Bandages onder de loep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:55

ze zijn ook pas met 8 jaar uitgegroeid, alles wat je voor die tijd teveel belast, gaat eerder stuk.
de gemiddelde leeftijd van ons sportpaard ligt op 6 jaar! (schrik! Bloos!) dat geeft wel aan hoeveel er niet eens volwassen (en uitgegroeid) worden...

omdat ik denk dat bandages mee kunnen helpen aan schade aan de benen, rijd ik zonder. wel met peeskappen, omdat mijn paard soms wat strijkt. en voor in het terrein vind ik het een veiliger idee dat ze iets om hebben. vandaar at ik die NEW's zo'n fijn idee vind; wel de veiligheid, niet de warmte. lijkt me ideaal.

en ben toch niet zo'n setjesmiep, dus dat ze er alleen in zwart zijn, maakt me niks uit. Tong uitsteken

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:57

Ach, en anders kun je er altijd nog een passend (zwart) paard bijkopen toch? Schijnt heel gewoon te zijn tegenwoordig Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:02

Persoonlijk rijd ik mijn paarden pas met 5 a 6 jaar in. En hoor het commentaar eens.
Daarvoor hebben ze een uitgebalanceerde scholing aan de longe, lange teugel en aan de hand gehad.
Hebben ze vele kilometers afgelegd in het land en met wandelen op diverse terreinen aan de hand.
Het kost natuurlijk extra tijd en geld maar je krijgt er ook wat voor terug.
Het uitharden van pezen en gewrichten kun je met bandages natuurlijk niet versnellen, maar mijns inziens kun je wel schade wat beperken bij een kleine misstap of aantikken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:03

Pensionnetje schreef:
Ach, en anders kun je er altijd nog een passend (zwart) paard bijkopen toch? Schijnt heel gewoon te zijn tegenwoordig Haha!

Reuze makkelijk een zwart of donkergrijs paard, bijna alle kleuren kunnen erbij.

Als je er over nadenkt is het bizar hoe normaal wij sommige dingen ondertussen vinden. Iemand met een gezonde 16 jarige is tegenwoordig uitzondering.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:03

Na langduurig gebruik van bandages bij mijn paard, bespeurde ik korsten. Zijn haren vielen ervanaf. Het leken korsten te zijn, maar het was geen mok, ik heb geen idee wat het was, het leken wel blaren! Nu heeft hij witte plekken.
Ik gebruik ze dus liever niet meer bij hem..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:09

Typisch geval van ondeskundig gebruik en aanleggen van bandages. Ze kunnen ook te strak zitten hè? Daarnaast dient je materiaal altijd schoon te zijn, zonder zand haren of opgedroogde zweetplekken. Mogen ze er niet te lang om zitten etc etc....... Huilen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:10

daniella74 schreef:
Pensionnetje schreef:

Reuze makkelijk een zwart of donkergrijs paard, bijna alle kleuren kunnen erbij.

Als je er over nadenkt is het bizar hoe normaal wij sommige dingen ondertussen vinden. Iemand met een gezonde 16 jarige is tegenwoordig uitzondering.

Laat staan een 20 jarige, die al zijn hogeschool oefeningen nog vloeiend en met plezier uitvoert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:12

Korsten heeft imo ook te maken met niet goed aanbrengen
Ik ken ook mensen die dat hebben met peesbeschermers
Ik heb het nog nooit, echt nooit gehad
Geen enkel schuurplekje of wit plekje
Maar niks geen aangesingel en altijd schoon spul. Lachen

Ook ik heb vroeger les gekregen in bandageren.
De lappen moest je op maat scheuren van een echte wollen deken Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:13

Ben jij al zo oud dan? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:14

Blijkbaar Tong uitsteken

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:14

Pensionnetje schreef:
Typisch geval van ondeskundig gebruik en aanleggen van bandages. Ze kunnen ook te strak zitten hè? Daarnaast dient je materiaal altijd schoon te zijn, zonder zand haren of opgedroogde zweetplekken. Mogen ze er niet te lang om zitten etc etc....... Huilen

Geloof me, ik weet heel goed hoe ik moet bandageren en ik gebruikte nooit vuile bendages. Het feit dat de benen onder de bandages heet worden in combinatie met zand en schuren, heeft blaren laten ontstaan. Hij heeft het ook bij peesbecherming, waneer het warm weer is, vooral in de zomer dus.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:15

Het is onmogelijk dat er bij een goed aanlegde bandage zand op de huid kan komen!
Dan was of je paard niet goed gepoetst of je bandage was vuil.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:17

Dat klopt, maar waneer er vuil op de benen zit, houd je dat niet tegen. Ik geef dus toe dat het mijn fout is. Benen goed borstelen voor bandageren is gewoon nodig. Anders krijg je dit.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:18

Ik bandageer dus nooit meer, omdat ik niet weer dezelfde fout wil maken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:19

Of een wit paard kopen, dan zie je in één klap of je goed gepoetst hebt Haha!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:21

Haha die heb ik al staan, lekker zo`n viespeuk Clown Ik vind trouwens wel dat je op een wit paard vuil ziet wat je op een donker paard nooit ziet zitten. Zoals mestresten of urineresten. Dat kan ook aardig schuren onder beenbescherming.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:27

Pensionnetje schreef:
Ben jij al zo oud dan? Knipoog

25 jaar geleden was het heel normaal om manegeklanten dit soort dingen te leren. Wij hebben ook heel wat keren met harnachemant buiten gezeten om schoon te maken, werd leerzaam geacht om iets van onderhoud te weten en om het in elkaar te kunnen zetten. Heb ook geleerd paarden voor te brengen, te toiletteren enz enz enz.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:30

Wij deden 25 jaar geleden echt nooit iets om de benen en we hadden geen problemen met dieren die zichzelf raakten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:31

runningkawa schreef:
Korsten heeft imo ook te maken met niet goed aanbrengen
Ik ken ook mensen die dat hebben met peesbeschermers
Ik heb het nog nooit, echt nooit gehad
Geen enkel schuurplekje of wit plekje
Maar niks geen aangesingel en altijd schoon spul. Lachen

Ook ik heb vroeger les gekregen in bandageren.
De lappen moest je op maat scheuren van een echte wollen deken Lachen

Mijn pony had toen we hem kochten al een soort littekens van de peesbeschermers.. Kwamen we alleen pas later achter, dus alles schuurde daar een beetje Clown

Zelfs ik heb er les in gehad hoor, van mijn oude instructie. ik ging haar pony rijden en heb 4 keer een half uur bandageerles gehad Clown En daarna kwam ze altijd kijken of ze goed zaten

Pff ik vind dit moeilijk hoor. Heb altijd peesbeschermers gebruikt bij degene die het nodig hadden.. Maar deze kan er dus totaal niet tegen..

Ze zouden dat nog steeds moeten doen, bandageer les. Of eigenlijk: 'Heeft mijn paard beschermers nodig en zo ja hoe breng je ze juist aan?' les .Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:33

Ik heb nooit op een manege gereden, maar bij een handelsstal in de buurt die ook brave paarden had Lachen En je qua dat je verder kwam ook andere paarden toegeschoven kreeg Lachen
Daar werd voornamelijk gesprongen en daar kregen de paarden allemaal peesbeschermers om Lachen
Dus leerde je idd hoe je een peesbeschermer aan moest doen. (lijkt simpel maar genoeg mensen die dat niet goed doen)
Maar je leerde ook bandageren.

Verer heb ik ook daarna nog weer eens les gehad in bandageren, toileteren, scheren enz.
Kwam iemand leren aan de mensen van de rijvereniging. Ook leuke dag was dat Ja

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:36

Ik vind sowieso dat op somige maneges te weinig aandacht word besteed aan onderhoud van het paard & harnachement. Mensen beginnen dan aan een paard, maar weten het belangrijkste niet. Onpassende zadels, te hoog opgetrokken bitten, verkeerd aangelegde bandages, etc zijn daarvan het resultaat.
Ik heb de eerste jaren alles zelf moeten uitvinden. Jeetje waarom zakken die dingen toch af? Goed toen ben ik op cursus gegaan bij een manege. Toen heb ik geleerd aan te leggen.
En zoals je leest heb ik nog een fout gemaakt, door te bandageren op vuile benen. Tja dom, maar je leert er wel van, ik doe het ook niet meer.
Ik zeg niet dat bandages per defenitie slecht zijn, het ligt er maar net aan hoe ermee omgegaan wordt. Peesjes omdoen op vieze benen is net zo schadelijk.
Ik ben geen expert en zal altijd blijven leren van mijn fouten die ik nog genoeg zal maken. Ik kan daarom ook niet zeggen, of ik iets goed of niet goed vind, ik weet iig wel dat ik mijn keuze maak, tussen wat ik voor mij en mijn paard vind werken en wat niet. Wat dus ook afhankelijk is van mijn fouten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:36

Ik heb dat allemaal in 'privéles' gehad Knipoog Mijn instructie was ook eigenaarresse van de pony die ik reed. Heb leren vlechten, bandageren, scheren en idd toileteren en ook longeren en goed opzadelen Knipoog

Maarja, jammer dat niet iedereen, of bijna niemand, dat meer krijgt. Als ik soms zie hoe de pony's hier op stal gebandageerd worden krijg ik er spontaan pijn van

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:40

MyWishMax schreef:
Ik heb dat allemaal in 'privéles' gehad Knipoog Mijn instructie was ook eigenaarresse van de pony die ik reed. Heb leren vlechten, bandageren, scheren en idd toileteren en ook longeren en goed opzadelen Knipoog

Maarja, jammer dat niet iedereen, of bijna niemand, dat meer krijgt. Als ik soms zie hoe de pony's hier op stal gebandageerd worden krijg ik er spontaan pijn van

Ja idd, maar dat is gewoon ter onkunde van de ruiter. Die persoon weet misschien niet beter en denkt het goed te doen. Helaas is het paard daar dan de dupe van. Tegenwoordig wordt er tè veel aandacht op het rijden gelegd, waardoor de rest vaak word vergeten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:50

Ik zeg er ook heel vaak wat van hoor. Bijvoorbeeld als bandages niet goed zitten, zadel niet goed ligt. Bit te hoog of juist te laag hangt of te klein is Clown

Dat wordt niet altijd in dank afgenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:52

nee idd
Dat is ook wel de mentaliteit van nu

Vroegah was je blij als iemand je wilde helpen en tijd in je wilde stoppen om je iets te leren.

Nu krijg je vaak een bek, met ik weet wel hoe het moet....