Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:57

woeliej schreef:
Afbeelding

zo verkeerd is het toch niet om hier mee te rijden?
of ben ik gek?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:57

Ik heb voor mijn verzorgpony een enkelgebroken watertrens, gewoon een simpel bitje. Daarnaast rijden we ook wel eens bitloos, helemaal geen bit dus Tong uitsteken

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:58

Nathaliia schreef:
woeliej schreef:
Afbeelding

zo verkeerd is het toch niet om hier mee te rijden?
of ben ik gek?

Ik weet niet wat ide rollentjes doen met de tong van het paard.... Om eerlijk te zijn zou ik dit minder snel gebruiken denk ik...

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:00

Citaat:

Ik weet niet wat ide rollentjes doen met de tong van het paard.... Om eerlijk te zijn zou ik dit minder snel gebruiken denk ik...

mijn paard heeft niks aan z'n tong,
het is meer dat die het bit niet vast kan pakken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:13

Klopt... dat bitje kan een paard niet vast pakken..
Heb er zelf ook ooit een paardje mee gereden die erg van het vast pakken was, en daarna durfde ze te gaan ontspannen..
Na een aantal dagen kon ik ze ook heel fijn met het oude bitje rijden.

(het was overigens niet mijn eigen paard, maar een paard wat ik toen een tijdje moest rijden)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:24

het is ook helemaal niet verkeerd om met zo'n rolletjes zit te rijden. Sterker nog, is het bit waar mijn pony het beste op loopt. Zodra hij een bit niet prettig vind gaat hij met zijn koppie schudden. Bij dit bit loopt hij ontspannen en nagevelijk. Ik vind het een fijn bit.

vereisd alleen wel een zachte hand, ander kan hij mondhoeken mollen Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:03

woeliej schreef:
het is ook helemaal niet verkeerd om met zo'n rolletjes zit te rijden. Sterker nog, is het bit waar mijn pony het beste op loopt. Zodra hij een bit niet prettig vind gaat hij met zijn koppie schudden. Bij dit bit loopt hij ontspannen en nagevelijk. Ik vind het een fijn bit.

vereisd alleen wel een zachte hand, ander kan hij mondhoeken mollen Nagelbijten / Gniffelen

en een hele hoop meer! door het rechte mondstuk (dus niet 'over de lagen' gebogen) beslaat dit bit maar een klein deel van de lagen, puntdruk dus. doordat het enkel gebroken is laat het de tong relatief vrij. wat dát betreft maakt het het loslaten in hals en borst dus wel mogelijk. door de vormgeving van het mondstuk is het wél een bit wat gemakkelijk in het verhemelte prikt, en daarnaast heeft het een zéér sterke notenkraker werking.

logische veranderingen bij overstap naar dit bit zijn:

lichter in de hand (ivm snel optredende pijnprikkel en puntdruk)
bit loslaten (de rollen maken het vastnemen moeilijker, ook de toevoeging van speekselstimulerend koper zorgt hiervoor)
loslaten van borst en hals, 'makkelijker naar beneden komen' (veroorzaakt door verminderde druk op de tong, waardoor tongbeen en de daaraan verbonden spiergroepen in hals en borst ook los kunnen laten. paard buigt 'makkelijk' in omdat het wijkt voor de puntdruk (pijnprikkel) wat oogt in een 'makkelijk en ontspannen naar beneden te rijden paard')

zo zie je maar hoe iets kan vertekenen, en een vals beeld kan geven. het enige positieve aan dat bit is voor het paard dat de tong niet bekneld wordt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 09:38

merrieveulen schreef:
woeliej schreef:

en een hele hoop meer! door het rechte mondstuk (dus niet 'over de lagen' gebogen) beslaat dit bit maar een klein deel van de lagen, puntdruk dus. doordat het enkel gebroken is laat het de tong relatief vrij. wat dát betreft maakt het het loslaten in hals en borst dus wel mogelijk. door de vormgeving van het mondstuk is het wél een bit wat gemakkelijk in het verhemelte prikt, en daarnaast heeft het een zéér sterke notenkraker werking.

logische veranderingen bij overstap naar dit bit zijn:

lichter in de hand (ivm snel optredende pijnprikkel en puntdruk)
bit loslaten (de rollen maken het vastnemen moeilijker, ook de toevoeging van speekselstimulerend koper zorgt hiervoor)
loslaten van borst en hals, 'makkelijker naar beneden komen' (veroorzaakt door verminderde druk op de tong, waardoor tongbeen en de daaraan verbonden spiergroepen in hals en borst ook los kunnen laten. paard buigt 'makkelijk' in omdat het wijkt voor de puntdruk (pijnprikkel) wat oogt in een 'makkelijk en ontspannen naar beneden te rijden paard')

zo zie je maar hoe iets kan vertekenen, en een vals beeld kan geven. het enige positieve aan dat bit is voor het paard dat de tong niet bekneld wordt.

Wat is volgens jouw dan een betere oplossing om ervoor te zorgen dat je paard het bit niet vastpakt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:53

werken aan je eigen hand, en aan het dier zelf. zorgen voor een passend bit wat hem lekker zit, niet ééntje die het vastnemen simpelweg onmogelijk maakt (je kunt ontspanning niet afdwingen, wel een vals 'ontspannen' houding creëren dmv dwang). met het vastnemen heeft het paard een boodschap, bijv. ongemak of zelfs pijn/ angst/ tot zelfs woede, en een paard dat het bit vaak aan één kant vastneemt is zowiezo niet rechtgericht.

een paard dat het bit vastpakt is niet ontspannen. de oplossing ligt dan ook vrijwel altijd in het ontspannen. en dat is zowel aan het paard, als aan de ruiter. 99% van de aanleuningsproblemen wordt door de ruiter veroorzaakt. een ander bit kán helpen (geen wonderen verrichten), immers, een bit moet je paard 'passen', lekker zitten, maar moet ook in overeenstemming zijn met de ruiterhand, aangezien het de verbinding vormt tussen hand en mond dmv teugels.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:55

ik gebruik een dubbelgebroken watertrens met een bol tussenstukje. Dit bit is "zacht" en werkt niet scherp in. Mijn paard loopt veel beter op dit bit dan op een enkelgebroken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:35

Een gewoon simpel dubbel gebroken watertrensje, mondstuk van argentaan.
Buiten vaak bitloos Knipoog

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:45

Ik rijd mijn Fries op een Sprenger Turnado bit, een enkel gebroken bit (watertrens). Hij vindt een dubbel gebroken bit absoluut niet fijn. Mijn KWPN-er rijd ik op een K&K Ultra dubbelgebroken bit. Hij heeft een tijdje met een appelbitje gelopen, maar ik was bang dat het scherp zou worden doordat hij er zo op aan het kauwen was. Op het K&K bit loopt hij ook heel fijn.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 11:51

merrieveulen schreef:
werken aan je eigen hand, en aan het dier zelf. zorgen voor een passend bit wat hem lekker zit, niet ééntje die het vastnemen simpelweg onmogelijk maakt (je kunt ontspanning niet afdwingen, wel een vals 'ontspannen' houding creëren dmv dwang). met het vastnemen heeft het paard een boodschap, bijv. ongemak of zelfs pijn/ angst/ tot zelfs woede, en een paard dat het bit vaak aan één kant vastneemt is zowiezo niet rechtgericht.

een paard dat het bit vastpakt is niet ontspannen. de oplossing ligt dan ook vrijwel altijd in het ontspannen. en dat is zowel aan het paard, als aan de ruiter. 99% van de aanleuningsproblemen wordt door de ruiter veroorzaakt. een ander bit kán helpen (geen wonderen verrichten), immers, een bit moet je paard 'passen', lekker zitten, maar moet ook in overeenstemming zijn met de ruiterhand, aangezien het de verbinding vormt tussen hand en mond dmv teugels.

Ja, maar wat nou als een paard hem tussen zijn kiezen set? Dan kun je met je handen deze uiteindelijk wel los krijgen maar zodra een paard daar onstuurbaar van wordt, wat is volgens jou dan een geschikt bitje?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:20

dat is helemaal paard-afhankelijk, je kunt niet zomaar roepen: ik vind dit of dat geschikt. er spelen heel veel factoren een rol, en daarvoor moet de bit-adviseur toch echt eerst het paard in de mond kijken. ik ga hierin dus ook geen advies geven.

als het even kan, (dus passend bij je paard en jouw hand is) zou ik proberen om een anatomisch gevormd dubbelgebroken bit te nemen (ook deze komen in vele soorten, maten en uitvoeringen), over het algemeen zijn deze paardvriendelijk. lees: over het algemeen, dus niet altijd. wat voor het ene paard een verademing is kan voor het andere een kwelling zijn. hoewel bepaalde bitten gewoon voor ieder paard een kwelling zijn.

als een paard het bit tussen zijn kiezen zet, lees mijn vorige post:

Citaat:

alleen verandering van bit lost het probleem niet op als het bij de ruiter ligt. imo is het dan ook altijd zaak om jezelf eens kritisch te (laten) bekijken, en ook altijd aan jezelf te blijven werken. een goede ruiter heeft geen rolletjesbit nodig om te voorkomen dat het paard het bit vastpakt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 12:27

merrieveulen schreef:
dat is helemaal paard-afhankelijk, je kunt niet zomaar roepen: ik vind dit of dat geschikt. er spelen heel veel factoren een rol, en daarvoor moet de bit-adviseur toch echt eerst het paard in de mond kijken. ik ga hierin dus ook geen advies geven.

als het even kan, (dus passend bij je paard en jouw hand is) zou ik proberen om een anatomisch gevormd dubbelgebroken bit te nemen (ook deze komen in vele soorten, maten en uitvoeringen), over het algemeen zijn deze paardvriendelijk. lees: over het algemeen, dus niet altijd. wat voor het ene paard een verademing is kan voor het andere een kwelling zijn. hoewel bepaalde bitten gewoon voor ieder paard een kwelling zijn.

als een paard het bit tussen zijn kiezen zet, lees mijn vorige post:

Citaat:

alleen verandering van bit lost het probleem niet op als het bij de ruiter ligt. imo is het dan ook altijd zaak om jezelf eens kritisch te (laten) bekijken, en ook altijd aan jezelf te blijven werken. een goede ruiter heeft geen rolletjesbit nodig om te voorkomen dat het paard het bit vastpakt.

Nee, ik vindt een rolletjes bit ook niet echt nodig...

Maar zoals ze hier omschrijft dat het dier er veel ontspannender op loopt is het dan ook fout of minder goed om dat bit te gebruiken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:31

persoonlijk vind ik een rolletjesbit een erg drastische maatregel om je paard ontspannen te krijgen. vergeet daarnaast de 'valse' ontspanning niet!

het 'aan het bit komen' (bit accepteren, aannemen en dus niet vastpakken/ houden) is iets wat de ruiterhand moet doen. kan ook zonder bit trouwens. als het bit het verschil gaat maken (dwz met een scherper/ harder bit lukt het wel, met een fijner bit niet) dan is er rijtechnisch iets niet in orde imo.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:36

normaal gebroken bitje als ik langs merrie's moet of als ik het bos in ga. anders bitloos Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 12:39

merrieveulen schreef:
persoonlijk vind ik een rolletjesbit een erg drastische maatregel om je paard ontspannen te krijgen. vergeet daarnaast de 'valse' ontspanning niet!

het 'aan het bit komen' (bit accepteren, aannemen en dus niet vastpakken/ houden) is iets wat de ruiterhand moet doen. kan ook zonder bit trouwens. als het bit het verschil gaat maken (dwz met een scherper/ harder bit lukt het wel, met een fijner bit niet) dan is er rijtechnisch iets niet in orde imo.

Wat voor bit vindt jezelf het beste dan?

Ik vindt het rolletjes bit misschien ook wel iets te drastisch, ik zou er denk ik nooit opkomen om het uit te proberen...

Wat vindt je van een hackamore? (als ik het goed schrijf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:45

Binckydenice schreef:
Maar zoals ze hier omschrijft dat het dier er veel ontspannender op loopt is het dan ook fout of minder goed om dat bit te gebruiken?

Het is maar net de vraag of het paard inderdaad meer ontspannen is met dat bit.
Veel ruiters denken dat zodra het paard inknikt en in de krul loopt, dat het paard dàn ontspannen is. Niets is minder waar. Er zit dan vaak nog spanning in het hele lijf, van staart tot kaken.

Als je wilt weten of je paard last tot pijn heeft van het bit, probeer het dan eens een keer zònder bit. Ervaar dan eens hoe je paard loopt. Dat scheelt je veel ge-experimenteer met allerlei bitten en het scheelt je paard veel stress en pijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:52

JoviBan schreef:
Binckydenice schreef:

Het is maar net de vraag of het paard inderdaad meer ontspannen is met dat bit.
Veel ruiters denken dat zodra het paard inknikt en in de krul loopt, dat het paard dàn ontspannen is. Niets is minder waar. Er zit dan vaak nog spanning in het hele lijf, van staart tot kaken.

Als je wilt weten of je paard last tot pijn heeft van het bit, probeer het dan eens een keer zònder bit. Ervaar dan eens hoe je paard loopt. Dat scheelt je veel ge-experimenteer met allerlei bitten en het scheelt je paard veel stress en pijn.

inderdaad, zie ook mijn post over 'vals ontspannen'.

in mijn eerste post schrijf ik over het bit dat ik nu voor mijn paard gebruik, en welke ik voor mijn ponies laat komen uit amerika. of die gaan bevallen kan ik nog niet zeggen, maar de keuze om deze te laten komen heb ik wel overwogen gemaakt.

een hack is een bitloze optoming die erg veel druk op neusbeen en kaken uit kan oefenen, hij dient ook altijd hoog gehangen te worden, omdat wanneer de hack op het zwevende deel van het neusbeen ligt, hij deze kan breken.
er zijn bitloze hoofdstellen in omloop die veel vriendelijker en zachter zijn dan een hack. wellicht een optie om die te proberen?

zelf werk ik nog steeds geregeld bitloos, ik gebruik het regelmatig in de training en dat bevalt prima. ik heb ook een tijd enkel bitloos gewerkt, maar aangezien mijn paard geen problemen heeft met zijn bit en het er gewoon lekker op doet, gebruik ik het bit ook gewoon.
je hoeft niet per sé te kiezen voor bit of bitloos, beiden zijn goed te combineren en beide bieden vele mogelijkheden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 12:57

Het probleem is denk ik dat je met veel dingen niet in wedstrijden mag starten... Dus je moet iets vinden waarmee je mee kan beginnen en mee door kan gaan...

Ik heb gezien dat mijn bijrijdpaardjeleuk loopt op een ongebroken bit, alleen ga ik het niet doorzetten doordat ik eigenlijk niet wil dat hij hieraan went... Maar voor mij was het gewoon een testje...
Met de Hackamore loopt hij ook erg goed en ontspannen, helaas mag je hiermee niet starten dus is het voor mij niet echt zinvol om hiermee door te gaan. Ik ben opzoek naar een passende oplossing die zowel voor mij als het paardje juist zijn...

Ik ben gewoon aan het kijken naar iets voor hem en voor mij, daarbij ben ik niet alleen maar gericht op het neerwaards lopen maar gedeeltelijk toch wel. Dit doordat neerwaard een goed teken van ontspanning aangeeft en met mijn momentele bit krijg ik de indruk dat hij het niet accepteerd en niet als fijn ervaart...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:00

Binckydenice schreef:
Het probleem is denk ik dat je met veel dingen niet in wedstrijden mag starten... Dus je moet iets vinden waarmee je mee kan beginnen en mee door kan gaan...

Ik heb gezien dat mijn bijrijdpaardjeleuk loopt op een ongebroken bit, alleen ga ik het niet doorzetten doordat ik eigenlijk niet wil dat hij hieraan went... Maar voor mij was het gewoon een testje...
Met de Hackamore loopt hij ook erg goed en ontspannen, helaas mag je hiermee niet starten dus is het voor mij niet echt zinvol om hiermee door te gaan. Ik ben opzoek naar een passende oplossing die zowel voor mij als het paardje juist zijn...

Ik ben gewoon aan het kijken naar iets voor hem en voor mij, daarbij ben ik niet alleen maar gericht op het neerwaards lopen maar gedeeltelijk toch wel. Dit doordat neerwaard een goed teken van ontspanning aangeeft en met mijn momentele bit krijg ik de indruk dat hij het niet accepteerd en niet als fijn ervaart...

hou dat iig in je achterhoofd, de wens om wedstrijden te rijden mag het welzijn van het dier nooit voorbij gaan. zelf heb ik geen wedstrijdambities, desondanks vind ik wel dat de keuze voor bit of bitloos op concours vrij zou moeten zijn.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:02

Ja, misschien wel. Laat iedereen de keuze zelf maar maken...
Maar als je bitloos mag gaan ze ook alle bitten accepteren en daar ben ik het weer niet helemaal mee eens...

Iedereen gelijk is ook wel weer eerlijk toch?
Maar ik zoek rustig verder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:03

Binckydenice schreef:

Afgelopen zaterdag kreeg ik een telefoontje dat bepaalde Myler bitten - die voorheen niet toegestaan werden - voortaan wèl toegestaan worden.
Welke bitten dit precies zijn, zal ik nog eens navragen (ik was net heerlijk met m'n paard aan 't galopperen in het bos toen ik dat telefoontje kreeg, dus kon er op dat moment niet diep op in gaan Knipoog ).

Het geeft in ieder geval aan dat ook langzaam binnen de KNHS doordringt dat ze niet meer om de anatomie van de paardenmond heen kunnen. Dit is een stap in de goede richting.
Verder blijven er altijd nog paarden die absoluut géén bit kunnen verdragen. Dus de volgende stap is om voor deze paarden dispensatie van de bitverplichting te verlenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:05

Binckydenice schreef:
Maar als je bitloos mag gaan ze ook alle bitten accepteren en daar ben ik het weer niet helemaal mee eens...

Nee natuurlijk niet. Bitloos toestaan is natuurlijk heel iets anders dan alle bitten toestaan.