Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:dus mensen die met bit rijden zijn dom?
http://www.bitloos.nl/petersburg.htm schreef:Zijn er ook exacte gegevens bekend over de kracht waarmee bij al deze termen aan de teugels werd getrokken? Hoe hard is bijvoorbeeld een "goede trekpoging van een dertien jaar oude jongen"?"Een normale" kenmerkende spanning door zogenaamde "zachte handen", bedraagt(...)
(...)De instrumenten sloegen uit buiten de schaal bij de typische manier die ruiters gebruiken als ze "zagen" of uit alle macht trekken(...)
(...)werd praktisch in elkaar geplet bij een makkelijke "goede" trekpoging van een dertien jaar oude jongen(...)
(...)dit is een normale teugeldruk, die natuurlijk werkt als een hefboom(...)
http://www.bitloos.nl/petersburg_mensport.pdf schreef:Dit kan nooit de waarde zijn waarmee de proefpersonen aan de teugel trokken. Het kan hooguit de (door de hefboomwerking van stang en kinketting vergrote) kracht op het bit zijn.Gemeten werd de normale ophouding op de teugel en echt trekken aan de teugel. In het eerste geval toonde de dynamometer een belasting van 50 tot 100 kg. Bij het trekken steeg de belasting naar een ongelooflijke waarde: volgens de Russische wetenschappers rukten de proefpersonen met 220 tot 300 kg aan de teugel.
http://www.bitloos.nl/petersburg.htm schreef:Als eerste wil ik hierbij opmerken dat het genoemde materiaal "ballastin" in de engelstalige publicatie op http://horsesforlife.com/StudyOfTonguePressure gespeld staat als "ballistin". Op beide spellingswijzen heb ik geen verdere informatie over dit materiaal kunnen vinden, dus zal ik moeten afgaan op het kleine beetje informatie uit het artikel zelf.Het anatomische model van de tong was gemaakt van ballastin. Dit materiaal lijkt in alle opzichten het meest op de structuur en dichtheid van het levend weefsel, behalve in buigzaamheid, aangezien het ballastin bij Forensisch Medisch Onderzoek gebruikt wordt om een slag/stoot of duw te registreren
* Ballastin is een speciale kunststof dat forensische experts gebruiken om inslagen en kogelinslagen te meten en zit vol sensoren.(...)
(...)Het anatomische model van de tong, gemaakt van ballastin, werd praktisch in elkaar geplet bij een makkelijke "goede" trekpoging van een dertien jaar oude jongen.
http://www.bitloos.nl/petersburg.htm schreef:Hoe zijn de resultaten te vertalen naar andere (typen) bitten? Drukt een (enkel of dubbel) gebroken bit net zo op de tong? Komen de waarden bij bitten zonder hefboomwerking of met een kleinere hefboomwerking in de buurt van de hier gemeten waarden?Er is onderzoek gedaan met een enkele dressuurstang, zonder onderlegtrens.
http://www.bitloos.nl/petersburg.htm schreef:Bij de onderzochte paarden werd in het weefsel van de oorspeekselklieren bloeduitstortingen gevonden met een doorsnee van drie tot dertien centimeter. In plaats van de normale vaalgele tot roze kleuring, was het weefsel gedeeltelijk zwart.
Rondom de oorspeekselklier lopen bovendien talrijke zenuwen, zowel de oor- en oogzenuwen als de aangezichtzenuwen. Eigenlijk allemaal zintuigzenuwen.
* Door de gedwongen afbuigingen ("in de krul trekken") kunnen de oorspeekselklieren vol bloeduitstortingen komen te zitten, zo erg dat ze zwart uitslaan, zoals tijdens deze autopsies aangetroffen is.
Joepju schreef:oomens; ik lees dat je helemaal in de verdediging schiet... Lijkt me vrij onnodig. Volgens mij is het ook niet de bedoeling van de TS mensen die met bit rijden te veroordelen. De TS probeert gewoon mensen tot nadenken te brengen, en geen "reltopic" te creeren om mensen aan te vallen die met bit rijden. Ja toch??
katiavl schreef:Dat heet volgens mij kritisch lezendan kom je tot de conclusie dat er meerdere dingen niet kloppen. En dat mogen er meer doen. Beter dan klakkeloos roepen zie je wel, want dit onderzoek leert ons niks. Enige dat dit leert, is hoe moet ik het niet doen
Citaat:ok, ok...laat ik het dan maar weer simpel en kort formuleren....
Elk mens die een beetje logisch nadenkt; snapt zelf ook dat een stuk ijzer in een paardenmond veel pijn aanricht...hebben we geen maffe onderzoeken voor nodig die dat kunnen "bewijzen"
Joepju schreef:katiavl schreef:Dat heet volgens mij kritisch lezendan kom je tot de conclusie dat er meerdere dingen niet kloppen. En dat mogen er meer doen. Beter dan klakkeloos roepen zie je wel, want dit onderzoek leert ons niks. Enige dat dit leert, is hoe moet ik het niet doen
ok, ok...laat ik het dan maar weer simpel en kort formuleren....
Elk mens die een beetje logisch nadenkt; snapt zelf ook dat een stuk ijzer in een paardenmond veel pijn aanricht...hebben we geen maffe onderzoeken voor nodig die dat kunnen "bewijzen"
Ik moet gaan.....even fijn ontspannen een stukje rijden straks....zonder bit....![]()
Nadya schreef:Is het dan niet fijner om zonder bit op de juiste manier te rijden? Heeft zo'n beestje tenminste geen stuk ijzer in zijn mond.
Joepju schreef:Ik snap ook dat een bit in de paardenmond niet goed is, en daar eigenlijk niet thuis hoort. Er zijn echter genoeg mensen die daar anders over denken en vinden dat een bit geen kwaad kan of zelfs noodzakelijk is.katiavl schreef:Dat heet volgens mij kritisch lezendan kom je tot de conclusie dat er meerdere dingen niet kloppen. En dat mogen er meer doen. Beter dan klakkeloos roepen zie je wel, want dit onderzoek leert ons niks. Enige dat dit leert, is hoe moet ik het niet doen
ok, ok...laat ik het dan maar weer simpel en kort formuleren....
Ik moet gaan.....even fijn ontspannen een stukje rijden straks....zonder bit....![]()
katiavl schreef:Nadya schreef:Is het dan niet fijner om zonder bit op de juiste manier te rijden? Heeft zo'n beestje tenminste geen stuk ijzer in zijn mond.
Dat is volgens jou gedachte of overtuiging fijner, op juiste manier rijden dat maakt het even fijn en dan creer je weinig verschil
katiavl schreef:Denk dat dit meer uit eigen gedachten komt dan logisch. Zoals ik al vertelde eigen waarheid is de waarheid tot het kortzichtige. Wat hier erg toepasselijk is. Iemand die juist rijd creert zeer weinig druk wat al op een normale veel betere manier is onderzicht, wat dus onmogelijk tot pijn kan lijden. Wie slecht rijd, creëert zowel met bit als bitloos pijn
Misschien een idee om je antwoord meer te onderbouwen, met ik wist het en amen vormt weinig toevoeging