[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:11

Hmm, ook niet echt mijn smaak, die nieuwe Barefoot Fur zonder fur. ;)
Zo zie je ineens ook hoe plat en vormloos het zadel eigenlijk is, wat normaal gesproken wordt verhuld door het bont. Een beetje een pannenkoek-shetlandzadeltje in het groot. ;)
Zo zonder bont zie ik trouwens ook meteen waarom ik ruiters op het foto's met het bontzadel zo ver naar achteren vind zitten, al dan niet met achteroverklappend achterblok; zonder normale stevige, schuin oplopende cantle is er namelijk niets wat de ruiter op zijn plek houdt.
Ik ben heel benieuwd naar testfoto's met dit zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:14

Avalon87 schreef:
[ [url=m/tISAga.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag de barefoot Cheyenne gepast van een stalgenootje. Ik vind het erg wennen! Hoe vinden jullie hem liggen? ( voor zover een foto beoordeelbaar is uiteraard) op de laatste foto ligt het zadel erg scheef zie ik nu.

Op die laatste foto vanaf de rug gezien lijkt het zadel zelf ook erg schuin te zijn. Als je dit zadel vaker wilt gebruiken zou ik eens kijken naar de inlages en of je het zadel zelf recht kunt krijgen, want anders loop je kans dat je de scheefheid van de vorige ruiter+paard aan jou en je pony doorgeeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:22

Vandaag heb ik met Lilianne een Ghost Roma uitgezocht en meteen gekocht.
Normaal heeft ze die niet maar toevallig had ik op de Bokt markt gezien dat ze er eentje z.g.a.n. in de verkoop had voor iemand anders.
Echt super fijn want nu kan ik er morgen al mee rijden en hoef ik niet langer te wachten *\o/*

De Roma is echt wat ik ervan verwacht had, niet te breed op mijn brede paard en ligt echt heel stabiel. Ik ben zelf behoorlijk scheef in mijn lijf, mijn paard ook en dat versterkt elkaar waardoor ik met mijn oude zadel steeds naar rechts zakte. Het proefrijden hebben wij, door omstandigheden, in de roundpen gedaan en zelfs op de volte zakte het zadel helemaal niet weg. Het zit wat minder stabiel, waardoor ik mezelf meer in balans moet houden en dat werkt heel goed uit.
En Cherise liep na een paar rondjes lekker ontspannen, stelling wat nog niet wat ik hebben wil, maar er was geen verzet en ze werkt mee.

Helaas natuurlijk nog geen foto's gemaakt, maar wel weer lekker om een ontspannen paard te hebben.

Het enige puntje waar ik nog mee zat is dat het zadel, nubuck zitting met vetleren zweetbladen, erg stroef is en ik met mijn rijbroek met kunstleer een beetje te vast zat, waardoor mijn bovenbeen niet langs het zadel wilde hangen. Dit had ik vroeger met mijn Torsion ook.
Het leuke is dat ik nu weer nieuwe rijbroeken mag kopen.

Hebben jullie dat ook met jullie rijbroeken?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:39

xyzutu2 schreef:
Avalon87 schreef:
[ [url=m/tISAga.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag de barefoot Cheyenne gepast van een stalgenootje. Ik vind het erg wennen! Hoe vinden jullie hem liggen? ( voor zover een foto beoordeelbaar is uiteraard) op de laatste foto ligt het zadel erg scheef zie ik nu.

Op die laatste foto vanaf de rug gezien lijkt het zadel zelf ook erg schuin te zijn. Als je dit zadel vaker wilt gebruiken zou ik eens kijken naar de inlages en of je het zadel zelf recht kunt krijgen, want anders loop je kans dat je de scheefheid van de vorige ruiter+paard aan jou en je pony doorgeeft.

Bedankt voor je reactie! Ik ga zelf niet met dit zadel rijden. Was om ff te proberen en als het wat is koop ik er zelf eentje. Ik vond t erg wennen , had het gevoel dat ik een soort van kussen op de pony aan het binden was, haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:47

Avalon87 schreef:
[ [url=m/c7HFVr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MuiiHK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk nu wel!

Zadel volgende keer even goed recht bovenop de pad en op het paard leggen inderdaad, dan zit het misschien heel anders en kun je pas goed testrijden :j

Op deze foto's is overigens absoluut niet te zien of er iets aan het zadel scheef zou zijn :?

Maar dat kan je natuurlijk altijd even kritisch bekijken in het echt, van bovenaf zie je dat het beste of de afstand tussen pommel en cantle rechts en links gelijk is, en alles symmetrisch zit :)

Avalon87

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:51

Dankjewel! Daar zal ik maandag even op letten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:53

pmarena schreef:
Op deze foto's is overigens absoluut niet te zien of er iets aan het zadel scheef zou zijn :?

:? Als je een zadel teveel naar links legt, dan komen de linkerkussens en linkerhelft van de cantle lager te liggen aangezien de rechterhelft hoger (want op de ruggengraat) ligt. Gewoon logisch. :) Dit zadel ligt teveel naar links op de foto en dus ligt de linkerhelft van de cantle zoals te verwachten wat lager, maar de linkerkussens zijn juist hoger. Dat geeft aan dat het zadel getordeerd is (ene deel draait de ene kant op terwijl het andere deel de andere kant op draait). Ik heb dit wel vaker gezien, soms stomweg omdat de cantle teveel naar opzij is geplakt oftewel scheef is, maar soms ook doordat het zadel scheef weggehangen wordt of actief scheefgetrokken wordt door een scheef paard of een scheve ruiter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:55

xyzutu2 schreef:
Zo zie je ineens ook hoe plat en vormloos het zadel eigenlijk is, wat normaal gesproken wordt verhuld door het bont. Een beetje een pannenkoek-shetlandzadeltje in het groot. ;)

Nou zeg! Hoe kom je daar nou toch bij? -O-

Er is JUIST niets vormeloos aan een Barefoot.... hier zie je een foto van een losse basis, weinig zadels die zoveel ruimte bieden voor een oplopende schoft en korte rug hoor :j

[img]http://barefoot-saddle.nl/nl/shop/out/pictures/wysiwigpro/fck_pictures/schoftruimte.jpg]Afbeelding[/img]

Citaat:
Zo zonder bont zie ik trouwens ook meteen waarom ik ruiters op het foto's met het bontzadel zo ver naar achteren vind zitten, al dan niet met achteroverklappend achterblok; zonder normale stevige, schuin oplopende cantle is er namelijk niets wat de ruiter op zijn plek houdt.
Ik ben heel benieuwd naar testfoto's met dit zadel!

Er is meer dan genoeg dat de ruiter op de plek houdt, die hele achterrand namelijk :P
Alleen het loopt dus niet schuin op inderdaad, wat ik persoonlijk juist een voordeel zou noemen want op een schuin vlak zitten voegt weinig goeds toe aan je houding.

Alleen je krijgt er wel meer zitruimte door inderdaad, waardoor een zitting wat sneller te groot kan zijn en je dus snel verder naar achteren kan schuiven dan bij een korter (werkende) zitting.

Ligt dus op zich niet aan een platte rand versus een schuine rand, maar gewoon aan een ruimer werkende zitting.

Voordeel hiervan is dat sommige mensen die bvb. normaal een maat 2 zadel nodig hebben, hierdoor toe kunnen met een maat 1 zadel. En er zijn ook genoeg mensen die wat meer zitruimte wel fijner vinden.

Maargoed uiteraard zal niet iedereen het fijn vinden nee :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:09

Ik vind het juist een onwijs schattig zadeltje, de Fur zonder Fur! Ik ben benieuwd hoe hij zit. Hoe ziet hij eruit van de voorkant? Hoe zit het met de pommel daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:14

pmarena schreef:
xyzutu2 schreef:

Nou zeg! Hoe kom je daar nou toch bij? -O-

Er is JUIST niets vormeloos aan een Barefoot.... hier zie je een foto van een losse basis, weinig zadels die zoveel ruimte bieden voor een oplopende schoft en korte rug hoor :j

Jij hebt het over de ruimte voor het paard, ik heb het over de zitting van de ruiter. :)*
Als je dit zadel vergelijkt met de foto's Avalon 87 dan heeft die Barefoot door de oplopende cantle qua zitting veel meer schwung waardoor de ruiter makkelijker zijn plekje vindt, daar ook blijft zitten en niet te ver doorschuift naar achteren waar de rug minder draagkracht heeft.

Citaat:
Er is meer dan genoeg dat de ruiter op de plek houdt, die hele achterrand namelijk :P
Alleen het loopt dus niet schuin op inderdaad, wat ik persoonlijk juist een voordeel zou noemen want op een schuin vlak zitten voegt weinig goeds toe aan je houding.

Agree to disagree?
Je hebt inderdaad ruiters die een zo vlak en ruim mogelijke zit zoeken, anderen willen juist een zadel dat de ruiter door zijn schwung op het sterkste deel van de paardenrug houdt. Met als ene exces natuurlijk de boom-dressuurzadels met een lepel die bijna verticaal omhoog steekt, en aan de andere kant van het boomspectrum bijvoorbeeld de Malibaud Guardian zadels die helemaal plat zijn en nergens houvast bieden voor de ruiter.
Ik ben meer voor zadels met een kuipje (vandaar de Ghost) omdat ik een paard heb met een korte rug; bij zo'n paard kun je je geen tijdens het rijden naar achteren verschuivende zit veroorloven, helemaal niet als je zadel ook aan de lange kant is. Maar als je paard groot is, een lange rug heeft en je ook helemaal achterin het langste boomloze zadel niet in de buurt van de achterste ribben komt te zitten dan past zo'n zadel natuurlijk ook.

Citaat:
Ligt dus op zich niet aan een platte rand versus een schuine rand, maar gewoon aan een ruimer werkende zitting.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar zeggen we het anders? Doordat de smalle, verticale cantle verder naar achteren staat dan waar de ruiterkant van de normale cantle begint, zorgt deze smalle, verticale cantle er dus wel voor dat het platte deel van de zitting langer wordt waardoor de ruiter meer ruimte naar achteren heeft en zich dus zelf middenin het zadel zal moeten houden voor een goede belasting van de paardenrug?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:07

Leuk Tiwi, gefeliciteerd :)F
Als je de nubuck zit even invet, heb je een vetlederen zit, minder stroef <<)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:34

Ik heb net het heel zadel al uit elkaar gehaald en ingevet met Urad Oil. Mijn broek plakt vooral op de vetleren zweetbladen, niet zo zeer op het nubuck geloof ik, het is net alsof mijn been er niet langs naar beneden wil glijden.
Morgen probeer ik het met een spijkerbroek met enkele binnennaad. Het broek-probleem is op te lossen met nieuwe broeken, mijn rijbroeken hebben sowieso hun beste tijd gehad.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:33

Hier is Lilianne ook geweest vandaag :D Met dank aan o.a. Sure_lee en andere lieve bokt vriendinnetjes waarvan ik het pasconsult voor mijn verjaardag cadeau kreeg voor. Ook mijn zadel (Barefoot Cheyenne) ligt goed op mijn Fjord :D Echt super blij mee. Ik hoef enkel even de inlages van mijn pad veranderen. Ik had er nu moosgummi & HD inlages samen in en dat was toch een te grote stapel. Ze liep beter op de moosgummi inlages in combinatie met de PU-foam inlages :j Dus die hoef ik er alleen even bij te kopen en dan zijn we er weer klaar voor +:)+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:40

Super zeg!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 05:21

Vind het zadel met bont ook veel mooier, maar vind wel dat ze het knap gemaakt hebben zo zonder schaap!
Misschien voor mensen met een schaap allergie :D

Wat leuk dat je meteen je zadel hebt tiwi! Veel plezier ermee!
Ik rij altijd met gewone broeken, geen paardrijbroek :)

Wat een lief cadeau Jets! En fijn om te weten dat het goed ligt en wat je nog aan kan passen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:34

Ik zou zelf ook altijd voor schaap gaan, is gewoon heerlijk spul :j

Maarja er zijn toch best wat mensen die het een beetje eng vinden ofzo, vooral met regen e.d. en dan leer een soort veilige keuze vinden. Vandaar wat aan het experimenteren hoe we dat ook op een mooie manier aan kunnen bieden en ik moet zeggen dat dit nieuwe Softleder echt wel heul erg super aanvoelt zeg!

Wauw Jets dàt is een lief & nuttig cadeau *\o/* Maar oei HD inlages met nog een moosgummi er onder dat is wel een heftig pakket hoor, komt zelden voor dat een paard dat echt nodig heeft.... HD met zachte inlages is al bijzonder eigenlijk want de HD op zich kunnen héééél veel hebben :j

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:28

Zou het met regen echt kwaad kunnen voor het schaap? Ik krijg de vraag nu ook over mijn schaapje... (Scheerwol).. Lijkt me wel meevallen toch?
En anders moet het voor de verandering gewoon eens droog blijven als ik rijd :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:24

Nah er rijden zat mensen met schaap buiten, maar het zal denk ik ook wel gewoon zijn wat je zelf fijn vindt :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:35

Ik denk dat de voorkeur voor schaap of niet idd erg persoonlijk is. Ik vind wol/lamsvacht heel vervelend in onderhoudt, het zakt zo in gaat vilten en dan moet je het weer borstelen en dan ziet het er nog niet uit(mijn mening). Ik ben te lui voor schaap onderhoudt, liever leeren zadel, suede barebackpads en stoffen dekjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:13

Vind ik ook hoor Daphne, schaap is natuurlijk sowieso kwetsbaarder voor slijtage zeg maar.
Maar in het geval van de Lazy Mountain / Happy Valley vind ik het extra comfort het dubbel en dwars waard :j

Net zoals van die ouderwetse houten klompen langer mee gaan dan heerlijk soepele schoenen, maarja dan kies ik toch het laatste hoor, comfort vind ik dan toch belangrijker dan zo lang mogelijk mee gaan :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:49

pmarena schreef:
Wauw Jets dàt is een lief & nuttig cadeau *\o/* Maar oei HD inlages met nog een moosgummi er onder dat is wel een heftig pakket hoor, komt zelden voor dat een paard dat echt nodig heeft.... HD met zachte inlages is al bijzonder eigenlijk want de HD op zich kunnen héééél veel hebben :j

Ja ben er ook super blij mee :D Ja klopt het was echt te veel. Ik heb dat destijds uit bezorgdheid gedaan ivm de droge vierkante plekken die ik bleef houden. Hier werd toen gezegd dat mijn zadel ook nog naar mijn paard moest vormen, dus ik ben er een tijdje mee blijven rijden. Ik was gewoon een beetje bang dus heb het gedaan om pijn etc. bij haar te voorkomen, maar nu bleek dus dat het echt te stug werd daardoor. Ze drukte haar rug heel erg weg en met Liliannes pad waar moosgummi & pu-foam in zat zag je echt duidelijk verschil, ze liep veel meer ontspannen en ging helemaal lang en laag lopen :j Dus een zeer nuttig cadeau *\o/* *\o/*

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:12

Zo, deze week eens de Barefoot Barrydale getest. Hij zit best lekker, maar er is toch niet 'het' zadel voor mij, helaas.

Ik heb er lekkere buitenritten mee gemaakt en in de bak gereden. Voor de buitenritten is het een OK zadel om een beetje in een stoelzit door de bossen te stappen. Toen ik rechtop ging zitten, merkte ik alleen dat het biesje bij de kniewrong best wel irritant kan zijn, omdat ik dat in mijn been voelde prikken. Ondanks dat hij verder best goed zit, vond ik het zadel breder voelen toen ik mijn beugels wat korter had, omdat ik toen met mijn bovenbenen net bij dat rare boogje van de wrongen kwam. Ik heb gelukkig geen last gehad van mijn heupen na een lange buitenrit (2 uur), wat ik met de Cheyenne wel had.

Voor in de bak vond ik de Barrydale niet zo fijn. Ik hou zelf van veel contact met mijn pony, vooral bij mijn onderbenen. Dit had ik met de Barrydale niet, waardoor ik harder moest aansporen dan anders. Verder had ik niet het idee dat de wrongen veel verschil maakten, want mijn knieën raakten ze niet aan.

Niet helemaal mijn ding dus, helaas. Maar hij blijft mooi :)

Ik heb overigens de Barrydale maat 1 getest en ik ben zelf 1.67 en kwam dus niet ver onder het zadel vandaan. Dat zal zeker meespelen bij het wel of niet contact met het paard hebben. :)

Verder heb ik nu een hkm pad in gebruik met Memory foam inlages en gewone zachte inlages daaronder. Deze combinatie kwam het beste uit de halstertouw-test en met deze pad drukt er geen randje in het schoft :)

Omdat de Barrydale het niet is geworden, ga ik nu kijken naar een ghost. Tennan bood aan langs te komen met haar Roma Piccolo (wat heel lief van haar is!) en ik heb heel veel zin om daar eens op te zitten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:45

Jets: dat is altijd fijn, als je zo duidelijk verschil merkt +:)+
Inlages kunnen zo veel verschil maken :j

Runa: Ojee, dan zal een zadel met minder zweetblad zeker beter gaan bevallen zo te horen :j Lief van Tennan +:)+

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:05

Ben benieuwd of hij je bevalt Runa!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:30

Kan me zomaar voorstellen dat over een paar jaar het mogelijk is om de schaapseatsaver van de Fur zadels los te koop zijn. Zal toch wat eerder slijten dan leer.
Misschien zijn er wel mensen met een geldboom die een leren versie kopen voor als het regent :P

Fijn dat je de Roma Piccolo mag testen, handig! Je zou ook nog naar een barefoot zonder zweetbladen kunnen kijken.

Ik heb vanavond nog een heerlijk ritje gemaakt :D Was heel druk geweest op het werk, en morgen ga ik naar Animal Event. Normaal zou ik dan niet gaan rijden omdat ik te veel last van mijn rug zou krijgen. Máár, nu heb ik zo'n fijn zadel :D Heb heerlijk gereden :D
Afbeelding