Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:49

Ach, ik moet ook wel weer lachen om mensen die je meteen in een hokkie stoppen van 'bitloze ruiter, dus je kunt niet rijden' Haha! . Ik zit nog geen 2 jaar op bokt, heb ruim 30 jaartjes met bit gereden, rij op 'vreemde' paarden nog steeds met bit en bij mijn eigen paard voelde bitloos gewoon veel fijner aan. So what? Je gaat je verdiepen in zaken (vroeger reed ik ook regelmatig met halster en touw, hoor, maar was ik me veel minder bewust van een optoming), kijkt naar je paard, bereid je paard en jezelf er samen op voor en je gaat er voor. Met succes.

Dat ik dan geen niveau dit of niveau dat rij, tja, ik heb niet zo'n behoefte aan wedstrijden. Maar heb wel les in centered riding e.d. om mezelf te verbeteren op een manier die mij veel meer aanspreekt.

Als ik zie hoe die kids bij ons met de teugels omgaan (er wordt bij ons les gegeven aan kinderen) is dat gewoon echt dieptriest Verdrietig . Ook al zijn het 'maar' gebroken trensjes, maakt mij niet uit.

Hetzelfde geldt voor de traditionele dressuurles voor een paar volwassenen bij ons. Ik zie teveel 'dwang' en geruk en gepluk Scheve mond . Zou er bitloos gereden worden, zou ik er net zo 'vrolijk' van worden Clown , want dat lijkt me ook niets. Veel, heel veel, te veel ruiters rijden met teveel druk op de teugels. Omdat het woord 'controle' in hun kop gehamerd zit. En die krul. Heel jammer...... Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:55

xMRGANx schreef:
Ik ben er voor.. Maar langs de andere kant ook een klein beetje tegen.. Stel; een tamelijk onervaren ruiter gaat bitloos naar buiten, paard schrikt, slaat op hol.. Hoe hou je hem dan in hemelsnaam nog in?? Vaak is het bit dan nog je enige rem..
Ik weet dat een goede zit wonderen kan doen, maar met achteruit zitten alleen ga je hem volgens mij niet al te veel doen vertragen..
Ik ben absoluuut voor natuurlijke methodes en dingen die goed zijn voor het paard, maar zorg ervoor dat je ook de ruiter niet in gevaar brengt..

Nou, maandag ga ik met mijn jonkie voor het eerst officieel een buitenrit maken in het bos en op de heide hier. Bitloos, met touwhalstertje. Nou ben ik niet zo onervaren, maar mijn paard wel.
Een bit is in principe geen rem. Maar wordt wel zo gebruikt.

Overigens gaat er een heel ervaren, relaxt paard mee, hoor. Kan me niet voorstellen dat als mijn Sam er vandoor gaat, hij ver van dit paard zal wegrennen. Zo ja, dan heb ik pech. Het moet er toch een keer van komen en ik vertrouw hem. Ook al weet ik dat hij nog jong en heel erg onervaren is. Ik denk ook dat een onervaren ruiter sowieso niet buiten hoort te rijden, maar goed.....

En bij een onervaren paard, zorg je dat er een goede basis in zit en je zorgt voor de optimale omstandigheden (je gaat op een rustig moment de natuur in, zorgt voor een relaxt gezelschapspaard, je neemt iemand mee die ook op de fiets even mee rijdt, etc. etc.).

Ik durf te beweren dat mijn paard met bit, er ook prima vandoor kan gaan. En dan zegt dat bit geen moer. Ben ik van overtuigd. Ja
Voorbeelden te over van paarden hier in de buurt, die met bit gewoon GINGEN. Heb het vroeger helaas ook wel eens meegemaakt. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:13

Ik ben niet voor en niet tegen, mensen moeten doen wat hun het beste lijkt en het beste bij hun paard past ...

Zelf rij ik bitloos omdat .. mijn pony dan vrolijker is.
Heb 'm in begin gewoon met bit gereden, denk een jaar ofzo .. Toen had ik een halsterhoofdstel en dacht van: waarom proberen we eens niet. Heb er een tijdje beetje terughoudend tegen gestaan omdat we eigenlijk alleen maar buiten rijden en hij wilde nogal eens z'n eigen ding doen .. Maar toen heb ik de klik in mijn hoofd gemaakt dat hij z'n eigen ding toch wel doet, of daar nu een bit inhangt of niet ..

De eerste keer heb ik met dubbele teugels gereden, dus voor de zekerheid nog teugels aan het bit die ik dan aan het zadel had vastgemaakt. Niet nodig gehad. De dag erna gewoon bit eruit gedaan, ookal waren we op een vreemde plaats (de dag ervoor waren we naar een logeerplaats gereden) en was er een vreemd paard bij .. Ging gewoon goed, pony was übervrolijk en blij ..

Daarna ben ik ook meer en meer naar de pony zelf gaan kijken zeg maar, het viel mij ineens op dat die precies maar een heel kleine mond heeft en volgens mij zit die ook niet helemaal correct in mekaar (vooral in de zomer zie je eigenlijk constant een stuk tong langs de zijkant) dus neen, voor mij komt er geen bit meer in .. Dit ook omdat ik nog eens met bit heb gereden (mijn halsterhoofdstel was kapot en ik had niks anders) en toen viel mij pas het verschil op. Pony was constant aan het klooien met het bit, hoofdschudden, totaal niet op mij letten, ... gewoon vervelend gevoel. En dit alles met losse teugel (even voor de zekerheid erbij zetten Clown). Dat dit me nooit eerder opgevallen was ... (maarja, dacht dat de pony gewoon zo was). Dus met bit rijden wilde ik gewoon niet meer, deed ik de pony echt geen plezier mee .. Heb toen nog een touwhalster gevonden wat ooit voor hem gemaakt was, dus dat eens geprobeerd en dat ging echt goed .. liep ie nog beter op dan met het halsterhoofdstel .. Dus sindsdien rijden we met touwhalster, op dit moment denk ik niet dat er snel wat anders gaat komen .. Het gaat goed zo Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:15

Nadya schreef:
Ik durf te beweren dat mijn paard met bit, er ook prima vandoor kan gaan. En dan zegt dat bit geen moer. Ben ik van overtuigd. Ja
Voorbeelden te over van paarden hier in de buurt, die met bit gewoon GINGEN. Heb het vroeger helaas ook wel eens meegemaakt. Scheve mond

Dat ben ik dus met je eens! Veel mensen beschouwen het bit als een noodrem, maar als je paard echt aan de kletter gaat houd je hem toch niet (ook niet met bit) en dan kun je naar mijn idee maar beter bitloos rijden en een flinke ruk geven om hem tot stilstand te brengen zonder dat je daarbij zijn mond beschadigd, dan dat je aan het bit gaat hangen en trekken!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:25

Hoe weet je dan dat je pony vrolijker is???
Ik moet eerlijk zeggen ik heb ook interesse in een bitloos hoofstel maar hij kost bij Divoza 120 euro (!!!!)
Dat vind ik dus best een duur experiment.....

Mijn paard reageert helemaal op stemhulpen laatst reed ik in de regen en sloeg hij op hol...

MAAR...

De teugels zijn van mooi nubuck leer (maar niet handig in de regen Boos! )
Toen hij is volle galop vandoor ging had ik letterlijk niets in mijn handen.
Ik heb heel hard HO en STAPPEN geroepen (je moet toch wat... Clown )
en hij stopte zomaar!!! Hoezo teugels nodig?? Cool Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:28

larrylurex schreef:
Ik moet eerlijk zeggen ik heb ook interesse in een bitloos hoofstel maar hij kost bij Divoza 120 euro (!!!!)

Mijn paard reageert helemaal op stemhulpen laatst reed ik in de regen en sloeg hij op hol...

MAAR...

Ik merkte dat aan mijn pony ... Lijkt me dat je dat toch wel merkt als er verschil is.
Als je pony eerst constant zit te klooien met vanalles en nog wat en totaal niet met jouw als ruiter bezig is en daarna bitloos met z'n oortjes naar voren loopt en gewoon doet wat jij wil (meestal dan Clown) en gewoon beter loopt .. af en toe eens een grasje meepakt en gewoon blij is .. Naja, vindt het moeilijk om uit te leggen, maar ik merkte gewoon verschil Knipoog

En 120 euro .. lijkt mij dat er toch nog wel andere mogelijkheden zijn Vork
(ken niet alle mogelijkheden, maar een touwhalster van 120 euro heb ik nog nooit gezien..)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:31

larrylurex schreef:

MAAR...

Bitloze hoofdstellen van ruitersportshop.com zijn niet zo duur! Knipoog

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:35

okay maar mijn paard loopt ook al met bit met zijn oortjes naar voren en is onwijs braaf buiten (meestal dan).
Vandaar dat ik het vraag, begrijp me niet verkeert het was niet aanvallend bedoelt. Haha!

Degene die ik wil hebben is 120 euro, ik vind het wel belangrijk dat het stevig materiaal is. Bloos
Mijn paard is nog wel eens bang van iets en dan moet ik wel kunnen sturen zonder dat hij een fietser ommaaid of de weg op schiet.
Helaas begint het bos niet bij mijn stal voor de deur (hihi dat zou mooi zijn)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:36

Citaat:
Bitloze hoofdstellen van ruitersportshop.com zijn niet zo duur! Knipoog

bedankt ik ga gelijk kijken!!
Het is het proberen absoluut waard (hihi heb al gekeken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:40

larrylurex schreef:
okay maar mijn paard loopt ook al met bit met zijn oortjes naar voren en is onwijs braaf buiten (meestal dan).
Vandaar dat ik het vraag, begrijp me niet verkeert het was niet aanvallend bedoelt. Haha!

Degene die ik wil hebben is 120 euro, ik vind het wel belangrijk dat het stevig materiaal is. Bloos
Mijn paard is nog wel eens bang van iets en dan moet ik wel kunnen sturen zonder dat hij een fietser ommaaid of de weg op schiet.

Ik denk dat dat bij vrij weinig mensen het geval is .. Clown
Maar ik weet niet of stevig (blijkbaar erg duur) materiaal zo'n vereiste is.. ik stuur ook gewoon op touw ..
Ok, ik heb wel eens bijna een fietser omver gemaaid Bloos maar dat zou op dat moment met bit zeker ook gebeurd zijn (misschien was het dan wel helemaal raak omdat hij een bit toch maar niks vindt ..).

Je moet rijden met je zit e.d., niet met je teugels/hoofdstel Knipoog
Dus eigenlijk maakt het niet uit wat er rond hangt (in theorie, als het allemaal zou gaan zoals het zou moeten Tong uitsteken).

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:47

hmmm stof tot nadenken en mooi weer dit weekend.....
Wat je zegt is wel zo, toen hij op hol sloeg had ik helemaal geen teugels en toen stopte hij ook.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:51

Larrylurex ik rij met het Dr Cook systeem, maar dan die van HH. Ik heb het besteld bij piaffe voor 50 euro ofzo, dat valt dus wel mee. En de kwaliteit is echt prima. Of wil je met een ander type rijden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:57

@larrylurex, ook een bitloze optoming is iets heel persoonlijks Lachen . Ik heb heel veel systemen geprobeerd (kruislings, o.a. die van de ruitersportshop, Dr. Cook en die van Innova Tack, een sidepull, touwhalster, PmP etc.). Mijn paard reageerde niet fijn op bepaalde optomingen, dus ik heb aardig wat geld gespendeerd ondertussen. Clown
Ik vermoed dat het wisselen er ook iets mee te maken heeft, maar de tijd zal het leren......

Nu op dit moment blijkt hij het allerfijnst te lopen op een gewoon touwhalstertje. Sidepull bevalt ook prima, maar een touwhalster is echt het fijnst. Ben ook heel erg aan het oefenen geweest met remmen op zit e.d. Er zat namelijk niet echt een rem op in het begin Bloos . Ik moest ook zelf de knop even omzetten, dat er geen bit gebruikt werd. Mijn paard heeft nog nooit een bit ingehad. Nu denk ik er eigenlijk helemaal niet meer over na...... Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:58

larrylurex schreef:

Als jouw paard tevreden is met bit, dan blijf je toch gewoon zo rijden! Lijkt me niks mis mee!
Bitloos is niet per definitie beter, maar kan een optie zijn om eens uit te proberen. Ik merk wel verschil en blijf dus bitloos rijden, mijn man rijdt zijn paardje prima relaxed met een stang, ieder zijn meug als je paard maar tevreden en rustig is, dat merk je vanzelf gauw genoeg! Knipoog
Laatst bijgewerkt door simodi op 01-08-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:16

simodi schreef:
Als jouw paard tevreden is met bit, dan blijf je toch gewoon zo rijden! Lijkt me niks mis mee!

Is ook niks mis mee.
Maar wat ik hier nog wel over wil zeggen, is dat onze paarden al gauw 'tevreden' lijken, op een bepaalde manier.
(Zo staan paarden bijv. ook al gauw 'tevreden' op stal terwijl ze liever buiten lopen.)
Mijn paard protesteerde ook niet tegen het bit, ze nam 'm keurig aan wanneer ik 'm voor haar mond hield en ze leek prima 'tevreden' tijdens het rijden.
Maar toen ik het bit achterwege liet, voelde en zag ik toch een heel ander paard. Toen was ze pas echt 'tevreden'. Knipoog

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:17

ja hij is wel blij en doet zijn mond wijd open als ik met het hoofdstel.
Ik rij nu met een K&K ultra dubbel gebroken die vind hij fijn, ik had tijdens
het verkeersmak maken een pessoa maar die haat hij dus echt!!
Ik liet hem laatst nog aan hem zien, haha stijf zijn kaken op elkaar. Haha! Haha!

Tja JoviBan helaas kunnen paarden niet praten Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:24

Kon mijn paard maar praten Haha! . Zou zo graag met hem van alles willen uitwisselen. En van hem willen horen of ik dingen voor hem zou kunnen verbeteren. Daar zou ik helemaal voor open staan.....

Gelukkig is van hem ook al een hoop af te lezen en aan te voelen. Hij is nog jong en nog zo puur in zijn reacties. Hoop dat dat nog lang er in blijft zitten, al denk ik dat dat vooral van mij af hangt, toch? Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:37

Als je wilt weten of je dingen kunt verbeteren voor je paard zul je het idd gewoon moeten uitproberen, dat kan niet anders. Mijn merrie deed niet vervelend met een bit in, maar ik vond het zelf leuk om te kijken of ik haar ook zonder bit zou kunnen rijden. Dus eerst eens geprobeerd met een gewoon halster met 2 touwen eraan. Toen ze daar heel braaf bij bleef heb ik zo'n bitloos hoofdstel gekocht op internet (was geloof EUR 50) en dat beviel heel goed. Ik kan het verschil duidelijk zien, want ze loopt nu onder het rijden te likken en te kauwen (teken van ontspanning) en laat vaak zelfs haar onderlip een beetje hangen terwijl ze ondertussen wel netjes nageeflijk loopt! Haha! Een duidelijker beeld kun je niet hebben toch? Heb in het begin wel afgewisseld met bit, maar daar deed ze dit soort dingen dus niet, dus voor mij was wel duidelijk dat haar hoofd/mond veel ontspannener is als ik bitloos rijd.

Verder heb ik geen enkel verschil gemekt in bestuurbaarheid, nageeflijkheid e.d. Als je paard goed aan de hulpen staat kun je naar mijn idee zowel met als zonder bit rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:45

Ik ben niet tegen bitloos rijden. Zéker niet. Waar ik wél moeite mee heb is het fanatisme dat sommige "bitloze ruiters" uitdragen tégen het bitgebruik. En ik heb er moeite mee dat sommige paarden die bitloos gereden worden in mijn ogen ontzettend onverantwoord belast worden omdat men soms denkt dat bitloos ook automatisch betekent dat het paard niet correct hoeft te lopen. Ik ken nét even teveel paarden die door een in mijn ogen té fanatieke anti-bit-ruiter gereden worden, die lichamelijk totaal in de prak zitten wegens niet meer rechtrichten, onvoldoende/foutief ruggebruik etc.
Deze dingen hebben in principe niets met het wel of niet gebruiken van een bit te maken (een paard is zonder bit net zo fijn 'in frame' te rijden), maar toch ook weer wel...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:22

Ik ben voor juist gebruik van het bit en voor juist gebruik van bitloze optomingen. Ze hebben beiden een scherpe inwerking, dus bij beiden is kundigheid vereist.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:59

Sonja ik vraag me dus af of het "in de prak gehalte" bij paarden die bitloos gereden worden echter hoger ligt? Ik ken verder geen mensen die bitloos rijden (rij zelf sinds januari bitloos, voornamelijk dressuur) maar zie toch ook veel te veel paarden die met bit gereden worden maar waarvan de ruiter ook niet (voldoende) bezig is met rechtrichten, nageeflijkheid etc.

Ik denk dat mensen die bitloos rijden over het algemeen meer recreatief rijden en niet echt met dressuur bezig zijn. Dan is het natuurlijk al niet echt vergelijkbaar meer met iemand die dagelijks dressuurmatig traint met bit. Ik ben heel benieuwd of echt zo is dat bitloze combinaties over het algemeen dressuurmatig gezien een lager niveau hebben. Zou wel interessant onderwerp zijn voor een onderzoek Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:45

Sonja schreef:
En ik heb er moeite mee dat sommige paarden die bitloos gereden worden in mijn ogen ontzettend onverantwoord belast worden omdat men soms denkt dat bitloos ook automatisch betekent dat het paard niet correct hoeft te lopen. Ik ken nét even teveel paarden die door een in mijn ogen té fanatieke anti-bit-ruiter gereden worden, die lichamelijk totaal in de prak zitten wegens niet meer rechtrichten, onvoldoende/foutief ruggebruik etc.
Deze dingen hebben in principe niets met het wel of niet gebruiken van een bit te maken (een paard is zonder bit net zo fijn 'in frame' te rijden), maar toch ook weer wel...

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat wanneer mensen overstappen op bitloos, dat ze dan opeens hun paard niet meer goed gymnastiseren. Ik zie ook bitruiters die hun paard in de prak rijden. Meer zelfs, aangezien de meeste mensen met bit rijden.

Òf iemand gymnastiseert z'n paard, òf iemand doet dat niet, maar dat heeft niets met wel/geen bit te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:56

JoviBan schreef:
Het is natuurlijk onzin om te stellen dat wanneer mensen overstappen op bitloos, dat ze dan opeens hun paard niet meer goed gymnastiseren.

Daarom schrijf ik dat ook niet. Maar da's een kwestie van lezen en willen lezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:26

Ik rijd sinds kort ook bitloos, ook buiten langs de weg en in t bos. Met bit reed ik ook met lange teugetjes en de krul vind ik NIET blangrijk, zolang ze haar rug maar goed gerbuikt en lekker ontspannen enzo loopt en dat doet ze! Zij heeft een dikke nek en de krul zou ik haar niet eens aan willen doen zo, ts hartstikke moeilijk voor dr, wel loopt ze lang en laag! Ook reed ik haar znder hoofdstel in de piste! en stap grust zo op dr in de wei. Ik kan eigenlijk alles met r. Als er een ander op rijd word t waardeloos, ze loopt alleen mijn richting op en word onstuurbaar. Mijn band met haar is enorm ( heb haar ookal vanaf dat ze afgespeend was ).
Ik heb simpel weg t bit dus niet nodig en omdat het voor haar dus alleen dan in de weg zit ben ik overgestapt! En rijd dus nog steeds met lange teugels! geen getrek en gemartel.

Overigens ben ik er niet zo mee eens dat je je paard met bit beter onder controle hebt. Dan wil je dus zggen dat je aan t bt gaat trekken denk ik? Dat doet pijn in de mond, dus je moet je paard eerst pijn doen om m beter onder controle te hebben? Nee dat vind ik not done! Rijden doe je op je zit!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:45

Dat ben ik met je eens Cinnepin dat je rijden op je zit doet. Maar in nood zal iedereen kijken of de noodrem werkt