xMRGANx schreef:Ik ben er voor.. Maar langs de andere kant ook een klein beetje tegen.. Stel; een tamelijk onervaren ruiter gaat bitloos naar buiten, paard schrikt, slaat op hol.. Hoe hou je hem dan in hemelsnaam nog in?? Vaak is het bit dan nog je enige rem..
Ik weet dat een goede zit wonderen kan doen, maar met achteruit zitten alleen ga je hem volgens mij niet al te veel doen vertragen..
Ik ben absoluuut voor natuurlijke methodes en dingen die goed zijn voor het paard, maar zorg ervoor dat je ook de ruiter niet in gevaar brengt..
Nou, maandag ga ik met mijn jonkie voor het eerst officieel een buitenrit maken in het bos en op de heide hier. Bitloos, met touwhalstertje. Nou ben ik niet zo onervaren, maar mijn paard wel.
Een bit is in principe geen rem. Maar wordt wel zo gebruikt.
Overigens gaat er een heel ervaren, relaxt paard mee, hoor. Kan me niet voorstellen dat als mijn Sam er vandoor gaat, hij ver van dit paard zal wegrennen. Zo ja, dan heb ik pech. Het moet er toch een keer van komen en ik vertrouw hem. Ook al weet ik dat hij nog jong en heel erg onervaren is. Ik denk ook dat een onervaren ruiter sowieso niet buiten hoort te rijden, maar goed.....
En bij een onervaren paard, zorg je dat er een goede basis in zit en je zorgt voor de optimale omstandigheden (je gaat op een rustig moment de natuur in, zorgt voor een relaxt gezelschapspaard, je neemt iemand mee die ook op de fiets even mee rijdt, etc. etc.).
Ik durf te beweren dat mijn paard met bit, er ook prima vandoor kan gaan. En dan zegt dat bit geen moer. Ben ik van overtuigd.
Voorbeelden te over van paarden hier in de buurt, die met bit gewoon GINGEN. Heb het vroeger helaas ook wel eens meegemaakt.