Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:30

Hoe weet je dat dit een fabeltje is Lachen ? heb je dit onderzocht? Heb je tientallen jaren ervaring en vergelijkingen met boomzadels?
Hoe kunnen mensen toch zo snel conclusies trekken?!

Ik heb geen flauw idee of een boom juist beter is of niet. Ik weet wel dat ik nu een goed passend zadel heb waar mijn pony fijn onder loopt. Verder heb ik persoonlijk geen onderzoeken gedaan en kan ik dus niet de conclusie trekken! Ik ga er maar gewoon vanuit wat ik denk dat het beste is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:32

Lauss schreef:
[
A: Tandarts is ook een wat nieuwer iets. kan me voorstellen dat paarden 50 jaar geleden ook geen tandarts zagen.
B: Want het kost geld; dat zijn gierige mensen, geen setjesfreaks ofwatdanook
C: Dat maak jij mee Verdrietig ? Als je het zo schrijft klinkt het alsof vooral JIJ het er maar zwaar mee hebt ROFL

A: Tandarts begon ergens in de jaren 80. Ik vind dat je als eigenaar wel behoort te weten dat de tandarts er bij hoort tegenwoordig.
B: Laat het merendeel nou setjesmensen zijn, inderdaad. (Wie kent ze nou, jij of ik?) Haha!
C: Ik vind het heel erg om te zien/horen dat mensen het vertikken om hun paard door een tandarts te laten controleren. Jij niet?
Het overgrote deel bij ons, komt nooit een tandarts bij. Helaas heb ik daar de gevolgen wel eens van gezien. Neem je mij dan kwalijk dat ik dat erg vindt??? Verward

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:33

MISTRAL94 schreef:
Alsof je elk half jaar een ander zadel moet kopen als je geen boomloos hebt Knipoog

Gewoon elk half jaar, sowieso elk jaar, de zadelmaker langs laten komen voor controle. Althans, dat doe ik. Ben het helemaal met je eens Nathalie!

Mijn harnachement is duurder dan dat mijn paard is geweest in de aanschaf, tandarts komt elk jaar, de DA als het nodig, hoefsmid komt ook regelmatig... Krijg zeer goede instructie met rijden, mag in een leuk huis wonen, we hebben een aantal leuke auto's... Het is dus wel mogelijk om onnodige dure spullen te hebben en passend tuig!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:35

Ik vind het heel erg dat er zoveel vooroordelen over mensen zijn die veel geld steken in hun paarden. Kijk een ander geeft alles uit in de kroeg, of aan kleding voor zichzelf maar dat zien mensen niet. Die mensen geven dat geld dus ook niet uit aan de tandarts, hoefsmid oid die geven het uit aan zuiperij ed. Zo zie je maar weer dat mensen oordelen naar wat men ziet dus kijken naar het uiterlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:36

A: ik wist er ook niet van tot ik de tandarts een keer zag! Hoe moeten mensen dat weten als het een opkomend beroep is?
B: Ik. Ben zelf een setjesfreak en spreek er iedere dag zeker een stuk of 40. Wijs mij er daar maar eens een van aan die setjes voor tuig stelt
C: Ja natuurlijk is het rot voor die paarden, mits er iets aan te doen is. Een gezond paard dat gezond leeft (beweging, wei, goed voer) heeft een gezond gebit, je moet dus verder kijken. Een slecht gebit is het gevolg van iets anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:36

Lauss schreef:
Hoe weet je dat dit een fabeltje is Lachen ? heb je dit onderzocht? Heb je tientallen jaren ervaring en vergelijkingen met boomzadels?
Hoe kunnen mensen toch zo snel conclusies trekken?!

Ik heb geen flauw idee of een boom juist beter is of niet. Ik weet wel dat ik nu een goed passend zadel heb waar mijn pony fijn onder loopt. Verder heb ik persoonlijk geen onderzoeken gedaan en kan ik dus niet de conclusie trekken! Ik ga er maar gewoon vanuit wat ik denk dat het beste is.

Voordat je een zadel aanschaft, ga je op onderzoek uit, informatie opzoeken, ervaringen uitwisselen, zo'n zadel uitproberen. Ik rij vanaf mijn 6e en ben nu 37. Heb alleen maar op boomzadels gereden, ja. Totdat ik de boomloze ontdekte. Knipoog
Hoe kun jij zo snel conclusies trekken? Clown

Ik weet dat een boomzadel beter is, mits hij maar echt goed past. Dus misschien tegen de tijd dat mijn paard uitgegroeid is, koop ik alsnog een boomzadel. Misschien ook niet, het ligt aan onze ervaringen tegen die tijd. En misschien onze doelen tegen die tijd.
Ik heb niet gezegd dat boomloos beter is als met boom. Lees eerst eens goed, wat ik heb gezegd, voordat je van alles begint te roepen over mijn keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:37

MISTRAL94 schreef:
Ik vind het heel erg dat er zoveel vooroordelen over mensen zijn die veel geld steken in hun paarden. Kijk een ander geeft alles uit in de kroeg, of aan kleding voor zichzelf maar dat zien mensen niet. Die mensen geven dat geld dus ook niet uit aan de tandarts, hoefsmid oid die geven het uit aan zuiperij ed. Zo zie je maar weer dat mensen oordelen naar wat men ziet dus kijken naar het uiterlijk!

Inderdaad Lachen Toch vervelend dat deze vooroordelen er zijn & dat er dus mensen zijn die negatief naar je kijken als ze een foto zijn van een paard met een duur setje, duur tuig en op bijv een dure stal..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:37

Mijn zadels waren bijna net zo duur als mijn paarden maar het is maar net waar je waarde aan hecht idd! Ik hoef niet zo nodig in een nieuwe auto te rijden, of dat ene dure huis. Ik hoef ook geen dure paarden om te laten zien wat een mooie afstamming erachter zit, ik rijd op het paard niet op het papier. Dus zo zie je maar weer waar mensen hun prioriteiten leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:38

Nadya schreef:
Voordat je een zadel aanschaft, ga je op onderzoek uit, informatie opzoeken, ervaringen uitwisselen, zo'n zadel uitproberen. Ik rij vanaf mijn 6e en ben nu 37. Heb alleen maar op boomzadels gereden, ja. Totdat ik de boomloze ontdekte. Knipoog

De research die jij doet naar je zadel, is geen bewezen research. Er is namelijk niet bewezen dat bomen slecht zijn, evenmin als boomloos.

Ik zeg net, ik trek geen conclusie, ik doe wat mij het beste lijkt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:38

Ik denk overigens dat de discussie niet over met boom of zonder boom moet gaan daar gaat het in dit topic niet over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:42

You're right!

het ging erom dat mensen met onnodige dure spullen slecht tuig hebben Huilen van het lachen ?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:44

Citaat:
het valt me op dat vaak het tuig niet van goede kwaliteit is. mensen inversteren liever in een mooi sjabrakje en een mooie peesbeschermers dan dat er daadwerkelijk een 'goed passend zadel' op ligt.

Zou ik je mogen vragen waar je dit is opgevallen? Hier op bokt of op de stal waar je staat of van horen zeggen etc?

Ik ben met zo'n 20 andere vaste leden hier op bokt een setjesfreak, maar dat houdt niet in dat ik op een zadel rijdt met een gebroken boom, slecht passend bit en mijn paard kreupel loopt.
We besteden wel degelijk energie/geld aan de verzorging van ons paard in de breedste zin des woords. Al het lief en leed wat we delen in onze topics gaan niet alleen over het niet meer kunnen verkrijgen van ons favo dekjes, maar ook over problemen met de paarden zelf die door wat dan ook ontstaan zijn.

Dus scheer geen 20 mensen over 1 kam, zeker niet als je onze spullen, ons persoonlijk en in real life niet hebt gezien.
Laatst bijgewerkt door elady op 28-01-08 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Lauss schreef:
A: ik wist er ook niet van tot ik de tandarts een keer zag! Hoe moeten mensen dat weten als het een opkomend beroep is?
B: Ik. Ben zelf een setjesfreak en spreek er iedere dag zeker een stuk of 40. Wijs mij er daar maar eens een van aan die setjes voor tuig stelt
C: Ja natuurlijk is het rot voor die paarden, mits er iets aan te doen is. Een gezond paard dat gezond leeft (beweging, wei, goed voer) heeft een gezond gebit, je moet dus verder kijken. Een slecht gebit is het gevolg van iets anders.

Tja, ik lees erg veel over paarden, al jarenlang en sinds internet is het helemaal handig om aan diverse informatie te komen. Daarbij woon ik in een dorp waar het barst van de paarden Knipoog . En er wonen mensen met aardig wat geld, het is geen goedkope gemeente om te wonen. Haha!

Overigens koop ik ook graag leuke spullen voor mijn paard, hoor, maar ik hoef geen tig setjes te hebben. Ik vind mijn paard namelijk vooral mooi zoals hij is. Hij vangt al zat aandacht zonder setje, zal ik maar zeggen. Haha!
Een gezond paard heeft een gebit wat blijft groeien. Dat moet bijgewerkt worden, anders krijg je bv. haken op de kiezen.
Die van mij leeft het hele jaar door buiten, krijgt alle beweging en eet prima (ruw)voer. Toch moet hij over een jaar als hij klaar is met wisselen wel wat bijgevijld worden, zei de tandarts.
Het is al te erg voor woorden dat er zoveel jaren onwetendheid is geweest over het paardengebit (met alle gevolgen van dien). Maar om in deze tijd zoiets nog over te slaan, terwijl men nu WEL weet dat het nodig is om je paard pijnvrij in zijn mond te houden, tja...... Vind ik niet kunnen.

Twiggy2008

Lauss schreef:
Nadya schreef:

De research die jij doet naar je zadel, is geen bewezen research. Er is namelijk niet bewezen dat bomen slecht zijn, evenmin als boomloos.

Ik zeg net, ik trek geen conclusie, ik doe wat mij het beste lijkt.

Hoe weet jij dat nou? Je zegt net dat je er totaal geen research naar gedaan hebt. Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:45

MISTRAL94 schreef:
Ik denk overigens dat de discussie niet over met boom of zonder boom moet gaan daar gaat het in dit topic niet over!

We hadden het over zadels en toen werd ik 'aangevallen' vanwege mijn opmerking dat ik daarom had gekozen voor een flexibel boomloos zadel bij mijn eigen jonkie. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:48

Maar dan kun je niet alleen afgeven op de setjesfreaks, dat zij misschien geen tandarts laten komen (terwijl ik er toch vaak genoeg wel iets over lees) Mensen oordelen op wat ze zien, daar is dit topic een uitstekend voorbeeld van! Ze zien setjes en denken oh nou die hebben slecht passend tuigage, hebben verder niets over voor hun dier behalve al die setjes. Geld kun je maar 1 keer uitgeven, dat gaat niet alleen voor de setjesfreaks op maar ook voor de mensen die maar 1 dekje hebben dus de mensen die hun geld uitgeven aan andere dingen Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:49

Ik zou wel eens een voorbeeld willen zien van iemand die wel netjes in set rijdt, maar waarbij het tuig zo slecht als jullie beweren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:52

MISTRAL94 schreef:
Maar dan kun je niet alleen afgeven op de setjesfreaks, dat zij misschien geen tandarts laten komen (terwijl ik er toch vaak genoeg wel iets over lees) Mensen oordelen op wat ze zien, daar is dit topic een uitstekend voorbeeld van! Ze zien setjes en denken oh nou die hebben slecht passend tuigage, hebben verder niets over voor hun dier behalve al die setjes. Geld kun je maar 1 keer uitgeven, dat gaat niet alleen voor de setjesfreaks op maar ook voor de mensen die maar 1 dekje hebben dus de mensen die hun geld uitgeven aan andere dingen Knipoog

Natuurlijk niet. Maar waar gaat dit topic over? Juist ja, juist wel degenen die slecht tuig hebben en daarnaast dure onnodige spullen. Het is maar wie zich aangesproken voelt. Ik heb namelijk ook dure spullen, maar ik zorg ook voor tuig wat mijn paard niet in de weg zit. Snap je? Dus als je dat doet, is het toch goed? Lachen

En @Elady, ik heb geen foto's van degenen die ik persoonlijk ken en die wel zo zijn. Daarbij zou het ook niet netjes zijn om die op internet te knallen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:54

En toch krijg ik een rare nasmaak bij jou berichten Haha! Je zegt het niet maar wil er wel op doelen oid.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:54

Maar dan veroordeel je mensen toch? Want die mensne die alles opzuipen in het weekend hoor je niemand over of die asociaal kleding gaat shoppen voor een vermogen, terwijl die geen haar beter is dan diegene die in set rijden met een slecht passend zadel Knipoog

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:55

MISTRAL94 schreef:
Jij voelt je dus duidelijk aangesproken Haha!
Ik doelde namelijk met die 4 paarden op de TS Knipoog
Knap overigens dat jij mij denkt te kennen en dus kunt oordelen wanneer ik me druk maak (geloof me als ik me druk maak gaat dat er heel anders aan toe Duivel ) Ik reageer allleen met de reactie dat als iemand dan toch een goede reden heeft om met 1 zadel meerdere paarden te rijden kom dan met een goede redenatie ik vind het onzin dat als iemand meerdere paarden heeft het maar een vrijbrief is om dan maar 1 zadel te hebben. Dan denk ik ook neem dan een 3 paarden maar zorg dat je het voor elkaar hebt. Aangezien we in nederland onze mening mogen geven en dat hier op een forum ook mag dan doe ik dat, als mensen daar niet tegen kunnen ja daar kan ik helaas niets aan doen. Ik loop nou eenmaal niet mee met het gros van de mensen en dat zie je hier (en niet alleen hier) toch wel erg vaak, dat is jammer. Iedereen heeft er het recht op om zijn of haar mening te uiten maar veel mensen durven er niet tegen in te gaan omdat ze bang zijn voor een weerwoord.

Edit: Ik doel dus niet op jou, als ik specifiek op jou doel zet ik je naam er wel bij voordat dit weer verkeerd begrepen wordt!

Ik voel me niet aangesproken, je reactie kwam alleen erg persoonlijk en aanvallend over.
En net zoals jij wilde ik mijn mening geven over dit onderwerp Knipoog
Maar deze reactie schept wel meer duidelijkheid, ik snap je punt, maar ik reageerde meer beschermend richting bijv. Lotjj92 omdat het niet ALTIJD per definitie slecht is wanneer iemand niet voor elk paard een apart zadel heeft. En wat Lauss hier ook zegt, waarom worden de zgn. 'setjesfreaks' zo vaak in verband gebracht met slecht passend tuig? Dit is net zo goed het geval bij mensen die niets geven om setjes!
En dat je je druk maakt blijkt uit de hoeveelheid reacties die je hier post en hoe je (zoals jij het verwoordt) je 'mening' geeft.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:55

Klinkt raar maar heb altijd het idee dat mensen die dit soort topics plaatsen toch een soort jaloers zijn?!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:56

Oke nou dan reageer ik hier niet meer wist niet dat je maar een paar reacties mocht plaatsen Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:02

MISTRAL94 schreef:
Maar dan veroordeel je mensen toch? Want die mensne die alles opzuipen in het weekend hoor je niemand over of die asociaal kleding gaat shoppen voor een vermogen, terwijl die geen haar beter is dan diegene die in set rijden met een slecht passend zadel Knipoog

Ik vind dat iedereen de verantwoordelijkheid heeft om te zorgen voor goed passend tuig bij zijn/haar paard!! Of je je geld nou opzuipt in het weekend of er tig setjes voor koopt. Zo! Duidelijk? Knipoog
Dan veroordeel ik maar mensen, jammer dan. Tong uitsteken
Je hebt gewoon goed voor je paard te zorgen, punt uit. Ja

Toen ik de titel en beginpost van dit topic las, dacht ik dat het hierover ging (setjesmensen die uiterlijk belangrijker vinden dan welzijn). Beiden is natuurlijk ook goed, prima, maar daar gaat dit topic volgens mij niet over. Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 28-01-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:03

Lauss schreef:
Vind het alleen vervelend dat vele hier op bokt niet willen luisteren naar anderen en gewoon hun verhaaltje bij anderen de strot in dauwen.

patjelisa schreef:
Klinkt raar maar heb altijd het idee dat mensen die dit soort topics plaatsen toch een soort jaloers zijn?!

Precies! En een combinatie van deze twee is dit topic Haha!