[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:55

Ik vind de vorm ook keurig, had alleen graag een brede onderkant gehad voor de westernbeugel. Al kan er ook een ez ride beugel aan met een korte bovenkant, dat misstaat minder :j

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:00

Ohja daar heb ik niet aan gedacht, dus dan heb je een bredere beugelriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:03

Hier zit gewoon een smalle (normale) beugelriem doorheen, dus daar kan alleen een engelse beugel aan (of dus zo'n ez ride met smalle bovenkant). Als ze nou net zo'n systeem als de bf fender maken (smalle bovenkant, brede onderkant) dan kan er een westernbeugel aan. Ziet er net ff wat beter uit en ik rijd persoonlijk graag met westernbeugels :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:05

Aan de EZ-rides kan smallere bovenstukjes tussen zetten waar de beugelriem of fender doorheen loop. Zo heb ik 3 verschillende maten voor mijn EZ-rides en kan ik ze aan mijn westernfenders gebruiken, maar ook aan engels beugelriemen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:07

Ok maar je kunt dus niet smallere beugelriemen gewoon aan een normale western beugel doen? Weer wat geleerd!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:14

EZ-rides aan engels beugelriemen en dus met smal tussenstukje.
Afbeelding
EZ-rides aan westernfenders met breedste tussenstukje.
Afbeelding

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:20

Maar wat gebeurt er dan als je grote western beugel aan smalle riem doet? Scheef hangen ofzo? Wat is het probleem ermee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:23

Risico kantelen van de beugel en dan ook groter risico dat je voet er doorheen kan schieten lijk me dan ook.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:30

Ik vind de fender wel bij het Ghost uiterlijk passen, er wordt dus wel gewerkt aan een westernlook ;) Ben benieuwd of er uiteindelijk toch een westernvariant komt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:58

Marcella schreef:
Risico kantelen van de beugel en dan ook groter risico dat je voet er doorheen kan schieten lijk me dan ook.

Snap hem, Dank!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:03

Ik heb een fiberglas fork van iemand overgenomen om in mijn cheyenne te zetten, maar nu past de fork er wel in maar de grenzen van de rits liggen een aantal centimeter uit elkaar.. Is dit verholpen als ik er 2 ritsen in heb laten zetten of kan ik beter een nieuwere fork kopen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:13

Dit is in principe typisch voor een oudere fiberglas fork die wat volumineuzer waren, jammere is alleen dat je dat pas ziet als je ze in een jonger zadel doet want er zijn er ook van FG die smaller zijn naast de knop zeg maar :(:)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:18

pmarena schreef:
Dit is in principe typisch voor een oudere fiberglas fork die wat volumineuzer waren, jammere is alleen dat je dat pas ziet als je ze in een jonger zadel doet want er zijn er ook van FG die smaller zijn naast de knop zeg maar :(:)

Hmm.. Nieuwe kopen dus?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:19

Mja als je een andere tegenkomt....of als je je zadel toch wilt verbouwen dan een oplossing er voor vinden? :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:42

pmarena schreef:
Mja als je een andere tegenkomt....of als je je zadel toch wilt verbouwen dan een oplossing er voor vinden? :)

Als ik die fork die ik nu heb mag terugsturen dan doe ik dat en koop ik een nieuwere, en anders ga ik wel met mijn vader aan de gang om 'm passend te maken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:14

Wat voor maat zoek je ilangok? Ik heb een nieuwere (geen kleurtje, maar wel van dat beetje flexibele spul) liggen waar ik niks meer mee kan omdat bijbehorende zadel gestolen is. Het is een L volgens mij want de M die ik had zat op dat moment in het zadel.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:17

pmarena schreef:
De allereerste Barefoot westernmodellen hadden geen uitneembare fork.

Daarna kregen ze een uitneembare fork, fork was toen van fiberglas (vezelig wit-gelig materiaal) en alles was met leder overtrokken.

Wat later gingen ze alleen het stuk rond de knop met leer overtrekken (de rest zie je toch niet zitten :P ).

En vervolgens werd het fiberglas vervangen door gladder PU kunststof, dat was er eerst alleen in wit.
Nu sinds enkele jaren dus in kleurtjes zodat de maat van de fork direct duidelijk zichtbaar is.

De fiberglas modellen hebben verschillende maat-herzieningen gehad waardoor de ene veel volumineuzer is dan de andere.

Zover ik weet hebben de PU modellen altijd dezelfde maat gehad dus die zouden altijd uitwisselbaar moeten zijn en netjes in alle zadels moeten passen.

Heb je een foto van jouw fork toevallig? :)

In deze link staat een foto :

http://www.bokt.nl/markt/ad/320155/pomm ... loos-zadel

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:58

Hejj.. ik kom weer even binnenvallen met een positieve ervaring.. :D

Pas geleden kon ik niet op het jonge paard buiten rijden ivm de wind.. dat vertrouw ik dan nog niet zo. Dus een ouder "model" van stal gepakt. Ze zet altijd gigantisch haar buik uit, dus altijd dubbel nasingelen. Zo niet 3 keer..
Deze keer dus ook en ook nog eens een elastische singel, zat echt wel strak, maar... Toen ik terug kwam van mijn rit, kon ik zeker een vuist tussen haar buik en singel stoppen, zonder dat de singel dan ook maar enigszins oprekte!!

Ik rij met een BF Cheyenne en heeft dus heel de rit gelegen als een huis! Alle gangen gehad en het zadel is niets verschoven, niet naar voor of achteren en ook niet opzij. Ik was echt verbaasd hoe dat ding is blijven liggen!! Dus een boomloos kan ook heel erg vast liggen. *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:50

Hartje: o dat is dus duidelijk een behoorlijk oude die nog van FG is....

Helena: super hoor *\o/* Ik hoor best vaak zulke verhalen :j
Het is ook gewoon ene beetje een fabeltje, "boomloze zadels schuiven"... heel veel mensen gaan juist "boomloos" omdat dat beter blijft liggen :)

Het ontbreken van een boomzegt niets over de stabiliteit, dat ligt meer aan het model van het zadel in zijn geheel :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:13

viola schreef:
Wat voor maat zoek je ilangok? Ik heb een nieuwere (geen kleurtje, maar wel van dat beetje flexibele spul) liggen waar ik niks meer mee kan omdat bijbehorende zadel gestolen is. Het is een L volgens mij want de M die ik had zat op dat moment in het zadel.

Ik zoek een maat L, helaas mag ik 'm niet terug sturen naar de oude eigenaar dus een nieuwe kopen zit er niet in.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:38

pmarena schreef:
Hartje: o dat is dus duidelijk een behoorlijk oude die nog van FG is....

Helena: super hoor *\o/* Ik hoor best vaak zulke verhalen :j
Het is ook gewoon ene beetje een fabeltje, "boomloze zadels schuiven"... heel veel mensen gaan juist "boomloos" omdat dat beter blijft liggen :)

Het ontbreken van een boomzegt niets over de stabiliteit, dat ligt meer aan het model van het zadel in zijn geheel :)

Wat raad je me ongeveer aan om hiervoor te vragen. Op jullie website kosten ze 50 euro maarja dat zijn die nieuwe..

hij is wel ongebruikt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:44

Ja jeetje dat moet je zelf weten :P

Hij is niet erg courant natuurlijk, maar als iemand net een oud model zadel heeft en net naar deze op zoek is.... ik denk eigenlijk dat verkopen niet meevalt :o

Beste kans wellicht bij iemand die er mee aan de knutsel wil maar ook dat is niet bepaald dik gezaaid...

Heeft hij zachte zijkanten onderaan?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:07

nee alles is hard

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:07

Iemand een idee hoe ik mijn niet passende fiberglas fork het best passend kan maken? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet gaan doen..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:49

ilangok denk dat je met schuurpapier of een vijl best een eind kan komen.