat ik er nog niet veel ervaringen over gehoord heb.

Maar de Barefoot heeft echt heel veel schoftvrijheid voor dit type zadel en daar hebben ze ook jaren over gedaan om de zadels zo ver door te ontwikkelen dat deze ruimte behaald werd. Hoe ouder de Barefoot, hoe minder de schoftruimte.

Vooralsnog heeft geen 1 er min of meer op lijkend zadel zoveel schoftruimte gehad en gezien de FRA / EDIX zadels toch wat simpeler in elkaar lijken te zitten verwacht ik dat deze ook niet aan de schoftruimte van Barefoot komt.

Maar wellicht dat Ella het goed 1 op 1 kan vergelijken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:29

Eluna: ik vind het zadel er nog wel mega hoog bovenuit torenen hoor, ik zou daar zelf echt voor geen meter op zitten :=

Hopelijk zakt hij snel in, dat doet echt heel veel voor het ruitercomfort :j

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:31

Peetstap schreef:
Olli: verhipt goede tip van je +:)+

Kom je handig en vlot van die bungelende beugels af, ga zelf es knutselen hiermee.
Denk aan een type kleine muskatonhaak.

Dat heb ik ook geprobeerd maar daar waren de beugels dan weer te dik voor, of je komt al bij grote haken en dat is niet zo prettig/mooi/handig aan het zadel als je gaat rijden. Kliitenband ook geprobeerd maar dat werd vies en raakt uiteindelijk los. Een paar touwtjes kan natuurlijk ook, maar vond dit iets sjieker en het blijft goed zitten. En je hoeft je beugelriemen niet steeds op te rollen, in te trekken (hoe zeg je dat).

@Pmarena, het hele zadel is op het Barefoot hoofdstel geinspireerd hihi... Zelfde kleurencombi, sterker nog mijn nieuwe paardrijkleding heeft ook de kleuren zwart donkergrijs.

Gisteravond naar de ej geweest en een mooie grijs/zwarte rijbroek gescoord in maatje 40 woep woep hahaha. Weer een broekmaat kleiner *\o/* . Sta ik vol trots in de ej voor de spiegel ....komt er eentje naast me staan met benen tot aan de navel, blonde lange haren en 19 jaar jonger.... whahaha zie het voor je....Mijn vriendin(net bevallen) en ik ( met overtollig huid)beide nog geen 3 turven hoog . Met een cap op konden we door als die champignon van Mario Brothers... _O-

Ik wens jullie allen een mooie, zonnige en fijne boom of boomloze dag vandaag!

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:27

Slijt je barefoot sneller als je met jeans rijd? En maakt het dan nog uit of je met drytex, nubuckleer of softleder rijd?

ELUNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:37

pmarena schreef:
Eluna: ik vind het zadel er nog wel mega hoog bovenuit torenen hoor, ik zou daar zelf echt voor geen meter op zitten :=

Hahahaha echt eh! Maar als ik erop zit, zakt ie mooi hoor! Ben benieuwd hoe lang het duurt eerdat het echt goed zakt!

Afbeelding

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:06

Vandaag de zadelpasservice op visite geweest, wat een aanrader is dat zeg. En zo gaaf om alle merken eens in het echt te mogen aanschouwen. Gewoon een klein feestje.

De nieuwe Barefoot vind ik ook een prachtig zadel, de Ijslander variant. Zo mooi! Maar verliefd geworden op een Westernzadel, van alles had ik dat toch niet verwacht...Zelfs zo verliefd dat ik hem nog even verder wil testen.. Ik ging zitten en was gelijk verkocht, zo maf had dat niet verwacht... wat kan het dan ineens anders lopen als je een onafhankelijk iemand er bij hebt. Superservice ook, echt heel leuk. Heel blij mee dat we dat toch eens hebben laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:35

Welk westernzadel??

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:06

Ik had dat ook Ollytje, ik ging eigenlijk voor een boomloos dressuurtype (omdat ik dat nu eenmaal gewend was) en heb nu een barefoot Arizona :D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:42

De Freemax. Hier even op Dirkje de fjord, daar lag hij trouwens net zo mooi op als op mijn Tink. Zat erg fijn, voelde veilig en lag ook als een huis, zelfs met het kifra bont pad bleef hij mooi op de plaats, niet schuiven..niks..Dat is voor mijn tinker best uniek.

Zowel Ghost als de Freemax liggen stabiel op mijn tinkkie. Mijn man kwam uit op de Ghost Barocco voor zijn fjord. Hij voorliefde voor western en ik voor Barok, hihi. Nou moet ik eerlijk zeggen dat hij met zijn lange benen moeilijk uit komt in de 16" vandaar dat we hem nog even testen, want hij rijd toch ook wel eens op de tink... en dan is het wel zo fijn als hij er ook in past. Maar tjeumppie een prachtig mooi zadel vind ik de Freemax.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:28

ELUNA schreef:
pmarena schreef:

Hahahaha echt eh! Maar als ik erop zit, zakt ie mooi hoor! Ben benieuwd hoe lang het duurt eerdat het echt goed zakt!

[ [url=m/jq85Vh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo hee, dat ziet er inderdaad een heel stuk beter uit +:)+

Suf dat hij zonder ruiter er op dan zo heel hoog ligt nog. Maar dat komt vast goed :)

Leuk Ollytje dat je zo lekker wat hebt kunnen proberen, en dat hoor je toch best vaak, dat men uiteindelijk iets (heel) anders kiest dan wat in theorie de voorkeur had :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:32

Vandaag even de Brockamp BK support barebackpad uitgeprobeerd met Winnie. Hij zit wel lekker, maar ik blijf voor nu toch maar bij de Christ Iberica. Wil eigenlijk zoiets maar dan zonder band over de rug dus hij is inmiddels alweer verkocht, dat ging snel op Facebook :')

Vind dat deze pad een mooie pasvorm heeft en door het suède blijf je goed zitten. Paard liep er ook mooi ontspannen onder. Nadeel vind ik wel de sympanova onderzijde waardoor ik er altijd een dekje onder zou doen. Hij zat verder lekker, maar vond hem nou niet super bijzonder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:05

Jets schreef:
Vandaag even de Brockamp BK support barebackpad uitgeprobeerd met Winnie. Hij zit wel lekker, maar ik blijf voor nu toch maar bij de Christ Iberica. Wil eigenlijk zoiets maar dan zonder band over de rug dus hij is inmiddels alweer verkocht, dat ging snel op Facebook :')

Vind dat deze pad een mooie pasvorm heeft en door het suède blijf je goed zitten. Paard liep er ook mooi ontspannen onder. Nadeel vind ik wel de sympanova onderzijde waardoor ik er altijd een dekje onder zou doen. Hij zat verder lekker, maar vond hem nou niet super bijzonder.

[ [url=m/ZBMYzu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WZlHgt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/L3LHsr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al eens naar de Mandriana en Toscana van Cavallin gekeken? Die hebben een zomer aanbieding nu..... Vraag maar bij BuitenZinnig (ik weet dat je hier geen reclame mag maken, maar het probleem van "band over de rug" is dan opgelost - en er zit ook geen Sympanova aan de onderkant - dus zie dit als informatie ;) )

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:43

Wel een mooi bbp, Jets. Ziet er wel uit alsof je daar best stevig in zit. Wat bedoel je precies met een band over de rug?

Als we het nu toch over bbp's hebben, ik heb de Barefoot Ride On pad maar ik vraag me af of ik hem wel goed op mijn paard leg. Geen idee of ik deze vraag wel hier mag stellen maar wie niet waagt, die niet wint :D
Dit zijn een screenshots van een filmpje die ik afgelopen week maakte. Ik heb het idee dat ik veel te ver achterop de pad zit. Moet die pad verder naar achter liggen, of hoort dit zo? Mijn paard heeft een hoge schoft maar wel een best rechte rug.
Afbeelding
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:08

Kwetal, thanks voor de info. Heb ze wel eens gezien ja, maar vind ze wat te zadel achtig. Zou dan liever zoiets als de Iberica willen, een pad, maar dan met inlagen oid en zonder die band. Ik ga eens kijken wat er voorbij komt want we gebruiken het bijna nooit, dus het is niet dat ik er heel hard een nodig heb haha. Als er tweedehands iets voorbij komt vind ik het wel leuk om te proberen :) De BK pad is prima, maar ik vind hem niet zo speciaal en nogal overprijst. Vond de kleur ook net vloeken bij mijn fjord haha. Wel vond ik hem fijner dan de ride on pad, maar die heb ik eigenlijk alleen met schaapzitting gebruikt.

Linda ik vind het er apart uit zien haha. Komt denk ik door de hoge schoft. Daarnaast is hij heel anders gevormd dan bijvoorbeeld de BK pad. Zou proberen hem naar achter te leggen, maar misschien kom je dan met de singel verkeerd uit. Met de band bedoel ik dat de singelstoten vast zitten aan een band die niet halverwege stopt, maar van de ene naar de andere kant over de rug lopen. Vind dat niet zo prettig voor het paard.

Bij ons lag de ride on pad zo.
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande even voor de beeldvorming van een Mandriana - leverbaar in de zelfde medicinale lamsvacht als de Christ - een pad met inlagen, daar bovenop een brede klittenband V met de singelstoten (en een cantle - maar de Iberica heeft tenslotte daar een blok zitten in de zitting, dus dat is niet het verschil) daarop kan je een klittenband doen voor beugels en dan komt de zitting van lamsvacht - maar tegenwoordig ook van (kunst)suede, dan is het de Toscana (kijk maar op de website of Facebook voor foto's daarvan)... Het is geen zadel. Maar uiteindelijk zagen de eerste Torsions en Barefoot er ook zo uit. ;) Overigens is de getoonde pad hier met Micronappa gemaakt, tegenwoordig van Airshell (ventilerende stof)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:53

Ja ik vind dat dus te veel zadelachtig :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:20

Constructie is vrijwel identiek aan de Iberica, maar dan met dat tussenstukje waardoor je geen band over de rug van je paard hebt. Het kan ook zonder de cantle... :)* verder is er niet een merk die deze constructie maakt. En de computertest is buitengewoon goed voor een BBP.... :o

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:22

Ik kom weer even binnenvallen met een vraag.

Ik rijd nu endurance met een barefoot cherokee. Ik merk dat ik hier af en toe steun in mis. En mijn zadel is scheef. Ella is in april geweest voor 1 van mijn paarden en heeft meteen naar dat zadel gekeken.

Wat voor zadel raden jullie aan voor endurance? Waar ik wat meer steun in heb.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:26

Jets schreef:
Linda ik vind het er apart uit zien haha.

Bij ons lag de ride on pad zo.
[ [url=m/MBLviX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het ligt dus niet aan mij, haha. Ik vond het er namelijk ook raar uit zien. Volgende keer ga ik eens proberen hem verder naar achteren te leggen. Op jouw foto ziet het er beter uit ja :j

Dat van die band snap ik wel ja. Lijkt mij ook niet prettig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:27

Hoe mis je steun bij de Cherokee? Je kan immers kniewrongen plaatsen, helpt dat al iets? Of heb je die al?
Ik denk dat het heel persoonlijk is, ik had in de Ghost Quilty al meer steun door de dijwrongen.
Maar in mijn geval is een wat kleiner zadel vooral prettiger(zolang ik er nog maar met mijn benen in pas.
Ik heb een Espaniola S2, die is eigenlijk te groot, dat is gevoelsmatig net als rijden met een hard bbp, geen steun achter, geen steun voor. Nu moet ik zeggen ik vind het erg fijn zitten hoor, ik heb niet het gevoel dat ik (erg) instabiel zit. Maar steun is het niet.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:40

Mijn benen bewegen nogal en aangezien je de meeste in draf zit, ben ik ook meer aan het kijken naar een meer boomzadel, ivm de drukverdeling die ik dan weer niet vertrouw met een barefoot :o

Ik heb niet zoveel met de ghost zadels ( niet zo mooi) en spaanse zadels vind ik ook niets.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:44

Kwetal misschien komt het inderdaad door de cantle, ik vind hem gewoon erg op een zadel lijken haha. Maarja deze kom je ook niet snel tweedehands tegen om even voor een leuke prijs te proberen en te houden als het bevalt helaas haha.

Joyce misschien kun je een Trekker proberen? Ik heb een Classic en vind hem wel boomzadel achtig. Ik heb de Cherokee verkocht en twijfel nog of ik de cheyenne of de trekker hou :)