[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:51

Zadel is binnen :) Het voelde wel een beetje alsof hij iets klapperde op de achterkant vergeleken met de cheyenne die ik van het weekend geprobeerd had. Eens kijken wat andere inlagen doen.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:54

@rollyjogered: Dat heet het ook (aalstreep) maar die moet wel duidelijk zichtbaar zijn :) net aalstrepen op de benen en 'cobwebbing' op het hoofd. Oók op een donker paard hoort de vacht dusdanig lichter te zijn dat je die streep duidelijk er uit ziet springen.

pmarena

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:01

Zulke droge plekken naast de schoft zie je natuurlijk liever niet, maar het hoeft zeker niet altijd alarmfase rood te zijn zeg maar. Het is wel iets om goed in de gaten te houden, of alles nog goed past en netjes ligt en je geen verdikkingen / gevoeligheid / temperatuurverschillen / witte haartjes gaat zien.

Je kan natuurlijk ook overwegen om een keer een rit te maken met een drukmetende pad :)

Jets: het zadel ligt wel vrij ver naar voren zo met die singel in de oksels, dus daardoor kan het best een klapperend gevoel geven :j

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:06

Anoniem schreef:
Bij ghost zijn de zweetbladen niet voor het paard van verschil toch, ten opzichte van modellen zonder zweetblad?
Dus meer/ minder schuiven?
Als ik mobiel ben wil ik de quevis eens testen, die spreekt me al zolang aan.
Korte vrij stevige fjord hier ( maar geen tafelmodel)..

De zweetbladen beïnvloeden zeker het schuiven!
De Roma is dus iets stabielere dan bvb de Quevis. Is logisch ook...
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 26-06-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:07

Ja wel he? Dat idee had ik ook al.. heb ook het idee dat het door haar buik komt dat de singel wat naar voren ligt. Dit was na het rijden. Volgende keer leg ik hem nog wat verder jaar achter :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:09

Dat idee heb ik niet alleen, dat weet ik wel zeker :D

Maar dit is dan dus Oeps...? :))

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:56

rollyjogered schreef:
DubbelDun schreef:
@rollyjogered: ik zie geen aalstreep, maar dat terzijde :)
De droge plekken zijn niet aan beide zijden gelijk, dat is verontrustend. Dat kan veroorzaakt worden door ongelijke belasting, bijv meer aan één kant lichtrijden.
De plek lijkt op de plek van de pommel te liggen en zolang die niet dikker is of warmer lijkt het me geen drukplek.

ik dacht dat dat een aalstreep heet, die over de ruggegraat tot in de staart loopt. maar maakt ook niet uit. :D
de plekken zijn even warm als de rest, alleen droog. nooit dik/opgezwollen.
met m'n vorige zadel (ghost quevis) kreeg ze rechts een mega grote drukplek. deze is met het verharen naar de zomervacht gelukkig verdwenen. maar dat wil ik natuurlijk niet nog een keer. :(

Dat is geen drukplek geweest, anders was hij niet verdwenen. Die van mij had t van de Hidalgo (of de Grandeurpad, wie zal t zeggen. Kunnen ze toch ergens hun hitte niet kwijt ofzo. Met de Ghost Quevis weer nergens last van. Die grote witte plekken blijven toch een raadsel.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:46

pmarena schreef:
Dat idee heb ik niet alleen, dat weet ik wel zeker :D

Maar dit is dan dus Oeps...? :))

Haha die gaan we eraf trainen :P Ja dit is Oeps <3

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:17

Carl123 schreef:
Anoniem schreef:
Bij ghost zijn de zweetbladen niet voor het paard van verschil toch, ten opzichte van modellen zonder zweetblad?
Dus meer/ minder schuiven?
Als ik mobiel ben wil ik de quevis eens testen, die spreekt me al zolang aan.
Korte vrij stevige fjord hier ( maar geen tafelmodel)..

De zweetbladen beïnvloeden zeker het schuiven!
De Roma is dus iets stabielere dan bvb de Quevis. Is logisch ook...

Het zweetblad ligt er los op - niet net zoals bij - bijvoorbeeld - Barefoot met singelstoten onderaan het zweetblad, waardoor het zweetblad meehelpt het zadel op zijn plek te houden. Wel grappig dat sommige mensen het zo ervaren...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:35

Heeft de maker van de Ghostzadels eigenlijk een actuele website? Ik zie nu alleen een site met de oude versie zadels met kleurtjes etc.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 00:06

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:59

Kwetal schreef:
Het zweetblad ligt er los op - niet net zoals bij - bijvoorbeeld - Barefoot met singelstoten onderaan het zweetblad, waardoor het zweetblad meehelpt het zadel op zijn plek te houden. Wel grappig dat sommige mensen het zo ervaren...

Ja precies: door hoe het samengesteld is, heeft het geen effect op de ligging. Mogelijk door extra materiaal wel op de ruiterstabiliteit? En daardoor voor het gevoel op de ligging?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:44

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:49

Dank Kwetal!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:38

Skippy01 schreef:
Kwetal schreef:

Ja precies: door hoe het samengesteld is, heeft het geen effect op de ligging. Mogelijk door extra materiaal wel op de ruiterstabiliteit? En daardoor voor het gevoel op de ligging?

Klopt. De langere zweetbladen geven iets meer steun voor de ruiter, zeker als je vetleer/nubuck/suede/lorica gebruikt icm rij laarzen. Dan is het stroever en heb je voor je gevoel meer steun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:18

Dat kan ik me wel voorstellen ja.
K houd juist wel van dat minimalistische heb ook wen hele tijd een horseman outfitter gereden.
Zalig.
Alleen een overtrokken boom was dat qua aanblik. ( en fenders).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:24

Dankjewel Mindfull - _/-\o_

Het is altijd lastig te bepalen hoe iemand anders iets voelt.... soms pakt het anders uit dan je verwacht. Daarom is het ook van belang zelf iets te proberen....

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:20

Ik heb een FRA vika, maar na het bezoek van de osteopaat vandaag ga ik toch maar op zoek naar wat anders. Welke keuze is er allemaal? Zodat ik me goed kan voorbereiden op het bezoek van de zadelmaker. Ik ken Barefoot, Ghost en Trekker. Wat is er nog meer?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:22

Wat was je probleem met je huidige zadel Irene?
Het is afhankelijk of je bijvoorbeeld western, dressuur of iets er tussenin zoekt.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:03

Er is onvoldoende schoftruimte en dit is niet te corrigeren met een pommel of extra inlages. Ik ben een recreatieve ruiter, de FRA Vika is een veelzijdigheidszadel. Dat vind ik ook prima, maar western zou ik ook prima vinden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:57

Als er onvoldoende schoftruimte is valt barefoot naar alle waarschijnlijkheid af.
Is dit trouwens de mening van de osteopaat, of ook terug te zien in de problemen van je paard.
Western hangt ook af van de beschikbare lengte ;)

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:00

Ik heb vandaag gereden met een vinger tussen zadel en schoft en voelde in de draf constant de druk van het zadel. Mijn pony heeft een lichte zwelling bij zijn schoft en was bijzonder gevoelig onder de vingers van de osteopaat, terwijl hij er meestal van in slaap valt.
Ook heb ik Ella al langs gehad. Zij heeft dit in eerste instantie geconstateerd en een andere pommel en meer inlages geadviseerd. Ik heb nu dus de indruk dat dit onvoldoende is.
Waarom valt barefoot af?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:03

Oef echt zwelling bij de schoft, als je Ella er al bij gehaald hebt, dan heb je misschien al meer zadels gezien ook of niet?
Barefoot heeft een zeer vergelijkbaar systeem met FRA, de kwaliteit van BF is gok ik wel een stuk beter, dus misschien scheelt het ietsie, maar als je de FRA niet passend krijgt is de kans dat je dat met BF wel kan vrij klein.

Ella nogmaals uitnodigen een optie? (sowieso nadat de zwelling is weggetrokken en ze weer goed loopt)

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:25

Ik heb Ella gehad voor controle van het zadel. Ze heeft me toen niet specifiek andere zadels laten zien. Ik heb haar inderdaad al een berichtje gestuurd. Rijden doe ik voorlopig niet!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:03

Ik zou dan gewoon een barefoot passen als je dat graag wilt..Heb zelf het idee dat sommige modellen van edix niet genoeg schoftvrijheid bieden na het zien van een paar foto's,maar kan ernaast zitten hoor..