voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:55

Heb je 'm niet per ongeluk andersom ?

Met goed op z'n plaats drukken en dan met beleid de rits dichtdoen, moet het toch altijd lukken ?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:56

teamwork :+ Laat iemand de ritsen goed open houden en steek dan de pommel er in, niet eerst één zijkant, dan heb je kans dat de andere er niet in gaat, maar ongeveer gelijktijdig. Dan het leer fatsoeneren, zodat je niet aan de rits hoeft te trekken, maar rustig dicht kunt ritsen. Ritsen willen wel eens sneuvelen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:57

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:42

unihorses schreef:
moet er een lange singel aan? :?
dacht juist dat hoe korter hij is hoe steviger hij ligt?
heb er nu een 20 cm singel aan, korter krijg je ze niet :+

Volgens mij is het juist het best om er een lange singel aan te doen, omdat dan de singelstoten niet gaan schuren :) Ik heb voor paardlief een mooi formaat nu, 60 cm aan de Cheyenne en 80 cm aan de Christ. Wilde eerst nog langere hebben maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan want ze is aardig aan het afvallen :+

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:45

Kirsha schreef:
Ik heb vandaag 15 km gereden met mijn Christ Iberica Plus :D Eerste lange buitenrit sinds paardlief hier staat, veeeel gestapt en een paar lange stukken gedraafd, genieten! Wat een schat is het toch :+:

Klinkt super, wat voor paard heb je?
Ben erg geinteresseerd in een iberica plus voor mijn shire. Jij zit lekker op de lange afstand?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:01

jenn0dv schreef:
Kirsha schreef:
Ik heb vandaag 15 km gereden met mijn Christ Iberica Plus :D Eerste lange buitenrit sinds paardlief hier staat, veeeel gestapt en een paar lange stukken gedraafd, genieten! Wat een schat is het toch :+:

Klinkt super, wat voor paard heb je?
Ben erg geinteresseerd in een iberica plus voor mijn shire. Jij zit lekker op de lange afstand?

Als een luie stoel! Ik heb een Tinker, inmiddels iets minder tonnetjerond dan in het begin maar toch nog wel aardig breed. Ik zat als een huis. Het enige mindere vind ik de singelstoten, zitten iets te ver naar voren naar mijn zin waardoor de voorkant naar onder wordt getrokken en de achterkant wat omhoogkiept zeg maar, als je paard een beetje een buik heeft tenminste. Je merkt daar qua rijden niets van, ook vanwege de inlages, het ligt heel stevig. Het ziet er dan alleen voor het oog wat minder mooi uit (vind ik dan) maar goed, dat kan natuurlijk per persoon verschillen en misschien doe ik het ook wel gewoon verkeerd :P Heb met de Iberica wel meer het idee dat ik 'op' mijn paard zit in plaats van er 'in', maar ik ben een Cheyenne zonder VPS gewend dus daar zal het wel aan liggen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:19

Thanks voor je reactie Kirsha, dat was snel ;) Kan me voorstellen dat het echt super lekker zacht zit. Heb je er verder nog wat onder?
Voelt het ook stevig, je zit? In de zin van mis je je beugels als je rijdt, voor steun? Of geven de voor- en achterkant genoeg steun?

Shire-lief heeft nu nog geen buik, maar hij is nog flink in de groei. Zat wel eens te twijfelen om hem te gaan inrijden met een Iberica Plus, maar hoor zoveel verschillende ervaringen dat ik het nog even niet zo zeker weet. Misschien toch een Freeform, en dan een christ erbij, voor de lekker ontspannen ritjes?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:32

Ik zit nog een beetje in dubio wat ik wil doen qua dekjes. Het liefst wil ik er een halfpad onder gooien met Heavy Duty inlages erin (een pad in normale vorm is natuurlijk geen porem), maar dat gaat wel weer gelijk een bonk geld kosten. De voor- en achterkant geven inderdaad veel steun, Christ zelf geeft aan dat je tot maat 42 in maat Pony zou moeten passen maar daar twijfel ik wel aan. Ik heb maat Pony en heb nog wel genoeg ruimte over maar ik heb maat 38 en ik denk dat het met een maat 42 wel krap zou worden, dan zit maat Paard denk ik lekkerder... Maar ook dat is natuurlijk weer persoonlijk. Ik ga je eerlijk zeggen dat ik er gisteren voor de steun wel beugels aan heb gehangen, puur om in ieder geval iets houvast te hebben als paardlief een gekke sprong maakt. Mevrouw was nogal wiebel, het was haar eerste ritje in een nieuwe omgeving dus ja... Als ik er dan af donder kom ik er never nooit meer op :P

Tja ik twijfelde al zó lang, vond hem eigenlijk veeeel te duur. En toen stond er een bruine (precies de kleur die ik het liefst wilde hebben) op Marktplaats en toen heb ik maar gemaild. En voor ik het wist lag hij achterin de auto :D Inmiddels al van meerdere mensen gehoord dat het echt gewoon een kussen onder je kont is eigenlijk dus ik heb er geen spijt van :)

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:36

Bedankt voor de tips.
Ga morgen weer proberen pff het is een barefoot nut en aardig nieuw dusja :')

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:38

Ja groot gelijk met je beugels. Dus ze kunnen er wel aan! Dat is misschien nog een optie bij het inrijden dan.
Een normale grandeur pad bijvoorbeeld zou teveel opvallen eronder?
Denk dat het alleen al voor mijn paard beter zou zijn als ik maat paard neem? Anders heeft hij zo'n klein frutsel op zijn grote rug :+ Ik zit aan maat 40 zelf, dat zou dan wel gaan denk ik.

Bedankt voor je ervaring in ieder geval. Dat helpt weer een stapje verder !

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:44

Ja ze kunnen er inderdaad aan, er zitten ringen aan een soort nylon riem die aan het zadel vastzit als het ware. Kan het niet zo goed uitleggen. Een normale Grandeur pad kan er zeker wel onder hoor, maar voor het gezicht vind ik het zelf minder mooi. Ik heb er gisteren even mijn Agradi pad onder gedaan (natuurlijk niet te vergelijken met Grandeur maar het gaat om het idee) en ik vond het echt geen gezicht, maar goed, de functie is natuurlijk het belangrijkst.

Oja hihi, even vergeten dat je een Shire had. Niet dat de twee maten nou zó'n wereld van verschil zijn (scheelt een paar cm) maar denk dat je er inderdaad beter maat Paard op kan leggen :j

Graag gedaan! Had je dit topic trouwens al gevonden?
[HK] Ervaring Christ Iberica Plus BBP

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:49

Ja had hem gezien maar eigenlijk nog niet in gebladerd. Zal ik eens gaan doen ! :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:20

TinePine schreef:
hetlevenwint schreef:
Voor gene die tip gaf voor dat oranje reflectie deken en barefoot Arizona. Die komt net niet goed uit om 'm zo onder de seat te steken jammer genoeg. Als ik maat groter neem zou het gat ook iets groter moeten zijn enkel hoeveel verschil daar in zit geen idee, is niet de bedoeling dat ik een 195 moet nemen tegen dat dat gat groot genoeg is Jack zwemt daar in (1m42).

Heeft iemand hier nog een tip ? Ga er ook een topic over openen voor de Engelse ruiters maken ze zo een goed reflecterend deken en de western ruiters moeten het dan maar doen met een reflecterend paardenhoofdje op de zijkant naar het geen ik tegenkwam. :(

Oh wat jammer dat het niet werkt :(

kijk hier eens, ik vind het echt slim bedacht! http://www.parsonsrump.co.uk/

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:23

Kirsha schreef:
unihorses schreef:

Volgens mij is het juist het best om er een lange singel aan te doen, omdat dan de singelstoten niet gaan schuren :) Ik heb voor paardlief een mooi formaat nu, 60 cm aan de Cheyenne en 80 cm aan de Christ. Wilde eerst nog langere hebben maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan want ze is aardig aan het afvallen :+

ow... dacht altijd dat het juist zo kort mogelijk moest... dan licht hij veel stabieler...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:46

Is inderdaad slim bedacht dat dierfysio :).

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:05

hetlevenwint schreef:
Is inderdaad slim bedacht dat dierfysio :).

Ik heb die dame vorige week gemaild, en ze maakt ze ook voor Barefoot zadels. Bijvoorbeeld met lussen om onder de zweetbladen langs vast te maken, of met een Y-stuk, en dan twee lussen die je aan de D-ringetjes opzij kunt vastmaken.
De D achterop wordt denk ik lastig, omdat daar je pad al aan vast moet.

Ik ga er in ieder geval één bestellen, met extra reflexite-stukken erop, voor mijn paard. Ik neem een Y verbinding eraan, voor aan de zijringetjes van mijn London-zadel.
Het lijkt me echt super.

Kijk eens op haar site anders; er staat een heel duidelijk filmpje over hoe je overdag ook vreselijk niet-zichtbar kunt zijn voor automobilisten. Griezelig gewoon. Hier in de bossen lijkt me wat extra zichtbaarheid geen overbodige luxe...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:46

Wil je me op de hoogte houden hoe het bevat ? Weet dat je overdag inderdaad ook niet altijd even zichtbaar bent :j . Ga nu even topic openen er over ook nog wie weet dat ik nog aan extra tips kom.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:51

hetlevenwint schreef:
Wil je me op de hoogte houden hoe het bevat ?

Is goed.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:44

unihorses schreef:

Nee, een korte singel is niet goed voor de ligging en niet comfortabel voor het paard.
Mijn paard heeft het laten weten door een boksessie.. Ik ben er dus achter hoe enorm belangrijk de lengte van de singel is dat zelfs het makste paard van stal kan doen ontploffen. Ik heb zelf nu diverse singels met diverse lengtes zodat er altijd een passende klaar ligt mocht ze wat breder of slanker worden.

Van boomloosrijden.nl:
Welke (maat / type) singel gebruik je?
De juiste singel kan een enorm verschil maken bij een schuivend zadel.
Bij Barefoots werken geheel elastische singels vaak het beste. Let er op dat je singel niet te kort is. Een lange singel waarbij er maar een heel klein stukje losse singelstoot overblijft biedt betere houvast dan een kort singeltje waarbij nog lange stukken singelstoot over het paard heen lopen. Daarnaast is het voor het paard ook veel comfortabeler wanneer er een zachte en brede singel over de ribbenkast heen loopt dan wanneer er 2 wat in de vacht knijpende singelstoten over de ribbenkast heen lopen. Kies bij voorkeur dus altijd een zo lang mogelijke singel die zo dicht mogelijk tegen het zadel aansluit wanneer je netjes aangesingeld hebt. Je hoeft normaal gesproken overigens helemaal niet superstrak aan te singelen om schuiven te voorkomen.

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schui ... t-sneller/

En:
De singel
Een geheel elastische singel geeft vaak de meest stabiele zadel-ligging. De gespen van de singel zitten zo hoog mogelijk aan de singelstoten vast zodat de elleboog-plooitjes niet in aanraking met de gespen kunnen komen wanneer de voorbenen tijdens het rijden naar achteren bewegen. Bovendien ligt een zo lang mogelijke singel veel comfortabeler rond de borstkas dan een kort singeltje met daarboven nog lange losse singelstoten, en wordt het zadel door een langere singel stabieler op zijn plaats gehouden.

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoe-w ... goed-ligt/

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:43

Heerlijk, ik ben fan van de geheel elastische singel en ik merk dat Storm het ook prettig vindt. Gedoe met aansingelen is voorbij. Hij kon nogal naar zijn buik trappen met de singel omdoen. Nou...dat was niet fijn.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:41

ik ben ook voor de geheel elastische singel, ook voor mensen met die een boomzadel hebben
ik heb in de eerste 4 jaar 5 verschillende aangemeten boomzadels gehad die allemaal na het rijden een vochtbult op zijn ruggewervels veroorzaakten, daar werd ik niet blij van
en toen kocht ik de westip singel....geen bulten meer, had ik geweten dat een singel zoveel verschil kon maken dan zou ik niet al die zadels nodig gehad hebben :(

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:02

Wat is eigenlijk het verschil tussen die FRA en de stretch and breath van barefoot behalve de neopreen buitenkant?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:03

In principe alleen die hoes dus ;)

En volgens Duhelo hier op Bokt rekt de BF iets meer maar ik hoor daar verder niet echt mensen over dat ze ineens een kortere maat singel nodig zouden hebben dus dat lijkt ook wel mee te vallen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:29

Haha ok dan.
En de prijs :D

Is zo'n singel ook geschikt als je paard een ronde buik heeft?

En nog een vraag :o ik heb waarschijnlijk weer een barefoot ( nog een laatste poging om het te laten lukken) zonder vps, ik weeg 55 kg en mijn pony is lekker rond. Welke inlagen heb ik dan nodig?
Ik kom er niet echt uit.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:42

Maritje1991 schreef:
Haha ok dan.
En de prijs :D

Is zo'n singel ook geschikt als je paard een ronde buik heeft?

En nog een vraag :o ik heb waarschijnlijk weer een barefoot ( nog een laatste poging om het te laten lukken) zonder vps, ik weeg 55 kg en mijn pony is lekker rond. Welke inlagen heb ik dan nodig?
Ik kom er niet echt uit.

Ik had onder mijn vps loze barefoot heavy duty inlages liggen. Maar ook een tijd gereden met inlages uit een Skito pad (verknipt en in een half pad gedaan) en dat was ook stevig genoeg!