Peesbeschermers, goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: Peesbeschermers, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:57

Nou gelukkig niet Tong uitsteken

Het gaat mij alleen meer om het verschil tussen dingen die vaak gebeuren (van een paard vallen, aanrijdingen enz hier meer bedoel ik dus niet dat elke persoon dat heel vaak overkomt Knipoog maar over het algemeen) en dingen die minder vaak gebeuren. Want er zijn maar heel weinig paarden die serieus beenbescherming nodig hebben. Bijna geen enkel paard strijkt of tikt regelmatig, daar zijn ze op "ontworpen" (sorry voor dit kromme woord Tong uitsteken) en soms kom je een foutje tegen, voor die foutjes zijn dit soort dingen bedacht.

Nu niet denken dat ik een paard een foutje vind als hij strijkt of tikt of op een andere manier enigsinds van de algemeen aangenomen norm afwijkt, want zo bedoel ik het niet Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:58

_Nicky schreef:
heiditjj schreef:
Daarnaast kan je je paard als hij schrikt altijd nog gerust stellen op een of andere manier, je kan het in elk geval proberen. In zo'n geval zal je paard snel tot rust komen en heb je je peesjes ook niet nodig.

Als je paard schrikt en door de rare beweging direct een klap geeft tegen zijn eigen been ben je volgens mij al te laat...
Die van mij laat zich altijd een soort van vallen als ze schrikt, of springt direct opzij.

Niet kwaad bedoelt, maar schrikreacties kun je toch zien aankomen? Dan kun je bijvoorbaad beginnen met geruststellen enz...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:58

heiditjj schreef:
En in mijn ogen...als je de voor- tegen de nadelen gaat afwegen, wegen de nadelen zwaarder, zeker als je paard ze in eerste instantie niet nodig heeft.

Daarnaast kan je je paard als hij schrikt altijd nog gerust stellen op een of andere manier, je kan het in elk geval proberen. In zo'n geval zal je paard snel tot rust komen en heb je je peesjes ook niet nodig.

Maar dat is mijn mening Knipoog

Ik vind dat de nadelen dus niet zwaarder wegen dan de voordelen. Ik vind de nadelen soms een beetje overtrokken en ik heb nog nooit een paard meegemaakt die 'minder' is geworden of nadelige gevolgen heeft ondervonden door het gebruik van peesbeschermers. Maar mijn mening heb ik in eerdere reacties al uitgelegd. Dus daar wil ik niet op in gaan.

Waar ik nog wel even op in wil gaan is op het moment dat een paard schrikt. Want als het behoorlijk schrikt, is hij al opzij gesprongen of wat dan ook voordat jij hem gerust hebt kunnen stellen. Dan kan het zijn dat je mooi te laat bent met geruststellen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:00

Ik ben het met je eens als je zegt dat je schrikreacties soms kan zien aankomen, maar vaak ook niet.

Als er iets onverwachts gebeurt waardoor het paard schrikt, heb je echt geen tijd om hem gerust te stellen hoor.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:01

heiditjj schreef:
SanneKyla schreef:
Ik zou echt niet weten wat er slecht is aan peesbeschermers!
Het voorkomt blessures door het tegenmekaar klappen van de pezen!
Het knijpt ook niet af!

Afbeelding

Lees dan toch eens de argumenten die eerder in dit topic zijn geplaatst! En peesbeschermers knellen wel degelijk af. Ook zorgen peesbeschermers voor een minder schokabsorberende pees doordat alles ingepakt zit en dus niet meer goed kan rekken en strekken.

Tegenwoordig doen we onze paarden allemaal bandages, peesbeschermers en strijklappen om omdat dat zo hoort. Het hoort standaard bij de uitrusting en dat vind ik er fout aan. Als je paard het echt nodig heeft, ja, dan zou ik ze ook gebruiken (ik gebruik strijklappen bij mijn fjord omdat die heel erg strijkt, je ziet het niet alleen, je hoort het ook), maar anders zit je je paard er alleen maar mee in de weg.

En al die "wat als..." verhalen...
-Wat als...ik straks struikel en m'n arm breek...
-wat als...ik op mijn paard stap en hij schrikt en ik val...
-wat als...ik straks uitglijd en m'n nek breek...

Zo kun je alles wel proberen te voorkomen, maar uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer: heb je ze niet nodig? Dan val je je paard er alleen maar mee lastig.

Ik hoef het toch niet eens te zijn met jullie argumenten!
Mijn standpunt staat vast, peesbeschermers beschermen de pezen...

Meer Voordelen dan Nadelen!!!!

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door DolceGabbana op 23-04-08 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:01

Ik zie in je profiel dat je een fjord hebt.
Ik vind dat werkelijk erg leuke dieren.
Maar mijn ervaring is wel dat die wat minder snel echt schrikkerig zijn dan gemiddelde kwpn-er
En dat ze ook minder ruim lopen.

Verder is erop zitten alles behalve natuurlijk...en dan gewoon veel meer kans op balans problemen

Verder hebben veel bokkers hier al kenbaar gemaakt dat ze in vele tientallen jaren fanatiek in de paarden zitten nog geen 1 paard kende wat echt een blessure heeft gehad door beschermers.
Wel dat het daarmee voorkomen is...
Voor mij is de keus dan echt heel snel gemaakt Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:02

runningkawa schreef:
Om die zelfde eens een keer draag je een cap, je auto gordel, een helm.
Tenminste, jullie krijgen toch niet dagelijks een aanrijding hoop ik Tong uitsteken Clown

Die slaat de spijker op z'n kop als je het mij vraagt.
Goed opgemerkt! ik sluit me daar helemaal bij aan.

En nee, gelukkig heb ik niet dagelijks een aanrijding. Is me tot nu toe zelfs nog geen 1x overkomen en toch draag ik braaf altijd mijn autogordel.

Edit: Ook bij je bovenstaande reactie sluit ik me helemaal aan.
Niet om een fjord af te kraken, helemaal niet zelfs, maar dat zijn meestal toch hele andere paarden dan KWPN-ers. Fjorden zijn meestal niet van die heethoofden en zijn veel nuchterder (is dat eigenlijk wel een goed Nederlands woord?)
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 23-04-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:03

heiditjj schreef:
Niet kwaad bedoelt, maar schrikreacties kun je toch zien aankomen? Dan kun je bijvoorbaad beginnen met geruststellen enz...

Mijne loopt 100x langs dezelfde hoek, en in 1x geheel onverwachts is het: BAKKABOUTERS Wow!
Als ze haar nek erop zet, omdat ze wat heeft gezien is het gewoon een kwestie bij mij van gewoon doorrijden, des noods een oefening inzetten anders gaat ze er nooit meer langs. Buiten niet hoor, alleen in de bak is het gemierenne*k van haar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:06

de mijne springt uit het niets ineens 160 parcourtjes allemaal inuitjes .............. en ik kan echt wel redelijk sturen, en heb veel gevoel in mijn kont, maar dit zie je nooit aankomen, voel je ook niet....... niks Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:27

@ SK: onderbouw je mening dan alsjeblieft even, zo kwam het namelijk niet echt lekker over.

Over mijn fjord: Ik heb ook een arabier Knipoog daar word dan weer niks over gezegd. De fjord rijd ik met strijklappen omdat hij hoor en zichtbaar strijkt. De arabier rijd ik met een barebackpad en een stalhalster, verder niks. Puur en alleen omdat hij hardstikke bang overal voor is. Hij maakt (zowel met mij erop als zonder) de meest rare bokkesprongen en er is nog nooit wat gebeurt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:31

Tja, wat je arabier betreft:
Daar heb je een punt Ja

Je weet dus het verschil tussen een fjord en een wat heter paardje... Clown

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:35

Dat bedoel ik Knipoog

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet, maar dit lijkt me dan toch wel een voorbeeld van wat ik precies bedoel Tong uitsteken

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:33

En daarover blijven we van mening verschillen denk ik
(Maar dat geeft ook niet, ieder z'n manier)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:52

als iedereen 't zelfde deed kreeg je dezelfde discussie's Tong uitsteken

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:54

Wordt het ook zo saai van he?
Leuke discussie op z'n tijd is niks mee en nog wel eens verhelderend ook. Het is niet verkeerd om eens de mening van een ander te horen Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:34

heiditjj schreef:
superlise schreef:
Ik vind dat je ze alleen moet gebruiken als het nodig is als je paard zich bijvoorbeeld aan tikt of bij het springen doe ik ze ook om. Verder doe ik ze nooit om als het niet nodig is.

Helemaal mee eens! Als je een paard hebt wat niet luchtzuigt, doe je hem toch ook niet zo'n band om z'n hals? Hoewel luchtzuigen ook dodelijk kan zijn.

whahhhh sterker nog ik heb een paard wat wel luchtzuigt en die heeft ook geen band om

Luchtzuigen is niet dodelijk dat zijn weer horrorverhaaltjes (bevestigd door de kliniek utrecht)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:42

Er werd ergens gesuggeerd dat ik mensen dom vind als ze geen peesjes gebruiken dat sloeg nergens op dat heb ik nergens gezegt.

Je moet de zin beter lezen maar ik weet zeker als iemand met peesje rijdt, en gaat uitstappen en doet ze dan af...paard schrikt en tikt zich aan met alle gevolgen van dien, dat die persoon niet blij is met zijn beslissingen van peesje afdoen.

Zelf rij ik alleen met peesjes als ik ga springen of als ik weet dat ik ga sprinten tijdens buitenrijden met dressuur ben ik te lui om ze om te doen Bloos

Maar wat ik me nou echt afvroeg is het volgende:
Is het nou echt zo slecht om een paardenbeen af te spuiten na het werk...omdat er zweet op de benen zit van de peesjes.
Krijgen de pezen nou echt een klap/rek om dat je met koud water het zweet afwast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:45

Ik spuit zelf nooit af.
Maar ik ken een heleboel mensen die dat wel doen...ook mensen dus die met peesbeschermers rijden, maar heb er nog nooit van gehoord Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:49

RK

Heb jij nooit van die zweetplekken bij het spilbeen.
Mijn pwoon heeft zulke droge en dunne benen daar zit mega zweetplekken

Zo nee als jij geen zweetplekken heb, zou ik mogen weten welke peesje jij hebt en wat de binnevoering is?
Heb nieuwe peesjes nodig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:52

Jawel hij is ook bezweet onder de beschermer.
Maar dat is hij dan onder het zadel en hoofdstel ook Lachen
Ik heb wel eens dat ik een rondje maak in de winter dat hij niet nat is onder het zadel, dan is hij dat ook niet onder de beschermers.
Ik heb alleen simpele peesjes, de br's eskadron's, die standaard dingen van neopreen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:21

heiditjj schreef:

Lijkt me niet toch. Je kunt niet zien aankomen als je paard onverwacht schrikt. Als je paard in 1 keer opzij springt, heb je hem daarvoor echt niet gerust kunnen stellen hoor

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:22

onverwachts betekend niet aan zien komen of zie ik dat nou verkeerd Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:02

Nee, dat zie je heel goed tita *LOL*

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:29

SanneKyla schreef:
Meer Voordelen dan Nadelen!!!!

Jij mag best vinden dat het meer voordelen als nadelen heeft, maar lees maar eens op internet oid, daar les je het meerendeel dat er meer nadelen zijn dan voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:31

ja..allemaal theorie gewauwel..pratijk wijst anders uit. Lachen