Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:19

Snoevie schreef:
hoe je het ook wend of keert,een zadel word krapper met een bontje.

Als je een bontje én een pad gebruikt wel ja. Maar alleen met alleen een bontshabrak betwijfel ik dat. Ik twijfel nog. Ik had er één voor mijn vzh en nu ik een dressuur heb denk ik er toch over om er weer eentje te kopen. Dan wel met alleen bont onder de kussens. Ik heb namelijk een close contact zadel, beetje onzin om daar dan een nog een extra laagje tussen te doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:42

Met alleen een bontshabrak valt het inderdaad mee, dat is als een gewone pad eerder.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:45

ik rij met de dekje van hh ze zijn niet dik maar nemen het zweet wel goed op!
heb nu ook 1 van eurostar en bevalt me ook goed die zijn mooi gesneden bij de schoft dus minder last van druk plekjes Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:43

Dit topic vind ik echt bol staan van de intolerantie mn van TS en sympathisanten. Leven en laten leven zou ik zeggen! Dring een ander niet jouw mening op. Jouw mening hoeft niet per definitie waarheid te zijn. Als jij mensen beoordeelt op hun sjabrak dan is het somber gesteld met het rijtechnisch inzicht, en dat is altijd nog hetgeen dat het meeste invloed heeft op het paard.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:25

BrittKitt schreef:
Kan aan mij liggen, maar ik vind het wel opvallend dat de TS gewoon online is en berichten post, maar haar gezicht niet meer in dit topic heeft laten zien? Tong uitsteken

Ik heb dit topic geplaatst om meer inzicht te krijgen, niet om zelf fanatiek mee te posten. Ik ben juist benieuwd naar meningen van anderen zonder daarbij mijn mening neer te zetten. Gezien een paar berichten in het topic en pb's, zal ik hier een uitgebreide beantwoording van een bericht hier plaatsen. Deze schept als het goed is genoeg duidelijkheid, zo niet dan verwijs ik je naar de PB zodat dit gewoon een goedlopende discussie blijft over dat onderwerp en niet opeens over mij gaat Lachen
Betreffend antwoord is een reactie op het bericht van Zap, de quotes zijn van haar, het dikgedrukte is mijn reactie :

Sisco4life schreef:
Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Aangezien het anders offtopic word doe ik het even per pb Lachen Mocht er meer naar gevraagd worden dan zal ik het ook in het topic zetten.

zap schreef:
Toen ik dit topic las was ik eigenlijk wel benieuwd naar jou sisco Haha! Bloos . Dit soort uitspraken of meningen vind ik altijd wel interessant om over te discussiëren en ben dan altijd benieuwd wie het ts is. Ik heb dus eventjes in jou berichtjes gesnuffeld en ik vind daarom dit topic een beetje dubbel Bloos Lachen. Een berichtje sprong in het oog waarin je 'pronkt' met pads en setjes.....

Tuurlijk is het fijn om te weten tegen wie je het hebt, doe ik ook hoor Knipoog
Waar dit allemaal begon waren idd mijn setjes, anky's en eurostars. Na een hoop gemuts met mijn zadel hoop ik dat ie nu goed aangepast is. 2 onderwerpen waar ik al lange tijd over na zit te denken...Ik bén idd een setjesfreak, vind het mooi enz. Maar, is het allemaal nodig en gaat het nut van een o pmaat gemaakt zadel niet weg. Mijn idee is nu eigelijk van wel, en dat is ook waarom ik het raar vind dat ik zo'n setjessite als bokt ook weer zoveel geschreeuwd word "laat je zadel op maat maken".

Ik heb mijn twijfels over mijn handelingen gekregen, de setjes de pads en bontjes. Dit kán niet goed zijn, dacht ik. Aangezien ik meningen van anderen wou hebben heb ik er een neutraal topic van gemaakt waar van beide kanten meningen kunnen worden gegeven, zonder dat het enkel om mijn setjes zou draaien.

Citaat:
Dan vraag ik me af.. wat vind je er zelf nu werkelijk van? En wat wil je met dit topic bereiken? Wil je dat mensen tot inzicht komen of wil je gewoon het 'fenomeen' ontmaskeren...

Ik wil idd mensen, maar ook mijzelf, tot inzicht laten komen met dit topic. Een fenomeen ontmaskeren heb ik geen behoefte aan, maar gaat wel gepaard met dit onderwerp. Beetje van alles dus. Wat ik werkelijk van die dikke pads vind, tsja, mooi is mijn eerste mening. Daarna ga ik me juist weer afvragen of het wel goed is voor mijn paard en waar dan die duizenden euro's aan de zadelmaker en zadels goed voor zijn als ik er toch weer alles tussen prop. Ik denk namelijk niet dat ik de enigste ben die hiermee te maken heeft, en er wel eens duidelijk voor zichzelf in wil.

Citaat:
Wil je mensen tot inzicht laten brengen... begin bij het begin en dus jezelf Lachen. Heeft jouw pony bandages nodig? Of is het voor de sier?

Zie het verhaal hierboven dus Lachen Of mijn pony bandages nodig heeft, nee, netzoals alle andere paarden die toch met bescherming worden getraind. Ik heb achter bandages om toch wat stevigheid en ondersteuning te geven. Ik rijd niet altijd met bandages, het moet ook zonder kunnen. Wat ik hiervoor dan nog wel vind geleden is het gezegde "baat het niet dan schaadt het niet"

Citaat:
Maargoed.. sorry als ik je helemaal verkeerd begrijp en ik erg vervelend ben Bloos .

Je begrijpt me prima hoor Knipoog Ach, vervelend, dat heet gewoon interesse. En je komt helemaal niet met gekke vragen hoor!

Citaat:
Overigens vraag ik me ook af in hoeverre de dunne dekjes comfortabel zijn. Een dikker dekje dempt toch beter!

Dit zou niet nodig moeten zijn in combi met een goed zadel en een ruiter die hier goed mee om kan gaan.

Citaat:
En dan vraag ik me af wat er dan van boomloos gezegd moet worden... dat is toch zo goed en zo vriendelijk? Volgens mij zijn de pads die daar ondergaan nog dikker dan die van ons.

Idd, net zoals westernpads. Heb een poos western gereden maar die dingen zijn nog 2x zo dik.

Citaat:
Wel ben ik het met je eens dat er natuurlijk echte hypes zijn, zie het als mode.. daar gebeurdt precies hetzelfde. Waarom mensen dit doen, tja, dat kan een interessant studieopject zijn Ja

Volgens mij is het gewoon groepsgedrag. Want weetje, ik durf erom te wedden dat er zonder bokt zoveel minder setjes freaks zijn en minder met de mode word meegedaan. Zo'n site waar iedereen samenkomt heeft ook wel zijn invloed...

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk! Zo niet, dan hoor ik het wel Lachen

Groetjes,
Noraly

Hopelijk hebben jullie nu de info over mij die jullie wouden en kan de discussie gewoon verder gaan zonder mij erin te betrekken Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:32

Haak ik alleen nog even in op je bandages; 'baad het niet dan schaadt het niet', heb jij de zoekfunctie wel eens gebruikt?
Ongeveer de meest gebruikte vorm van 'dierenmishandeling' op bokt Knipoog
Offtopic idd, maar moest er even uit Tong uitsteken

Mijn opmerking was ook niet negatief naar jou toe bedoeld, het viel me alleen op, vandaar dat ik het zei.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:37

Weet dat op bokt erg veel word nagepraat en overdreven. Er zal vast een kern van waarheid inzitten, maar er zit ook een hoop negatieve "bullshit" omheen Lachen
Verder is het miss handig om te weten dat ik geen doorgedraaide penny ben die graag met die dingen rijd, ik werk op een dressuurstal waar ik dagelijks vele bandages aanleg. Weet de functies en hoe ze om moeten. Ik "doe dus niet zomaar iets"

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:43

Denkt iemand hier nog aan de rug van het paard?
Ik rij dus MET bontje, gewoon ter bescherming van de rug, logisch toch?

Dikke pads moet ik ook niet van weten, vind het erg onhandig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:44

Pardon Sfietje? Heb jij het topic uberhaupt gelezen?
Iedereen hier praat met het welzijn van het paard op de eerste plek Nagelbijten / Gniffelen

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:49

BrittKitt schreef:
Pardon Sfietje? Heb jij het topic uberhaupt gelezen?
Iedereen hier praat met het welzijn van het paard op de eerste plek Nagelbijten / Gniffelen

Ja ik heb het gelezen maar bijna iedereen denkt hier dat bontjes en dikke pads gewoon een modeverschijnsel zijn.
Terwijl dat niet alles modeverschijnselen zijn.

Denk maar aan de geneeskunde die vooruit gaat, nieuwe technieken enzo
wel zo gaat ook het harnachement van het paard vooruit en daar horen blijkbaar pads en bontjes bij

Op de geneeskunde heeft niemand iets op aan te merken want dat is goed dat het vooruit gaat,
maar op bontjes en pads word dan commentaar gegeven.

Ooit al gedacht dat dit alles welleens een reden zou kunnen hebben?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:53

Dat wordt toch ook erg vaak aangehaald?
Veel bontjes zijn idd modeverschijnsel, en er zijn genoeg mensen die ze gebruiken met een goede reden. Maar er zijn er altijd nog meer die het gebruiken omdat ze het zelf mooi vinden en er niet naar kijken wat er onder het zadel ligt Tong uitsteken Of onwetendheid en denken dat een bontje áltijd goed is, wat natuurlijk grote onzin is.
Veel heeft ook een reden, ik rijd met pads omdat ze dus idd niet dikker zijn dan gewone dekjes en super vocht opnemen, mijn pony toont geen plekken van de anky of qhp pads en daar ben ik blij mee. Een bontje gebruik ik op het moment niet, maar heb ik wel gedaan omdat mijn pony moest bijkomen in bespiering op de schoft (die ze niet had). Hiervoor heb ik een grotere boommaat in mijn zadel genomen en er toen een bontje onder gelegd zodat er ruimte zou zijn om de spieren te laten groeien.
Maar let dus wel goed op wat ik zei; ik heb een grótere boommaat genomen zodat de spieren de ruimte zouden hebben om te groeien.
Dus niet klakkeloos een bontje onder een goed passend zadel (passend op de kale rug) gemikt omdat het dan 'lekker zacht' is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:58

vind het wel grappig..
de helft van de mensen, die zeggen dat dikke pads verkeerd zijn, hebben foto's in hun profiel mt de meest dikke pads Clown
achja, aan de ene kant ben ik het er mee-eens.. andere kant niet.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:11

Ja Daphne, dat viel mij ook al op...
Ik ben gewoon van mening dat een zadel uberhaubt niet op een paard hoor, dus het kan nooit 'goed' liggen. Er is en blijft altijd speling en dat vang ik op met m'n bondje.
Ik heb dan ook geen modelpaard maar een zeer bewegelijke fries, nou zie daar je zadel maar eens op stil te laten liggen, en nee dat ligt niet aan mijn 'rijkunst'.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:13

Maar wel aan de pasvorm van je zadel Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:41

Moet iemand maar eens een zadel op mijn paard komen leggen zonder dekje, die gaat dat niet prettig vinden. En dat kan ik me ook voorstellen. Ik snap de gedachte wel achter direct contact 'zadel > rug', maar een dun dekje van nauwelijks 1cm verandert de vorm van de rug echt niet heel drastisch, maar geeft de paardenhuid wel zacht contact ipv hard leer.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:17

Sisco4life schreef:
Weet dat op bokt erg veel word nagepraat en overdreven. Er zal vast een kern van waarheid inzitten, maar er zit ook een hoop negatieve "bullshit" omheen Lachen

Afgod eigenlijks zal dat in mijn onderschrift moeten Clown

Sorrie was even offtopic.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:24

Sisco4life schreef:
Iedereen roept op bokt dat een zadel passend moet zijn gemaakt op je paard, om er vervolgens van alles onder te stoppen. Dat heeft toch allemaal geen zin? Waarom gaat niet iedereen terug naar de dunne dekjes die fijner zijn voor je paard ? Medische redenen daar gelaten alhoewel 70% daarvan ook anders kan worden opgelost.
[/i]

Tja sluit me bij je aan. Mensen kopen een duur zadel maken hem passend en gooien erna een gelpad of andere dingen onder onder het mom van dat is beter voor hem?.

Ik rij wel met ankypads maar geen super dikke. Ze zijn met het zadel erop ook zo plat dan zijn ze zelfs dunner als mijn eskadron dekje.

Ik gebruik geen gelpad of bontje onder mijn dressuurzadel alleen een dekje meer niet. Als die extra poespas is niet nodig. Paard moet zonder die extra spullen ook goed kunnen lopen. Ik ben van menig dat problemen met ruggen echt uit de ruiter komen. Een ruiter gaat scheef zitten waardoor het zadel ook scheef wordt met verdere gevolgen voor het paard?.

Wisselen jullie trouwens jullie beugelriemen ook om de 2/3 weken om?. Iets wat ik ooit geleerd heb maar nu nooit meer hoor?.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:25

heey, ik vind ook dat je groot gelijk hebt.. de mensen waar ik rij zijn ook helemaal van de setjes, iedere ankypad die er te krijgen valt hebben ze... ik vind het wel mooi staan al die kleurtjes maar jij brengt het op een goede/ duidelijke manier,... voor mij ook geen setjes en dikke pads.. het gaat erom dat je paard zich prettig voelt onder het zadel niet om de "nieuwste mode"

groetjs milou

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:28

Ik zelf rijd erg graag met een dun shabrak. Maar dat is gewoon wat ik prettig vind.
Dit heb ik ook altijd gedaan. Ik houd niet zo van die dikke pads. (ik heb ze trouwens wel).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:29

Wordt/werd idd vaak gezegd Prisca, ik weet niet hoe ze op het moment hangen ik haal ze er nogal vaak af de laatste tijd omdat ik maar 2 riemen heb én 2 zadels Vork (drs en vzh) dus ze zullen vast aan beide kanten gebruikt worden

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:30

Gewoon een vraagje..
Wat verstaan jullie dan allemaal precies onder 'dik'?
Ik heb meestal een BR Event op mijn pony liggen, is dit ook al te dik?
Ze heeft geen drukplekken, het dekje schuift niet en het zadel wipt niet heen en weer.
Het zadel zit dus netjes aangesloten en het dekje neemt wel netjes al het zweet op. Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:34

Dt verhaal staat los van de setjes ziekte daar is niet mis mee gaat meer om de verschillende diktes en ook nog de andere troep eronder.

Als je altijd rijdt met een anky is dat niet slecht voor je zadel en paard omdat die allemaal hetzelfde zijn. MAAR rij je de ene keer met een hele dunne en de andere keer met een dikke "kan"het wel slecht zijn.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:38

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:45

Germatje schreef:
Ja Daphne, dat viel mij ook al op...
Ik ben gewoon van mening dat een zadel uberhaubt niet op een paard hoor, dus het kan nooit 'goed' liggen. Er is en blijft altijd speling en dat vang ik op met m'n bondje.
Ik heb dan ook geen modelpaard maar een zeer bewegelijke fries, nou zie daar je zadel maar eens op stil te laten liggen, en nee dat ligt niet aan mijn 'rijkunst'.

Ook een hypermodelletje? Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:52

Prisca schreef:
Ik ben van menig dat problemen met ruggen echt uit de ruiter komen. Een ruiter gaat scheef zitten waardoor het zadel ook scheef wordt met verdere gevolgen voor het paard?.

Dat is niet altijd waar. Mijn paard heeft leverbot gehad en had daardoor veel problemen met z'n rug. Dat had dus niets met rijden te maken.