Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:45

harnessmaker schreef:
Kopen omdat er Anky op staat

Haha, ik koop juist niet als er Anky op staat. Ik heb een hekel aan heel die commercie er omheen. Maar toen ik een paar maanden terug een paar zadels op een bok heb geprobeerd was het wel de Anky waar ik het meest over te spreken was....

Ik moest sowieso nog even wachten met een nieuw zadel, eerst moet dat veulen. Maar als ze weer een beetje op maat is ga ik zeker op zoek naar een nieuw zadel want wat ze nu heeft is echt versleten. En dan maak ik waarschijnlijk ook gebruik van die tweede on afhankelijke zadelmaker om even te controleren of wat ze me verkopen wel klopt. Zeker weten doe je het nooit, maar hem zie je vrijwel dagelijks en ik zie niet in waarom hij je iets zou laten aansmeren wat niet goed is.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 18:12

Falona.. hebben we het over dezelfde?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:02

Dit is precies waar ik de afgelopen tijd tegenaan loop!
Ik heb een paard met een hele moeilijke rug. ik hab haar twee en een half jaar gelden gekocht, en had toen al erg veel moeite met het vinden van een passend zadel. uiteindelijk was een oudere (= 10 jaar ong.) Barnsby AVG het enige zadel dat paste. Dit zadel heeft een smalle-medium boom. in de tussentijd heeft mijn paard veel blessureleed gehad, waardoor ik haar voornamelijk aan de hand gestapt heb, veel op het land gestaan, en veel aan de longe werken.
Uiteindelijk is ongeveer een maand geleden na twee jaar zoeken, artrose geconstateerd in de rug op twee plekken, en daar tussenin kissing spines (maar daar heeft ze nu geen last van). Ze is ingespoten met cortisonen en ik mocht weer onder begeleiding van dierenarts en fysio gaan opbouwen. Ik heb er tot nu toe nog niet opgezeten, en ben dat ook nog even niet van plan, want wil eerst meer bespiering op rug en achterhand. Maar nu is mijn paard in de afgelopen 2 1/2 jaar erg veranderd, en dus uit haar zadel gegroeid.
Sinds dien is het echt een ramp. Elk zadel wat ik erop leg, ligt niet goed! overal kan ik mijn hand in het midden van het zadel onder de kussens door steken.
Maar nu? ik weet niet goed welke zadelmaker ik erbij moet betrekken, omdat ze allemaal een andere mening hebben. En veel verkopen de standaard merken (kieffer, passier, kn), maar deze liggen tot nu toe allemaal niet goed. Iedereen heeft een andere mening, en veel weten niet waar ze over praten! Voor mij is een goed passend zadel heel belangrijk! ik ga dus ook niet een zadel kopen ondanks dat hij niet goed past, om snel weer te kunnen rijden! ik doe dus ook niet mee met de bontjes-hype Clown
Daarbij vind ik het ook belangrijker dat het zadel goed op mijn paard ligt, daarna kom ik. ik ben ook meer fan van de "oude" zadels, hoef geen gedwongen, diepe, gesloten zit.
Ik hoor zoveel meningen, maar nog niemand heeft mij aan een passend zadel kunnen helpen!
En toch zijn er helaas zoveel mensen die beweren dat ze er verstand van hebben...
Als ik alleen al bij mij op stal kijk, en zie hoeveel paarden er daar wel niet "gemarteld" worden door een niet goed passend zadel (hoezo hij past niet, hij ligt toch op zijn rug? en hij rijd toch lekker?)! vreselijk! Maar dat is weer een klassiek voorbeeld van mensen met paarden (ipv paardenmensen)....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:11

Jana_en_Ik schreef:
Falona.. hebben we het over dezelfde?

Hoeveel zadelmakers lopen er bij ons rond? Hij heeft zijn paard in mijn oude gang staan ongeveer ter hoogte van de jouwe.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:22

tja, niet alle zadel makers zijn te vertrouwen.
Ik zeg niet dat ze niet goed zijn, maar dan willen ze je net dat ene zadel verkopen wat ze bij zich hebben.
Mn zus heeft het zadel gekocht, en was er bij. Toen ik eenmaal nadacht over wat ze vertelde, dacht ik: dat klopt niet (ivm boom maat).
Echter is het haar keuze, en loopt het paard prima. Loopt hooguit een uur per dag met zadel (en dat is dan al veel) en max 3 keer per week (aangezien ik 2 dagen wandel, en 1 dan zonder zadel rij, en mn zus 1 keer fietst net hem).

Dus tja, uit principe stap ik niet meer op het zadel, ik rij netzo makkelijk een rit van 2 uur met flinke stukken galop zonder.
Maar hierdoor heeft de betreffende zadelmaker zich niet populeir gemaakt bij mij. Mn zus zegt dat hij weet waar hij het over heeft, en gaat er dus vanuit dat het zadel dat wij hebben gekocht bij hem goed past.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:23

@nexthorse: heb je al merken als massimo en wow geprobeerd? Massimo heb je in heel veel verschillende boommaten, de meeste merken hebben maar 3 maten maar massimo kun je echt in heel veel boommaten krijgen, wie weet zit er net eentje tussen die jouw paard wel past. (boommaat zit tussen de 27 en 42). En de wow zadels kun je echt bijna alles aanpassen, boommaat, kussens, (flair vulling) zelfs de zweetbladen zijn vervangbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:29

Falona, het is niet altijd iets aan smeren wat niet goed is, er zijn gewoon genoeg mensen die niet kundig in hun vak zijn en dat is niet alleen bij zadelmakers of zadelpassers zo.

Idd gaan ze vaak uit van de keuze die ze hebben liggen. Kunnen ze zelf verklaren waarom de modellen met de merken zo van elkaar verschillen en waarom de prijsverschillen zo groot zijn. Dat duur per definitie goed is en goedkoop flut? Waarom die rug juist kN moet hebben en die rug juist met Passier kapot gereden wordt? Zo een goede??

De pasinstrukties staan op internet, kan iedereen lezen en toepassen, maar als je gaat zitten wat gebeurt er dan met het zadel, het model, de boom, de stand van de kussens, de dikte van de vulling, de bouw van het paard, de zit van de ruiter, het gewicht van de ruiter, de manier van lopen van het paard. Zoveel soorten zadels, zoveel soorten mogelijkheden ruiter-paard en toch past kennelijk bijna elk zadel als de boom maat maar 3 is en niet 4 of 2??

Dan gaat het volgens mij gewoon fout.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:32

russel schreef:
Falona, het is niet altijd iets aan smeren wat niet goed is, er zijn gewoon genoeg mensen die niet kundig in hun vak zijn en dat is niet alleen bij zadelmakers of zadelpassers zo.

Dat weet ik ook wel, maar volgens mij heb jij de context van mijn opmerking niet helemaal door. Ik heb het daar namelijk niet over een verkopende partij en ik weet van de betreffende niet-verkopende partij dat hij kennis van zaken heeft.