Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:28

yeah, mn zadel is er....morgen uitproberen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:11

en ik zit er super in *\o/* .

Persevero

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:37

Haha veel plezier ermee

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:22

Mag ik me hier ook melden?
Nadat ik zulke enthousiaste verhalen heb gehoord over WoW zadels, heb ik gister een tweedehands WoW gekocht, maar ik weet er nog niet veel van. Ik heb een deel van jullie topic doorgelezen en ik zie verschillende termen die nieuw voor mij zijn.

Binnenkort komt er een fitter bij ons op stal en ik hoop echt dat zij dit zadel zo kan aanpassen dat wij lekker kunnen rijden. Ondertussen kan ik bijna niet wachten.

Ik vroeg me nog een paar dingen af, misschien kunnen jullie me helpen.

Ik heb hem gekocht als springzadel, maar na een dag googlen heb ik het vermoeden dat het een veelzijdigheidszadel is. Daar kan ik overigens prima mee uit te voeten, maar klopt het wat ik denk of heb ik het mis? De zweetbladen zitten op de stand naar voren gericht.

Afbeelding

Afbeelding

Is het erg eenvoudig om de zweetbladen te veranderen? Dus als ik wil springen, ze naar voren plaatsen en als ik meer dressuurmatig wil rijden naar achteren.

Ik dacht dat dit een 'deap seat' is, klopt dat?
Klopt het dat size 3 headplate ongeveer medium is?
Zijn stitched panels meer gangbaar dan degene zonder stitches?
Size 1 seat, is dat ongeveer 17,5"?

Er zouden moveable blocks bij dit zadel moeten, maar die zaten er niet bij. Zijn die erg kostbaar?
Tzt zouden de singelstoten vernieuwd moeten worden, is dat een hele operatie, of gaat dat vrij makkelijk?

Er zit een curved singel bij en ik zag op internet ook dat er H-vormige singels zijn.
Wanneer gebruik je welk type singel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:54

Heb je het zadel zo gekocht, zonder dat je weet wat je precies ( oa aan kussens ) nodig hebt voor je paard ? dan hoop ik dat je geluk hebt en dat alles (redelijk ) past !!!

Zou best kunnen dat het veelzijdigheidszweetbladen zijn idd. je kan ze idd verschuiven, maar heel gemakkelijk is dat niet, daar ben je best even mee bezig.

Meeste kussens zijn met stiknaad, dat klopt. Maar je heb nog veel meer mogelijkheden mbt de kussens zoals de maat ( D- DXWG) van het tussenkanaal en met of zonder tab.

Iemand nog interesse in een BR dekje met rubberen strip erop toevallig ? Dat werkt super tegen het verschuiven van het zadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:06

Van niet-WoW zadels weet ik heel redelijk wat wel of niet goed is.
Dan bedoel ik boommaat, tussenkanaal, kussens, waist.
Het is dus niet zo dat het helemaal een duik in het diepe is, maar ik ga er wel vanuit dat er een paar dingen aangepast moeten worden.

En stel dat ik het helemaal fout heb (ik vaar maar op de expertise van de fitter) en hij niet passend te maken is, dan verkoop ik hem weer. Maar dat is een 'worst case' scenario, ik hoop dat wij er straks mee kunnen rijden.

Waar staan die D DXWG voor?
En die tab, zorgt dat voor extra ruimte tussen de kussens?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:12

D- DD- DWG- DXWG zegt wat over de breedte van ruggegraad van het zadel.
Tab of geen tab is een beetje moeilijk uitleggen, maar wel erg belangrijk voor je paard. Met tab liggen de kussens hoger onder je zadel.
Als die DWG en tab/geen tab niet kloppen, dan zal je andere kussens moeten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:23

Bedankt voor je uitleg Maris!
Ik zag net ook wat info op http://www.fteltd.co.uk/wow/wowclubintro.htm staan.

Ik heb er wel rekening mee gehouden dat er nog wat aan veranderd moet worden en dat zouden best de kussens kunnen zijn. Bij de schoft zit er nu niet genoeg ruimte tussen de kussens. Van wat ik ervan gezien heb zou ik waarschijnlijk zo'n tab nodig hebben.

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:01

Haha, ik heb er géén verstand van...fitter heeft gepast en gemeten en t zadel besteld.
Ik voel al verbetering qua zit, en vooral: mn paard is niet meer zo terug en minder narrig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:31

Myca, is het een ouder model zadel ? Als ik zo de onderzijde zie zouden het best eens D- panels kunnen zijn. Maar weinig ruggegraatvrijheid zo te zien. Maar dat is wel moeilijk te zien zo van een foto hoor, dus ik kan me vergissen !
Bij de schoft meer ruimte kan je een beetje oplossen door een wijdere headplate, maar die oplossing is natuurlijk niet ideaal als de kussens gewoon niet de juiste zijn qua ruggegraatvrijheid.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:53

Geen idee hoe oud dit zadel is, Maris. Kan ik dat ergens aan zien?
Achter is het tussenkanaal vier vingers breed, voor een krappe vuist-breedte. Bij een conventioneel zadel heeft mijn paard voor een vuist met een vinger er naast qua breedte nodig.

Binnenkort komt Mechteld bij ons op stal, ik ken haar niet, maar er zijn meerdere WoW ruiters bij ons op stal en die zijn positief dus vertrouw er maar op dat zij weet wat er aan veranderd moet worden.

Vandaag heb ik voor het eerst op een WoW gereden (dressuurzadel) van iemand van stal. Weer heel anders dan degene die ik heb gekocht, maar hij zat echt heerlijk.

Kan je vanuit deze hoek zien of dit D panels zijn?

Afbeelding

Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:28

Even een vraagje, heeft iemand hier de seriously straight wrongen? Ik heb nu de giant high, en helaas passen mijn benen nu niet zo mooi in het zadel. Om bij de wrongen te komen moet ik in stoelzit komen, als ik helemaal ontspan zit er een handbreedte tussen mijn wrong en mijn benen. Ik zit namelijk heel graag helemaal recht en daarom hoop ik aan seriously straight wrongen te komen. Op equitana heb ik ook even op alle verschillende zadels gezeten en ook daar kwam uit dat ik het beste op die iets terug geplaatste wrongen pas. Ben al met Mechteld aan het mailen voor een afspraak, maar vroeg me af of iemand hier die wrongen heeft? Of misschien zelf ook wat last heeft van stoelzit in zijn of haar wow? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:34

Myca, misschien staat er op de panels zelf welke maat het is ? maar dat kan de fitter vast wel zien.

Essie_blue, ik zat enorm in stoelzit in mijn wow, welke wrongen er dan ook op zaten. Helaas. Ik heb giant high gehad en movable blocks, maakte voor mijn stoelzit niet uit.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:42

Ik voel nu al veel verbetering bij mn merrie én mezelf. Ze beweegt beter en makkelijker. Viel ook echt op bij anderen, die niet wisten, dat ik n nieuw zadel heb.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:24

Fijn Getup, dan heb je toch een goede keus gemaakt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:45

Wanneer komt de fitter om jouw zadel te bekijken?
Ja, ben er blij mee.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:08

Hier staat er op het moment ook een wow zadel 'in de bestelling' :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:50

Leuk Damelza. Wat voor 1?
En hoe kom je erbij? Via stalgenoten oid? Ben benieuwd, wat je er van vindt.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:20

Zadel wordt samengesteld uit tweedehands zadel door C.heckmate S.addlery, dus wordt nog een beetje afwachten wat ze kan vinden etc. En hoe paard erop reageert natuurlijk, hij is vrij gevoelig. Heb er namelijk nog niet opgezeten :P

een instructeur/jurylid die ik ken is er helemaal wow van, dus toen vond ik het al interessant. Maar hier in de omgeving toch ook wat mensen die het helemaal niks vinden. Nu wel via bokt ook weer wat mensen er positief over gehoord (zoals Estelle hierboven), dus denk ga het gewoon proberen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:42

Ik ben ook helemaal blij (en dan vooral mijn paard) met de WOW.
Het was voor mij even wennen maar het zit nu heerlijk en wat veel belangrijker is het ligt goed op mijn paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:43

Getup schreef:
Wanneer komt de fitter om jouw zadel te bekijken?

Het valt nog niet mee om een datum te plannen.
Het komt Mechteld blijkbaar telkens het best uit als ik werk.
Ik heb weer een aantal voorstel-data geappt, dus het moet binnenkort toch een keer lukken.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:53

Ik ben inmiddels WOW loos. Na een hoop stukken aan een nieuw zadel.. Hele dure leerschool geweest. Nu opzoek naar wat anders.

Ik was overtuigd van het concept alleen de verantwoordelijke erachter. Daar heb ik helaas geen goed woord meer voor over. Ik hoop dat jullie meer succes hebben.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:59

Wie heb je gehad?

Altijd vervelend als iets niet bevalt of niet lukt zoals je zou willen. Helaas zelf ook meegemaakt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:02

Balen zeg.. Heb m'n wow inmiddels alweer een hele tijd. Denk bijna een jaar of 10... Heb in die tijd wel meegemaakt dat het zadelmerk (ieder zadelmerk) valt en staat bij de mensen die erbij betrokken zijn. Gelukkig heb ik steeds een oplossing kunnen vinden, maar kan wel beamen dat meer mensen zijn afgehaakt doordat de service niet bracht wat ze zouden willen. Echt zonde... Want ik blijf achter het concept staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:27

oh jammer Indo, jij was er inderdaad zo van overtuigd.
Dat was t gene, waar ik wel wat huiverig voor was, ja....als je wat moet veranderen is het vrij vaak best...duur.
En alles staat of valt bij de mensen, die ermee werken, ja. Wbt service kan wow een heel stuk verbeteren, bedoel: je geeft toch echt serieus geld uit voor zo'n zadel.