. Ik zit nog geen 2 jaar op bokt, heb ruim 30 jaartjes met bit gereden, rij op 'vreemde' paarden nog steeds met bit en bij mijn eigen paard voelde bitloos gewoon veel fijner aan. So what? Je gaat je verdiepen in zaken (vroeger reed ik ook regelmatig met halster en touw, hoor, maar was ik me veel minder bewust van een optoming), kijkt naar je paard, bereid je paard en jezelf er samen op voor en je gaat er voor. Met succes. Dat ik dan geen niveau dit of niveau dat rij, tja, ik heb niet zo'n behoefte aan wedstrijden. Maar heb wel les in centered riding e.d. om mezelf te verbeteren op een manier die mij veel meer aanspreekt.
Als ik zie hoe die kids bij ons met de teugels omgaan (er wordt bij ons les gegeven aan kinderen) is dat gewoon echt dieptriest
. Ook al zijn het 'maar' gebroken trensjes, maakt mij niet uit. Hetzelfde geldt voor de traditionele dressuurles voor een paar volwassenen bij ons. Ik zie teveel 'dwang' en geruk en gepluk
. Zou er bitloos gereden worden, zou ik er net zo 'vrolijk' van worden
, want dat lijkt me ook niets. Veel, heel veel, te veel ruiters rijden met teveel druk op de teugels. Omdat het woord 'controle' in hun kop gehamerd zit. En die krul. Heel jammer......
)

).