WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:53

Bij mij ook sansje, heb nooit last van stoelzit of onbalans.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:47

Zijn er meer mensen met rugproblemen ? Mijn heup stond weer helemaal scheef. kans is dat dat door de luchtvulling in het zadel begint.... Iemand daar ervaring mee ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:04

ik heb ook rugproblemen en sta ook wel eens scheef, dat kan zijn in mijn heupen maar ook in mijn enkels,
als ik scheef sta dan is dat door of een misstap of overbelasting maar nooit vanuit mijn zadel, ik vraag me ook af hoe dat zou kunnen, trekken jouw spieren misschien jouw heupen scheef ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:04

Iemand legde me uit dat lucht gevulde kussens wat minder stabiel zijn als wol gevulde kussens ( logisch ). En dat daardoor de ruiter steeds minimale correcties moet geven vanuit de rug om goed recht etc te zitten. dit is voor mensen zonder rugklachten geen belasting, maar wel voor mensen met rugklachten ( mn voor mensen met rugspieren die niet zo sterk zijn ).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:09

Klinkt logisch :j dat je dan je spieren meer belast. Tegelijkertijd word ik vanwege lage rugklachten op mn werk op een schommelende kruk gezet die zoveel hoog/laag als draaiend als een soort bal beweegt. Juist zodat ik minder passief zit en de hele dag mn spieren moet gebruiken. Dit doet dan in het begin een beetje spieren-au, maar zorgt er uiteindelijk voor dat mn spieren sterker worden en ik dus minder klachten heb. Dus dat is hetzelfde verhaal, steeds minimale correcties, maar dan juist met het idee dat dit beter is voor je rug. Datzelfde idee heb ik ook met de WOW... hij veert meer, geeft wat meer beweging door en daardoor vraagt het meer van je spieren. Tegelijkertijd zijn de bewegingen die de WOW doorgeeft 'ronder'. Er zit een meer verend eindpunt op de beweging en het schokt/stokt minder dan een wolzadel. Voor mij vermindert het dus juist mijn klachten, zeker wanneer paard onverwachte bewegingen maakt kan ik dit in mijn rug beter verwerken met de WOW dan met wol.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:12

ik zit inmiddels ook op een zitbal achter mijn bureau en idd verstevigt dat de rugspieren waarschijnlijk wel. Maar omdat al mijn spieren niet helemaal optimaal zijn qua sterkte , gaat dat misschien niet voldoende werken.
ik kreeg nu al 2 keer de tip om dan achter wolgevulde kussens te nemen. Maar ik weet niet of dat bij een wow gaat. Trouwens wel weer jammer dat mijn fitter dit nooit heeft verteld, had me misschien aardig wat rugklachten gescheeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:13

en daar sluit ik me dus helemaal bij aan. Heb exact dezelfde ervaring als Sansje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:16

Dan zijn we het allemaal eens ;) Ik weet alleen niet of ik mijn rugspieren ( en buikspieren ) sterk genoeg kan krijgen en hoe lang ik dat moet gaan proberen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:18

ik zou dat in overleg met een fysiotherapeut doen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:32

Ik heb flexchairtraining gedaan... via de fysio. Dan niet alleen de flexchair zelf, maar ook begeleid sporten erbij, speciaal voor rompstabiliteit trainen. Dat heeft bij mij echt wonderen gedaan!

Ik zit op mijn werk sinds vandaag op de swopper... echt lachen. Eerst had ik zo'n zadelkruk, maar die was voor mij nog te statisch. Bal mag bij ons niet ivm gladde ondergrond, dus mag nu swoppen. Best oke :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:34

mooie tip sansje, ik zou ook meer aan rompstabiliteit moeten doen, ik zal er eens op googlen.
Vervelend voor je Maris, mijn fitter die aangemeten had heb ik ook niet gehoord over rugklachten, we hebben het eigenlijk alleen maar over het paard gehad en haar rug :). Maar ik vind het wel een punt van aandacht, tenslotte blijft het een hele investering zo'n wow

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:00

Ik mag na dik een jaar niet op een WoW gereden te hebben eerdaags weer plaatsnemen :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:36

Hee,

Ik ben heel tevreden geweest van m'n wow-zadel, tot vandaag de osteopaat kwam. Zadel is zaterdag aangepast en wat bleek nu: Het lag verschrikkelijk! Knellend aan de schoft, het lag scheef waardoor er super veel druk kwam langs rechts vlak bij zijn ruggenwervels. Verder was er te weinig lucht in.
Ik woon in Belgie en er is hier maar eentje. Nu ze dit heeft gedaan, vertrouw ik die fitter niet meer. Ook heeft ze gezegd dat zo'n zadel elke 2 maanden nagezien moet worden, klopt dit?
Omdat mijn paard bang heeft op de trailer, wil ik hem hier geen uren opzetten om naar Nederland te rijden. Helaas blijft er dan niet veel meer over dan mijn zadel te verkopen of dat iemand van Nederland naar hier komt, maar dat kost dan weer super veel geld en wie weet trekt het dan weer op niets. En om dit elke 2 maanden te doen...
Is er een wow-fitter die zadels overkoopt of moet ik hem dan gewoon op internet te koop zetten? Hij is nog maar van november dus nog helemaal nieuw natuurlijk ;)

Voor de nieuwsgierige: Ja, ik heb met die wow-fitter gebeld. De osteopaat 'kende' haar en is nog bij klanten geweest met een wow-zadel die ook slecht lagen. Ze heeft ook al met die fitter gebeld en dan trok ze het werk van de osteopate in twijfel. Ze heeft mij dan ook gewaarschuwd dat ze hoogstwaarschijnlijk negatief over haar ging spreken. En toen we belden, was dat ook. Zogezegd kent ze niets van zadels en wow-zadels moeten anders liggen en daar kent ze dan niets van. Osteopate gaf het eerlijk toe dat ze niet weet hoe ze het moet aanpassen enzo, maar ze weet wel dat elk zadel in evenwicht moet liggen en geen drukplekken mag veroorzaken, en dáar kan je niet omheen. Wel spijtig dat ze dan even de osteopate afbreekt.

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken, want ik weet het echt niet meer.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:42

Eleonora westebring komt ook in belgie, ze woont ook in belgie net over de grens bij Essen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:43

Zijn meerdere mensen in dit topic met en fitter van België die niet tevreden zijn , misschien handen bij.elkaar steken , kijken wat je samen kunt doen !!!
Dit mag niet gebeuren zo

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:45

En heeft iemand ervaringen met Eleonora dan?

Nope, idd, de osteopate zei het ook: Ze zit altijd zo positief over een wow-zadel te spreken dat er nooit meer rugproblemen van komen, maar ik kom toch veel bij mensen met die zadels en die paarden zitten dan zoooo vast in hun rug door het zadel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:46

Ja, bij ons komt ze naar alle tevredenheid. Ze is er volgende week weer om zadels te checken en te behandelen (ze is tevens chiropractor en volgens mij ook osteopaat io).

Wat jammer dat je zulke ervaringen hebt nu! Zou echt niet zomaar het zadel te koop zetten maar er eerst nog eens goed naar laten kijken! Wat ik me alleen wel afvraag, je gaat nu op de osteopaat af maar voor zij er wat over zei was je wel heel tevreden?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:14

Ik heb ook hele goede ervaringen met Eleonora, zou haar zeker bellen is echt een aanrader.. *\o/*

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:52

toch weer iemand die slechte ervaringen heeft met de belgische fitter...en het belgische klantenbestand is volgens mij toch niet zo groot, dus dan vind ik dat best veel...mijn zadel zou weer moeten nagekeken worden,het heeft een paar maanden stil gelegen en zowat alle lucht is uit de kussens... maar ik huiver echt om haar te bellen, je weet gewoon niet of het wel goed zal zijn...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:21

Eleonora is goed en kun je met een gerust hart bellen voor je zadelcheck.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:21

Lucht uit de kussens ? Is het niet goed afgesloten dan ?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:25

ik denk het...mijn paard is ziek geweest, dus kon niet rijden, het zadel heeft al die tijd netjes in mijn kast gehangen, zou toch niet mogen dat de kussens nu zo plat zijn...? als ik het op mijn paard leg en ik voel langs de onderkant, kan ik zonder problemen de zit erdoor voelen..dus dat duwt gegarandeerd in haar rug als ik erop ga zitten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:36

Remember schreef:
Ja, bij ons komt ze naar alle tevredenheid. Ze is er volgende week weer om zadels te checken en te behandelen (ze is tevens chiropractor en volgens mij ook osteopaat io).

Wat jammer dat je zulke ervaringen hebt nu! Zou echt niet zomaar het zadel te koop zetten maar er eerst nog eens goed naar laten kijken! Wat ik me alleen wel afvraag, je gaat nu op de osteopaat af maar voor zij er wat over zei was je wel heel tevreden?

Ja ik ben nu nog steeds tevreden over een wow hoor, ik vind ze heerlijk zitten en het is ook handig dat je ze helemaal kan aanpassen, maar nu heb ik gewoon weer bang dat ze het weer verkeerd aanpast. De osteopate en zij zeggen iets totaal verschillend, dus ja, wie moet ik geloven?
En de reden dat ik begon met twijfelen, is omdat Sibyl de enige in Belgie is, dacht ik. Maar ik ga Eleonora zeker eens bellen! :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:36

Kaspar schreef:
Eleonora is goed en kun je met een gerust hart bellen voor je zadelcheck.

Ben ik het helemaal mee eens... :j

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:48

Maar het gaat dan puur over wat de osteopaat nu zegt? Want in het gebruik zeg je dat je tevreden bent en dan ga ik er vanuit dat je paard het er ook goed onder doet? Dat is mijns inziens ook een goede graadmeter :j. Niet dat ik nu iets goed wil praten, maar zoals je zelf al zegt heeft een osteopaat vaak geen zadelkennis en je paard loopt er prima onder? Misschien dat het dan wel meevalt?