Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:47

Zolang je maar met een vingertje naar een ander blijft wijzen en zelf niks veranderd, lukt je dat ook niet natuurlijk!
Maar wie bepaalt wat goed of fout is?
Dat doe je altijd nog zelf, dacht ik zo....
Als je echt om je dier geeft wil je het beste voor hem.
En doe je het omwille van het dier en niet voor jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:49

Jij wijst net zo hard naar een ander in wat die fout doet Lachen
En mijn dier heeft geen last van een bit...dus..?
Ik zie geen probleem.

En nogmaals, ik weet hoe hij loopt op bitloos, ik weet hoe hij loopt op een bandje om zijn nek... daarom durf ik ook te zeggen, hij heeft geen last van zijn bit Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:01

Ik doe inderdaad felle uitspraken, omdat ik soms door de domheid wordt verslagen en niet begrijpen kan dat mensen dat niet in willen zien, maar ik vind de persoon erachter niet fout!
Ik vind het gewoon treurig en dat is ook een oordeel, ik weet het, maar hee ik ben ook gewoon een mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:02

dus mensen die met bit rijden zijn dom?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:04

Weet je wat het probleem is, mensen zitten zo vast op hun idee. Dat hun waarheid de waarheid is. En dan word alles wat daar toe niet behoord als slecht ervaren. En dan krijg je als logisch gevolg een "wetenschappelijk artikel" met een groot vraagteken. En mensen die juichen zie je wel Lachen
Iemand vergeleek het eerder, met een bord voor je kop hebben als je het nu niet weet. Nou vind eerder dat je een bord voor je kop hebt als je iets niet meer in vraagstelling zet.
Bv waarom is de druk hier inneens extreem hoog, terwijl het bij voorgaande onderzoeken het geval niet was

Terwijl nummer één actie is in wetenschap: trek alles in vraag Lachen en hier zitten veel vraagtekens aan. Dat het verkeerd gebruik van bit slecht is, is al lang geweten
Laatst bijgewerkt door lesilla op 09-03-08 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:11

Ach, ik reed vroeger ook met bit, hoor, dus ook mensen die voorheen een andere mening hadden (ik wist helaas niet beter, zeg ik nu maar), kunnen door zich ergens in te verdiepen, heel anders gaan denken. Haha! Knipoog

Mijn eigen paard heeft nog nooit een bit in zijn mond gehad. Bevalt ons prima, zeker als ik dit soort onderzoeken lees en als ik op mijn stalling kijk hoe de meeste andere paarden met bit erbij lopen. Verdrietig

Er zijn ook wel paarden die prima lopen met bit, maar volgens mij, zouden die bitloos ook prima lopen. Dus waarom dan dat bit, vraag ik me dan af? Vanwege de regeltjes van het KNHS? Tja...... Ik verkies mijn paard boven die achterlijke regeltjes. Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:19

Ik hoor mezelf nog zeggen "Nee arabesk luistert écht niet zonder bit, en ik peins er niet over om zonder bit de weg op te gaan, ja maar.. ja maar.. etc"

Arno klikte het bit gewoon uit het hoofdstel en zei 'niet zeuren, we gaan'. En het bit ligt nu ergens te verstoffen Haha!

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:24

Ik ben niet ondersteboven van het artikel, ik wil best geloven dat een bit schade aan kan richten, maar geloof niet dat dat zonder slag of stoot gaat. Ik kan me niet voorstellen dat een paard onbewogen reageert op de pijn waarover wordt gesproken, ik verwacht dan op zijn minst hele heftige reacties, zeker bij jonge paarden. Tot op heden ben ik nog geen jong paard tegengekomen wat heftig op het bit reageert. Vraag mij tegeljkertijd af waarom er wel zoiets als singeldwang bestaat, maar ik nog niets soortgelijks met betrekking tot het hoofdstel heb gehoord.
Verder geloof ik dat de positie van de handen ten opzichte van het bit op de testfoto's niet overeenkomt met de positie bij een levende combinatie, maar dat terzijde.
Of iemand nou wel of niet met bit rijdt moet hij zelf weten, dit artikel is wat mij betreft in ieder geval geen bewijs dat een bit per definitie slecht is.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:59

runningkawa schreef:
dus mensen die met bit rijden zijn dom?

Dat maak jij ervan, het is mijn mening en hoeft dus al helemaal niet met waarheid uitgesproken te zijn!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:09

2 interessante artikelen. Het zet aan het denken. Dat is goed.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:24

Is er ook ergens een officiële publicatie van het onderzoek te vinden? Dus niet alleen een (zeer beknopt) "persoonlijk verslag"?

Ik heb nu al een aantal vragen, opmerkingen en onduidelijkheden waarover iemand (TS?) misschien meer uitleg kan geven:
1) Er staan in het hele artikel/persoonlijke verslag een aantal "vage" termen waarmee de kracht op de teugels is aangegeven. Enkele voorbeelden:
http://www.bitloos.nl/petersburg.htm schreef:
"Een normale" kenmerkende spanning door zogenaamde "zachte handen", bedraagt(...)
(...)De instrumenten sloegen uit buiten de schaal bij de typische manier die ruiters gebruiken als ze "zagen" of uit alle macht trekken(...)
(...)werd praktisch in elkaar geplet bij een makkelijke "goede" trekpoging van een dertien jaar oude jongen(...)
(...)dit is een normale teugeldruk, die natuurlijk werkt als een hefboom(...)
Zijn er ook exacte gegevens bekend over de kracht waarmee bij al deze termen aan de teugels werd getrokken? Hoe hard is bijvoorbeeld een "goede trekpoging van een dertien jaar oude jongen"?
Hoe is er "uit alle macht getrokken"? Staand op de grond met het ene been voor het andere (zoals bij de "ruiter" op de linker foto) kan iemand op een hele andere manier trekken/aan de teugels gaan hangen dan wanneer hij op een zadel zit, waardoor er hele andere waarden uit kunnen komen.

2)
http://www.bitloos.nl/petersburg_mensport.pdf schreef:
Gemeten werd de normale ophouding op de teugel en echt trekken aan de teugel. In het eerste geval toonde de dynamometer een belasting van 50 tot 100 kg. Bij het trekken steeg de belasting naar een ongelooflijke waarde: volgens de Russische wetenschappers rukten de proefpersonen met 220 tot 300 kg aan de teugel.
Dit kan nooit de waarde zijn waarmee de proefpersonen aan de teugel trokken. Het kan hooguit de (door de hefboomwerking van stang en kinketting vergrote) kracht op het bit zijn.
Iedereen kan dit voor zichzelf testen door een teugel of een stuk touw met een veerunster aan een vast object (bijvoorbeeld een ring aan de muur) te verbinden. Probeer maar eens of je een kracht kunt zetten van 50 tot 100 kg, terwijl je de teugel/het stuk touw vasthebt zoals je dat te paard zou doen. Lukt het om ook maar ergens in de buurt van de 220 tot 300 kg te komen? Je zult merken dat dit vanuit het zadel al helemaal onmogelijk is.

3a)
Het anatomische model van de tong was gemaakt van ballastin. Dit materiaal lijkt in alle opzichten het meest op de structuur en dichtheid van het levend weefsel, behalve in buigzaamheid, aangezien het ballastin bij Forensisch Medisch Onderzoek gebruikt wordt om een slag/stoot of duw te registreren
* Ballastin is een speciale kunststof dat forensische experts gebruiken om inslagen en kogelinslagen te meten en zit vol sensoren.(...)
(...)Het anatomische model van de tong, gemaakt van ballastin, werd praktisch in elkaar geplet bij een makkelijke "goede" trekpoging van een dertien jaar oude jongen.
Als eerste wil ik hierbij opmerken dat het genoemde materiaal "ballastin" in de engelstalige publicatie op http://horsesforlife.com/StudyOfTonguePressure gespeld staat als "ballistin". Op beide spellingswijzen heb ik geen verdere informatie over dit materiaal kunnen vinden, dus zal ik moeten afgaan op het kleine beetje informatie uit het artikel zelf.
Doordat het materiaal niet flexibel/veerkrachtig is, is het uitermate geschikt om de grootte en richting van een kracht te registreren. Dit maakt het gelijk ook ongeschikt om het effect daarvan op een zacht, veerkrachtig en vervormbaar weefsel (zoals een spier in bijvoorbeeld de tong!) te meten.
De tong is vervormbaar door druk van buitenaf, en daarvoor is een bepaalde kracht nodig. Bij het wegnemen van die druk/kracht, zal het weefsel zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen. Er kan (inwendige) schade zijn ontstaan wanneer de gebruikte kracht/druk hoog genoeg was, maar niet iedere tijdelijke vervorming hoeft ook altijd schade te betekenen.

3b)
Welke vorm had het gebruikte tongmodel? Een tong bestaat uit spiervezels die in verschillende richtingen lopen, waardoor het dier zelf de tong van vorm kan laten veranderen. Er is veel verschil tussen een dikke, hoge, ingetrokken tong, een dunnere, smallere, uitgestoken tong of een platte, brede tong.
Voor het onderzoek naar de effecten van een bit op de tong, is de gebruikte tongvorm van cruciaal belang. Bij iedere tongvorm maakt het bit namelijk op een andere plaats, over een ander oppervlak en met een andere kracht contact met de tong.

4)
Er is onderzoek gedaan met een enkele dressuurstang, zonder onderlegtrens.
Hoe zijn de resultaten te vertalen naar andere (typen) bitten? Drukt een (enkel of dubbel) gebroken bit net zo op de tong? Komen de waarden bij bitten zonder hefboomwerking of met een kleinere hefboomwerking in de buurt van de hier gemeten waarden?
Is het dan gerechtvaardigd om hier (zowel in het artikel als in dit topic) te spreken over "het bit" in het algemeen?

5a) In het onderzoek was het paardenhoofd in een vaste stand bevestigd. In hoeverre is een paard in de praktijk in staat om het hoofd in die stand te blijven houden wanneer de in het onderzoek beschreven extreme krachten erop inwerken? Kan en zal een paard echt zijn hoofd rechtop blijven houden wanneer er een kracht op werkt die groot genoeg is om de onderkaak te breken?

5b) Welke waarden worden er gemeten als het paardenhoofd onder verschillende hoeken wordt geplaatst? (Waardoor de hoek tussen teugels, stang en kaak, en daardoor de mate van hefboomwerking en het "rendement" van de teugeldruk anders is.)

6)
Bij de onderzochte paarden werd in het weefsel van de oorspeekselklieren bloeduitstortingen gevonden met een doorsnee van drie tot dertien centimeter. In plaats van de normale vaalgele tot roze kleuring, was het weefsel gedeeltelijk zwart.
Rondom de oorspeekselklier lopen bovendien talrijke zenuwen, zowel de oor- en oogzenuwen als de aangezichtzenuwen. Eigenlijk allemaal zintuigzenuwen.
* Door de gedwongen afbuigingen ("in de krul trekken") kunnen de oorspeekselklieren vol bloeduitstortingen komen te zitten, zo erg dat ze zwart uitslaan, zoals tijdens deze autopsies aangetroffen is.

Dit gaat toch over de effecten van het "in de krul trekken" en niet over het bit op zich? "In de krul trekken" kan toch ook met bitloze optomingen? Waarom staan deze gevolgen van een manier van rijden in een onderzoek naar het effect van een bepaalde optoming?

7) Een foto aan het begin van het artikel toont twee onderkaken. Wat is de leeftijd van de beide paarden? Is die (ongeveer) gelijk? Waarom heeft één kaak wel tanden en de andere niet?

8) Het "nawoord" is uiterst suggestief en persoonlijk gekleurd. Er worden niet-onderbouwde en niet te bewijzen beschuldigingen geuit naar o.a. dierenartsen (en makelaars, maar dit komt m.i. door het foutief gebruik van het woord "makelaardij" in de vertaling, terwijl schijnbaar "makelij" bedoeld werd). Dit versterkt bij mij het beeld dat het onderzoek niet volledig objectief is. Ook het feit dat de Nevzorovs een duidelijke "missie" hebben en zeker geen onbevooroordeelde, onafhankelijke onderzoekers zijn draagt bij aan dat beeld.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:26

De zoveelste discussie over wat een bit kan aanrichten.......... En ik hoop dat er nog veel zullen volgen, zodat zoveel mogelijk mensen gaan beseffen wat een bit kan aanrichten bij een paardenmond.
Begrijp me niet verkeerd; ik veroordeel NIEMAND die met een bit rijd. Heb ik zelf ook 3 jaar lang gedaan. Ik hoop alleen dat veel mensen die dit lezen die "drempel" over durfen, en het eens bitloos gaan proberen. Gewoon even logisch nadenken...en de "gewoontes" uit de paardenwereld even opzij zetten...meer niet....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:28

Zeer interessant, ben zeer benieuwd naar het originele stuk.
Alleen die testruiter jammer jammer, waarom dat apepak aan en waarom die teugels als een ruiter wat voor het eerst op het paard zit.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:30

oomens; ik lees dat je helemaal in de verdediging schiet... Lijkt me vrij onnodig. Volgens mij is het ook niet de bedoeling van de TS mensen die met bit rijden te veroordelen. De TS probeert gewoon mensen tot nadenken te brengen, en geen "reltopic" te creeren om mensen aan te vallen die met bit rijden. Ja toch??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:31

gaan we weer Haha! , dit wordt weer een flinke discussie. Misschien kan dat mens ook onderzoek doen naar gebruik bij bitloze optomingen. Wat er gebeurd achter de oren, volgens mij zitten daar ook zwaar gevoelige zenuwen? Of op de kaak of neusbot, wat er gebeurt wanneer die optomingen verkeert gebruikt worden. Zullen ook wel niet zn frisse dingen uit voort komen verwacht ik..

Ik heb DE oplossing allemaal stoppen met paardrijden Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:35

Joepju schreef:
oomens; ik lees dat je helemaal in de verdediging schiet... Lijkt me vrij onnodig. Volgens mij is het ook niet de bedoeling van de TS mensen die met bit rijden te veroordelen. De TS probeert gewoon mensen tot nadenken te brengen, en geen "reltopic" te creeren om mensen aan te vallen die met bit rijden. Ja toch??

Dat heet volgens mij kritisch lezen Lachen dan kom je tot de conclusie dat er meerdere dingen niet kloppen. En dat mogen er meer doen. Beter dan klakkeloos roepen zie je wel, want dit onderzoek leert ons niks. Enige dat dit leert, is hoe moet ik het niet doen Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:39

katiavl schreef:
Dat heet volgens mij kritisch lezen Lachen dan kom je tot de conclusie dat er meerdere dingen niet kloppen. En dat mogen er meer doen. Beter dan klakkeloos roepen zie je wel, want dit onderzoek leert ons niks. Enige dat dit leert, is hoe moet ik het niet doen Lachen

ok, ok...laat ik het dan maar weer simpel en kort formuleren....
Elk mens die een beetje logisch nadenkt; snapt zelf ook dat een stuk ijzer in een paardenmond veel pijn aanricht...hebben we geen maffe onderzoeken voor nodig die dat kunnen "bewijzen"
Ik moet gaan.....even fijn ontspannen een stukje rijden straks....zonder bit.... Knipoog ROFL

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:40

Citaat:
Elk mens die een beetje logisch nadenkt; snapt zelf ook dat een stuk ijzer in een paardenmond veel pijn aanricht...hebben we geen maffe onderzoeken voor nodig die dat kunnen "bewijzen"

Amen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:54

Joepju schreef:
katiavl schreef:

Ik moet gaan.....even fijn ontspannen een stukje rijden straks....zonder bit.... Knipoog ROFL

Denk dat dit meer uit eigen gedachten komt dan logisch. Zoals ik al vertelde eigen waarheid is de waarheid tot het kortzichtige. Wat hier erg toepasselijk is. Iemand die juist rijd creert zeer weinig druk wat al op een normale veel betere manier is onderzicht, wat dus onmogelijk tot pijn kan lijden. Wie slecht rijd, creëert zowel met bit als bitloos pijn

Misschien een idee om je antwoord meer te onderbouwen, met ik wist het en amen vormt weinig toevoeging

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:56

Is het dan niet fijner om zonder bit op de juiste manier te rijden? Heeft zo'n beestje tenminste geen stuk ijzer in zijn mond. Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:57

Nadya schreef:
Is het dan niet fijner om zonder bit op de juiste manier te rijden? Heeft zo'n beestje tenminste geen stuk ijzer in zijn mond. Haha!

Dat is volgens jou gedachte of overtuiging fijner, op juiste manier rijden dat maakt het even fijn en dan creer je weinig verschil Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:58

Joepju schreef:
katiavl schreef:

Ik snap ook dat een bit in de paardenmond niet goed is, en daar eigenlijk niet thuis hoort. Er zijn echter genoeg mensen die daar anders over denken en vinden dat een bit geen kwaad kan of zelfs noodzakelijk is.

Zonder bewijzen kom je echter niet verder dan een welles-nietes discussie zoals er hier op Bokt al zoveel zijn. De voor- en tegenstanders graven zich in, blijven keer op keer dezelfde mening roepen, worden persoonlijk en er komt weer een slotje.

Wanneer er objectieve informatie beschikbaar is, kan op basis van argumenten worden gediscussieerd. Iedereen kan dan voor zichzelf de voor- en nadelen van bitgebruik tegen elkaar afwegen, en op basis daarvan een keuze maken.

Wanneer er echter onvoldoende gefundeerd "bewijs" uit niet goed uitgevoerde "onderzoeken" wordt aangehaald, is een eerlijke discussie niet mogelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:02

katiavl schreef:
Nadya schreef:

Dat is volgens jou gedachte of overtuiging fijner, op juiste manier rijden dat maakt het even fijn en dan creer je weinig verschil Lachen

En daarin verschillen wij dus heel duidelijk van mening. Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:02

katiavl schreef:
Denk dat dit meer uit eigen gedachten komt dan logisch. Zoals ik al vertelde eigen waarheid is de waarheid tot het kortzichtige. Wat hier erg toepasselijk is. Iemand die juist rijd creert zeer weinig druk wat al op een normale veel betere manier is onderzicht, wat dus onmogelijk tot pijn kan lijden. Wie slecht rijd, creëert zowel met bit als bitloos pijn

Misschien een idee om je antwoord meer te onderbouwen, met ik wist het en amen vormt weinig toevoeging

Beste katiavl....ik geef hier alleen mijn mening. En die mening kan ik niet "wetenschappelijk" onderbouwen. Die heb ik met mijn gezonde verstand gekregen. Als ik af moet gaan op de mening van andere mensen, dan word ik al snel gek denk ik...want je hoort alleen maar tegenstrijdigheden in de paardenwereld. Gewoon op je gevoel afgaan katia...en niet op de mening van andere mensen die het allemaal zo goed weten....

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:03

Als ik het zo allemaal lees, komt er nog een keer een onderzoek met de uitslag de paarden eigenlijk helemaal niet bereden mogen worden. Pfff, word een beetje moedeloos van dit soort dingen.