Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:03

De Multi heeft dat ringetje op de neus, wat hem daardoor wel ideaal maakt voor dat werk, als je "ff" terug wil switchen naar je echte kaptoom functie

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:27

Ik heb eergisteren mijn nieuwe hoofdstel binnengekregen, de Dy'on dressage flat. Enorm simpel hoofdstel, maar ik zocht juist iets simpels, zachts en een mooi anatomisch kopstuk.
Het kopstuk is super mooi uitgesneden bij de oren evenals de uitsparingen bij het bit. Het leer is ook enorm soepel waar ik wel echt naar op zoek was. Zal morgen even een fotootje posten, ik ben in ieder geval blij. :D

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:59

siskeh schreef:
De Multi heeft dat ringetje op de neus, wat hem daardoor wel ideaal maakt voor dat werk, als je "ff" terug wil switchen naar je echte kaptoom functie

Kan ik dan wel ook gewoon het bit laten zitten? Nu heb ik met werken aan de hand kaptoom en hoofdstel, heb de teugels dan vast aan het kaptoom (zie vorige foto). Dat zou ik wel graag zo houden, omdat hij het gewoon beter doet wanneer hij een bitje in heeft.
(Sorry voor mijn leken-vragen :D )

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:57

Tuurlijk. Waar je je teugels ook aan klikt maat toch niet uit? Dat bit kan toch in blijven dan? Desnoods doe je teugels zowel aan de kaptoomringen als aan het bit. Kan toch allemaal? Als je clipjes aan je teugels maakt Kun je makkelijk wisselen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:21

De Multi heeft maar 1 ring, daar moet je wel rekening mee houden. Niet drie ringen zoals op jouw kaptoom waardoor je ook werking aan de zijkant hebt.

Ik heb zelf een kaptoom van harrys horse, een hele simpele, maar daar kan ik eventueel ook een bit aan doen, met van diezelfde soort riempjes als bij een micklem. Verder is het dan wel 1 geheel. Zit alleen niet een heel bijzonder kopstuk op.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:47

Rena100 schreef:
De Multi heeft maar 1 ring, daar moet je wel rekening mee houden. Niet drie ringen zoals op jouw kaptoom waardoor je ook werking aan de zijkant hebt.

Ik heb zelf een kaptoom van harrys horse, een hele simpele, maar daar kan ik eventueel ook een bit aan doen, met van diezelfde soort riempjes als bij een micklem. Verder is het dan wel 1 geheel. Zit alleen niet een heel bijzonder kopstuk op.

De micklem multi heeft 3 ringen. 1 kaptoom ring op de neus en 2 ringen die onderdeel zijn van de neusriem aan de zijkanten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:57

Ja maar daar kan je niet fijn een teugel aan doen toch. althans dat zou ik zelf niet zo snel doen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:09

Rena100 schreef:
Ja maar daar kan je niet fijn een teugel aan doen toch. althans dat zou ik zelf niet zo snel doen.

Ja juist wel daar is het voor bedoelt, om ook bitloos mee te rijden zelfs. Vooral als je een teugel met clipjes hebt dan is het al helemaal makkelijk.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:31

ja ik snap dat die voor bitloos ook geldt. maar vind het er gek uitzien als je daar je teugels aanmaakt. met het kingekruiste snap ik het wel weer. maar goed, zie inderdaad dat het wel zou kunnen.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:38

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen. Heb niet heel het topic doorgelezen, dus het zal vast wel al gevraagd zijn, maar kan ik van onderstaand hoofdstel ook een bitloos hoofdstel maken?

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:49

@linde99: ik zou het niet doen bij jou afgebeelde hoofdstel. Deze is niet stevig genoeg gemaakt om bitloos mee te rijden inprincipe. Is het een echte Micklem of een namaak?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:57

Daphneeeej schreef:
@linde99: ik zou het niet doen bij jou afgebeelde hoofdstel. Deze is niet stevig genoeg gemaakt om bitloos mee te rijden inprincipe. Is het een echte Micklem of een namaak?

Oke dank je wel :j Het is een echte Micklem. Ik heb wel vaker gezien dat mensen het bit er afhalen incl. de riempjes waar het bit aan bevestigd is, maar vind dit sowieso een beetje vreemd eruit zien, klopt niet helemaal in mijn ogen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:59

Linde99 schreef:
Daphneeeej schreef:

Oke dank je wel :j Het is een echte Micklem. Ik heb wel vaker gezien dat mensen het bit er afhalen incl. de riempjes waar het bit aan bevestigd is, maar vind dit sowieso een beetje vreemd eruit zien, klopt niet helemaal in mijn ogen

Als het een echte micklem is dan zal dit de competition versie zijn en daar word mee afgeraden om bitloos te rijden. Echter heeft micklem ook de Multi met dat ringetje op de neus en daarmee kan je wel bitloos rijden omdat die steviger is van leer, stiksels en metaalwerk.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:01

Oke dank je!!

Heb ik weer een reden om iets te kopen voor mijn paard :Y)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:09

Ik kom ook even binnenvallen; de maat wordt mij maar niet duidelijk. Welke maat hebben jullie voor een koudbloed met een middelgrote tot grote cob als halstermaat?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:29

Mijn lusitano zit tussen cob en full in en past de Full prima (wel met een eigen frontriem er aan). Cob zal kwa lengte wel passen maar de neusriem en kaakriem zullen dan echt niet dichtpassen door de bredere kaken.

Alexandra309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:05

Hoi,

Aangezien mijn huidige hoofdstel aan het verslijten is ben ik op zoek naar een nieuwe, het liefst een met anatomisch gevormde delen.

Eisen:
- Prijs <150
- Brede neusriem (liefst met bituitsparingen) maar ander soort neusriemen zijn ook een mogelijkheid
- Anatomisch gevormd kopstuk
- Maat cob/full (ligt eraan hoe het hoofdstel valt)
- Kleur: zwart

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:24

Hou het bij mijn Alton. Hij loopt hier zo veel fijner op! Iemand ideeen voor een zelfde neusriem als dus de fairfax lage neusriem? Fairfax word me met 400£ echt te gek! En de fairfield alton is qua kwaliteit wel fijn voor het geld maar echt super kwaliteit is het natuurlijk niet...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-10-18 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verkoop gedeelte verwijderd

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:05

heb de jump off neusriem van PS of Sweden aan mijn al anatomische prestige hoofdstel gedaan omdat hij steeds zijn velletje tussen bit en neusriem kreeg en moet zeggen dat het super fijn is zo!Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:34

dieseltje09 schreef:
Ik ga mijn fairfield chester verkopen, hou het bij mijn Alton. Hij loopt hier zo veel fijner op! Iemand ideeen voor een zelfde neusriem als dus de fairfax lage neusriem? Fairfax word me met 400£ echt te gek! En de fairfield alton is qua kwaliteit wel fijn voor het geld maar echt super kwaliteit is het natuurlijk niet...

Als alternatief voor de Fairfax lage neusriem kan je eens kijken naar de L’equi Siro :)

https://www.equibling.nl/product-catego ... fdstellen/
Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:15

Afbeelding

Mijn nieuwe hoofdstel, Dyon dressage flat.

Ruiter20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:48

Afbeelding
Wie kan me helpen? Mijn paard heeft een heel groot hoofd en het is heel moeilijk om een passend hoofdstel te vinden.
Wat is de reden dat de bakstukken zodra ik de teugels licht aannemen wil los hangen? (zie voorbeeldfoto: het is niet mijn foto en dus ook niet mijn paard. Ik neem de teugels licht aan en niet zo overdreven sterk als op de foto te zien is)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:54

Ruiter20 schreef:
[ [url=m/IOVhuW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wie kan me helpen? Mijn paard heeft een heel groot hoofd en het is heel moeilijk om een passend hoofdstel te vinden.
Wat is de reden dat de bakstukken zodra ik de teugels licht aannemen wil los hangen? (zie voorbeeldfoto: het is niet mijn foto en dus ook niet mijn paard. Ik neem de teugels licht aan en niet zo overdreven sterk als op de foto te zien is)

Als de bakstukken zo los komen als je de teugels aan neemt betekend dat gewoon dat je het bit iig niet te strak in de mond hebt. Ik zou het niet persee als slecht zien als je bakstuk wat los komt. Behalve als het heeel veel is kan het zijn dat je bit wel iets te los hangt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:54

Als de bakstukken erg kunnen klapperen, dan mogen ze een gaatje omhoog. Te los is namelijk ook niet fijn voor het paard. Een enkele keer is de inkeping van de mond heel kort, maar moet het bit eigenlijk wel iets verder omhoog liggen. Dan is het kiezen tussen een ontspannen mondhoek en bit net te laag of meer spanning op de mondhoek en bit op de goede plek.
Je hebt altijd speling in het bakstuk, maar als het heel duidelijk gebeurt bij zeer lichte teugeldruk, dan denk ik dat je de bakstukken te lang hebt afgesteld.

Ruiter20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:39

Ik heb de bakstukken al best wel kort. Als ik ze nog een gaatje omhoog doe is het veel te kort en het paard geeft helemaal geen gevoel meer in zijn mond