xyzutu2 schreef:Hmm, ook niet echt mijn smaak, die nieuwe Barefoot Fur zonder fur.

Zo zie je ineens ook hoe plat en vormloos het zadel eigenlijk is, wat normaal gesproken wordt verhuld door het bont. Een beetje een pannenkoek-shetlandzadeltje in het groot.

Nou zeg! Hoe kom je daar nou toch bij?
Er is JUIST niets vormeloos aan een Barefoot.... hier zie je een foto van een losse basis, weinig zadels die zoveel ruimte bieden voor een oplopende schoft en korte rug hoor

Jij hebt het over de ruimte voor het paard, ik heb het over de zitting van de ruiter.
Als je dit zadel vergelijkt met de foto's Avalon 87 dan heeft die Barefoot door de oplopende cantle qua zitting veel meer schwung waardoor de ruiter makkelijker zijn plekje vindt, daar ook blijft zitten en niet te ver doorschuift naar achteren waar de rug minder draagkracht heeft.
Citaat:
Er is meer dan genoeg dat de ruiter op de plek houdt, die hele achterrand namelijk

Alleen het loopt dus niet schuin op inderdaad, wat ik persoonlijk juist een voordeel zou noemen want op een schuin vlak zitten voegt weinig goeds toe aan je houding.
Agree to disagree?
Je hebt inderdaad ruiters die een zo vlak en ruim mogelijke zit zoeken, anderen willen juist een zadel dat de ruiter door zijn schwung op het sterkste deel van de paardenrug houdt. Met als ene exces natuurlijk de boom-dressuurzadels met een lepel die bijna verticaal omhoog steekt, en aan de andere kant van het boomspectrum bijvoorbeeld de Malibaud Guardian zadels die helemaal plat zijn en nergens houvast bieden voor de ruiter.
Ik ben meer voor zadels met een kuipje (vandaar de Ghost) omdat ik een paard heb met een korte rug; bij zo'n paard kun je je geen tijdens het rijden naar achteren verschuivende zit veroorloven, helemaal niet als je zadel ook aan de lange kant is. Maar als je paard groot is, een lange rug heeft en je ook helemaal achterin het langste boomloze zadel niet in de buurt van de achterste ribben komt te zitten dan past zo'n zadel natuurlijk ook.
Citaat:
Ligt dus op zich niet aan een platte rand versus een schuine rand, maar gewoon aan een ruimer werkende zitting.