Zachtste bit voor mijn pony is??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Zachtste bit voor mijn pony is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:30

Idd, en dat heeft een rubberbitje ook niet zoveel zin.

Als hij echt puur bang is voor het bewegen van het bit denk ik dat je het beste een ongebroken kneveltrens kunt gebruiken maar ik weet niet of die in ongebroken versie bestaan. Je zou ook een fulmertrens (vrijwel hetzelfde als kneveltrens) of een D-trens kunnen proberen, die hebben allemaal vrijwel dezelfde inwerking. Ik heb ze echter geen van drieen ooit in ongebroken versie gezien maar misschien kunnen die wel besteld worden bij de ruitersportzaak.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:41

een ongebroken plastic happy mouth bit wiebelt toch ook niet?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:00

nee die wiebelt ook niet en is erg zacht voor de mond!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:08

roxxxiejjj schreef:

Ongebroken is idd rustiger dan gebroken maar een kneveltrens of fulmertrens is speciaal gemaakt om stil in de mond te liggen. Heeft dus nog meer nut dan alleen een plastic bit. En je zegt zelf dat het niet aan het bit zelf ligt of aan het feit dat het ijzer is, dan moet je daar ook geen oplossing voor zoeken. Knipoog

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 21:11

anneliesdj schreef:
roxxxiejjj schreef:

Ongebroken is idd rustiger dan gebroken maar een kneveltrens of fulmertrens is speciaal gemaakt om stil in de mond te liggen. Heeft dus nog meer nut dan alleen een plastic bit. En je zegt zelf dat het niet aan het bit zelf ligt of aan het feit dat het ijzer is, dan moet je daar ook geen oplossing voor zoeken. Knipoog

Het ligt gedeeltelijk ana het bit. Het kan wiebelen. En dat komt omdat hij dubbelgebroken is. Het ijzer maakt niet zo veel uit. Maar plastic is zachter hoorde ik. En aangezien ik niet echt een bit nodig heb om mijn paard netjes te rijden wil ik het meest zachtste!:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:28

Ik zou zeggen; zoek een rubber D-trens of kneveltrens, dan heb je zacht en iets wat weinig wiebelt!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 05:23

Als jij zacht met je handen bent is je bit dat ook Haha!

verder heb ik een K&K aurigan watertrensje, hier loopt hij goed op Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 06:59

Geen rubber a.u.b. plastic anneliesdj, rubber kan branden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:43

en kijk even goed naar de dikte. Dikker is niet altijd zachter; het hangt er ook vanaf hoeveel ruimte je pony in de mond heeft.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 09:45

Allejandro schreef:
Als jij zacht met je handen bent is je bit dat ook Haha!

verder heb ik een K&K aurigan watertrensje, hier loopt hij goed op Lachen

Met lange teugel zonder ophoudingen te geven gata hij met zijn hoofd schudden omdat hij het vervelend vindt. Dan beweegt het bit namelijk ook (dat middenstukje). Wat hij heel vervelend vindt! Hij gaat of rennen of met zijn hoofdschudden(wat een teken is dat hij harder wil gaan lopen!).

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:50

[/quote]
Met lange teugel zonder ophoudingen te geven gata hij met zijn hoofd schudden omdat hij het vervelend vindt. Dan beweegt het bit namelijk ook (dat middenstukje). Wat hij heel vervelend vindt! Hij gaat of rennen of met zijn hoofdschudden(wat een teken is dat hij harder wil gaan lopen!).[/quote]

weet je zeker dat het dan door het bit komt? Dit gedrag kan door heel veel dingen komen natuurlijk. Kan zelfs komen door een hoofdstel met sperriem bv. (ook als sperriempje vrij los zit). Daar kan mijn paard helemaal panisch van worden. Ik rij mijn paard met neusriem zonder sperriem en dat bevalt veel beter. Je moet gewoon even op onderzoek uit, wanneer hij het wel en niet doet. Wel opmerkelijk dat jouw pony het alleen doet met lange teugel.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 11-05-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:54

maar met dubbelgebroken heb je wel en goede handligging nodig,
anders werkt het juist strenger, want je krijgt hier al snel mee dat je het bit 1 kant op sleurt om het zo maar even uit te leggen.

denk dat watertrens toch wel het lichtste bitje is, mischien met rubber eraan is dat mischien iets.?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 11:04

StalNollie schreef:
maar met dubbelgebroken heb je wel en goede handligging nodig,
anders werkt het juist strenger, want je krijgt hier al snel mee dat je het bit 1 kant op sleurt om het zo maar even uit te leggen.

denk dat watertrens toch wel het lichtste bitje is, mischien met rubber eraan is dat mischien iets.?

rubber schuurt en ze krijgen blaren als ze niet genoeg speeksel produceren. Mijn handen zitten goed als ik op mijn eigenpony rijdt Knipoog. Op andere wil ik er weleens moeite mee hebben omdat de meeste pony veel groter zijn dan hij en dus anders lopen:P. waar ik dan meer mee bezig ben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:21

Mizora schreef:
Geen rubber a.u.b. plastic anneliesdj, rubber kan branden.

Ligt aan hoe het paard het ervaart Knipoog En plastic D trenzen zijn er niet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:24

Vlinder32 schreef:

Met lange teugel zonder ophoudingen te geven gata hij met zijn hoofd schudden omdat hij het vervelend vindt. Dan beweegt het bit namelijk ook (dat middenstukje). Wat hij heel vervelend vindt! Hij gaat of rennen of met zijn hoofdschudden(wat een teken is dat hij harder wil gaan lopen!).[/quote]

weet je zeker dat het dan door het bit komt? Dit gedrag kan door heel veel dingen komen natuurlijk. Kan zelfs komen door een hoofdstel met sperriem bv. (ook als sperriempje vrij los zit). Daar kan mijn paard helemaal panisch van worden. Ik rij mijn paard met neusriem zonder sperriem en dat bevalt veel beter. Je moet gewoon even op onderzoek uit, wanneer hij het wel en niet doet. Wel opmerkelijk dat jouw pony het alleen doet met lange teugel.[/quote]
Hij doet het niet alleen bij lange teugel.Knipoog En het is alleen als hij een bit in heeft. zonder sperriem zonder neusriem, alleen met neusriem altijd. En dan duwt hij zijn neus naar voren en doet zijn mond open en gaat schudden en/of rennen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:31

oke, dan zou je denken dat het toch door het bit komt inderdaad. Bitloos doet hij het helemaal niet, het rennen en het schudden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:06

Met watvoor bit rijd je normaal altijd? Zou het niet kunnen dat hij een ijzer/metaal allergie heeft? Die symptomen lijken daar namelijk wel op.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:28

Klopt wat annelies zegt, want sinds ik met myler en met appeltrens rij is het bij mijn paard wel helemaal over. Myler is aurigan (hoog kopergehalte). Mijn paard kan waarschijnlijk ook niet goed tegen gewoon rvs of verchroomde bitten.

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:51

probeer is een myler bit die zijn heel zacht en rijden ook goed er zit een rolletje in en een stukje koper en hij is heel vriendelijk onze friezen rijden er mee en als je weet zijn friezen ook gevoelig Knipoog

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:01

anneliesdj schreef:
Met watvoor bit rijd je normaal altijd? Zou het niet kunnen dat hij een ijzer/metaal allergie heeft? Die symptomen lijken daar namelijk wel op.

Hij heeft er nooit last van gehad. Maar hij heeft een half jaar stil gestaan en nou doet hij wat ik heb uitgelegd. en ik wil ook van het metaal/roestvrijstaal af. Ik heb een tijdje geleden ook een artikel gelezen(toen deed hij het al) over dat het bit rust op de zenuwen in de paardenmond. Het knijpt de tong fijn en/of raakt de zenuwen. Wat dus als gevolg hefet dat er meer dan een paar honderd kilo in zijn mond als druk is bij een lichte ophouding. Hij heeft een half jaar stil gestaan wegens blessures enzo en toen ik weer mocht beginnen wou hij niks met het bit te maken hebben. En hij heeft er totaal geen last van als er geen druk op het bit komt! Dus dan kan het toch geen allergie zijn lijkt mij? want dan moet hij er altijd last van hebben en dat heeft hij niet;).

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:02

annemijn1010 schreef:
probeer is een myler bit die zijn heel zacht en rijden ook goed er zit een rolletje in en een stukje koper en hij is heel vriendelijk onze friezen rijden er mee en als je weet zijn friezen ook gevoelig Knipoog

Je hebt verschillende mylerbitjes;) en heb er geen tot mijn beschikking dus zou ook niet weten hoe en wara ik die zou kunnen lenen;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:02

waarom rij je niet bitloos roxxxiejjj, misschien is dat dan wel geschikter voor jullie. misschien heeft je paard in tussentijd ook wel problemen met zijn gebit gekregen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:38

Vlinder32 schreef:
waarom rij je niet bitloos roxxxiejjj, misschien is dat dan wel geschikter voor jullie. misschien heeft je paard in tussentijd ook wel problemen met zijn gebit gekregen.

Omdat ik ook wedstrijden rijd;). En hij is pas naar de tandarts geweest;).

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:27

trouwens een bitloos hoofdstel vindt hij doodeng en dan verkrampt hij zijn rugspieren. En hij heeft heel snel een rugprobleem dus moet dat niet opzoeken;)