Lauss schreef:A: ik wist er ook niet van tot ik de tandarts een keer zag! Hoe moeten mensen dat weten als het een opkomend beroep is?
B: Ik. Ben zelf een setjesfreak en spreek er iedere dag zeker een stuk of 40. Wijs mij er daar maar eens een van aan die setjes voor tuig stelt
C: Ja natuurlijk is het rot voor die paarden, mits er iets aan te doen is. Een gezond paard dat gezond leeft (beweging, wei, goed voer) heeft een gezond gebit, je moet dus verder kijken. Een slecht gebit is het gevolg van iets anders.
Tja, ik lees erg veel over paarden, al jarenlang en sinds internet is het helemaal handig om aan diverse informatie te komen. Daarbij woon ik in een dorp waar het barst van de paarden
. En er wonen mensen met aardig wat geld, het is geen goedkope gemeente om te wonen.
Overigens koop ik ook graag leuke spullen voor mijn paard, hoor, maar ik hoef geen tig setjes te hebben. Ik vind mijn paard namelijk vooral mooi zoals hij is. Hij vangt al zat aandacht zonder setje, zal ik maar zeggen.
Een gezond paard heeft een gebit wat blijft groeien. Dat moet bijgewerkt worden, anders krijg je bv. haken op de kiezen.
Die van mij leeft het hele jaar door buiten, krijgt alle beweging en eet prima (ruw)voer. Toch moet hij over een jaar als hij klaar is met wisselen wel wat bijgevijld worden, zei de tandarts.
Het is al te erg voor woorden dat er zoveel jaren onwetendheid is geweest over het paardengebit (met alle gevolgen van dien). Maar om in deze tijd zoiets nog over te slaan, terwijl men nu WEL weet dat het nodig is om je paard pijnvrij in zijn mond te houden, tja...... Vind ik niet kunnen.