Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:36

@lakshmi: is dat een foto van de eerste kennismaking? Zo enkele seconden voor het gedonder begint... :D

Zitouna

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:11

Wat is het daar prachtig zeg!

Yole := dat klopt.. Wat erop volgde was:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NAXGN38T.jpg
En toen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6AKGNLEH.jpg
Waar dit weer op volgde..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SSMI836G.jpg
Het kleine magere ding is trouwens wel het baasje.

Nog even over Arabische zadels, die zitten me toch naar.. Je zit op een dun decoratief kleedje wat direct over het hout heen ligt. Tussen de boom en het paard komen een paar dekens te liggen. Ook opstappen is lastig, lepel is vaak wel 30 cm hoog.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:47

Prachtig verslagje!
Wat zullen jullie genoten hebben daar! Geweldig!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:34

Wauw heren, wat ziet dat er geweldig uit zeg!
Dat is nog steeds een droom van me, ooit eens zo een ervaring opdoen.

Super die foto's, hopelijk volgen er meer zodat we van een afstand mee kunnen genieten!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:06

Bandida en ik hebben in totaal een kleine 400 foto's genomen denk ik... Nog eentje om het af te leren... Paardrijden in stijl... HC op zijn stoere hengst met halsring en ecuyer, gevolgd door Bandida op Luna met bitless bridle en eveneens ecuyer... onbeslagen door ruig terrein... Genieten!

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:30

yole schreef:
Bandida en ik hebben in totaal een kleine 400 foto's genomen denk ik... Nog eentje om het af te leren ]

@lakshmi: wat een mooie paardjes!! Daar hoort een elegant zadel bij ;-)

@yole: wat leuk al die foto's :-) heb er nauwelijks waar ik zelf op sta dus dit was echt wel eens leuk.
Dat was een heel tof ritje, de paarden hadden er erg veel zin in, en de wegen liggen ook niet bepaald vlak, maar in dat zadel kan je dan toch ontspannen zitten en genieten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:05

Ziet er allemaal weer heel goed uit!
Klinkt als een bijzonder leerzaam bezoekje!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:06

Moragh schreef:
Klinkt als een bijzonder leerzaam bezoekje!

Zeker.
Leerlingen, paarden en leraar; allemaal geleerd.
Ook de archeoloog in ons trouwens; de kelten/germanen reden NIET zonder schoeisel! Alleen tattoos (of verf) en een torque als 'kleding' ok, maar zeker ook korte laarzen.

Verder ook gewoon léuk hoor.
Ze hebben geluk gehad met lekker koel weer en het hooi is de dag dat ze vertrokken gebaald; mazzelaars :D
Met 35 graden in de schaduw heb ik ze inmiddels bijna van het zonnige land. Nu snel de rest, want voor de lunch wordt er nog 10.000 kilo voor de opslag gestort.
Goed voor de conditie van deze grijze assusanni 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:09

yole schreef:
ecuyer... onbeslagen door ruig terrein...

Renaissance dressuur voor het eggie ;)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:19

Wauw, wat een foto's, wat een ervaringen..

Waren jullie daar op vakantie of echt op bezoek bij HC? Lijkt me onwijs gaaf om zoiets te mogen meemaken, is dat voor iedereen mogelijk of..? :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:18

Assepoetster schreef:
Wauw, wat een foto's, wat een ervaringen..

Waren jullie daar op vakantie of echt op bezoek bij HC? Lijkt me onwijs gaaf om zoiets te mogen meemaken, is dat voor iedereen mogelijk of..? :+

Ze waren hier bij ons op La Huertecilla in het huisje op genietvakantie met les :)*

Vakantie: Voor vakantie beheert mijn lief dat huisje en de paarden zijn géén aaipaarden voor vakantiegasten.
Les: Voor wie mijn site helder op het netvlies heeft en van zichzélf overtuigd is om dát te wíllen. Daar is het kopje 'de academie' voor bedacht, maar hoe zet je dit nu netjes neer...

Wil je meer weten dan graag via het email adres wat op de site staat.

p.s. je maakt knappe dingen Eline.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:28

Huertecilla schreef:
Ook de archeoloog in ons trouwens; de kelten/germanen reden NIET zonder schoeisel!

Experimentele archeologie... :=

Citaat:

Het is een lesvakantie zeg maar... Leren in een mooi natuurlijk kader onder de zon... In ons specifiek geval was dit 's morgens praktijk/theorie les, tijdens de siesta op bed met de neus in een lesboek en 's namiddags weer praktijk/theorie les. Ik moet zeggen dat ik de eerste 2 dagen weinig oog had voor de omgeving, maar vooral met mezelf en het paard bezig was... Je krijgt nl. een hoop informatie op je afgevuurd... Daarna was het wel genieten. Wanneer je door HC's aanvaardingscriteria heen bent, kan je het vakantiehuisje bij hun huren en dus gaan lessen.

edit: Ah, voila... HC was me voor... :D
Laatst bijgewerkt door yole op 04-06-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:34

Huertecilla schreef:
de paarden zijn géén aaipaarden voor vakantiegasten.

_O- Dat zijn ze niet nee... wel fantastische lespaarden! Wat niet wil zeggen dat het makke lammetjes zijn... ;) Wanneer je het goed doet, wordt je meteen beloond door het paard en dan leer je héél snel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:19

yole schreef:
Het is een lesvakantie zeg maar... Leren in een mooi natuurlijk kader onder de zon...

Ik was in feite op slaap en rustvakantie, maar je kan niet niet-leren als je gaat meelopen natuurlijk ;) En inderdaad, ook van archeologie kom ik nooit helemaal los, de Kelten reden denk ik toch wel met schoenen aan, dat lijkt me nu wel duidelijk :Y) Volgende keer toch ook voor een streepje blauwe verf zorgen bedenk ik nu.
Dat slapen is ook behoorlijk gelukt, zo ongeveer dubbel in uren van wat ik thuis presteer :+
Verder heel interessant geweest om Yole te zien vooruit gaan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:20

Bandida schreef:
Volgende keer toch ook voor een streepje blauwe verf zorgen bedenk ik nu.

Fotoshop ;)

Ik wil overigens nu toch wel echt werk van 'dé tatouage' gaan maken en de torque van het National Art Museum laat me ook niet los <3
Maar goed, daar moeten we eerst nog wat gasten/klanten voor hebben.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:35

Wíllen zeker, alleen het ontbreekt me aan tijd. Je werkwijze spreekt me heel erg aan, vooral omdat je erg goede argumenten gebruikt.

Zal het zeker in m'n achterhoofd houden voor de vakantie na mijn examens volgend jaar. Kan ik me in de tussentijd nog flink inlezen ed :)

Citaat:
... Wanneer je door HC's aanvaardingscriteria heen bent, ...

Haha, je maakt me bijna bang _O- Wat kan ik me hierbij voorstellen?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:26

Zie hieronder... ;)

Huertecilla schreef:
Les: Voor wie mijn site helder op het netvlies heeft en van zichzélf overtuigd is om dát te wíllen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:59

Meer foto's mogen wel hoor :P
Prachtige omgeving!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:51

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:21

yole schreef:
Voor de liefhebbers van historische ecuyer zadels:

Afbeelding

klik ende kwijl... ;)

http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst/sadelsamling.html

Fotoshop ;)

Je ziet hoe oúd de 'Karolinger' is? (en dus ook de zit zoals je die hier geleerd hebt)
Een 7de eeuws bronzen beeld van Karel de Stoute toont dit zadel al.

Afbeelding

Hoewel via slagen met de Moren in zuidelijk Frankrijk en noordelijk Spanje de Franken met de stijgbeugels hadden kennisgemaakt werden die als zijnde voor mietjes beschouwd.
De Moorse ruiters vonden dat ook, maar díe hadden een leider die het hen op straffe des doods verplichtte omdat hij het strategische voordeel zag.

Je kan trouwens aan dat beeld nóg wat zien; de mallootheid van de voeten vooruit. Dat is een anatomisch onmogelijke artistieke interpretatie want bij deze stand van dijbeen en knie staan de voeten 30-34 graden ópen. De beeldhouwer heeft de voeten aan de enkels 'netjes' gezet :D

Tot slot het formaat van het paard. Die verhouding is correct en zelfs Napoleon had enórme problemen om genoeg paarden te vinden van meer dan 15 handen hoog.
De fok van kastelen is van heel recente datum, net als de dooszitterij op het begin 1900 uitgevonden 'engelse' veerboomzadel.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:58

Mooie zadels hoor, dacht wel ook al dat zo zonder singel het er zo maar af zou kunnen vallen, daar gaat je waardevolle antieke zadel..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:03

Een paar dingen 'kloppen' idd niet aan het plaatje... := maar dat moet er indertijd geweldig uitgezien hebben! Waar werd die 'koker' trouwens voor gebruikt?

Oh idd... die voeten zijn ge-beeldhouw-shopt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:17

yole schreef:
Waar werd die 'koker' trouwens voor gebruikt?

Het pistool is uitgevonden voor cavalerie. Eerst als radslot-pistool. Daar is zelfs een typisch nederlandse versie van!!
Ze werden zó gedragen:

Afbeelding

De eersten hadden geen ergonomische handvatten doch die werden als snel gekromder. De pistolen werden ómgedraaid in de holster gestoken opdat men ze makkelijk kruislings kon pakken.

Vanwege het succes sleepte men er al snel tot wel zes mee want in de praktijk was herladen onmogelijk (het kruitflesje op de afbeelding is derhalve onzinnige artisitieke vrijheid en de wielrad-sleutel was dus ook onnodig). Twee holsters aan beide zijden voor het zadel, twee in de gordel.
Niet veel later sjouwde men nog meer vuurwapens mee. Meestal ook een korte karabijn maar ook wel een musket.
Met de musket werd van lange(re) afatand naast het paard staande geschoten, met de karabijn in de stormloop, met de pistolen van dichtbij.

Zoals je gezien heb, heb ik ze zelf ook gemaakt voor aan mijn zadel. Hoewel mijn eigenbouw vuursteenslot zadelgeweer en in past :D héb ik ze voor drinkflessen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:23

Hoi, ik zag dat hier mensen zijn die ervaring hebben met Malibaud zadels, ik zou graag wat advies willen als dat kan. Ik kan aan een nieuw Malibaud randonnee zadel komen voor weinig geld, alleen zonder zadelpasservice en ik kan het ook niet terugbrengen als het niet zou passen. Ik kan wel een draadmal maken en voor ik het zadel meeneem kijken of het redelijkerwijs kan passen.
Als er een redelijke kans is dat het zadel past wil ik de gok wel nemen, dan laten controleren en als het niet goed is opnieuw verkopen. Maar daarbij vroeg ik me dan weer af, is er makkelijk een zadelpasser te vinden die bekend is met dit soort zadels en weet hoe ze moeten liggen?
Ik heb gelezen dat Malibaud zadels in het algemeen wel goed liggen op smalle paarden met korte rug, klopt dat? Ik heb een draver die kort en smal gebouwd is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:38

Atalanta schreef:
Ik heb gelezen dat Malibaud zadels in het algemeen wel goed liggen op smalle paarden met korte rug, klopt dat? Ik heb een draver die kort en smal gebouwd is.

Dat valt wel te proberen, een draver. Gewoon proberen, en als het niet past op e-bay zetten, ze behouden hun waarde goed en verkopen vlot, er zijn er nu eenmaal niet veel van.